του
Νίκου Χρυσόγελου
πρώην ευρωβουλευτή των ΠΡΑΣΙΝΩΝ
Μια σημαντική συζήτηση διεξάγεται διεθνώς αλλά και στην Αμερική σχετικά με τον τρόπο διάδοσης του κοροναϊού. Το CDC (Center for Disease Control) ανέβασε κάποια στιγμή στην ιστοσελίδα του ένα κείμενο σχετικά με το ρόλο που μπορεί να παίξει η αερομεταφορά το ιού στην διάδοσή του αλλά αμέσως μετά το κατέβασε. Είναι αλήθεια όμως ότι υπάρχει μεγάλη διχογνωμία για αυτό το θέμα και η συζήτηση αναθερμάνθηκε.
Παρόλο ότι τίποτα δεν ξεκαθαρίστηκε με το αν ο νέος ιός μεταδίδεται και μέσω της αερομεταφοράς του σε μεγαλύτερη απόσταση από το 1,5 μέτρο είναι χρήσιμη η συζήτηση για αυτό το θέματα, ενώ αποκτούμε καλύτερη εικόνα για δύο θέματα
:- φαίνεται ότι οι μάσκες μειώνουν την διάδοση του κοροναϊού στα σχολεία και σε άλλους χώρους όπως πλέον συμφωνούν όλοι οι επιστήμονες αλλά ΔΕΝ μηδενίζουν τον κίνδυνο όπως μάλλον αρχίζει να φαίνεται με τα πολλά κρούσματα σε σχολεία . Σημαντικό ρόλο παίζει ο αριθμός των μαθητών σε μια τάξη, ο καλός αερισμός του χώρου καθώς και η δυνατότητα να κρατηθούν οι αποστάσεις αλλά και να μην εκπνέονται ….σταγονίδα κατά το παιχνίδι, την άσκηση, το μάθημα κ.ά.
– υπάρχει σοβαρό θέμα με τα μέσα μεταφοράς αφού εκεί ο συνωστισμός είναι μεγάλος και δεν μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις αλλά ούτε υπάρχει καλός αερισμός, το αντίθετο συμβαίνει.
Την ίδια στιγμή δεν έχει γίνει τίποτα για την δημιουργία εκτεταμένων ποδηλατόδρομων ώστε να μπορεί να κινηθεί μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού με ποδήλατο ώστε να μειωθεί η πίεση στα ΜΜΜ και να βελτιώσει τη φυσική του κατάσταση, που συμβάλλει στην καλύτερη άμυνα του οργανισμού. Αν περισσότεροι κυκλοφορούν με ΙΧ αυτό συμβάλλει στην επιδείνωση της ρύπανσης που παίζει σημαντικό ρόλο και στα θέματα του κοροναϊού.
Πλέον είναι παραδεκτό ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση και η φτώχεια συνεισφέρουν και στην εμφάνιση περισσότερων κρουσμάτων αλλά και στην αύξηση της θνησιμότητας. Μήπως δεν είναι τυχαίο ότι τα κρούσματα αυξάνονται ραγδαία σε φτωχικές γειτονιές και σε περιοχές (όπως η Αττική και ιδιαίτερα το κέντρο) με υψηλή ρύπανση;
Μήπως στα στατιστικά στοιχεία που συγκεντρώνονται πρέπει να εξετάζονται και άλλες παράμετροι, περιβαλλοντικοί και κοινωνικοί και να μην αναφέρονται μόνο οι θετικοί μετά από εξέταση, οι νεκροί, οι διασωληνωμένοι κ.ά΄;
Είναι θέματα τα οποία πρέπει να θέσουμε στην πολιτική συζήτηση. Φαίνεται ότι η επικέντρωση μόνο στην ατομική υπευθυνότητα έφτασε στα ΟΡΙΑ της, και δεν πείθει μεγάλα τμήματα της κοινωνίας εφόσον όλη η προσπάθεια επικεντρώνεται εκεί και μόνο. Ναι είναι ξεκάθαρο με βάση την σημερινή επιστημονική γνώση ότι ναι μεν απαιτείται από όλες και όλους να κάνουν αυτό που πρέπει σε ατομικό επίπεδο αλλά μόνο η προσωπική υπευθυνότητα δεν επαρκεί. Σύντομα θα χαθεί το παιχνίδι, αφού σε παγκόσμιο επίπεδο πάνω από το 50% των θανάτων φαίνεται να σχετίζεται με κοινωνικο-περιβαλλοντικές παραμέτρους, υποκείμενα νοσήματα κ.ά.
Σε διεθνές επίπεδο είναι ανοιχτή η συζήτηση για μια νέα στρατηγική για την υγεία, με αφορμή την πανδημία αλλά και για τον τρόπο αντιμετώπισής της. Έχει επισημανθεί η άμεση σχέση των (νέων) επιδημιών με την οικολογική κρίση, όπως επισημαίνει άλλο
άρθρο μου
“Η οικολογία της ασθένειας”: Οι νέες επιδημίες και η σύνδεσή τους με την οικολογική κρίση
Δεν υπάρχει ένα μοντέλο αντιμετώπισης που κάνει για όλους, όμως υπάρχουν βασικές κατευθύνσεις που πρέπει να υιοθετήσουμε ακριβώς γιατί η πανδημία είναι ένα σκληρό μήνυμα για τις αλλαγές που απαιτούνται, κάποια σημεία αναλύονται σε ένα προηγούμενο
άρθρο μου για το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας.
Έγραφα σε εκείνο το άρθρο (Μάιος 2020):
“Δεν ξέρουμε, ακόμα, πώς θα εξελιχθεί η υγειονομική κρίση, αλλά το πιθανότερο είναι ότι τα σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα θα είναι μπροστά μας γι’ αρκετά μεγάλο διάστημα. Η κρίση επέτεινε υπάρχοντα κοινωνικά προβλήματα και διεύρυνε κοινωνικές ανισότητες. Αν επιβεβαιωθούν οι πιο δυσοίωνες προβλέψεις που συγκρίνουν την σημερινή παγκόσμια κρίση με την ύφεση του 1929 στις ΗΠΑ και με αυτήν μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη, τότε οι προκλήσεις θα είναι πολύ μεγάλες.
Ένα από τα μαθήματα που πρέπει να πάρουμε από την υγειονομική κρίση είναι ότι η καθυστερημένη αντίδραση σε διεθνές, ευρωπαϊκό κι εθνικό επίπεδο, η απουσία συνεργασίας μπροστά σε υπαρκτές απειλές, η αδιαφορία απέναντι στις προειδοποιήσεις των επιστημόνων να κινηθούμε προληπτικά, εγκαίρως και αποτελεσματικά, οι εθνικοί εγωισμοί και η απουσία αλληλεγγύης επιδεινώνουν τα προβλήματα και προκαλούν ανυπολόγιστη καταστροφή”.
Σε άλλο σημείο του άρθρου ανέφερα:
” Ακριβώς λόγω της ανεπαρκούς κατάστασης του δημόσιου συστήματος περίθαλψης, του αδύναμου συστήματος κοινωνικής προστασίας και μπροστά στον κίνδυνο γρήγορης μετάδοσης της ασθένειας, σε συνδυασμό με τον γηρασμένο πληθυσμό σε πολλές περιοχές της χώρας αλλά και έναν στρεβλό τρόπο προσέγγισης της υγείας και της ασθένειας, ήταν μονόδρομος η πολιτική αυστηρού lockdown που υιοθετήθηκε. Το εθνικό σύστημα υγείας κινδύνευε να καταρρεύσει πολύ γρήγορα σε περίπτωση εξάπλωσης της ασθένειας και να προκαλέσει ευρύτερη κοινωνική και οικονομική κρίση.
Η στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης – ακολουθώντας την εισήγηση κυρίως επιστημόνων που συνυπολόγισαν την κατάσταση του συστήματος περίθαλψης – επικεντρώθηκε κυρίως στην ατομική υπευθυνότητα μέσα από την ανάδειξη του κινδύνου και τη συνακόλουθη δημιουργία φόβου, δηλαδή ένα αυστηρό “Μένουμε Σπίτι”, κοινωνική αποστασιοποίηση, καθαριότητα και υγιεινή.
Σε κοινωνικό επίπεδο επιλέχθηκε το γενικό lockdown, με αποτέλεσμα να “κλείσουν” απότομα οι περισσότεροι οικονομικοί τομείς, τα σχολεία, οι δημόσιοι χώροι και να επιβληθεί αυστηρός έλεγχος.
Διακηρυγμένος επιστημονικός στόχος ήταν να “κερδηθεί χρόνος” για να αναπτυχθούν υποδομές και να αναδιοργανωθεί το σύστημα υγείας τουλάχιστον στο επίπεδο των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας. Ωστόσο, οι βελτιώσεις κατά το χρόνο που κερδήθηκε ήταν οριακές ως προς τα μέσα προστασίας του υγειονομικού προσωπικού, τον εξοπλισμό των νοσοκομείων, την αύξηση των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας και γενικότερα την ενίσχυση του συστήματος περίθαλψης.
Τώρα, ενόψει της επόμενης μέρας, χρειάζεται να κάνουμε με ψυχραιμία έναν απολογισμό των θετικών αλλά και των αρνητικών σημείων αυτής της στρατηγικής με τη σκέψη στραμμένη στο μέλλον. Σε παγκόσμιο επίπεδο εφαρμόστηκαν 5-6 διαφορετικά μοντέλα μέτρων για την πανδημία, ως συνέπεια διαφορετικών χαρακτηριστικών κάθε χώρας και πολιτικών επιλογών, αλλά ακόμα και διαφορετικών μοντέλων δεδομένων ή και deep learning algorithms. Μπορεί να ήταν, υπό τις παρούσες συνθήκες, αδύνατον να εφαρμοστεί στην Ελλάδα, με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, μια συνολικά διαφορετική στρατηγική, αλλά αυτό που έγινε από ανάγκη δεν μπορεί να είναι το μοντέλο αντιμετώπισης κρίσεων και στο μέλλον. Επομένως, πρέπει να κρατήσουμε τα θετικά, να συζητήσουμε τις αδυναμίες και να επιλύσουμε τα προβλήματα”.
” Μια σημαντική έλλειψη του συγκεκριμένου μοντέλου “κοινωνικής αποστασιοποίησης” είναι ότι δεν εκπαιδεύει τους πολίτες να έχουν ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση παρόμοιων κρίσεων, είτε τώρα είτε στο μέλλον. Η ενημέρωση στόχευε στο τι δεν κάνουμε και όχι στο τι πρέπει και μπορούμε να κάνουμε. Είναι ζητούμενο, όμως, για την επόμενη μέρα η ενεργή συμμετοχή των πολιτών, γιατί χωρίς αυτήν δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί πραγματικά κάποια επιδημία ή κρίση.
Το #ΜένουμεΣπίτι δεν μπορεί να είναι κατάλληλο για την αντιμετώπιση ενός νέου κύματος του SARS–CoV-2 ή άλλων επιδημιών στο μέλλον ή διαφορετικών κρίσεων (κλιματική, οικονομική, κοινωνική κ.ά.). Υπήρξαν ορισμένες πρωτοβουλίες σε ατομικό επίπεδο ή από οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, αλλά σε γενικές γραμμές παρέμεινε σχετικά χαμηλά ο βαθμός αυτο-οργάνωσης στην Ελλάδα. Ακόμα και ο χώρος της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο) δεν είχε τα μέσα, τα εργαλεία, ίσως και το εκπαιδευμένο προσωπικό για να αναλάβει ρόλους που με επιτυχία διεκπεραίωσε σε άλλες χώρες (π.χ, Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία), όπως διανομή φαγητού σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων που είχαν ανάγκη, οικονομική στήριξη νοικοκυριών, δημιουργία πλατφόρμας συνεργασίας μεταξύ διαφόρων μορφών επιχειρήσεων μέσα στο lockdown, φιλοξενία σε συνεταιριστικά ξενοδοχεία ιατρικο-νοσηλευτικού προσωπικο κ.ά.
Τέλος, και το πλέον σημαντικό, η πολιτική που εφαρμόστηκε δεν έλαβε υπόψη, δεν προώθησε συνεργασίες και δεν προέβλεψε εξειδικευμένα μέτρα για τους/τις περισσότερο ευάλωτους/ες: ηλικιωμένους χωρίς βοήθεια στο σπίτι, κατοίκους μικρών νησιωτικών και ορεινών περιοχών, πρόσφυγες σε μεγάλους καταυλισμούς, κοινότητες Ρομά, άστεγους, ανθρώπους που συγκατοικούν πολλοί/ες μαζίσε περιορισμένους και συνήθως υποβαθμισμένους χώρους, άτομα με αναπηρία. Στην πραγματικότητα, ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας έμεινε απροστάτευτο στο πλαίσιο των μέτρων, καθώς λόγω αντικειμενικών συνθηκών δεν μπορούσε να τηρήσει τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης, υγιεινής και καθαριότητας, και βίωσε με έντονο τρόπο τον κοινωνικό αποκλεισμό και την έλλειψη υποστήριξης. Ειδικά στο θέμα των μεγάλων καταυλισμών προσφύγων στα νησιά, η πολιτική απομόνωσης και εγκλωβισμού των προσφύγων μέσα στους χώρους όπου δεν μπορούσαν εκ των πραγμάτων να διασφαλίσουν την τήρηση των κανόνων υγιεινής ήταν επιλογή υψηλού ρίσκου, η οποία εκθέτει σε κίνδυνο την υγεία των συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, των κατοίκων των τοπικών κοινωνιών, και το δημόσιο σύστημα υγείας, ιδιαίτερα σε περίπτωση ανεξέλεγκτης διάδοσης της ασθένειας υπό τις απάνθρωπες συνθήκες που επικρατούν. Παρά τις αυθόρμητες πρωτοβουλίες υποστήριξης (π.χ. γείτονες που ψώνιζαν για ηλικιωμένους, ομάδες αυτο-οργάνωσης που δημιουργήθηκαν μέσα σε hotspots, πρωτοβουλίες ΜΚΟ για εκπαίδευση διαπολιτισμικών μεσολαβητών σε κοινότητες Ρομά, υπηρεσίες εξ αποστάσεως για ευάλωτες ομάδες, μεταφορά από ορισμένους Δήμους προσωπικού δημοτικών υπηρεσιών σε δομές “βοήθειας στο σπίτι” ή αύξηση αποστολών στο σπίτι με courier), απουσίασαν στην πραγματικότητα κοινωνικές δομές κι εργαλεία που θα επέτρεπαν την αποτελεσματική και στοχευμένη υποστήριξη των πιο ευάλωτων”
Μια νέα στρατηγική που συνδυάζει ατομική υπευθυνότητα και κοινωνική οργάνωση και επείγουσες αλλαγές
Στο άρθρο επίσης, τονίζονται ορισμένες στρατηγικού χαραχτήρα αλλαγές στην πολιτική για την υγεία που πρέπει να ενσωματωθούν και με πρακτικό τρόπο στην πολιτική αντιμετώπισης της πανδημίας:
Μια νέα στρατηγική για την υγεία ενισχύει γενικότερα την πρόληψη και την ανθεκτικότητα απέναντι στην συγκεκριμένη ή άλλη ασθένεια με:
– Στενή παρακολούθηση σε διεθνές επίπεδο των παραγόντων εκείνων που επιτρέπουν την εμφάνιση και γρήγορη διάδοση ασθενειών, ενισχυμένη συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς (WHO, UN) αλλά και μεταξύ των διεθνών και ευρωπαϊκών ερευνητικών κέντρων καθώς και των Κέντρων Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Ασθενειών, ώστε να υπάρχει άμεση, μαζική και ολοκληρωμένη προετοιμασία, πρόληψη κι αντιμετώπιση. Κρίσιμος παράγοντας για την διάσωση ζωών και τη λήψη των σωστών αποφάσεων είναι η πρόσβαση σε επιστημονικά δεδομένα και η έγκαιρη ανταλλαγή τους, η προετοιμασία και από κοινού αντιμετώπιση.
– Διεπιστημονική συμμετοχή (ενδεικτικά: υγειονομικό προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων, ψυχολόγοι, κοινωνικοί επιστήμονες, περιβαλλοντολόγοι κ.ά.) στις ομάδες που συμβουλεύουν τις κυβερνήσεις για τις πολιτικές υγείας αλλά και για την αντιμετώπιση πολυ-παραγοντικών κρίσεων, με δεδομένο ότι παρόμοιες προκλήσεις έχουν διεπιστημονικό χαρακτήρα και οι λύσεις δεν μπορεί να περιορίζονται στις προτάσεις ορισμένων μόνο ειδικοτήτων. Σημαντικές εξελίξεις στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιστήμες συμβάλλουν στην ενσωμάτωση αυτής της γνώσης στους σχεδιασμούς και στα μοντέλα προετοιμασίας κι αντιμετώπισης ασθενειών κι επιδημιών.
– Υιοθέτηση νέων μοντέλων ολοκληρωμένης πολιτικής για Μία Υγεία (ΟΝΕ HEALTH): πρόληψη της ασθένειας και η διατήρηση της υγείας με οριζόντια ενσωμάτωση των πολιτικών για την υγεία σε όλες τις άλλες πολιτικές,μελέτη και κατανόηση της σύγχρονης επιστημονικής γνώσης και των καινοτόμων κοινοτικών πρακτικών όπως εκφράζονται σε διαφορετικές κουλτούρες. Οι πολιτικές για την υγεία πρέπει να προσεγγίζουν το θέμα ολοκληρωμένα, να αναγνωρίζουν ότι η υγεία μας εξαρτάται από κοινωνικούς, πολιτιστικούς και οικολογικούς παράγοντες (“οικολογία της ασθένειας“). Για να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία πρέπει να αντιμετωπίζονται από κοινού τα θέματα της ανθρώπινης υγείας, της υγείας των οικοσυστημάτων και του περιβάλλοντος σε όλα τα επίπεδα συμπεριλαμβανομένης και της έρευνας.
– Ποιοτική ενίσχυση με προσωπικό και πόρους του δημόσιου συστήματος υγείας σε μόνιμη βάση, με τον πολίτη στο κέντρο του μοντέλου: πρωτοβάθμια φροντίδα, οργάνωση ολοκληρωμένου δικτύου για περίθαλψη με μονάδες και υποδομές που δεν καθορίζονται μόνο με οικονομικά (ή πολύ περισσότερο πελατειακά ή εκλογικά) κριτήρια, ευέλικτες υπηρεσίες, κοινοτικά μοντέλα, συμμετοχή πολιτών και εκπροσώπηση ασθενών, κατάλληλη τυπική και μη τυπική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση. Σε αυτήν την προσπάθεια πρέπει να δοθεί έμφαση και στην κατάλληλη ένταξη τόσο στο σύστημα υγείας όσο και σε δομές για πρόσφυγες, νεο-εισερχόμενων γιατρών και νοσηλευτών με προσφυγικό και μεταναστευτικό προφίλ, με την αξιοποίηση ιατρο-νοσηλευτικού προσωπικού που έχει ήδη ενταχθεί στο σύστημα υγείας για την εκπαίδευσή τους.
– Ενίσχυση της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας κι αξιοποίηση καλών πρακτικών που αναπτύχθηκαν μέσα στην κρίση, μέσα από συνεργασίεςς σε κρίσιμους τομείς, ώστε να καλυφθούν με ευελιξία κι αποτελεσματικότητα υπαρκτές κοινωνικές ανάγκες και ελλείψεις στην αντιμετώπιση αυτής ή άλλης επιδημίας, να ανακάμψει η οικονομία κι η εργασία και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή.
– Μακροχρόνιες στρατηγικές πρόληψης και ολοκληρωμένης διαχείρισης κρίσεων – στο πλαίσιο της πολιτικής προστασίας αλλά και του εκπαιδευτικού συστήματος – με τρόπο που να ενισχύεται η η ενεργός συμμετοχή των πολιτών και η ανθεκτικότητα των κοινωνιών απέναντι σε πολλαπλές προκλήσεις.
– Τα μέτρα γενικού χαρακτήρα πρέπει να συνοδεύονται κι από εξειδικευμένα μέτρα που λαμβάνουν υπόψη τις διαφορετικές πολιτισμικές και κοινωνικές πραγματικότητες και δίνουν ρόλο στους/ις επηρεαζόμενους/ες ώστε να συν-διαμορφώνουν τις πολιτικές και τα μέτρα που τους/τις αφορούν (για παράδειγμα: οργανώσεις ασθενών, Ρομά, πρόσφυγες, ηλικιωμένοι, μικροί. ορεινοί και νησιωτικοί Δήμοι, γυναίκες, νέοι κ.ά.).
Σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση ασθενειών μπορεί να έχουν:
– η δημόσια χρηματοδότηση στην διεπιστημονική έρευνα για την “οικολογία της ασθένειας” καθώς και στην έρευνα για παραγωγή φαρμάκων κι εμβολίων, με προϋπόθεση την δίκαιη πρόσβαση σε αυτά όλων των χωρών και των ανθρώπων,
– η ενίσχυση συμμαχιών μεταξύ δημοσίων, ιδιωτικών, ερευνητικών, φιλανθρωπικών και κοινωνικών φορέων όπως το CEPI,
– η ενίσχυση της τεχνολογικής έρευνας και των εφαρμογών της στην προσπάθεια αντιμετώπισης των ασθενειών με ταυτόχρονη υιοθέτηση κοινών ευρωπαϊκών κανόνων και σε σεβασμό στα ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα, δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη βοήθεια που μπορούν να προσφέρουν (π.χ. χρήση ρομπότ σε νοσοκομεία ή τεστ γρήγορης ανάλυσης) όσο και τα ηθικά και κοινωνικά αποτελέσματα που μπορεί να έχει μια λανθασμένη ή άκριτη αποδοχή τους (π.χ. καταγραφή κινήσεων νοσούντων, στιγματισμός, πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων κ.ά.),
Το βασικό ερώτημα είναι πώς θέλουμε να είναι ο κόσμος στον οποίο επιστρέφουμε. Θα είναι ο ίδιος ή θα είναι ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος; Και πώς θα τον συνδιαμορφώσουμε για να είναι πιο ανθεκτικός, δίκαιος, περιεκτικός και βιώσιμος;”
Χάθηκε χρόνος (από την κυβέρνηση αλλά και τους φορείς της αυτοδιοίκησης) και βρεθήκαμε σε αυτή τη νέα αλλά πολύ πιο δύσκολη φάση απροετοίμαστοι (αν και ότι συμβαίνει τώρα είχε προαναγγελθεί). Για να καλύψουμε τον χαμένο χρόνο και την απουσία κατάλληλης προετοιμασίας για την επόμενη φάση της πανδημίας, πρέπει να προχωρήσουμε τώρα με την διάσταση ου επείγοντος, όχι business as usual, σε μια σειρά μέτρων, πριν εκτροχιαστεί η κατάσταση που θα λαμβάνουν υπόψη κι άλλες παραμέτρους, όπως παράγοντες που υποβαθμίζουν την υγεία, ατμοσφαιρική ρύπανση, φτώχεια, κακή ποιότητα στέγης, δυνατότητα κοινωνικής αποστασιοποίησης και τήρησης των αποστάσεων αλλά και καλού αερισμού. κ.ά.
Μερικές σκέψεις για άμεση δράση:
– Άμεση χάραξη με απλό τρόπο και οικονομικά αποκλειστικών ποδηλατόδρομων, χωρίς να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις αλλά κυρίως σημάνσεις και αποκλεισμός οχημάτων από αυτό το δίκτυο ποδηλατόδρομων. Στόχος τουλάχιστον το 25% των διαδρομών στην πόλη να γίνεται από μέσα Οκτώβρη και μετά με ποδήλατο. Ουτοπικό; Νομίζω εντελώς ρεαλιστικό αν δεν θέλουμε να δούμε τα κρούσματα να φτάνουν τα 2000 τη μέρα και οι θάνατοι να πιάσουν 4ψήφιο νούμερο μέχρι τέλος 2020.
– Συγκέντρωση όλων των οχημάτων και του προσωπικού που μπορεί να συμβάλλει στην άμεση αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις μεγάλες πόλεις
– Γενναία κίνητρα για να προχωρήσουν συστήματα αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας για τη θέρμανση των κατοικιών ΑΜΕΣΑ αλλά και εφαρμογή γενικότερα Ανανεώσιμων Πηγών μέσα στην πόλη ώστε να ελαχιστοποιηθεί η χρήση πετρελαίου και φυσικού αερίου (και κατά συνέπεια η ρύπανση της ατμόσφαιρας όταν θα έρθει το κρύο και θα συντονιζόμαστε σε κλειστούς χώρους και ενώ ο αερισμός των χώρων δεν θα είναι καλός)
– Βελτίωση των συνθηκών στέγασης των ηλικιωμένων, των ανέργων, των κατοίκων φτωχών συνοικιών, των άστεγων και των προσφύγων / μεταναστών για να προλάβουμε την διάδοση του κοροναϊού λόγω των κακών συνθηκών ζωής που δεν επιτρέπουν στις ομάδες αυτές να τηρούν ακριβώς όλους τους κανόνες υγιεινής και προστασίας. Η ποιοτική στέγη είναι σημαντικό εργαλείο για μείωση της διάδοσης του κοροναϊού. Δεν είναι πολυτέλεια μια επείγουσα πολιτική για εξασφάλιση ποιοτικής στέγης για όλους μέχρι τουλάχιστον να αντιμετωπιστεί η επιδημία. Το κόστος κάλυψης σε σπίτια, ξενοδοχεία και άλλους χώρους της αξιοπρεπούς διαμονής όσων έχουν πράγματι ανάγκη θα είναι πολύ μικρότερο – και θα κινηθεί η οικονομία – από το να καταλήγουν χιλιάδες άτομα στα νοσοκομεία και να διαδίδεται μαζικά η επιδημία.
Ας σκεφτούμε με λογική. Δεν είναι οι μετανάστες που μεταδίδουν την επιδημία (εξάλλου οι περισσότεροι φοράνε μάσκα, προσέξτε το στα ΜΜΜ και θα βεβαιωθείτε). Αλλά οι κακές συνθήκες διαμονής τους σε καταυλισμούς (στοιβαγμένοι κατά χιλιάδες) ή σε διαμερίσματα συχνά 10 και 15 ανθρώπων αποτελούν τη βάση για να διαδοθεί αστραπιαία ο ιός. Το λέγαμε για τη Μόρια και τώρα επιβεβαιώνεται από τα κρούσματα που εντοπίζονται, Η πολιτική που περιφρονεί την ανάγκη να υπάρχει αξιοπρεπής στέγη για τους μετανάστες και πρόσφυγες (όπως και για κάθε άλλο ευάλωτο πληθυσμό, πχ Ρομά, άστεγοι, άνεργοι κ.ά.) δεν στρέφεται μόνο εναντίον αυτών των ανθρώπων, θέτει και σε ρίσκο το σύνολο της κοινωνίας.
Είναι η ώρα να σκεφτούμε με τη λογική πριν ξεφύγει πλήρως η κατάσταση και είναι πολύ αργά. Ξέραμε ότι έρχεται η κλιματική κρίση κι αδιαφορήσαμε. Ξέραμε ότι έρχεται η κατάρρευση του ασφαλιστικού και σφυρίζαμε αδιάφορα, Βλέπαμε να γκρεμίζονται οικονομίες το 2008 (αλλά και το 2020) και ζούσαμε στα παραμύθια μας. Τα κύματα που σηκώθηκαν το Μάρτη δεν κόπασαν απλώς έρχονται τώρα με μεγαλύτερη ορμή, ΔΕΝ μηδενίστηκαν ποτέ τα κρούσματα για να έχουμε δεύτερο κύμα. Είμαστε ακόμα μέσα στο πρώτο αλλά τώρα θα είναι πολύ πιο βίαιο.
Ναι, φυσικά χρειαζόμαστε περισσότερες ΜΕΘ και εντατικές, αλλά αν δεν κάνουμε κάτι για να μην καταλήγουν οι άνθρωποι στα νοσοκομεία, τότε θα βρεθούμε μπροστά στον εφιάλτη που νομίσαμε ότι δεν θα έρχονταν ποτέ σε εμάς (άλλη μια υπεροπτική προσέγγιση όπως το 2008 που η τότε κυβέρνηση διαλαλούσε ότι η χώρα μας ήταν θωρακισμένη απέναντι στην κρίση). Είμαστε πλέον στο 12 παρά 5′ δυστυχώς