Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καταδικάζει – με ψήφισμά του – απερίφραστα την πρόσφατη απόφαση του 13ου Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης, που εκδόθηκε την 25η Απριλίου, με την οποία επιβλήθηκε εις βάρος του Osman Kavala ισόβια ποινή για απόπειρα ανατροπής της κυβέρνησης!
Το Ευρωκοινοβούλιο, το Συμβούλιο της Ευρώπης και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καθώς και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουν επισημάνει πολλές φορές την περίπτωση της παράνομης κράτησης και καταπάτησης των δικαιωμάτων του γνωστού ακτιβιστή ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του περιβάλλοντος καθώς και σταθερού υποστηρικτή της κοινωνίας των πολιτών Osman Kavala, ο οποίος είναι πολιτικός κρατούμενος στη Τουρκία εδώ και 4,5 χρόνια. “Έγκλημά” του οι ειρηνικοί αγώνες του, όπως για παράδειγμα η προστασία του πάρκου Gezi.
Εκτός από την άμεση και άνευ όρων απελευθέρωσή του, οι ευρωβουλευτές ζητούν το ίδιο και για τους συγκατηγορουμένους του, οι οποίοι καταδικάστηκαν σε 18ετή φυλάκιση με τις ίδιες κατηγορίες. Σε αυτές περιλαμβάνονται η αρχιτέκτονας Mücella Yapıcı, ο δικηγόρος Can Atalay, ο πολεοδόμος Tayfun Kahraman, ο διευθυντής της Ευρωπαϊκής Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Boğaziçi, Ali Hakan Altınay, ο ιδρυτής του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης, Bilgi Yiğit Ali Ekmekçi, η παραγωγός ταινιών Çiğdem Mater Utku και η δημιουργός ντοκιμαντέρ Mine Özerden.
Οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι η ετυμηγορία ελήφθη αφού ο Kavala είχε περάσει πάνω από τεσσεράμισι χρόνια υπό άδικη και παράνομη κράτηση. Επικρίνουν, επίσης, την ποινή που του επιβλήθηκε, λιγότερο από τρεις μήνες αφότου το Συμβούλιο της Ευρώπης κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Τουρκίας επειδή αρνήθηκε να εφαρμόσει τη νομικά δεσμευτική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την απελευθέρωσή του.
Ο Osman Kavala συνελήφθη και φυλακίστηκε για πρώτη φορά την 1η Νοεμβρίου 2017 ως κατηγορούμενος σε σχέση με τις διαδηλώσεις στο πάρκο Gezi το 2013 και την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία το 2016. Στις 9 Οκτωβρίου 2020, το Δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης επέκτεινε την κράτησή του για κατηγορίες “κατασκοπείας και απόπειρες ανατροπής της συνταγματικής τάξης κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων του Πάρκου Gezi το 2013” (ΣΣ μαζικές κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας για την προσπάθεια καταστροφής του πάρκου από την κυβέρνηση για την προώθηση σχεδίων real estate).
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ¨”εκφράζει επίσης τη βαθιά του ανησυχία για τα περιστατικά που υποδηλώνουν σαφή κυβερνητική παρέμβαση στις δικαστικές υποθέσεις που σχετίζονται με τη δίωξη του κ. Kavala, για την περιφρόνηση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από το τουρκικό δικαστικό σώμα και τις τουρκικές αρχές και για την αυξανόμενη μη συμμόρφωση τμημάτων του δικαστικού σώματος με τις αποφάσεις του τουρκικού Συνταγματικού Δικαστηρίου”. Επιμένει ότι “οι τουρκικές αρχές πρέπει να λάβουν όλα τα δυνατά μέτρα για να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα δεινή κατάσταση του δικαστικού σώματος και να αποκαταστήσουν την ανεξαρτησία του σύμφωνα με το άρθρο 6 της ΕΣΔΑ, διασφαλίζοντας την αμεροληψία όλων των τουρκικών δικαστικών οργάνων και προστατεύοντάς τα από πολιτικές παρεμβάσεις.
H οικογένεια του Osman Kavala που ασχολούνταν με το εμπόριο καπνών αναγκάστηκε να αφήσει την Καβάλα με την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923.
Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 5ης Μαΐου 2022 σχετικά με την περίπτωση του Osman Kavala στην Τουρκία (2022/2656(RSP))
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,
– έχοντας υπόψη τα προηγούμενα ψηφίσματά του σχετικά με την Τουρκία, και ιδίως εκείνα της 19ης Μαΐου 2021 σχετικά με τις εκθέσεις της Επιτροπής για την Τουρκία για την περίοδο 2019-2020 και της 21ης Ιανουαρίου 2021 σχετικά με την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία, ιδίως την υπόθεση του Selahattin Demirtaş και άλλων κρατουμένων συνείδησης,
– έχοντας υπόψη τις δηλώσεις του μόνιμου εισηγητή του Κοινοβουλίου για την Τουρκία και του προέδρου της αντιπροσωπείας στη Μικτή Κοινοβουλευτική Επιτροπή ΕΕ-Τουρκίας της 21ης Απριλίου 2022 σχετικά με την τελική ακρόαση της δίκης για την υπόθεση του πάρκου Gezi, εκείνες της 18ης Δεκεμβρίου 2020 σχετικά με τη δικαστική απόφαση για τον Osman Kavala, καθώς και τη δήλωση του προέδρου της αντιπροσωπείας στη Μικτή Κοινοβουλευτική Επιτροπή ΕΕ-Τουρκίας, της 20ής Φεβρουαρίου 2020, σχετικά με την κράτηση του Osman Kavala,
– έχοντας υπόψη την ανακοίνωση της Επιτροπής, της 19ης Οκτωβρίου 2021, σχετικά με την πολιτική διεύρυνσης της ΕΕ (COM(2021)0644) και τη συνοδευτική έκθεση του 2021 για την Τουρκία (SWD(2021)0290),
– έχοντας υπόψη τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 24ης Ιουνίου 2021, καθώς και όλα τα προηγούμενα σχετικά συμπεράσματα του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου,
– έχοντας υπόψη τα συμπεράσματα του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2021, σχετικά με τη διεύρυνση και τη διαδικασία σταθεροποίησης και σύνδεσης,
– έχοντας υπόψη τη δήλωση του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, της 26ης Απριλίου 2022, σχετικά με την καταδίκη του κ. Osman Kavala, και τις προηγούμενες δηλώσεις της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης σχετικά με την εν λόγω υπόθεση,
– έχοντας υπόψη την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) της 10ης Δεκεμβρίου 2019 στην υπόθεση Kavala κατά Τουρκίας (28749/18), η οποία κατέστη τελεσίδικη στις 11 Μαΐου 2020,
– έχοντας υπόψη τα σχετικά ψηφίσματα της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του προσωρινού ψηφίσματος της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με την εκτέλεση της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην υπόθεση Kavala κατά Τουρκίας και του προσωρινού ψηφίσματος της 2ας Φεβρουαρίου 2022 σχετικά με το ίδιο θέμα, τα οποία οδήγησαν στην κίνηση διαδικασίας επί παραβάσει κατά της Τουρκίας λόγω της άρνησής της να εφαρμόσει την απόφαση του ΕΔΑΔ του 2019 και να απελευθερώσει τον Osman Kavala,
– έχοντας υπόψη την αντίδραση του Γενικού Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρώπης, της 18ης Φεβρουαρίου 2020, στην απόφαση για την υπόθεση του Osman Kavala στην Τουρκία, καθώς και την αντίδραση του Επιτρόπου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης, της 19ης Φεβρουαρίου 2020, στην εκ νέου σύλληψη του Osman Kavala,
– έχοντας υπόψη την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), της 4ης Νοεμβρίου 1950, της οποίας η Τουρκία είναι συμβαλλόμενο μέρος,
– έχοντας υπόψη το άρθρο 46 της ΕΣΔΑ που ορίζει ότι «τα υψηλά συμβαλλόμενα μέρη αναλαμβάνουν την υποχρέωση να συμμορφώνονται προς τις τελεσίδικες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΑΔ) επί όλων των υποθέσεων στις οποίες είναι διάδικοι», και, επομένως, την υποχρέωση της Τουρκίας να εφαρμόζει όλες τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ,
– έχοντας υπόψη το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα, το οποίο εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 19 Δεκεμβρίου 1966 και στο οποίο η Τουρκία είναι συμβαλλόμενο μέρος, και ιδίως το άρθρο 9 σχετικά με τις αυθαίρετες συλλήψεις και κρατήσεις,
– έχοντας υπόψη την απόφαση του 13ου Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης σχετικά με τη δίκη για την υπόθεση του πάρκου Gezi της 25ης Απριλίου 2022,
– έχοντας υπόψη την απόφαση του 30ού Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης σχετικά με τη δίκη για την υπόθεση του πάρκου Gezi της 18ης Φεβρουαρίου 2020,
– έχοντας υπόψη τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
– έχοντας υπόψη την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, της 10ης Δεκεμβρίου 1948,
– έχοντας υπόψη το άρθρο 144 παράγραφος 5 και το άρθρο 132 παράγραφος 4 του Κανονισμού του,
Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στις 25 Απριλίου 2022, το 13ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης, υπό την προεδρία του δικαστή Mesut Özdemir, καταδίκασε τον φιλάνθρωπο και εξέχοντα υπερασπιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων; Osman Kavala; σε ισόβια κάθειρξη χωρίς αναστολή αφού τον έκρινε ένοχο για απόπειρα ανατροπής της κυβέρνησης, αθωώνοντας τον ωστόσο από τις κατηγορίες για κατασκοπεία· λαμβάνοντας υπόψη ότι επτά άλλοι κατηγορούμενοι, μεταξύ των οποίων η αρχιτέκτονας Mücella Yapıcı, ο δικηγόρος Can Atalay, ο πολεοδόμος μηχανικός Tayfun Kahraman, ο διευθυντής της Ευρωπαϊκής Σχολής Πολιτικών Επιστημών (European School of Politics) του Βοσπόρου, ο ιδρυτής του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης Bilgi Yiğit Ali Ekmekçi, η παραγωγός ταινιών Çiğdem Mater Utku και η σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Mine Özerden, καταδικάστηκαν σε 18 χρόνια φυλάκισης με τις ίδιες κατηγορίες· λαμβάνοντας υπόψη ότι το δικαστήριο διέταξε την άμεση σύλληψή τους στην αίθουσα του δικαστηρίου· λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ισχυρισμοί αυτοί έχουν πολιτικά κίνητρα και δεν τεκμηριώθηκαν ποτέ, ούτε καν στην απόφαση της 25ης Απριλίου 2022·
Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Osman Kavala συνελήφθη και φυλακίστηκε για πρώτη φορά την 1η Νοεμβρίου 2017 κατηγορούμενος για τη διοργάνωση διαδηλώσεων στο πάρκο Gezi το 2013 και για απόπειρα πραξικοπήματος το 2016· λαμβάνοντας υπόψη ότι η δίκη για την υπόθεση του πάρκου Gezi ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2019· λαμβάνοντας υπόψη ότι ο κ. Kavala κατηγορήθηκε για χρηματοδότηση και διοργάνωση των διαδηλώσεων στο πάρκο Gezi· λαμβάνοντας υπόψη ότι, στις 18 Φεβρουαρίου 2020, το 30ό Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης αθώωσε τον κ. Kavala στη δίκη για την υπόθεση του πάρκου Gezi και διέταξε την άμεση απελευθέρωσή του, επικαλούμενο την πλήρη απουσία συγκεκριμένων και απτών αποδεικτικών στοιχείων που να επιβεβαιώνουν ότι τα εικαζόμενα εγκλήματα είχαν διαπραχθεί· λαμβάνοντας υπόψη ότι το δικαστήριο αθώωσε επίσης τους Mücella Yapıcı, Can Atalay, Tayfun Kahraman, Ali Hakan Altınay, Yiğit Aksakoğlu, Yiğit Ali Ekmekçi, Çiğdem Mater Utku και Mine Özerden· λαμβάνοντας υπόψη ότι ο κ. Kavala ήταν ο μόνος κατηγορούμενος που βρισκόταν ακόμη υπό κράτηση όταν εκδόθηκε η αθωωτική για εκείνον απόφαση, έχοντας τεθεί υπό παράνομη προσωρινή κράτηση από τις 18 Οκτωβρίου 2017 με αβάσιμες κατηγορίες·
Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στις 22 Ιανουαρίου 2021, το τρίτο ποινικό τμήμα του Περιφερειακού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης, το εφετείο, ανέτρεψε τις αποφάσεις για την αθώωση του κ. Kavala και οκτώ ακόμα κατηγορουμένων·
Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, επικαλούμενο τις κατηγορίες που απαγγέλθηκαν κατά των κατηγορουμένων στην υπόθεση, το δικαστήριο δικαιολόγησε την αντίρρησή του αναφέροντας ότι τα αποδεικτικά στοιχεία, όπως οι αναρτήσεις των εναγομένων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι δηλώσεις στον Τύπο και τα συνθήματα που φώναζαν σε διαδηλώσεις δεν ελήφθησαν υπόψη κατά την έκδοση της προηγούμενης απόφασης·
Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι επτά κατηγορούμενοι, συμπεριλαμβανομένου του δημοσιογράφου Can Dündar και του ηθοποιού Mehmet Ali Alabora, παρέμειναν στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της δίκης· λαμβάνοντας υπόψη ότι το δικαστήριο είχε διαχωρίσει τις υποθέσεις τους από τις υποθέσεις των εννέα κατηγορουμένων που παρέμειναν στη χώρα και είχε εκδώσει εντάλματα για τη σύλληψή τους· λαμβάνοντας υπόψη ότι, στην απόφασή του της 18ης Φεβρουαρίου 2020, το δικαστήριο ακύρωσε τα εντάλματα σύλληψης·
ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι λίγες μόλις ώρες μετά την αθώωσή του και πριν εκτελεστεί η διαταγή αποφυλάκισής του, ο κ. Kavala συνελήφθη εκ νέου και τέθηκε υπό αστυνομική κράτηση κατόπιν εντολής του επικεφαλής εισαγγελέα της Κωνσταντινούπολης, İrfan Fidan, δυνάμει του άρθρου 309 του τουρκικού ποινικού κώδικα, με την κατηγορία της απόπειρας υπονόμευσης της συνταγματικής τάξης στο πλαίσιο συνεχιζόμενης παράλληλης έρευνας σχετικά με την εικαζόμενη συμμετοχή του στην απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016·
Ζ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στις 19 Φεβρουαρίου 2020, ο πρόεδρος της Τουρκίας, Recep Tayyip Erdoğan, καταδίκασε την απόφαση του 30ού Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης, ισχυριζόμενος ότι η αθώωση του κ. Kavala αποτελεί μέρος μια σκευωρίας που έχουν καταστρώσει άτομα «που επιθυμούν να πυροδοτήσουν εξεγέρσεις σε ορισμένες χώρες και να προκαλέσουν ταραχές» ενώ χαρακτήρισε τα άτομα αυτά ως «αμετανόητους εχθρούς της Τουρκίας και του λαού της»· λαμβάνοντας υπόψη ότι οι δηλώσεις του προέδρου Erdoğan, μαζί με τις δηλώσεις άλλων υψηλόβαθμων αξιωματούχων, υπονομεύουν ενεργά την ανεξαρτησία της τουρκικής δικαιοσύνης·
Η. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Εισαγγελία άσκησε επίσης έφεση κατά των αθωωτικών αποφάσεων και ότι ο εισαγγελέας Edip Şahiner ζήτησε να ανακληθούν οι αθωωτικές αποφάσεις ώστε να παραταθεί τεχνητά η διαδικασία·
Θ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, μετά τις δηλώσεις του προέδρου Erdoğan, το Συμβούλιο Δικαστών και Εισαγγελέων (HSK), το οποίο είναι αρμόδιο για τους διορισμούς δικαστών και τη διοίκηση του δικαστικού σώματος, κίνησε έρευνα για τους τρεις δικαστές που απάλλαξαν τον κ. Kavala και τους οκτώ συγκατηγορουμένους του, επικαλούμενο ελλείψεις στην απόφασή τους· λαμβάνοντας υπόψη ότι οι πειθαρχικές διαδικασίες κατά των εν λόγω δικαστών φαίνεται ότι αποτέλεσαν άμεση παρέμβαση στην εξουσία λήψης αποφάσεων και μπορεί να είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην ανεξαρτησία όλων των μελών του δικαστικού σώματος·
Ι. λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με τον τουρκικό νόμο αριθ. 7188 για την τροποποίηση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και ορισμένων νόμων, ένας ύποπτος που αντιμετωπίζει κατηγορίες για τρομοκρατία ή εγκλήματα κατά του κράτους μπορεί να τεθεί υπό προσωρινή κράτηση για διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο ετών πριν από την εκδίκαση της υπόθεσής του· λαμβάνοντας υπόψη ότι ο φάκελος έρευνας κατά του κ. Kavala, σύμφωνα με το άρθρο 309 του τουρκικού ποινικού κώδικα, άνοιξε στις 25 Φεβρουαρίου 2018· λαμβάνοντας υπόψη ότι, επομένως, η μη απελευθέρωση του κ. Kavala από τις τουρκικές αρχές στις 25 Φεβρουαρίου 2020 συνιστά παραβίαση του τουρκικού ποινικού κώδικα·
ΙΑ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η αδυναμία της Γενικής Εισαγγελίας της Κωνσταντινούπολης να προχωρήσει σε νέα ανάκριση μετά την εκ νέου σύλληψη του κ. Kavala καταδεικνύει ότι δεν βρέθηκαν νέα αποδεικτικά στοιχεία που να τεκμηριώνουν τις κατηγορίες που έχουν απαγγελθεί δυνάμει του άρθρου 309 του τουρκικού ποινικού κώδικα μετά την εντολή αυτεπάγγελτης απελευθέρωσης της 11ης Οκτωβρίου 2019· λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτή η έλλειψη νέων αποδεικτικών στοιχείων αποτέλεσε έλλειψη αξιόπιστων λόγων για εκ νέου σύλληψη του κ. Kavala με τις ίδιες κατηγορίες·
ΙΒ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκ νέου σύλληψη του κ. Kavala αποτελεί παράδειγμα κακομεταχείρισης, όπως δήλωσε η Επίτροπος Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης Dunja Mijatović· λαμβάνοντας υπόψη ότι η τιμωρητική απόφαση να συλληφθεί εκ νέου ο κ. Kavala συνιστά κατάφωρη παραβίαση τόσο του εθνικού όσο και του διεθνούς δικαίου· λαμβάνοντας υπόψη ότι η όλη διαδικασία εις βάρος του κ. Kavala υπήρξε μια σειρά δικαστικών ελιγμών και παρατυπιών, με πολιτικές παρεμβάσεις και με κύριο στόχο την παράταση της κράτησης του·
ΙΓ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, μεταξύ άλλων παράλογων αποφάσεων το διάστημα μεταξύ Αυγούστου 2021 και Φεβρουαρίου 2022, η υπόθεση για το πάρκο Gezi συγχωνεύθηκε με τη λεγόμενη δίκη Çarşı, της οποίας οι κατηγορούμενοι επίσης είδαν να ανακαλούνται οι δικαστικές αποφάσεις που τους αθώωναν· λαμβάνοντας υπόψη ότι ο προεδρεύων δικαστής του 30ού Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης, Mahmut Baůbuğ, ο οποίος ζήτησε τη συγχώνευση των υποθέσεων, ήταν ο ίδιος δικαστής που υπέγραψε την εν λόγω συγχώνευση στο 13ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο αφού διορίστηκε προσωρινά σε αυτό· λαμβάνοντας υπόψη ότι αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2022, το 13ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο αποφάσισε να διαχωρίσει εκ νέου τις υποθέσεις χωρίς προφανή λόγο· λαμβάνοντας υπόψη ότι ένας από τους δικαστές του 13ου Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου για τη δίκη της 25ης Απριλίου 2022, ο Murat Bircan, κατέθεσε την υποψηφιότητά του για τη Μεγάλη Εθνοσυνέλευση του κυβερνώντος κόμματος το 2018·
ΙΔ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στις 10 Δεκεμβρίου 2019, το ΕΔΑΔ αποφάνθηκε ότι η κράτηση του κ. Kavala συνιστά παράβαση του άρθρου 5 παράγραφος 1 της ΕΣΔΑ λόγω έλλειψης εύλογων υπονοιών, του άρθρου 5 παράγραφος 4 λόγω μη ταχείας δικαστικής επανεξέτασης από το Συνταγματικό Δικαστήριο, και του άρθρου 18, σε συνδυασμό με το άρθρο 5 παράγραφος 1, λόγω της πολιτικά υποκινούμενης φύσης της κράτησής του, σκοπός της οποίας ήταν να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων·
ΙΕ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η απόφαση του ΕΔΑΔ αφορά τόσο τις κατηγορίες που απαγγέλθηκαν κατά του κ. Kavala δυνάμει του άρθρου 312 του τουρκικού ποινικού κώδικα για την εικαζόμενη συμμετοχή του στις διαδηλώσεις στο πάρκο Gezi, όσο και τις κατηγορίες που του απαγγέλθηκαν δυνάμει του άρθρου 309 του ιδίου κώδικα για την εικαζόμενη συμμετοχή του στο αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 2016·
ΙΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η απόφαση του ΕΔΑΔ απαιτούσε από τις τουρκικές αρχές να εξασφαλίσουν την άμεση απελευθέρωση του κ. Kavala· λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος όσον αφορά την απελευθέρωσή του, παρά τη δεσμευτική απόφαση του ΕΔΑΔ το 2019 και τα δύο προσωρινά ψηφίσματα της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, της 2ας Δεκεμβρίου 2021 και της 2ας Φεβρουαρίου 2022, με τα οποία κινήθηκαν διαδικασίες επί παραβάσει κατά της Τουρκίας για άρνηση εφαρμογής της νομικά δεσμευτικής απόφασης του ΕΔΑΔ και άμεση απελευθέρωση του κ. Kavala, με αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι ανησυχίες της ΕΕ σχετικά με την τήρηση των διεθνών και ενωσιακών προτύπων από την τουρκική δικαιοσύνη·
ΙΖ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το τουρκικό κυβερνών κόμμα έχει επανειλημμένα καταπατήσει το κράτος δικαίου, τα δημοκρατικά πρότυπα και τα πρότυπα για τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς επανειλημμένα έχει λάβει σκληρά μέτρα εναντίον πολιτικών αντιπάλων και υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων προσάπτοντας τους συχνά κατηγορίες για συμμετοχή σε τρομοκρατικές ενέργειες με την ευρεία έννοια του όρου·
ΙΗ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, μετά από δηλώσεις αρκετών κρατών μελών της ΕΕ που καταδίκασαν τη συνεχιζόμενη κράτηση του κ. Kavala, η Τουρκία απείλησε να χαρακτηρίσει δέκα από τους πρέσβεις τους στην Τουρκία ως persona non grata·
ΙΘ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Τουρκία, ως υποψήφια προς ένταξη στην ΕΕ χώρα, οφείλει να συμμορφώνεται με τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα δημοκρατίας, συμπεριλαμβανομένου του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του κράτους δικαίου, των θεμελιωδών ελευθεριών και του οικουμενικού δικαιώματος σε δίκαιη δίκη, καθώς και του αυστηρού σεβασμού της αρχής του τεκμηρίου αθωότητας και του δικαιώματος σε δίκαιη δίκη·
Κ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Τουρκία είναι μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης από τις 9 Αυγούστου 1949, που σημαίνει ότι το κείμενο της ΕΣΔΑ και οι αποφάσεις του ΕΔΑΔ είναι δεσμευτικές για τη χώρα·
1. καταδικάζει, με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, την πρόσφατη απόφαση του 13ου Ανώτατου Ποινικού Δικαστηρίου της Κωνσταντινούπολης με την οποία επιβλήθηκε στον Osman Kavala μια αυστηρή ποινή ισόβιας κάθειρξης μετά από τεσσεράμισι και πλέον έτη άδικης και παράνομης κράτησης του και λιγότερο από τρεις μήνες αφότου η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Τουρκίας για άρνηση εφαρμογής της νομικά δεσμευτικής απόφασης του ΕΔΑΔ· πιστεύει ότι οι κατηγορίες για τις οποίες καταδικάστηκε ο κ. Kavala είναι ανυπόστατες και είχαν ως απώτερο σκοπό τη φίμωση του ως υπερασπιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον εκφοβισμό επικριτικών φωνών στην Τουρκία· καταδικάζει επίσης την καταδίκη των συγκατηγορουμένων Mücella Yapıcı, Can Atalay, Tayfun Kahraman, Ali Hakan Altınay, Yiğit Ali Ekmekçi, Çiğdem Mater Utku και Mine Özerden;
2. ζητεί την άμεση και άνευ όρων απελευθέρωση του Osman Kavala σύμφωνα με την απόφαση του ΕΔΑΔ του 2019, την άμεση απόσυρση όλων των κατηγοριών εις βάρος του και την πλήρη διασφάλιση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών του, καθώς και την άμεση απελευθέρωση των άλλων επτά κατηγορουμένων στην υπόθεση· καταδικάζει το γεγονός ότι ο Osman Kavala στερείται συνεχώς την ελευθερία του από τον Οκτώβριο του 2017 και καλεί την Τουρκία να ενεργήσει σύμφωνα με τις διεθνείς και εγχώριες υποχρεώσεις της·
3. εκφράζει την πλήρη αλληλεγγύη του προς τον Osman Kavala, τους υπόλοιπους κατηγορουμένους στη δίκη για την υπόθεση του πάρκου Gezi και τις οικογένειές τους·
4. εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για τη συνεχιζόμενη επιδείνωση των θεμελιωδών δικαιωμάτων και ελευθεριών και του κράτους δικαίου στην Τουρκία, ιδίως μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα· καλεί τις τουρκικές αρχές να σταματήσουν τη δικαστική παρενόχληση υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ακαδημαϊκών, δημοσιογράφων, πνευματικών ηγετών και δικηγόρων·
5. καλεί την Τουρκία ως μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης να εφαρμόσει πλήρως όλες τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ σύμφωνα με το άρθρο 46 της ΕΣΔΑ, μια απόλυτη υποχρέωση που απορρέει από τη συμμετοχή της χώρας στο Συμβούλιο της Ευρώπης και η οποία κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα της Τουρκίας· τονίζει ότι η άρνηση της Τουρκίας να εφαρμόσει την απόφαση του ΕΔΑΔ σχετικά με την υπόθεση του Osman Kavala ενισχύει περαιτέρω τις ανησυχίες της ΕΕ σχετικά με την τήρηση των διεθνών και ευρωπαϊκών προτύπων από την τουρκική δικαιοσύνη·
6. καταδικάζει και αποδοκιμάζει τις συνεχιζόμενες προσπάθειες και απόπειρες παράτασης της φυλάκισης του κ. Kavala, παρά την έλλειψη αξιόπιστων ή απτών αποδεικτικών στοιχείων, μέσω μιας σειράς πολύπλοκων παραβατικών δικαστικών τακτικών, συμπεριλαμβανομένης της συγχώνευσης και του διαχωρισμού των φακέλων υποθέσεων και των συνεχών παρατυπιών κατά την πλήρη παράβλεψη των προτύπων δίκαιης δίκης και με απώτερο στόχο την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων·
7. εκφράζει τον αποτροπιασμό του για το γεγονός ότι το 13ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης επέβαλε στον Osman Kavala μια αυστηρή ποινή ισόβιας κάθειρξης για εικαζόμενη απόπειρα βίαιης ανατροπής της κυβέρνησης και χρήση βίας, παραβλέποντας κατάφωρα το γεγονός ότι το ΕΔΑΔ είχε ήδη απορρίψει ρητά την εν λόγω κατηγορία στις αποφάσεις του·
8. εκφράζει την ικανοποίησή του για τις επαναλαμβανόμενες αποφάσεις της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης με τις οποίες ζητείται η απελευθέρωση του κ. Kavala, οι οποίες κορυφώθηκαν με την ιστορική κίνηση διαδικασιών επί παραβάσει κατά της Τουρκίας μέσω προσωρινών ψηφισμάτων τον Δεκέμβριο του 2021 και τον Φεβρουάριο του 2022 σχετικά με την άρνηση της χώρας να συμμορφωθεί με την τελική απόφαση του ΕΔΑΔ· σημειώνει ότι οι διαδικασίες επί παραβάσει αναδεικνύουν τη σοβαρότητα των παραβιάσεων από την Τουρκία των υποχρεώσεών της ως μέλους του Συμβουλίου της Ευρώπης και υποψήφιας προς ένταξη στην ΕΕ χώρας· καλεί την Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης να λάβει τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσει ότι η τουρκική κυβέρνηση θα εφαρμόσει την απόφαση του ΕΔΑΔ χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση·
9. καταδικάζει την εξευτελιστική και απάνθρωπη μεταχείριση του κ. Kavala από τις τουρκικές αρχές, η οποία παραβιάζει τα δικαιώματά του που απορρέουν από την ΕΣΔΑ, το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα και το τουρκικό εθνικό δίκαιο, καθώς και την ανθρώπινη αξιοπρέπειά του σύμφωνα με το άρθρο 17 του Συντάγματος της Δημοκρατίας της Τουρκίας· καλεί την Τουρκία να μη λάβει περαιτέρω μέτρα εκφοβισμού εις βάρος του και να διασφαλίσει τα ανθρώπινα δικαιώματά του, όπως κατοχυρώνονται στο τουρκικό Σύνταγμα και στο ενωσιακό και διεθνές δίκαιο·
10. καταγγέλλει την απόφαση του Συμβουλίου Δικαστών και Εισαγγελέων της Τουρκίας να κινήσει έρευνα για τους τρεις δικαστές που απάλλαξαν ρητά και κατηγορηματικά τον κ. Kavala· εκφράζει τον αποτροπιασμό του για τον τρόπο με τον οποίο, από την άλλη πλευρά, ο πρώην αναπληρωτής εισαγγελέας της Κωνσταντινούπολης, Hasan Yılmaz, υπεύθυνος για το δεύτερο κατηγορητήριο κατά του κ. Kavala, διορίστηκε στη συνέχεια αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης και ex officio μέλος του Συμβουλίου Δικαστών και Εισαγγελέων·
11. εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για τα περιστατικά που υποδηλώνουν σαφή κυβερνητική παρέμβαση στις δικαστικές υποθέσεις που σχετίζονται με τη δίωξη του κ. Kavala· εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για την περιφρόνηση των αποφάσεων του ΕΔΑΔ από το τουρκικό δικαστικό σώμα και τις τουρκικές αρχές και για την αυξανόμενη μη συμμόρφωση τμημάτων του δικαστικού σώματος με τις αποφάσεις του τουρκικού Συνταγματικού Δικαστηρίου· επιμένει ότι οι τουρκικές αρχές πρέπει να λάβουν όλα τα δυνατά μέτρα για να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα δεινή κατάσταση του δικαστικού σώματος και να αποκαταστήσουν την ανεξαρτησία του σύμφωνα με το άρθρο 6 της ΕΣΔΑ, διασφαλίζοντας την αμεροληψία όλων των τουρκικών δικαστικών οργάνων και προστατεύοντάς τα από πολιτικές παρεμβάσεις·
12. παροτρύνει τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής/Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να συνεχίσουν να αναφέρουν στους Τούρκους συνομιλητές τους την υπόθεση του κ. Kavala και όλες τις άλλες υποθέσεις υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δικηγόρων, δημοσιογράφων, πολιτικών και ακαδημαϊκών, μεταξύ άλλων, που κρατούνται αυθαίρετα και να τους παράσχουν διπλωματική και πολιτική στήριξη, μεταξύ άλλων παρακολουθώντας τις δίκες και τις υποθέσεις τους· ζητεί από αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να παραστεί στη δίκη, εάν πραγματοποιηθεί, του κ. Kavala και των συγκατηγορουμένων του· σημειώνει τη δυνατότητα άσκησης έφεσης κατά της τελευταίας δικαστικής απόφασης στο τουρκικό Ακυρωτικό Δικαστήριο και στο Συνταγματικό Δικαστήριο·
13. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αυξήσουν τη χρήση των επιχορηγήσεων έκτακτης ανάγκης για τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να διασφαλίσουν την πλήρη εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ για τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων·
14. υπογραμμίζει ότι ο κ. Kavala και άλλοι Τούρκοι πολίτες που βρίσκονται σε παρόμοιες καταστάσεις μπορούν να λάβουν πολιτικό άσυλο εντός της ΕΕ, εάν χρειαστεί·
15. σημειώνει ότι με την απόφαση της να αψηφήσει ανοιχτά τις δεσμευτικές αποφάσεις του ΕΔΑΔ σχετικά με την υπόθεση του Osman Kavala και άλλων, η σημερινή τουρκική κυβέρνηση σκόπιμα κατέστρεψε κάθε ελπίδα για επανέναρξη της διαδικασίας προσχώρησής της στην ΕΕ ή άνοιγμα νέων κεφαλαίων και κλείσιμο ανοικτών υπό τις παρούσες συνθήκες· υπενθυμίζει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι οποιαδήποτε βελτίωση των επίσημων σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας και οποιαδήποτε πρόοδος όσον αφορά το θετικό θεματολόγιο που προτείνεται στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Ιουνίου 2021, του Μαρτίου 2021 και του Δεκεμβρίου 2020 θα πρέπει να εξαρτάται από την πραγματική βελτίωση της κατάστασης των ατομικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου στην Τουρκία·
16. αναθέτει στην Πρόεδρό του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στο Συμβούλιο, την Επιτροπή, τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής/Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, τον Τούρκο πρόεδρο, την κυβέρνηση και το κοινοβούλιο της Τουρκίας, και ζητεί να μεταφραστεί το παρόν ψήφισμα στα τουρκικά.