6 Προτάσεις για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση την εποχή της κλιματικής κρίσης

του Φώτη Ποντικάκη

H κλιματική κρίση, που βιώνουμε καθημερινά με αλλεπάλληλους καύσωνες και ακραία καιρικά φαινόμενα εξαιτίας της χρήσης ορυκτών καυσίμων και της καταστροφής των δασών σε όλο τον πλανήτη, επιβάλλει την άμεση και ουσιαστική στήριξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των θεσμών της.

Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση προχώρησε στην ψήφιση του νομοσχεδίου για την Παιδεία που προβλέπει μείωση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, όπως μετονομάζονται), συρρίκνωσε δραματικά τις αρμοδιότητες των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (οι οποίοι είχαν ήδη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις μειωθεί και συγχωνευτεί με τους Υπεύθυνους Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών), δεν προβλέπει χρηματοδότηση των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των σχολείων ούτε χρόνο στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα όλων των σχολείων γι’ αυτά, δεν αναγνωρίζει την υπηρεσία σε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων ως διδακτική σε περίπτωση κρίσεων για επιλογές στελεχών της εκπαίδευσης, περιορίζει τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας (ενώ από την ίδρυσή τους δέχονταν και σχολεία από άλλους νομούς).

Το νέο πράσινο κόμμα, οι Πράσινοι έχουν καταθέσει 6 προτάσεις στήριξης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:

1. Στήριξη ΟΛΩΝ των θεσμών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σχολείων), αναγνώριση του έργου τους και της σημασίας του. Ο σημαντικός θεσμός των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης πρέπει όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά και να επανέλθει σε όλες τις τοπικές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, καθώς είχε συρρικνωθεί και συγχωνευτεί στη διάρκεια της κρίσης με τους Υπεύθυνους Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών. Οι χρήσιμοι αυτοί θεσμοί πρέπει να επανέλθουν με κατάλληλη χρηματοδότηση, έτσι ώστε να στηρίζουν τα καινοτόμα προγράμματα των σχολείων.

2. Χρηματοδότηση ΟΛΩΝ των θεσμών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σχολείων) τόσο από τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και από ευρωπαϊκά κονδύλια.

3. Πρόβλεψη χρόνου για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων ΟΛΩΝ των βαθμίδων εκπαίδευσης. Δεν μιλάμε για άλλο ένα μάθημα με βιβλία, βαθμούς κι εξετάσεις αλλά για χρόνο που θα μπορούν να διαχειρίζονται μαθητές κι εκπαιδευτικοί των περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων.

4. Εφαρμογές Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε όλα τα σχολεία στα πλαίσια και της Πράσινης Μετάβασης, ενισχύοντας τη δημιουργία ενεργειακών κοινοτήτων πολιτών με τη συμμετοχή των μαθητών, των εκπαιδευτικών, των γονιών και των γειτόνων, ώστε τα σχολεία όχι μόνο να γίνουν κέντρα παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας για τις ανάγκες των σχολείων και της γειτονιάς, αλλά και χώροι εκπαίδευσης της τοπικής κοινωνίας στην ενεργειακή μετάβαση στις ΑΠΕ αλλά και ενίσχυσης της ενεργειακής δημοκρατίας και της εκπαίδευσης για την αειφορία όλων των ηλικιών..

5. Δημιουργία Σχολικών Κήπων με βιολογικό τρόπο καλλιέργειας χωρίς χημικά σε όλες τις σχολικές μονάδες, με ανάληψη της φροντίδας από μαθητές κι εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να συνδέονται με τη φύση, τη βιοποικιλότητα και την υγιεινή διατροφή.

6. Παροχή δωρεάν γευμάτων σε όλα τα σχολεία με τοπικά βιολογικά προϊόντα, στηρίζοντας τόσο τους παραγωγούς όσο και την υγιεινή διατροφή όλων των μαθητών.

Σημειώνουμε ότι οι Πράσινοι διοργάνωσαν Διαδικτυακή Εκδήλωση για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την Πανδημία με τη συμμετοχή της ΠΕΕΚΠΕ, Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και ΚΠΕ τον προηγούμενο Μάιο, τις εισηγήσεις της οποίας μπορεί να δει κανείς στο ηλεκτρονικό βιβλίο, που δημιουργήθηκε στη συνέχεια, στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://read.bookcreator.com/JJqISQG5bJTFLABNJAk67Gyyy263/tXMrCBbAQa2sliUM6NGPRg

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ στις 2 Αυγούστου εδώ 

 

Posted on 02/08/2021 in Άρθρα

Share the Story

Back to Top