Η ΕΥΡΩΠΗ να μετατραπεί σε παράγοντα ειρήνης και δικαιοσύνης στον κόσμο

 

Οι «ΠΡΑΣΙΝΟΙ – Αλληλεγγύη. Δημιουργία. Οικολογία» επισημαίνουμε ότι η Ευρωπαϊκή ιδέα είναι μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή. Οι πολίτες, και με την ψήφο τους, είτε θα δώσουν ώθηση σε ένα νέο κύμα ενοποίησης είτε θα ενισχύσουν τις τάσεις διάλυσης και επιστροφής της Ευρώπης στο επώδυνο παρελθόν της.

 

Η EE γεννήθηκε στα ερείπια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ήπειρος μας βίωσε τον πόλεμο και την καταστροφή πολλές φορές, αλλά και γέννησε πολλές αποικιακές δυνάμεις που καταλήστευσαν πολλές άλλες περιοχές του κόσμου. Το 1948 χιλιάδες πολίτες διαδήλωναν μέσα στα ερείπια για την υπέρβαση των συνόρων και την δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας που θα έβαζε τέρμα στον πόλεμο.

 

Θα ήταν αδιανόητο πριν μερικές δεκαετίες να διασχίζει κανείς τα σύνορα χωρίς τελωνειακούς και αστυνομικούς ελέγχους ή να βλέπει να συνεδριάζουν από κοινού τα περιφερειακά συμβούλια γειτονικών περιοχών στην Γερμανία και τη Γαλλία ή στην Γερμανία και την Ολλανδία. Δεν μας αρκεί όμως αυτό, θέλουμε η Ευρώπη να μετατραπεί σε παράγοντα ειρήνης και δικαιοσύνης στο εσωτερικό της όσο και για όλο τον πλανήτη. Η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε ακόμα μακριά από αυτή την Ευρώπη, αλλά πρέπει να αγωνιστούμε για να γίνει πραγματικότητα. Και πρέπει η Ευρώπη να αποκτήσει, μεταξύ άλλων και κοινή φωνή σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και ασφάλειας.

 

Η ΕΕ έχει πολλά να κάνει για να ξανακερδίσει την καρδιά και το εμπιστοσύνη των πολιτών αλλά πρέπει να κρατήσουμε αυτά που έχουμε κερδίσει και να δώσουμε πραγματικά ώθηση στην ευρωπαϊκή ενοποίηση. Χρειάζεται να κινητοποιηθούμε ξανά για να κάνουμε την Ευρώπη μια ήπειρο ειρηνική, ασφαλή για όλους και όλες, δημοκρατική, παράγοντα μείωσης των ανισοτήτων κι επίλυσης των διαφορών με ειρηνικό τρόπο τόσο στη γειτονιά μας όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

 

Η Ελλάδα έχει κάθε συμφέρον να έχει στη γειτονιά της ευρωπαϊκούς, δημοκρατικούς, λογικούς εταίρους αντί για ανεξέλεγκτες δυνάμεις και καταστάσεις. Και αφού δεν μπορεί να αλλάξει η γεωγραφία, είναι απαραίτητο να υπάρξουν πρωτοβουλίες ώστε η ΕΕ, που έχει την αναγκαία πολιτική ισχύ, να διασφαλίζει τα σύνορα μας, που είναι και ευρωπαϊκά σύνορα, σύμφωνα με την Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια τέτοια δέσμευση θα βοηθούσε να μειωθούν οι υπερβολικές στρατιωτικές δαπάνες που το διάστημα 1974-2010 κόστισαν στη χώρα μας πάνω από 250 δις Ευρώ και ενίσχυσαν φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής του στρατιωτικού-βιομηχανικού συμπλέγματος και της πολιτικής.

 

Το 2010 οι στρατιωτικές δαπάνες στην Ευρώπη ανήλθαν σε 382 δις δολάρια ΗΠΑ, από τα οποία 268 δις στη Δ. Ευρώπη, 65,5 δις στην Αν. Ευρώπη και 48,3 δις στην Κ. και Ν.Α Ευρώπη. Το ποσό αυτό ήταν αυξημένο κατά 11,9% σε σχέση με το 2001, παρά την κρίση. Αν η Ευρώπη είχε μια κοινή πολιτική ασφάλειας και συντονισμού των υπαρχόντων στρατιωτικών δυνάμεων στα Κράτη Μέλη, θα μπορούσε να εξοικονομήσει συνολικά το 40% του συνόλου των εθνικών εξοπλιστικών και στρατιωτικών δαπανών. Θα μπορούσε, δηλαδή, να διαθέσει ένα ποσό μεγαλύτερο των 120 δις Ευρώ, που είναι σήμερα ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός. για κοινωνικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις, χωρίς να χάσει τίποτα σε ασφάλεια.

 

 

ΚΟΙΝΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

 

Η ΕΕ δεν έχει κοινή εξωτερική πολιτική, δεν εμφανίζεται με μια φωνή, αλλά συχνά με ένα σύνολο αντικρουόμενων στρατηγικών και φωνών. Αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες στον προσδιορισμό κοινών θέσεων. Δίνει εικόνα ενός διστακτικού κι αναποφάσιστου παίκτη στη παγκόσμια πολιτική σκηνή, περισσότερο αντιδρά αντί να δρα προληπτικά για επίλυση κρίσεων και αποτροπή συγκρούσεων. Είδαμε να ξεσπούν πόλεμοι και συγκρούσεις σε ευρωπαϊκές περιοχές όπου η ΕΕ δεν μπόρεσε να έχει προληπτική πολιτική ή εξαιτίας αντιφατικών εθνικών πολιτικών, όπως πχ στα Βαλκάνια.

 

Οι “ΠΡΑΣΙΝΟΙ – Αλληλεγγύη. Δημιουργία, Οικολογία” αλλά και οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ σε ευρωπαϊκό επίπεδο θέλουμε η ΕΕ να αποκτήσει μια κοινή εξωτερική πολιτική, που θα καθοδηγείται από αξίες, ώστε να διαδραματίζει ένα σημαντικό διεθνή ρόλο, να αντιμετωπίζει τις δομικές αιτίες της φτώχιας σε παγκόσμιο επίπεδο, να προάγει τη παγκόσμια δικαιοσύνη και αλληλεγγύη, την ειρήνη και τη προστασία των παγκόσμιων κοινών αγαθών.

 

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ

 

Η ΕΕ θα πρέπει να επιδιώξει δίκαιες ισότιμες εταιρικές σχέσεις με τις τρίτες χώρες, ιδιαίτερα αυτές του Νότου, στοχεύοντας στη μείωση των ανισοτήτων, εντός και μεταξύ των κοινωνιών, μέσω της βιώσιμης αναπτυξιακής συνεργασίας.

 

Η Ευρωπαϊκή προοπτική πολλών χωρών στα Δυτ. Βαλκάνια στη βάση αξιών και συγκεκριμένων δεσμεύσεων επιταχύνει αλλαγές στις χώρες αυτές σε θέματα δημοκρατίας, σεβασμού δικαιωμάτων, σχέσεων καλής γειτονίας, πολιτικών μεταρρυθμίσεων, ανεξαρτησίας του δικαστικού συστήματος κι αντιμετώπισης της διαφθοράς. Είδαμε θετικά σημάδια προς την κατεύθυνση της συνεργασίας μεταξύ Κοσσόβου-Σερβίας. Πολλά περισσότερα όμως απαιτούνται για να μετατραπούν τα Βαλκάνια από πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης σε περιοχή σχέσεων καλής γειτονίας, συνεργασίας και μακροχρόνιας ειρήνης.

 

Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

 

Η έννοια της ασφάλειας και της ανεξαρτησίας έχει τροποποιηθεί σημαντικά. Η κλιματική αλλαγή για παράδειγμα ή η ενεργειακή ασφάλεια έχουν αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη σημασία σε σχέση με κλασσικές απειλές συνόρων και στρατιωτικής εισβολής. Η απώλεια ευρωπαϊκών ή ελληνικών εδαφών είναι μια καθημερινή πραγματικότητα εξαιτίας της διάβρωσης των εδαφών αλλά και της ανόδου της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής. Μέσα στον αιώνα η Ελλάδα θα χάσει πάνω από 800 τετραφωνικά χιλιόμετρα εδαφών στην παράκτια ζώνη και στα νησιά εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Μια από τις συνέπειες της επιταχυνόμενης ανατροπής του κλίματος είναι οι συγκρούσεις για τους φυσικούς πόρους, ιδιαίτερα των νερών, που μαζί με την διατροφική ανασφάλεια οδηγεί σε μαζική μετανάστευση και στους λεγόμενους κλιματικούς πρόσφυγες που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 240 εκατομμύρια μέσα στον αιώνα που διανύουμε.

 

Τα τελευταία χρόνια η ενεργειακή ασφάλεια έχει γίνει, στα λόγια τουλάχιστον, μια από τις κυριότερες προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ. Η μεγάλη εξάρτηση από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο ευνοεί τις απολυταρχίες που ελέγχουν τις προμήθειες υδρογονανθράκων της Ευρώπης και αποκρίνει την ενεργειακή της ασφάλεια. Πρέπει να σπάσουμε αυτούς τους τοξικούς και επικίνδυνους δεσμούς επενδύοντας στην ενεργειακή μετάβαση και στην ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της ενεργειακής αποτελεσματικότητας. Η κρίση στην Ουκρανία απομυθοποιεί το μύθο της γεωπολιτικής σημασίας για τη σταθερότητα και ενεργειακή ασφάλεια της ανάπτυξης αγωγών πετρελαίων και φυσικού αερίου.

 

Η ΕΕ και οι εταίροι της χρειάζεται, λοιπόν, να συνεργαστούν για να βρουν κοινές απαντήσεις σε προβλήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η διάδοση των πυρηνικών όπλων και οι περιφερειακές συγκρούσεις στο κόσμο, καθώς και για τον τερματισμό της λεηλασίας των φυσικών πόρων σε πολλές χώρες, κυρίως του Νότου. Αυτή η συνεργασία δεν θα είναι αξιόπιστη εάν δεν είναι δημοκρατική, διαφανής, βασιζόμενη σε οικουμενικές αξίες και στο διεθνές δίκαιο.

 

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ θέλουμε η ΕΕ να στηρίξει μια πολυμερή παγκόσμια δημοκρατική διακυβέρνηση, να τροποποιήσει και να ενισχύσει το ρόλο των Ηνωμένων Εθνών, το κράτος δικαίου και την προστασία των πιο αδύναμων. Προτεραιότητα πρέπει πάντα να δίνεται στην πρόληψη και αποτροπή εμφύλιων συρράξεων και στην προστασία των πληθυσμών και αμάχων που κινδυνεύουν.

 

Ο Σνόουντεν μας άνοιξε τα μάτια για τις τεράστιες δυνατότητες μαζικής παρακολούθησης των πολιτών που έχουν οι κρατικές υπηρεσίας ασφάλειας. Το Ευρωκοινοβούλιο, τα εθνικά κοινοβούλια αλλά και η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες ελέγχου των κρατικών υπηρεσιών ασφαλείας ώστε να αποτρέπεται η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και η μαζική παρακολούθηση πολιτών, πολιτικών ακόμα και επιχειρήσεων.

 

ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΜΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΚΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ

 

Οι “ΠΡΑΣΙΝΟΙ- Αλληλεγγύη. Δημιουργία, Οικολογία” εμμένουμε στη πολιτική της διεύρυνσης της ΕΕ αλλά δίνοντας μεγάλη σημασία στην ουσιαστική εμβάθυνση της κοινωνικής συνοχής, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας στο εσωτερικό των κοινωνιών που συμμετέχουν ήδη. Μια διεύρυνση χωρίς μείωση των ανισοτήτων και χωρίς ενίσχυση της δημοκρατικής λειτουργίας και της ενοποιητικής δυναμικής που δημιουργεί ένα ισχυρό Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί να οδηγήσει σε διαλυτικές τάσεις αντί για ενοποίηση.

 

Ιδιαίτερα εδώ στην περιοχή της Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης θεωρούμε ότι η ΕΕ πρέπει να παίξει ένα ζωτικό ρόλο για την ενδυνάμωση της σταθερότητας και της δημοκρατίας. Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ πρέπει να αποδείξει στους γείτονές μας ότι είναι ένας ειλικρινής εταίρος με αξίες αλλά και με εργαλεία και πολιτικές που βοηθούν – και πρακτικά- στην ενοποίηση.

 

Η ΕΕ θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε νέα μέλη, με την προϋπόθεση ότι πληρούν τα ενταξιακά κριτήρια και επιλύουν, μεταξύ άλλων, τα βασικά προβλήματα με τις γειτονικές τους χώρες στο πνεύμα της καλής γειτονίας και συνεργασίας και του σεβασμού του διεθνούς δικαίου. Στη βάση αυτή υποστηρίζουμε την ενταξιακή προοπτική στην ΕΕ για όλες τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων κάτι που θα βοηθήσει τις χώρες αυτές να απομακρυνθούν από τα βαλκανικά στερεότυπα του παρελθόντος, τον εθνικισμό και τον αλυτρωτισμό, και να ενταχθούν σε μια πιο δημοκρατική οικογένεια.

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ θέλουμε η ΕΕ να εστιάσει στο μετασχηματισμό των γειτόνων μας στη Μεσόγειο και την Ανατολική Ευρώπη και να στηρίξει αποτελεσματικά τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες σε αυτές τις χώρες.

 

Η Ελλάδα έχει κάθε συμφέρον να έχει στη γειτονιά της ευρωπαϊκούς, δημοκρατικούς, λογικούς εταίρους αντί για ανεξέλεγκτες δυνάμεις και καταστάσεις. Και αφού δεν μπορεί να αλλάξει η γεωγραφία, είναι απαραίτητο να υπάρξουν πρωτοβουλίες από την ΕΕ, που έχει την αναγκαία πολιτική ισχύ, για διασφάλιση των συνόρων μας, που είναι και ευρωπαϊκά σύνορα, σύμφωνα με την Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια τέτοια δέσμευση θα βοηθούσε να μειωθούν οι υπερβολικές στρατιωτικές δαπάνες που το διάστημα 1974-2010 κόστισαν στη χώρα μας πάνω από 250 δις Ευρώ και ενίσχυσαν φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής του στρατιωτικο-βιομηχανικού συμπλέγματος και της πολιτικής.

 

Οι Πράσινοι υποστηρίζουμε ισορροπημένες κι αξιόπιστες διαπραγματεύσεις με τη Τουρκία στη βάση κριτηρίων που μεταξύ άλλων, θα συμβάλλουν στον εκδημοκρατισμό, στην προστασία ελευθεριών και δικαιωμάτων, στον τερματισμό της κατοχής στο βόρειο τμήμα της Κύπρου και στην εξάλειψη των απειλών προς την Ελλάδα. Η ευρωπαϊκή προοπτική ενίσχυσε αρχικά τις διαδικασίες μεταρρυθμίσεων και εκδημοκρατισμού στην Τουρκία, αλλά αυτές βρίσκονται σήμερα σε κίνδυνο. Σε αυτό έχει παίξει αρνητικό ρόλο και η απομάκρυνση της προοπτικής ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ, που ήταν κινητήρια δύναμη για αλλαγές στην κοινωνία αλλά και εσωτερικοί παράγοντες.

 

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΠΙΕΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΙΛΥΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ

 

Είμαστε υπέρ της εξεύρεσης μια σύνθετης, ισορροπημένη ονομασίας για την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, παράλληλα με την εξάλειψη του εθνικισμού και του αλυτρωτισμού που κυριαρχούν, μεταξύ άλλων, στην εκπαίδευση και στον πολιτικό λόγο στην γειτονική χώρα. Μεγάλη ευθύνη για την μη επίλυση του θέματος έχουν οι πολιτικές δυνάμεις της γειτονικής χώρας που χρησιμοποιούν τον εθνικισμό και την παραποίηση της ιστορίας για να συγκροτήσουν το δικό τους κράτος. Ευθύνες, όμως, έχουν και τα ελληνικά πολιτικά κόμματα, συνολικά το ελληνικό πολιτικό σύστημα, και θα έπρεπε να είναι υπόλογα γιατί απεμπόλησαν, στις αρχές της δεκαετίας του ’90 τη δυνατότητα επίλυσης του θέματος με το “πακέτο Πινέιρο”, αξιοποιώντας την δική μας συμμετοχή στην ΕΕ. Για αυτή την τεράστια αποτυχία, τα κόμματα και οι πολιτικοί που ευθύνονται δεν έχουν ζητήσει συγνώμη και δεν απολογήθηκαν ποτέ στην ελληνική κοινωνία.

 

Σήμερα η χώρα μας, έχοντας υιοθετήσει μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση, είναι δυστυχώς σε πιο μειονεκτική θέση από άποψη συσχετισμών για μια δίκαιη και βιώσιμη επίλυση του προβλήματος. Για να πιεστούν και πεισθούν οι γείτονες ότι το μέλλον τους βρίσκεται όχι στο παρελθόν και στην επιλεκτική χάραξή του αλλά στην ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας και ισότιμης συνεργασίας και με τη χώρα μας, χρειάζεται να διαμορφώσει η χώρας μας μια νέα στρατηγική που θα αξιοποιεί μια προοπτική ευρωπαϊκής ένταξης της ΠΓΔΜ, εφόσον όμως εκπληρωθούν σημαντικές προϋποθέσεις και κριτήρια.

 

Οι θέσεις του Ευρωκοινοβουλίου για την ευρωπαϊκή προοπτική της ΠΓΔΜ μπορούν να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για να αλλάξουν στάση οι πολιτικές δυνάμεις της γειτονικής χώρας και να εγκαταλείψουν τον εθνικισμό, τον αλυτρωτισμό και την γελοία παραχάραξη της ιστορίας. Με την προϋπόθεση ότι έχουμε ως Ελλάδα μια δυναμική συμμετοχή και ενεργό ρόλο, οι θέσεις του Ευρωκοινοβουλίου μπορεί να συμβάλλουν σε σημαντικό βαθμό στην επίλυση των προβλημάτων – χωρίς να εγκαταλειφθεί το πλαίσιο διαπραγματεύσεων στον ΟΗΕ. Στόχος μας είναι η αξιοποίηση της πίεσης που μπορεί να ασκηθεί στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής για την δίκαιη επιδίωξη της χώρας μας για συμβιβαστική λύση στη διαφορά για το όνομα, μέσα από μια σύνθετη ονομασία. Το συμφέρον αυτό αναγνωρίζεται, κατά τα άλλα, από το σύνολο σχεδόν των κομμάτων του ευρωκοινοβουλίου και της Βουλής.

 

Ο ευρωβουλευτής μας Νίκος Χρυσόγελος, ψήφισε υπέρ, με κάποιες επιφυλάξεις, της ‘Έκθεσης του Βρετανού Σοσιαλδημοκράτη Ρίτσαρντ Χιούιτ “Έκθεση προόδου του 2012 για την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας”. Το ευρωκοινοβούλιο υιοθέτησε  την έκθεση και σχετικό ψήφισμα με 505 υπέρ, 61 κατά, ενώ υπήρξαν και 14 λευκά. “Πρακτικά αν αξιοποιηθεί σωστά η έκθεση, η επίλυση της διαφοράς για το όνομα θα αποτελεί στην πράξη ΟΡΟ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων και την ένταξη της γειτονικής χώρας. Ανάλογη τακτική ακολούθησε με επιτυχία και η Σλοβενία, για την εδαφική της διαφορά με την Κροατία, διαφορά που επιλύθηκε τελικά πριν την κροατική ένταξη. Εάν αυτά δεν τηρηθούν, η Ελλάδα έχει την άνεση να διακόψει οποιαδήποτε στιγμή αυτή τη διαδικασία. Έχουμε το πολύ πρόσφατο παράδειγμα της Σερβίας με το Κόσσοβο, όταν η έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων επέδρασε καταλυτικά στην αποκλιμάκωση της πολυετούς έντασης μεταξύ των δύο πλευρών”. Στην έκθεση και σε κάθε έκθεση υπάρχουν θετικά κι αρνητικά. Τα θετικά τόσο για την ελληνική πολιτική όσο και για την Ευρώπη ως σύνολο υπερτερούν κατά πολύ.

 

Το Ευρωκοινοβούλιο αναφέρεται στη γειτονική χώρα ως πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, ακριβώς δηλαδή όπως την αναγνωρίζει και η χώρα μας. Ζητά ενταξιακές διαπραγματεύσεις με αυτό ακριβώς το προσωρινό όνομα, και όχι ως “Δημοκρατία της Μακεδονίας” όπως ισχυρίζονταν κάποια κατευθυνόμενα ρεπορτάζ. Και οι Πράσινοι στο Ευρωκοινοβούλιο που στο παρελθόν είχαν υποστηρίξει άλλες θέσεις, τώρα χαιρέτησαν την προσπάθεια θα βρεθεί σύνθετη ονομασία, χάρη στην σωστή ενημέρωση που τους είχαν κάνει οι δυο πράσινοι ευρωβουλευτές από την Ελλάδα.

 

Τα θετικά σημεία της έκθεσης και του ψηφίσματος είναι κυρίως τα άρθρα 3, 4, 6,14 και16 –  φυσικά όπως σε κάθε έκθεση υπάρχουν και κάποια αρνητικά ή αμφιλεγόμενα σημεία:

 

  • “η έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων θα μπορούσε από μόνη της να αλλάξει την υπάρχουσα κατάσταση, δίνοντας ώθηση σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις και σε καλύτερες σχέσεις της χώρας με τους γείτονές της».
  • “το ζήτημα του ονόματος πρέπει να επιλυθεί οριστικά, χωρίς καθυστέρηση από καμία πλευρά»,
  • “υποστηρίζει ένθερμα τις προσπάθειες του ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ για την επίτευξη μιας αμοιβαία αποδεκτής (ΣΣ δηλ. και από την Ελλάδα) λύσης»,
  • «επιδοκιμάζει την πρόταση του αρμόδιου για θέματα διεύρυνσης Επιτρόπου όσον αφορά μια τριμερή συνάντηση μεταξύ Σκοπίων, Αθήνας και Βρυξελλών· πιστεύει ότι μια τέτοια συνάντηση θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις διαπραγματεύσεις υπό την αιγίδα του ΟΗΕ»,
  • «ζητάει να αποφεύγονται κινήσεις, δηλώσεις και ενέργειες που θα μπορούσαν να επιδράσουν αρνητικά στις σχέσεις καλής γειτονίας·…. καλεί τον αρμόδιο για τη διεύρυνση Επίτροπο να δώσει, στην έκθεσή του, ιδιαίτερη προσοχή στο ζήτημα των σχέσεων καλής γειτονίας»,
  • «τα διμερή ζητήματα θα πρέπει να αντιμετωπίζονται όσο το δυνατό νωρίτερα κατά την ενταξιακή διαδικασία, κατά τρόπο εποικοδομητικό και με πνεύμα καλής γειτονίας και, κατά προτίμηση, πριν από την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων»,
  • «ενθαρρύνει ένθερμα τις αρχές και την κοινωνία των πολιτών να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες ιστορικής συμφιλίωσης για να υπερβούν τη διαίρεση μεταξύ – αλλά και εντός – των διαφόρων εθνοτικών και εθνικών ομάδων, περιλαμβανομένων των πολιτών με βουλγαρική συνείδηση… ενθαρρύνει τις προσπάθειες για σύσταση κοινών επιτροπών εμπειρογνωμόνων για την ιστορία και την εκπαίδευση, με στόχο τη συμβολή στην αντικειμενική και τεκμηριωμένη ερμηνεία της ιστορίας, την ενίσχυση της ακαδημαϊκής συνεργασίας και την προώθηση της θετικής στάσης προς τους γείτονες στις νέες γενιές· προτρέπει τις αρχές να διαμορφώσουν εκπαιδευτικό υλικό που δεν θα περιέχει ιδεολογικές ερμηνείες της ιστορίας και θα στοχεύει στη βελτίωση της αμοιβαίας κατανόησης· σημειώνει με ανησυχία το φαινόμενο της «αρχαιοποίησης’· (ΣΣ της προσπάθειας της κυβέρνησης Γκρουέφσκι για οικειοποίηση του αρχαίου παρελθόντος της ευρύτερης γεωγραφικής ή ιστορικής Μακεδονίας). Είναι πεπεισμένο ότι ο πολιτισμός και η τέχνη πρέπει να χρησιμοποιούνται για να φέρνουν εγγύτερα τους λαούς και όχι για να τους χωρίζουν·…· υπογραμμίζει τη σημασία των ενεργειών αυτών για την ενσωμάτωση των διαφόρων εθνοτικών ομάδων, τη σταθερότητα και την ενσωμάτωση της χώρας στην ΕΕ»

 

Η μέχρι τώρα στρατηγική της χώρας έχει αποτύχει να προωθήσει τους στρατηγικούς στόχους. Απόδειξη η έγκριση του ψηφίσματος από το σύνολο των ομάδων του ευρωκοινοβουλίου και από την μεγάλη πλειοψηφία των ευρωβουλευτών. Δεν πρέπει να μείνουμε χωρίς συμμάχους, αλλά να υιοθετήσουμε μια νέα στρατηγική που να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων. Για να πετύχουμε τους στόχους μας να υιοθετήσουμε την τακτική του καρότου. Να ενθαρρύνουμε δηλαδή την επίτευξη λύσης μέσω της έναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων που θα συνδέεται φυσικά με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και όρους.  Προτείνουμε, στην πραγματικότητα, αξιοποιώντας την έκθεση για την ΠΓΔΜ ένα καθεστώς ανάλογο με αυτό της Τουρκίας, όπου η Ελλάδα (αλλά και κάθε άλλη χώρα-μέλος), θα έχει βέτο τόσο στο άνοιγμα όσο και στο κλείσιμο καθενός από τα διαφορετικά “κεφάλαια” των ενταξιακών διαπραγματεύσεων αλλά και της ολοκλήρωσης της σχετικής διαδικασίας. Γιατί στην περίπτωση της Τουρκίας υιοθετήσαμε αυτή την στρατηγική, ενώ στην περίπτωση της ΠΓΔΜ δεν το κάνουμε;

 

Είναι σαφές ότι κάποιοι θέλουν να διαιωνίζεται το πρόβλημα, γιατί αυτό εξυπηρετεί τα πολιτικά σχέδιά τους. Άλλοι δυσκολεύονται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους και μένουν αδρανείς ενώ όλα γύρω μας αλλάζουν. Όμως έτσι δεν λύνονται προβλήματα. Χώρες που πολέμησαν μεταξύ τους βρήκαν λύσεις για να ζήσουν σε ένα κοινό πλαίσιο καλής γειτονίας. Εμείς, οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, θέλουμε να λύσουμε τα προβλήματα, όχι να τα αφήνουμε να διαιωνίζονται ή να επιδεινώνονται, είτε είναι αυτά οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, εθνικά. Είναι μια εντελώς διαφορετική πολιτική.

 

ΕΡΓΑΖΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΙΚΑΙΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

 

Η ΕΕ θα πρέπει να ενδυναμώσει τις εταιρικές της σχέσεις με άλλους υπάρχοντες περιφερειακούς οργανισμούς από την Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική.

 

Θα πρέπει να συνεργαστεί με τη κοινωνία των πολιτών, παρέχοντας άσυλο και υποστήριξη στους υπερασπιστές της ελευθερίας και της δημοκρατίας, και υποτροφίες στους νέους των γειτονικών χωρών, ιδιαίτερα για σπουδές και απόκτηση εμπειρίας σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, επιστήμης, οικολογίας, σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημοκρατίας, διεθνούς δικαίου.

 

Πολιτική όμως γίνεται και μέσα από το εμπόριο. Στο εμπόριο, η ΕΕ είναι μια παγκόσμια δύναμη αλλά οι εμπορικές σχέσεις της με τρίτες χώρες δεν βασίζονται πάντα στις αρχές του δίκαιου εμπορίου, της ενίσχυσης της κοινωνικής και οικολογικής βιωσιμότητας των κοινωνιών, ενώ η σύναψη ενός νέου πλαισίου με αναπτυγμένες χώρες όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς μπορεί να αποτελέσουν μοχλό για αποδόμηση της κοινωνικής και περιβαλλοντικής προστασίας που υπάρχει σήμερα στην Ευρώπη.

 

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παίζει έναν σημαντικό ρόλο στις εμπορικές σχέσεις της Ευρώπης, διότι μπορεί για πρώτη φορά να έχει ουσιαστικό ρόλο αλλά και να ασκήσει βέτο σε εμπορικές συμφωνίες, όπως και έκανε για παράδειγμα για την ACTA (Συμφωνία για την Αντιμετώπιση της Παραποίησης). Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ πιέζουμε συνεχώς και δημιουργούμε ευρύτερες συμμαχίες με την κοινωνία των πολιτών, όχι μόνο στην Ευρώπη, για μεγαλύτερη διαφάνεια κατά τη διάρκεια των εμπορικών διαπραγματεύσεων και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ του Ευρωπαϊκού και των εθνικών κοινοβουλίων, για αυτά τα θέματα. Εκδηλώσεις, ημερίδες, διαδηλώσεις που έχουμε οργανώσει στοχεύουν στην ευρύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των κοινωνιών, που συχνά αγνοούν τις διαπραγματεύσεις αυτές που μπορεί να ανατρέψουν όλο το ευρωπαϊκό κοινωνικό και περιβαλλοντικό μοντέλο.

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, είμαστε υπέρ ενός πλαισίου στις εμπορικές σχέσεις που στηρίζει την τοπική οικονομία, που στηρίζει, όχι εμποδίζει, την ανάπτυξη των φτωχότερων χωρών και τη μετάβαση σε ένα πράσινο, κοινωνικό, δίκαιο και δημοκρατικό αναπτυξιακό μοντέλο.

 

Αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το άνοιγμα των αγορών της ΕΕ στις λιγότερο αναπτυγμένες χώρες, αλλά και την ουσιαστική μεταρρύθμιση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), ώστε να γίνει πιο φιλικός ως προς την οικολογική και κοινωνική ανάπτυξη, την υποταγή των εμπορικών κανόνων στα ανθρώπινα, στα κοινωνικά, στα εργασιακά και στα περιβαλλοντικά δικαιώματα και όχι το ανάποδο. Το εμπόριο πρέπει να είναι δίκαιο αλλά και να μην υποσκάπτει το κοινωνικό μοντέλο της ΕΕ. Κινητοποιούμαστε κατά κάθε εμπορικής συμφωνίας που δεν τιμά αυτές τις αρχές.

 

Επί του παρόντος, πολλές διμερείς εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ είναι υπό διαπραγμάτευση, ιδίως η Διατλαντική Σχέση Εμπορίου και Επενδύσεων (TTIP) με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ απορρίπτουμε την έλλειψη διαφάνειας των διαπραγματεύσεων αυτών όπου διακυβεύονται σημαντικές δημοκρατικές και κοινωνικές επιλογές. Αντιτασσόμαστε στην συμφωνία TTIP με την σημερινή της μορφή.

 

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, όχι μόνο υπερασπίζονται τις προδιαγραφές για το περιβάλλον, την υγεία, τη γεωργία και τα τρόφιμα, τα καταναλωτικά και εργασιακά πρότυπα, τα δημόσια συμφέροντα και την ασφάλεια των δεδομένων, αλλά επίσης την δυνατότητα ενίσχυσής τους για την εφαρμογή του «Green New Deal».

 

Έχουμε δώσει μάχες μέσα και έξω από το Ευρωκοινοβούλιο για να μην υπάρχει αυτόματη έγκριση στην ΕΕ των τοξικών χρηματοπιστωτικών προϊόντων και προϊόντων γενετικής μηχανικής (μεταλλαγμένα) ή κλωνοποιημένα ζώα που διατίθενται στην αγορά των ΗΠΑ. Δίνουμε σκληρές μάχες ενάντια στην αποδυνάμωση της νομοθεσίας της ΕΕ ή στο να μείνει ανενημέρωτος και απροστάτευτος ο ευρωπαίος καταναλωτής.

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ έχουμε αντιταχθεί σθεναρά στις διαχρονικές προσπάθειες ισχυρών οικονομικών λόμπυ να περάσουν ρυθμίσεις στις διεθνείς σχέσεις που θα κάνουν παντοδύναμους τους επενδυτές σε βάρος όχι μόνο τοπικών κοινωνιών αλλά και κρατών, θέτοντας πάνω από όλα τη διασφάλιση των συμφερόντων των επιχειρήσεων. Δεν θα επιτρέψουμε στο πλαίσιο εμπορικών συμφωνιών, να έχουν οι ιδιωτικές εταιρείες την δυνατότητα να μηνύουν δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις ή φορείς με σκοπό να επιβάλλουν έτσι τα συμφέροντα των εταιρειών εις βάρος των κοινωνικών ή περιβαλλοντικών κανόνων.

 

Καταφέραμε να συμπεριλάβουμε τη συνοχή της αναπτυξιακής πολιτικής στην ατζέντα της ΕΕ. Πρώτοι προβάλαμε επιχειρήματα για την καταπολέμηση των υπεράκτιων φορολογικών παραδείσων στο πλαίσιο της αναπτυξιακής πολιτικής

 

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΦΤΩΧΙΑΣ

 

Έπειτα από πιέσεις των ΠΡΑΣΙΝΩΝ στο Ευρωκοινοβούλιο, ορίστηκε ένας Ειδικός Εντεταλμένος της ΕΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα με στόχο να ενισχυθεί η διαφάνεια της πολιτικής της ΕΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ θα πρέπει να συνεκτιμούν την διάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις εξωτερικές τους πολιτικές, συμπεριλαμβανόμενου και του εμπορίου.

 

Η ΕΕ πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματική, περισσότερο αποφασιστική στην προάσπιση του κράτους δικαίου, της ελευθερίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών δικαιωμάτων εντός και εκτός των συνόρων της. Πρέπει να εργαστεί για την υιοθέτηση δεσμευτικών κανόνων όχι μόνο στα όρια της αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο ώστε να υπάρχει δέσμευση των μεγάλων επιχειρήσεων σε ηθικούς, περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς κανόνες, μια δεσμευτική Εταιρική Κοινωνική και Περιβαλλοντική Ευθύνη, όπου και αν έχουν την βάση τους.

 

Θα πρέπει να διαλευκανθούν πλήρως οι περιπτώσεις συνεργασίας κρατών μελών με την CIA σε απαγωγές και παράνομες κρατήσεις καθώς και σε υποθέσεις εξωδικαστικών εκτελέσεων, και να λογοδοτήσουν πλήρως για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διαπράχτηκαν στο πρόγραμμα παράδοσης κρατουμένων στη CIA. Ο «πόλεμος κατά της τρομοκρατίας» πρέπει να τερματιστεί. Η τρομοκρατία πρέπει να αντιμετωπιστεί γιατί στρέφεται σε τελευταία ανάλυση εναντίον των κοινωνιών και της δημοκρατίας, δεν αντιμετωπίζεται όμως με καταπάτηση των δικαιωμάτων ή με περιορισμό της δημοκρατίας, αλλά με ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της συμμετοχής των πολιτών στην διαμόρφωση του μέλλοντος τους, με εκπαίδευση στην μη βία, στην ανάπτυξη μιας κουλτούρας και θεσμών επίλυσης των κρίσεων, με αυστηρό έλεγχο της διακίνησης όπλων και των πηγών χρηματοδότησής τους. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για εξάλειψη της τρομοκρατίας παραμένει η αφαίρεση από τους τρομοκράτες κάθε δυνατότητας να αποκτούν “πολιτική” ή άλλη υποστήριξη ή δικαιολόγηση των πρακτικών τους μεταξύ των πολιτών.

 

Όλα τα κράτη μέλη πρέπει να επικυρώσουν τις τροπολογίες στο καταστατικό του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, που θα επέτρεπαν τη δίωξη των αρχηγών κρατών που ξεκινούν επιθετικούς πολέμους.

 

Η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεν έχουν κάνει αρκετά για την εφαρμογή των “Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας” (MDG), οι οποίοι δίνουν έμφαση στον αγώνα ενάντια στη φτώχια, την πείνα, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και τον αποκλεισμό των γυναικών. Πρέπει να εργαστούμε για τη στήριξη των νέων στόχων που έχουν τεθεί από την Διάσκεψη του Ρίο+20, η οποία συνένωσε την αναθεώρηση των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας και τη διαδικασία των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης σε ένα ενιαίο συνεκτικό πλαίσιο, και υιοθέτησε μια νέα δέσμη στόχων για την εξάλειψη της φτώχιας και την προώθηση της βιωσιμότητας τα χρόνια μετά το 2015.

 

Συχνά υπάρχει υποκρισία, όταν ακραίες δυνάμεις διαμαρτύρονται για τα κύματα μετανάστευσης και από την άλλη επιτίθενται σε προγράμματα αναπτυξιακής βοήθειας σε κοινότητες και σε χώρες στην Αφρική ή στην Ασία που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης. Οι «ΠΡΑΣΙΝΟΙ- Αλληλεγγύη. Δημιουργία, Οικολογία» ζητάμε από όλα τα κράτη μέλη να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους να διαθέτουν το 0,7% του ΑΕΠ στην συνεργασία για την βιώσιμη ανάπτυξη, το βασικό εργαλείο που έχουμε για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να μένουν στον τόπο τους και να μην αναγκάζονται να μεταναστεύσουν γιατί δεν έχουν τα μέσα να ζήσουν. Παρομοίως, μια βασική προτεραιότητα της αναπτυξιακής ατζέντας της ΕΕ, θα πρέπει να είναι η καταπολέμηση της διαφθοράς, του ξεπλύματος χρήματος, των φορολογικών παραδείσων, των παράνομων ροών κεφαλαίου και εκείνων των φορολογικών δομών που οδηγούν σε τεράστια σπατάλη πόρων.

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΕ

 

Υπάρχει ανάγκη για βελτίωση της αστυνομικής και δικαστικής συνεργασίας μεταξύ των Κ-Μ της ΕΕ, κυρίως για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, του οργανωμένου εγκλήματος, συμπεριλαμβανομένων και των οργανώσεων της μαφίας, του περιβαλλοντικού και οικονομικού εγκλήματος. Παρ’ όλα αυτά, κατά την εφαρμογή της, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της θα πρέπει να αποτρέψουν τον στιγματισμό των μεταναστών και των μειονοτήτων. Η εσωτερική ασφάλεια δεν πρέπει να είναι η δικαιολογία για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της επιβολής στερεοτύπων που ενοχοποιούν ολόκληρες κοινωνικές ομάδες αντί να περιορίζουν τις ευθύνες εξατομικευμένα στους ενόχους αλλά και να εργάζονται στην άρση των συνθηκών που δημιουργούν γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη εγκληματικών δικτύων.

 

Οι έλεγχοι και οι ισορροπίες χρειάζεται να ενισχυθούν, έτσι ώστε οι υπηρεσίες επιβολής του νόμου και πληροφοριών να περιορίζονται στην απαραίτητη και απαιτούμενη δράση που τους αναλογεί για να διατηρήσουν ασφαλείς τους ευρωπαίους πολίτες και όχι στην γενίκευση της παρακολούθησης των πολιτών ή γενικευμένο έλεγχο προσωπικών δεδομένων (πχ καταγραφή και παρακολούθηση των δεδομένων των επιβατών ή τηλεφωνικών επικοινωνιών των πολιτών).

 

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ θέλουμε η ΕΕ να είναι παράγοντας επίλυσης των κρίσεων και πρόληψης των συγκρούσεων, προώθησης ενεργά της μη-βίας και της κουλτούρας του διαλόγου, της διαμεσολάβησης, της συμφιλίωσης και της συνεργασίας. Η ΕΕ διαδραμάτισε σε κάποιες περιπτώσεις και μπορεί να συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των συγκρούσεων, την πολιτική επίλυση των ένοπλων συγκρούσεων, στον αφοπλισμό, τον έλεγχο των εξοπλισμών, την οικοδόμηση και διατήρηση της ειρήνης στο πλαίσιο μιας στρατηγικής ασφάλειας και ειρήνης.

 

Η ΕΕ θα πρέπει επίσης να ενισχύσει τον ανθρωπιστικό της ρόλο, για παράδειγμα με την ανάπτυξη προσωρινών νοσοκομείων, ανακουφίζοντας τους αμάχους σε καταστάσεις όπως οι εμφύλιοι πόλεμοι ή ανθρωπιστικές καταστροφές. Η έννοια της ανθρώπινης ασφάλειας πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο της εξωτερικής δράσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Η ΕΕ θα πρέπει να βοηθήσει τον ΟΗΕ να αποκτήσει αποτελεσματικότερα εργαλεία αποκλιμάκωσης και – αν χρειαστεί – επιβολής της ειρήνης. Είναι σημαντικό να ενισχυθεί ο κοινοβουλευτικός έλεγχος της πολιτικής ασφάλειας της ΕΕ, δίνοντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σημαντικό ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

 

Χάρη στους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ, ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού της ΕΕ θα δαπανάται για την πρόληψη συγκρούσεων μέσω του Μηχανισμού Σταθερότητας και Ειρήνης.

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ καταψηφίσαμε τα σχέδια για χρηματοδότηση από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό προγραμμάτων στρατιωτικής έρευνας,   μετατροπής της Ευρώπης σε πυρηνική αποθήκη ή ανάπτυξης μη επανδρωμένων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται για παρακολουθήσεις ή εξωδικαστικές επιχειρήσεις. Στοχευμένες δολοφονίες σε περιοχές εκτός ενόπλων συγκρούσεων από μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή άλλα μέσα έχουν καταλύσει τους φραγμούς που έθετε μέχρι τώρα το ισχύον κράτος δικαίου. Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ επιθυμούμε η ΕΕ με άλλα μέλη του ΟΗΕ να συμπράξουν για μια πολιτική παγκόσμιας απαγόρευσης τέτοιων πράξεων ως εγκλημάτων, βάσει του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και του διεθνούς δικαίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

 

Υπήρξαμε η κινητήριος δύναμη της θέσης της ΕΕ για την κατάργηση των βομβών διασποράς, ζητώντας την πλήρη απαγόρευσή τους.

 

Έχουμε υποστηρίξει την ιδέα δημιουργίας ενός Ειρηνευτικού Σώματος της ΕΕ και τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ειρήνη. Εμείς οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τον πυρηνικό αφοπλισμό, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και για την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων για μια Μέση Ανατολή ελεύθερη από Όπλα Μαζικής Καταστροφής.

 

Οι Πράσινοι επιδιώκουμε την απαγόρευση όπλων όπως τα πυρομαχικά απεμπλουτισμένου ουρανίου και λευκού φωσφόρου. Θέλουμε να περιορίσουμε το εμπόριο όπλων και να εμποδίσουμε τις εξαγωγές που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κατά των απελευθερωτικών κινημάτων και των πολιτικών διαδηλώσεων. Το ευρωπαϊκό εμπόριο όπλων και τεχνολογίας παρακολούθησης εξάγει ανασφάλεια σε περιοχές όπως η Μέση και Άπω Ανατολή.

 

Οι επενδύσεις που προέρχονται από τις ευρωπαϊκές τράπεζες, τα συνταξιοδοτικά ταμεία, τις ασφαλιστικές εταιρείες και άλλους σε επιχειρήσεις που παράγουν νάρκες και πυρομαχικά διασποράς πρέπει να απαγορευτούν.

 

ΑΦΟΠΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΖΩΝΗ

 

Η Μεσόγειος παραμένει περιοχή πολεμικών, πολιτικών και κοινωνικών εντάσεων και αντιπαραθέσεων. Υποκινούμενες ή ιστορικές διαμάχες καλλιεργούν κλίμα ανασφάλειας και συγκρούσεων. Οι κρίσεις ωθούν πολλούς σε μετανάστευση ή σε αναζήτηση καταφυγίου (άσυλο) στην Ευρώπη. Μέσα σε μια δεκαετία, πάνω από 18.000 άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους στη Μεσόγειο κατά την προσπάθειά τους να περάσουν στην Ευρώπη. Η βελτίωση της ασφάλειας στην Μεσόγειο προϋποθέτει και βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων της.

 

Η ΕΕ δεν πρέπει να παραμένει, όπως γίνεται σήμερα στην πράξη, παρατηρητής ακόμα και πολέμων που διεξάγονται στη γειτονιά μας. Δεν μπορούμε να ανεχόμαστε άλλο πολιτικές που στηρίζονται στη διπλωματία των όπλων. Μόνο μέσα από την ειρήνη, τη μη-βία και τη συνύπαρξη μπορούμε να οραματιστούμε ένα βιώσιμο μέλλον στην Μεσόγειο για όλους τους πολίτες, άνδρες και γυναίκες.

 

Η Ελλάδα μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο σε ότι αφορά τις σχέσεις της Ευρώπης με τις Μεσογειακές χώρες, τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, αρκεί να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να λειτουργήσει σε αυτό το πλαίσιο ως ισχυρή δύναμη ειρήνης και ως γέφυρα διαλόγου μεταξύ των πολιτισμών.

 

Η μόνη βιώσιμη διέξοδος είναι η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των χωρών – στην κατεύθυνση αυτή η εμπειρία του Προγράμματος του ΟΗΕ για το Περιβάλλον / Μεσογειακό Σχέδιο Δράσης είναι σημαντική –, η σταδιακή αποστρατικοποίηση και ο αφοπλισμός της Μεσογείου από συμβατικά και πυρηνικά όπλα, καθώς και η εγκαθίδρυση ενός κοινού πλαισίου συνύπαρξης, καλής γειτονίας και αρμονικής συμβίωσης με αμοιβαίο σεβασμό και συνεργασία μεταξύ των χωρών.

 

Η επίλυση των προβλημάτων στη Μεσόγειο μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να μένουν στη χώρα τους.

 

 

 

Posted on 16/05/2014 in Θέσεις

Share the Story

Back to Top