Με δεδομένη την διακίνηση τεράστιων χρηματικών ποσών και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες μέσω της αγοράς ακινήτων, η υιοθέτηση από τη Γερμανία ενός πακέτου νόμων για την επιβολή κυρώσεων και την καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος μέσω της αγοράς ακινήτων, αποκτάει πολύ μεγάλη σημασία. Η Γερμανία ήταν μια από τις χώρες που αρνούνταν να υιοθετήσει κατάλληλη νομοθεσία και να επιβάλει κυρώσεις. Οι Πράσινοι συμμετέχοντας στην κυβέρνηση έδωσαν ώθηση στην υιοθέτηση αυτής της νομοθεσίας, και επαναφέρουν τη Γερμανία στην κατηγορία των χωρών που αντιδρούν στο ξέπλυμα χρήματος και στο οργανωμένο οικονομικό έγκλημα. Για το θέμα γράφει ο γνωστός στην Ελλάδα και από άλλες πολιτικές παρεμβάσεις του Sven Giegold, πρώην ευρωβουλευτής των Γερμανών Πράσινων με σημαντική επιρροή σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε θέματα οικονομικής και νομισματικής πολιτικής. Ο Sven Giegold είναι τώρα Κρατικός Γραμματέας στο Υπουργείο Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος, στηρίζοντας την δουλειά του Πράσινου (υπερ)υπουργού Robert Habeck
Του Sven Giegold
Κρατικού Γραμματέα στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Προστασίας Κλίματος
πρώην ευρωβουλευτή των Πρασίνων, Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων
Αυτές τις ημέρες, εμείς στη Γερμανία κάναμε ένα μεγάλο βήμα προς την επιβολή κυρώσεων κατά ολιγαρχών και την καταπολέμηση του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος και του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος: Το ομοσπονδιακό υπουργικό συμβούλιο μόλις ενέκρινε το προσχέδιο του «Δεύτερου νόμου επιβολής κυρώσεων» (SDG II). Σε αντίθεση με τον πρώτο SDG, που περιείχε κυρίως βραχυπρόθεσμα μέτρα, το ο SDG ΙΙ αφορά απαραίτητες διαρθρωτικές βελτιώσεις. Αυτά δεν χρησιμεύουν μόνο στη βελτίωση της επιβολής των κυρώσεων κατά των Ρώσων παραγόντων βραχυπρόθεσμα λόγω του επιθετικού πολέμου κατά της Ουκρανίας, αλλά και στην ενίσχυση του κράτους στην καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος μακροπρόθεσμα. Αυτό το θέμα με συνοδεύει πολιτικά για περισσότερα από 20 χρόνια τώρα και ως εκ τούτου αυτή είναι μια μεγάλη μέρα για μένα. Μέσα σε λίγους μόνο μήνες, εμείς στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση πετύχαμε αυτό για το οποίο αγωνιζόμουν εδώ και χρόνια στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Αυτά είναι τα πιο σημαντικά μέτρα από το SDG II:
1. Κεντρικό Γραφείο Επιβολής Κυρώσεων (ZfS). Βρίσκεται στη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και, μακροπρόθεσμα, στη νέα ανώτερη ομοσπονδιακή αρχή για την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος, με αρμοδιότητες τον εντοπισμό και την εξασφάλιση περιουσιακών στοιχείων που υπόκεινται σε κυρώσεις να ομαδοποιούνται εδώ.
2. Μητρώο περιουσιακών στοιχείων καταδικασθέντων και συνεταιρισμών. Το ZfS δημιουργεί ένα κεντρικό μητρώο που περιλαμβάνει επίσης στοιχεία που δεν μπορούν να εκχωρηθούν με σαφήνεια. Αυτό μας δίνει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το πού βρίσκονται τα χρήματα από αμφισβητούμενες πηγές!
3. Η περιοχή ακινήτων αποκτά μεγαλύτερη διαφάνεια. Προκειμένου να γεφυρωθεί ο χρόνος έως ότου ολοκληρωθεί μια πανεθνική επιλογή ηλεκτρονικής αναζήτησης για τα κτηματολόγιο (κτηματολόγιο βάσης δεδομένων), το σχέδιο νόμου προβλέπει στοιχεία ακίνητης περιουσίας που συγκεντρώνονται στις ομοσπονδιακές πολιτείες από τα κτηματολογικά γραφεία και τα γραφεία κτηματολογίου διατίθενται για το μητρώο διαφάνειας. Αυτό μας δίνει μια γρήγορη εικόνα της ιδιοκτησιακής δομής της ακίνητης περιουσίας χωρίς να χρειάζεται να περιμένουμε την εγκατάσταση μιας κεντρικής ηλεκτρονικής επιλογής ερωτήματος στα κτηματολόγιο, η οποία πιθανότατα θα πάρει χρόνια.
4. Οι πληρωμές σε μετρητά κατά την αγορά ακινήτων εξαιρούνται στο μέλλον. Η πληρωμή με κρυπτονομίσματα και εμπορεύματα όπως ο χρυσός επίσης δεν θα είναι πλέον δυνατή στο μέλλον. Αυτό κλείνει επιτέλους ένα πασίγνωστο παραθυράκι -πρέπει να πει κανείς: μια ορθάνοιχτη πύλη- για το ξέπλυμα χρήματος, για το οποίο η Γερμανία έχει συχνά επικριθεί δικαίως σε μια ευρωπαϊκή σύγκριση. Ταυτόχρονα, η ΕΕ επεξεργάζεται ένα (υψηλό) πανευρωπαϊκό όριο μετρητών.
Το SDG II περιέχει επίσης άλλα μέτρα που μπορείτε να διαβάσετε εδώ στον ιστότοπο της BWMK (και παρακάτω), ιδίως σχετικά με το θέμα των καταγγελιών και της διαφάνειας στις εταιρείες.
Με αυτό το νομοθετικό πακέτο, καταφέραμε να κάνουμε το πρώτο μεγάλο βήμα κατά του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος. Μόλις πριν από λίγους μήνες, ένας τέτοιος πλούτος περιεκτικών κανονισμών θα ήταν αδιανόητος. Αυτό είναι επίσης ένα σημαντικό μήνυμα προς τους διεθνείς και ευρωπαίους εταίρους μας, οι οποίοι εδώ και καιρό δικαίως επικρίνουν τη Γερμανία ότι αντιμετωπίζει πολύ χαλαρά το οικονομικό έγκλημα.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται στους συναδέλφους στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών, στην Ομοσπονδιακή Καγκελαρία, στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εσωτερικών και σε όλους όσους συμμετέχουν εδώ στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών. Δουλεύοντας μαζί, πετύχαμε πολλά. Η έμπιστη και εντατική συνεργασία δείχνει ότι το φανάρι μπορεί πραγματικά να κάνει τη διαφορά μαζί.
Έχουμε μεγάλα σχέδια για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος: έχουν επιτευχθεί πολλά με το SDG II, αλλά σε καμία περίπτωση όλα όσα είναι απαραίτητα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εμείς ως ομοσπονδιακή κυβέρνηση σφυρηλατούμε επί του παρόντος περαιτέρω μέτρα για την αποτελεσματική καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και του οργανωμένου εγκλήματος. Δεσμευόμαστε σε αυτά κατά τη διάρκεια της αποστολής του νόμου στην Bundestag (ομοσπονδιακή Βουλή) και στα ομοσπονδιακά κρατίδια. Ειδικότερα, αυτό περιλαμβάνει, επίσης μέτρα για τη βελτίωση της ταυτοποίησης των πραγματικών ιδιοκτητών που είχαν προηγουμένως τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ένα δίκτυο αδιαφάνειας και κενών για να αποκρύψουν την ταυτότητά τους.
1. Συνδέστε καταχωρητές και κλείστε παραθυράκια
Με την περαιτέρω σύνδεση των υπαρχόντων μητρώων και το κλείσιμο των κενών, τα δεδομένα που σχετίζονται με τα περιουσιακά στοιχεία θα πρέπει να είναι καλύτερα δομημένα και, επομένως, να καταστούν αποτελεσματικά χρησιμοποιήσιμα και αναζητήσιμα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο τα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται στη Γερμανία μπορούν να εκχωρηθούν στους πραγματικούς ιδιοκτήτες – με όλες τις συνέπειες εάν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία δεν αποκτηθούν νόμιμα.
2. Δημιουργία πλήρως ψηφιοποιημένης βάσης δεδομένων συναλλαγών ακινήτων
Πληροφορίες από συμβολαιογραφικές πράξεις για συναλλαγές ακινήτων θα πρέπει να αποθηκεύονται σε νέα βάση δεδομένων που πρόκειται να δημιουργηθεί. Αυτή η βάση δεδομένων προορίζεται να δώσει στις αρχές που είναι αρμόδιες για την επιβολή κυρώσεων και στα γραφεία για την καταπολέμηση του εγκλήματος και ιδιαίτερα του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος πλήρως ψηφιακή πρόσβαση στα τρέχοντα δεδομένα. Αυτό είναι ένα σημαντικό κλειδί για επιτυχημένες έρευνες.
3. Περαιτέρω μέτρα κατά της απόκρυψης περιουσιακών στοιχείων
Υπάρχουν σήμερα σημαντικά κενά, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις καθιστούν αδύνατο τον προσδιορισμό και τη διαφάνεια των πραγματικών ιδιοκτητών. Αυτά τα κενά πρέπει να κλείσουν με συνέπεια και να δημιουργηθεί μια δυνατότητα διερεύνησης μη αναγνωρίσιμων πραγματικών ιδιοκτητών για μια ομοσπονδιακή αρχή. Σε απλή γλώσσα, αυτό σημαίνει ότι το κράτος δεν θα αποδέχεται πλέον οι εταιρείες που κατέχουν ακίνητη περιουσία, για παράδειγμα, να μην παρέχουν πληροφορίες για τους πραγματικούς ιδιοκτήτες τους και αντ’ αυτού να αποκαλύπτουν μόνο τους διευθύνοντες συμβούλους τους. Όποιος δραστηριοποιείται (και κερδίζει) σε ευαίσθητες περιοχές πρέπει να αποκαλύψει την ταυτότητά του.
Βασικά, ισχύουν τα εξής: οι ανακριτικές αρχές πρέπει να μπορούν να επέμβουν όταν υπάρχει άμεσος κίνδυνος – ιδίως όταν υπάρχουν ιδιαίτεροι κίνδυνοι σε σχέση με ξέπλυμα χρήματος ή κυρώσεις και δεν είναι σαφές ποιος ασκεί τον πραγματικό έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων. Εάν σε αυτές τις περιπτώσεις ο πραγματικός δικαιούχος των περιουσιακών στοιχείων δεν μπορεί να αποδειχθεί από τον ιδιοκτήτη, θα επιβληθούν εκτενείς περιορισμοί στη διάθεση ή δήμευση εντός των ορίων του συνταγματικού δικαίου. Θα δημιουργήσουμε τη νομική βάση για αυτό από κοινού.
Επιπλέον, σε διάλογο με τα ομοσπονδιακά κρατίδια, θα πρέπει να προωθηθεί ότι τα μητρώα ακινήτων και εταιρειών περιέχουν τρέχουσες και σωστές πληροφορίες σχετικά με τους πραγματικούς ιδιοκτήτες ή συνδέονται με αυτούς. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούν αυτές οι σημαντικές βάσεις δεδομένων να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά και να ξεδιπλώσουν πλήρως τα αποτελέσματά τους.
4. Δέσμη μέτρων για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες:
Τον Αύγουστο, η Γερμανική Ομάδα Χρηματοοικονομικής Δράσης επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά σημαντικές ελλείψεις στην καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (εδώ). Ως αποτέλεσμα, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών παρουσίασε μια ιδέα για την αποτελεσματική καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος που περιείχε πολλές καλές προτάσεις. Εμείς στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί για το σχεδιασμό αυτής της ιδέας και περαιτέρω βελτιώσεις στο νομικό πλαίσιο. Αυτό συνεπάγεται τόσο τη δημιουργία μιας νέας ανώτερης ομοσπονδιακής αρχής όσο και την ενίσχυση των ερευνητικών ικανοτήτων σε περίπλοκες και διεθνείς υποθέσεις νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Η εποπτεία στον μη χρηματοπιστωτικό τομέα πρέπει επίσης να βελτιωθεί περαιτέρω.
Υπάρχουν ακόμη πολλά περιθώρια βελτίωσης στην καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και του οργανωμένου εγκλήματος. Έχουμε πετύχει πολλά με τον νόμο επιβολής κυρώσεων II, αλλά σε καμία περίπτωση όλα όσα είναι απαραίτητα. Ως εκ τούτου, η σημερινή απόφαση του υπουργικού συμβουλίου είναι επίσης το σήμα εκκίνησης για περαιτέρω εργασίες κατά του ξεπλύματος χρήματος και του οργανωμένου εγκλήματος στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Προσωπικά, χαίρομαι ιδιαίτερα για αυτό το νομοθετικό πακέτο. Για χρόνια αγωνίστηκα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με πολλούς συμμάχους στις άλλες ομάδες για να έρθουν αυτά τα μέτρα. Το γεγονός ότι αυτό έχει επιτέλους καρπούς μετά από λιγότερο από ένα χρόνο στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι πραγματικά καλά νέα.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται επίσης σε όλους εκείνους της κοινωνίας των πολιτών και των αρχών επιβολής του νόμου που έχουν εργαστεί δημόσια και παρασκηνιακά για να αλλάξουν πορεία στον αγώνα κατά του οικονομικού εγκλήματος. Σήμερα μπορείτε να πείτε: Ήμασταν επιτυχημένοι!
Robert Habeck Sven Giegold
Κοινό δελτίο τύπου του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών και του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος από τις 26 Οκτωβρίου 2022
Πράξη επιβολής κυρώσεων II
Το ομοσπονδιακό υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε σήμερα το προσχέδιο του Δεύτερου Νόμου Επιβολής Κυρώσεων (SDG II). Αυτό θα διαβιβαστεί τώρα στο Ομοσπονδιακό Συμβούλιο για σχολιασμό. Ταυτόχρονα, οι παρατάξεις του συνασπισμού στη γερμανική Bundestag μπορούν να αποφασίσουν για μια ομώνυμη νομοθετική πρωτοβουλία βάσει του σχεδίου προκειμένου να επιταχυνθεί η νομοθετική διαδικασία με αυτόν τον τρόπο.
Ενώ το πρώτο νομοθετικό πακέτο (Sanctions Enforcement Act I), που τέθηκε σε ισχύ στα τέλη Μαΐου 2022, περιείχε μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν βραχυπρόθεσμα, ο SDG II προτείνει τώρα επίσης διαρθρωτικές βελτιώσεις για την επιβολή των κυρώσεων στη Γερμανία.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εκπληρώνει έτσι την υπόσχεσή της προς τις ομοσπονδιακές πολιτείες ότι θα μεταβιβάσει τις εξουσίες έρευνας και κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων που εισήχθη από τον νόμο επιβολής κυρώσεων I, ο οποίος θα πρέπει να ασκείται από τα ομοσπονδιακά κράτη, σε μια κεντρική ομοσπονδιακή υπηρεσία. Για το σκοπό αυτό, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών δημιουργεί «Κεντρικό Γραφείο Επιβολής Κυρώσεων» στην περιοχή αρμοδιότητάς του . Το κεντρικό γραφείο θα βρίσκεται αρχικά στη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων.
Με τη δημιουργία του Κεντρικού Γραφείου Επιβολής Κυρώσεων, οι σχετικές εξουσίες για τον προσδιορισμό περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με κυρώσεις και τη δημιουργία μητρώου περιουσιακών στοιχείων προσώπων και συνεταιρισμών ρυθμίζονται στον νόμο επιβολής κυρώσεων II, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας καταγραφής ορισμένων περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν σαφώς καθοριστεί σε μια διαδικασία καθορισμού περιουσιακών στοιχείων που σχετίζεται με κυρώσεις.
Επιπλέον, πρέπει να επιτευχθεί περισσότερη διαφάνεια, ιδίως στον τομέα των ακινήτων. Προκειμένου να γεφυρωθεί ο χρόνος μέχρι την ολοκλήρωση μιας εθνικής επιλογής ηλεκτρονικού ερωτήματος για τα κτηματολόγιο (κτηματολόγιο βάσης δεδομένων), το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι τα στοιχεία ακίνητης περιουσίας που ανταλλάσσονται μεταξύ των κτηματολογικών γραφείων και των κτηματολογικών γραφείων στα ομοσπονδιακά κράτη διατίθεται για το μητρώο διαφάνειας .
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης κανονισμούς κατά του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος. Ειδικότερα, οι πληρωμές σε μετρητά κατά την αγορά ακινήτων πρέπει να αποκλείονται στο μέλλον. Η απαγόρευση επεκτείνεται επίσης σε αντιπαροχές με τη μορφή περιουσιακών στοιχείων και εμπορευμάτων κρυπτογράφησης. Αυτό το μέτρο θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τους κινδύνους νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες στον τομέα των ακινήτων.
Το σχέδιο νόμου περιέχει πολλές άλλες ρυθμίσεις που θα συμβάλουν στο να καταστεί ακόμη πιο αποτελεσματική η επιβολή των κυρώσεων και ταυτόχρονα στην επίτευξη σημαντικών βελτιώσεων στην περαιτέρω καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Αυτό αφορά, για παράδειγμα, τη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς, τη δυνατότητα διορισμού ειδικού αντιπροσώπου για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τις κυρώσεις σε εταιρείες και τη χρήση επισκόπησης ιδιοκτησίας και δομής ελέγχου του μητρώου διαφάνειας για τις αρχές και τα υπόχρεα μέρη.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση της πρόληψης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Αυτό περιλαμβάνει περαιτέρω διασυνδέσεις και το κλείσιμο των κενών στα υπάρχοντα μητρώα σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία και τη δημιουργία βάσης δεδομένων με πληροφορίες από συμβολαιογραφικές πράξεις για συναλλαγές ακινήτων. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί μια δυνατότητα έρευνας για την αποσαφήνιση μη αναγνωρίσιμων πραγματικών δικαιούχων από μια ομοσπονδιακή αρχή. Στην περίπτωση περιουσιακών στοιχείων υψηλής αξίας των οποίων η ιδιοκτησία είναι εντελώς ασαφής ή προφανώς συγκαλυμμένη, οι εκτεταμένες νομικές συνέπειες, όπως περιορισμοί στη διάθεση ή δήμευση της κυριότητας, θα πρέπει να καθοριστούν προσεκτικά εντός του πλαισίου των συνταγματικών ορίων.