Η πρόταση για τη δημιουργία ενός διευρωπαϊκού δικτύου νυχτερινών τρένων προήλθε από τους Γερμανούς Πράσινους. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα αποτελεσματικό δίκτυο σιδηροδρομικών μεταφορών για τους ευρωπαίους ώστε να μειωθεί η χρήση αυτοκινήτων και αεροπλάνων και κατά συνέπεια η εκπομπή C02. Ο χάρτης παρουσιάστηκε ως ένα διάγραμμα ευθείας γραμμής στο στυλ του εμβληματικού σχεδιασμού του Χάρι Μπεκ για το μετρό του Λονδίνου, που δείχνει την Ευρώπη ως ένα συντεταγμένο σύνολο διανυκτερεύσεων και προορισμών για την επόμενη μέρα.
Ο χάρτης “Euro Night Sprinter” μοιάζει ουτοπικός, αλλά το μέλλον του Ευρωπαϊκού Σιδηρόδρομου θα μπορούσε να μοιάζει με αυτόν.
Το Euro Night Sprinter είναι το όνομα του έργου, που θα μπορούσε να έχει μέχρι το 2030 40 διεθνείς γραμμές μεγάλων αποστάσεων και θα εγγυάται τη σύνδεση μεταξύ περισσότερων από 200 πόλεων και τοποθεσιών σε όλη την Ευρώπη, από τη Λισαβόνα στα δυτικά έως τη Μόσχα στα ανατολικά και από το Ελσίνκι στη βόρεια στη Μάλαγα στο νότο. Θα μπορούσε να είναι ένας βιώσιμος, εξωτικός και άνετος τρόπος μετακίνησης, άρα μπορεί να γίνει πραγματικότητα.
Οι καταστροφικές πλημμύρες στη Γερμανία, η μεγάλη ξηρασία το καλοκαίρι 2022 σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και οι αποκαλυπτικές πυρκαγιές στon Eυρωπαϊκό Νότο βοήθησαν να παγιωθεί η πεποίθηση σε ολόκληρη την Ευρώπη ότι η κλιματική κρίση έχει ξεκινήσει, είναι καταστροφική και πρέπει να μετριαστεί. Αυτό απαιτεί τεράστιες περικοπές στις εκπομπές CO2 και άλλων αερίων του θερμοκηπίου. Οι μεταφορές είναι ένας σημαντικός παράγοντας εκπομπών, ιδίως οι οδικές και εναέριες. Έτσι, αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει πλέον να ταξιδεύουν οι πολίτες στην Ευρώπη με ένα μεγάλο αυτοκίνητο ή με αεροπλάνο από πόλη σε πόλη.
Το έργο θα απαιτούσε κοινή δουλειά και συμφωνία από όλα τα κράτη και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Για να συμβεί αυτό θα ήταν χρήσιμο:
-
Eνιαίο σύστημα ελέγχου και συντονισμού για τα διάφορα ευρωπαϊκά εθνικά σιδηροδρομικά δίκτυα, όπως ζητήθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Eurocontrol, του οργανισμού εναέριας κυκλοφορίας της ηπείρου·
-
Nυχτερινά τρένα που ταξιδεύουν άνετα και αθόρυβα σε όλη την Ευρώπη με ταχύτητες μεταξύ 200 και 250 km/h, με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις του τροχαίου υλικού που θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Χρησιμοποιώντας τον Dijkstra’s algorithm, οι Πράσινοι έχουν υπολογίσει ότι τα περισσότερα ταξίδια σε αυτό το χάρτη θα διαρκούσαν μεταξύ 9 και 14 ωρών.
-
Ενιαία, εύχρηστη πλατφόρμα κρατήσεων για την αγορά διεθνών ταξιδιών με ένα μόνο εισιτήριο.
-
Επενδύσεις σε σιδηροδρομικά δίκτυα για την ανανέωση των παλαιών και την ανάπτυξη νέων·
-
Για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές οι μετακινήσεις με τρένο, θα πρέπει να τερματιστούν οι φορολογικές ελαφρύνσεις και οι επιδοτήσεις για τις αεροπορικές εταιρείες.