Ετήσια Έρευνα ΙΤΕΠ – Δηλώσεις Προέδρου Ξενοδoχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Παρουσιάζοντας τα στοιχεία της έρευνας του ΙΤΕΠ για τις επιπτώσεις της πανδημίας του Covid-19 στα ελληνικά ξενοδοχεία, ο πρόεδρος του ΞΕΕ υπογράμμισε ότι “χρειάζεται ισορροπία μεταξύ των δύο σημαντικών πυλώνων επανεκκίνησης, που είναι η επιβίωση του οικοσυστήματος του τουρισμού και ο μακροχρόνιος σχεδιασμός για την ανάπτυξή του με νέα χαρακτηριστικά.”
Η έρευνα του ΙΤΕΠ πραγματοποιήθηκε με στρωματοποιημένη αναλογική δειγματοληψία στο σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας και ολοκληρώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 2020. Σε αυτήν αποτυπώνονται όλα τα βασικά μεγέθη που συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα για τα ελληνικά ξενοδοχεία σήμερα.
Μερικά ευρήματα της έκθεσης:
- Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2020 μειώθηκε κατά 78% σε σχέση με το 2019.
- Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού κλάδου, κάλυψαν μέχρι στιγμής το 1/3 κατά μέσο όρο των συνολικών αναγκών ρευστότητας των ξενοδοχείων
- Μόνο 1 από τα 5 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατάφεραν να μείνουν ανοιχτά φέτος σε σχέση με αυτά που λειτουργούσαν την ίδια περίοδο του 2019.
-
Από τα 3.965 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας της χώρας, μετά το 1ο lockdown επαναλειτούργησε το 59% αυτών (2.328 ξενοδοχεία) και από αυτά το 63% αναγκάστηκε να ξανακλείσει μέχρι το τέλος του 2020.
-
Ανοιχτά παρέμειναν τον Δεκέμβριο του 2020 τελικά μόνον 863 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας που αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου
-
Η μέση περίοδος λειτουργίας των εποχιακών ξενοδοχείων το 2020 συρρικνώθηκε στους 3,2 μήνες και των συνεχούς λειτουργίας στους 7 μήνες λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργήθηκαν
-
Η μέση πληρότητα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού περιορίστηκε στο 23,1%. Είναι χαρακτηριστικό πως οι συνολικές πωλήσεις δωματίων του τριμήνου Ιουλίου-Σεπτεμβρίου του 2020 ήταν λιγότερες από τις αντίστοιχες πωλήσεις μόνο του Σεπτεμβρίου του 2019.
-
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού κλάδου, κάλυψαν μέχρι στιγμής το 1/3 κατά μέσο όρο των συνολικών αναγκών ρευστότητας των ξενοδοχείων.
-
Με την αρωγή των σχετικών προγραμμάτων στηρίχθηκε η απασχόληση σε όσα ξενοδοχεία κατάφεραν να λειτουργήσουν το 2020.
-
Επιπλέον έλλειμμα 900 εκατ. ευρώ εμφανίζουν τα ταμεία των ξενοδοχείων λόγω ανείσπρακτου τζίρου του 2020 που φτάνει τα 278.365.800 αλλά και της συρρίκνωσης κατά 83,3% των προκαταβολών για το 2021.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, επεσήμανε:
«Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας των Ελληνικών Ξενοδοχείων επιβεβαιώνουν το πρωτόγνωρο μέγεθος της κρίσης που αντιμετώπισαν το 2020. Το 2021 ξεκινάει επίσης με πολλούς αστάθμητους παράγοντες και ερωτηματικά. Η συνέχιση της ενίσχυσης της ρευστότητας είναι το οξυγόνο που χρειάζεται επειγόντως ο κλάδος για να παραμείνει ισχυρός. Όχι μόνο προς όφελος των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους αλλά και προς όφελος της εθνικής οικονομίας συνολικά και όλων των κλάδων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το ελληνικό ξενοδοχείο και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας».
Ο κ. Βασιλικός επισήμανε ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή αξιολογείται από τους ξενοδόχους ως το σημαντικότερο εργαλείο ενίσχυσης, τόσο στη λειτουργία όσο και στην αμεσότητά του.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ υπογράμμισε ότι έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής σοβαρά χρηματοδοτικά εργαλεία και θα χρειαστούν και άλλα, καθώς, όπως είπε χαρακτηριστικά, “το 2020 φαίνεται ότι θα διαρκέσει τουλάχιστον 16-18 μήνες όσον αφορά τις τουριστικές επιδόσεις στη χώρα. Όσο καλύτερα στηριχθούν τα ξενοδοχεία, είπε, τόσο λιγότερο θα μιλήσουμε για κόκκινα δάνεια στη συνέχεια. Το σημαντικό είναι να στηριχθεί το ξενοδοχείο, που συγκεντρώνει το 70% των εσόδων στον ελληνικό τουρισμό, καθώς έχει ουσιαστικό ρόλο στην ανάκαμψη“.
Εκτιμήσεις για το 2021
Παρότι δεν είναι εφικτές οι προβλέψεις για την πορεία της χρονιάς, το πρώτο εξάμηνο, είπε, θα είμαστε κοντά στο μηδέν και παραμένει με ερωτηματικό το πότε θα βγούμε από τους πρώτους μήνες της αδράνειας για την εφετινή χρονιά. Αν το 2021 επιτύχουμε το 40% των επιδόσεων του 2019, τότε θα έχουμε αύξηση 100% σε σύγκριση με το 2020, όπως είπε. Η εξίσωση έχει πολλά άγνωστα στοιχεία σήμερα, όμως υπάρχουν θετικά σημάδια όσον αφορά τη συμπεριφορά των καταναλωτών αλλά και την άποψη που υπάρχει για την Ελλάδα στη διαχείριση της πανδημίας, κάτι που θα μας διαφοροποιήσει θετικά σε σχέση με άλλες χώρες, εξήγησε ο κ. Βασιλικός.
Φωτο: Κ. Τζωρτζάκης