του Νίκου Χρυσόγελου
πρώην ευρωβουλευτή ΠΡΑΣΙΝΟΙ / EFA
υποψήφιου Νότιου Τομέα Αθηνών
με το ΠΡΑΣΙΝΟ και ΜΩΒ
#Κυβέρνησαν #Απέτυχαν Είπαν ψέματα πολλά και για το #νερό
Υπάρχει ανησυχία χωρίς λόγο για την ιδιωτικοποίηση του νερού; Προφανώς όχι. Έχουν προηγηθεί πολλά (από την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά και από την σημερινή) ώστε οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι δεν θα ιδιωτικοποιηθεί το νερό να ΜΗΝ είναι πειστικές. Όλα είναι επικοινωνία. Θέλει να ξεχαστεί και να απαξιωθούν υπηρεσίες ώστε να περάσει μαλακά η ιδιωτικοποίηση. Εξάλλου έχουν ήδη μπει ιδιώτες στη μετοχική σύνθεση της ΕΥΔΑΠ που είναι στο χρηματιστήριο. Μπορεί λοιπόν να ιδιωτικοποιηθούν και σημαντικές υπηρεσίες νερού σταδιακά μέσω της ΡΑΕ που τώρα μετατρέπεται σε
Αν δεν ήθελε να προωθήσει βήμα – βήμα την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών νερού θα εφάρμοζε τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και δεν θα προσπαθούσε να τις παρακάμψει ή ανατρέψει, και θα υλοποιούσε αμέσως την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ να βγει από το Υπερταμείο η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.
Οι δυο αποφάσεις του ΣτΕ δίνουν προθεσμία 6 μηνών στο υπουργείο Οικονομικών να συμμορφωθεί με τις προηγούμενες αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου και να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, για να επιστραφούν οι μετοχές των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Δημόσιο που τώρα βρίσκονται στο Υπερταμείο.
Πρόκειται για τις αποφάσεις 7/2023 και 8/2023 του Τριμελούς Συμβουλίου του ΣτΕ για τη μη συμμόρφωση της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας στις αποφάσεις της Ολομελείας ΣτΕ 190 & 191/2022, που έκριναν αντισυνταγματική την υπαγωγή των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Υπερταμείο.
Δεν θα προσπαθούμε επίσης να δώσει τη “δουλειά” της συντήρησης των δικτύων και υποδομών στην Αττική σε ιδιωτική εταιρία.
Και πολλά άλλα.
Υπήρχε εξάλλου η ευρωπαϊκή απόφαση ότι οι υπηρεσίες νερού εξαιρούνται από την ιδιωτικοποίηση, μετά την πολύ πετυχημένη καμπάνια της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας για το Δικαίωμα στο νερό (που στήριξα ως ευρωβουλευτής πολύ ενεργά) αλλά και του δημοψηφίσματος στη Θεσσαλονίκη. Τα γνώριζε αυτά, δεν ήταν άγνωστο. Τότε γιατί προσπάθησε και πέρασε ρύθμιση που μεταφέρει κρίσιμες πολιτικές σε μια διαχειριστική αρχή που δίνει άδειες σε ιδιώτες – δεν έχει καν ευθύνη ή αρμοδιότητες για την οικολογική διαχείριση και την ποιότητα/ποσότητα για τις ανθρώπινες κοινωνίες και τα οικοσυστήματα που επιβάλλει η ευρωπαϊκή οδηγία 2000/60 για το νερό. Εξάλλου διέλυσε η κυβέρνηση την Εθνική Επιτροπή Υδάτων έχει ορισθεί από τον Ν. 3199 του 2003, ο οποίος ενσωματώνει την Οδηγία Πλαίσιο για τα Νερά, ως το υψηλού επιπέδου διυπουργικό όργανο το οποίο έχει την ευθύνη χάραξης της πολιτικής για τη διαχείριση και προστασία των υδατικών Πόρων της χώρας και αντιπαραθέτει την νέα ρύθμιση στην πραγματικότητα με τον νόμο ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4519, ΦΕΚ A 25 – 20.02.2018 άρθρο 29 που αναφέρεται στην Εθνική Επιτροπή Υδάτων. Αν δεν ήθελε να προωθήσει την ιδιωτικοποίηση γιατί δεν βελτίωνε την λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων;
Θυμίζουμε την θέση “Ένωσης Διοικητικών Δικαστών” σχετικά για το νομοσχέδιο (τώρα νόμο):
“Με το νομοσχέδιο αυτό, η διαχείριση των υδάτων, η διαμόρφωση της υδατικής πολιτικής και οι συναφείς αποφάσεις των παρόχων υπηρεσιών ύδατος απομακρύνονται από το Κράτος και ανατίθενται στην αρμοδιότητα της δημιουργούμενης Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Με τον τρόπο αυτό χάνεται ο χαρακτήρας του πόσιμου ύδατος ως κοινωνικού αγαθού, απαραιτήτου για την ζωή και την υγεία των πολιτών και αντί αυτού αντιμετωπίζονται οι σχετικές υπηρεσίες ως ρυθμιζόμενες κατ’ αντιστοιχία με αγορές άλλων αγαθών και υπηρεσιών. Όμως, σύμφωνα με όσα έχουν κριθεί από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (βλ. ΣτΕ 1906/2014, 190-191/2022), για την εξασφάλιση της υγείας των πολιτών δεν νοείται παρά μόνο άμεσος κρατικός έλεγχος στους παρόχους υπηρεσιών ύδατος (π.χ. ΕΥΔΑΠ), ο οποίος δεν μπορεί να υποκατασταθεί με την απλή εποπτεία μέσω της ως άνω Ανεξάρτητης Αρχής, ενώ, από τις παραδοχές αυτές της νομολογίας δεν νοείται καν η συζήτηση για ιδιωτικοποίηση των παρόχων αυτών, μέσω της απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από ιδιώτες επενδυτές.
Η Ένωσή μας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον σεβασμό αυτής της νομολογίας από όλους, αφενός μεν για προφανείς θεσμικούς λόγους που αφορούν το κύρος της Δικαστικής Εξουσίας, εκφραζόμενης, μάλιστα στο ανώτατο δυνατό επίπεδο, αφετέρου δε για πρακτικούς λόγους που ανάγονται στην προστασία της δημόσιας υγείας, όπως αυτή αναλύεται στις ανωτέρω αποφάσεις, οι οποίες μας δεσμεύουν σε πλείστες όσες υποθέσεις τεθούν ενώπιόν μας, σχετικά με τα θέματα αυτά (π.χ. Δημόσιες Συμβάσεις σχετικά με την εκτέλεση έργων υποστήριξης των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, αγωγές αποζημίωσης σε περίπτωση τυχόν ελλιπών ελέγχων για την ποιότητα και επάρκεια του πόσιμου ύδατος κ.α.). Εξάλλου, η ενσωμάτωση των ως άνω Οδηγιών της Ε.Ε. δεν μεταβάλει τις παραδοχές αυτές, εφόσον, από καμία διάταξή τους δεν θεσπίζεται η υποχρέωση των Κρατών-Μελών για ιδιωτικοποίηση των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, ο έλεγχος της παραγωγής και διάθεσης του οποίου δεν μπορεί, για τους λόγους που αναφέραμε ήδη, να υπαχθεί σε παρόμοιο κανονιστικό-ρυθμιστικό πλαίσιο με αυτό της ενέργειας ή άλλων αγαθών και υπηρεσιών”.
#Κυβέρνησαν #Απέτυχαν
Είπαν #ψέματα πολλά
#Μπορούμε #αλλιώς
#ΠράσινοΜωβ στη #Βουλή για #αλλαγή
για
– κοινωνικά και οικολογικά υπεύθυνη οικονομία, και εργασία για όλους/όλες
– κλιματικά ουδέτερη οικονομία
– προστασία κλίματος και περιβάλλοντος,
– αντιμετώπιση φτώχειας και ακρίβειας, μέσα από ολοκληρωμένες πολιτικές
– προώθηση νέων πολιτικών, κοινωνικής και πράσινης καινοτομίας
απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα με δίκαιο τρόπο προς όφελος και της κοινωνίας,
– ενίσχυση δημόσιων αγαθών, όπως το νερό, τα δάση, τα ρέματα, οι παραλίες, η θάλασσα,
– ενδυνάμωση δημοκρατίας, κοινωνικής συνοχής
– προστασία ανθρωπίνων δικαιωμάτων
#ΠράσινοΚύμα Πράσινο & Μωβ Greek Greens – Πολιτική Οικολογία Πράσινοι Nikos Chrysogelos