Όραμά μας: περισσότεροι ποδηλάτες, καλύτερες συγκοινωνίες, λιγότερα ΙΧ, οι περισσότεροι να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ως ασφαλέστερη, πιο αποτελεσματική και προσιτή επιλογή

 

 

 

του Νίκου Χρυσόγελου 

πρώην ευρωβουλευτή ΠΡΑΣΙΝΟΙ / EFA

μέλους του Συμβουλίου των Πράσινων

Δημοτικός Σύμβουλος με την Αθήνα Τώρα και δήμαρχο τον Χάρη Δούκα

«Oραμά μας είναι να δούμε περισσότερους ανθρώπους να κάνουν ποδήλατο, να περπατούν και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς – αλλά όχι ως έσχατη λύση ή λόγω έλλειψης ιδιωτικού αυτοκινήτου αλλά επειδή είναι πραγματικά η ασφαλέστερη, πιο αποτελεσματική και πιο προσιτή επιλογή».
Georges Bianco Darido, Επικεφαλής Ειδικός Αστικών Μεταφορών της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Για δεκαετίες, οι πόλεις σχεδίαζαν νέους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας για ΙΧ, νέες υποδομές για ΙΧ, υπόγειες λεωφόρους κ.ά. Στην Ελλάδα ένα μεγάλο ποσοστό των ευρωπαϊκών πόρων πηγαίνει σε οδικά έργα. Ας σκεφτούμε τι έχει γίνει στην Αττική μετά τη δεκαετία του 70.
Αντιμετωπίστηκε το πρόβλημα; Όχι. Αντιθέτως, το κυκλοφοριακό χειροτέρευσε. Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι από τις πιο υψηλές (χιλιάδες πρόωροι θάνατοι ετησίως και ΧΑΠ (χρόνια αναπνευστικά προβλήματα) και άλλες ασθένειες αλλά ελάχιστοι το συνειδητοποιούν παρά τα επιστημονικά στοιχεία. Οι άνθρωποι ξοδεύουν μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού αλλά και του χρόνου τους πίσω από ένα τιμόνι. Πληρώνουμε μεγάλο τίμημα χωρίς να επιλύεται έστω το πρόβλημα της κυκλοφοριακής ασφυξίας.
Πόλεις και ειδικοί αλλάζουν προσέγγιση. Ας σχεδιάσουμε και μετασχηματίσουμε τις πόλεις και τη δυνατότητα μετακίνησης άνετα, γρήγορα, καθαρά με άλλους τρόπους και μέσα, χωρίς να χρειαζόμαστε το ΙΧ. Το μέσο αυτό, σύμβολο στάτους και όνειρο της πλειοψηφίας γενιές πριν (το όνειρο κάθε νέου φοιτητή ως δώρο για την είσοδο του στο πανεπιστήμιο), έχει μπλοκάρει τις πόλεις και την κίνηση. Πλέον το 90% όσων ασχολούνται με την κινητικότητα, την κυκλοφορία και το σχεδιασμό των πόλεων έχουν συνειδητοποίηση ότι κάθε έργο που προσπαθεί να διευκολύνει την κυκλοφορία των ΙΧ οδηγεί λίγο πιο κάτω στο χώρο και στο χρόνο σε μεγαλύτερο αδιέξοδο.
Μα και πώς θα κινούμαστε θα πει κάποιος/α; Όπως κινούνται σε εκατοντάδες πόλεις όχί μόνο στην Ευρώπη αλλά και εκτός. Μην πιστεύετε ότι το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη, το Παρίσι, το Στρασβούργο, η Βιέννη, η Ζυρίχη, το Ελσίνκι κ.ά. ήταν πάντα πόλεις χωρίς πολλά ΙΧ. Τη δεκαετία 70 και 80 σχεδίαζαν όπως στις ελληνικές πόλεις. Για τα ΙΧ, όχι για να κινούμαστε άνετα, καθαρά, χωρίς σπατάλη χρόνου και χρημάτων. Και όμως κινήματα πολιτών και οι πράσινοι σε κυβερνήσεις πόλεων γύρισαν το τιμόνι αλλού. Το σχέδιο “λευκό ποδήλατο” στο Άμστερνταμ (provo) έβαλε τις βάσεις για να θεωρούμε σήμερα ότι το Άμστερνταμ ήταν πάντα πόλη του …ποδηλάτου.
Το πώς κινούμαστε εμείς στις πόλεις μας στην Ελλάδα είναι μια εικόνα που συναντάμε κυρίως σε πόλεις αποτυχημένων κρατών, χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Αν πάμε μια βόλτα στην Ελβετία: ελάχιστα ΙΧ στους δρόμους, υπέροχα τρένα, τραμ, συγκοινωνίες παντού, ποδήλατα. Σε πολλές χώρες υπουργοί και πρωθυπουργοί κινούνται με τις δημόσιες συγκοινωνίες ή το ποδήλατο (ως ευρωβουλευτής αρνήθηκα να δεχθώ ΙΧ και οδηγό που δίνει το ελληνικό κράτος σε βουλευτές και ευρωβουλευτές). Σε όποια θέση και να είμαι στο δήμο με διοίκηση #ΤώραΔούκας δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσω υπηρεσιακό ΙΧ. Εξάλλου ποτέ στη ζωή μου δεν θέλησα να κατέχω ΙΧ ακόμα και όταν το παιδί μας ήταν μικρό. Είναι μύθος ότι δεν υπάρχει ζωή …χωρίς ΙΧ. Για κάποια επαγγέλματα το ΙΧ είναι εργαλείο, αναγκαίο. Αλλά για το 80% των ανθρώπων δεν είναι απαραίτητο. Για να μην είναι αναγκαίο όμως πρέπει να δώσουμε έμφαση στη γρήγορη βελτίωση των συγκοινωνιών, ιδιαίτερα στις συνδυασμένες μεταφορές, στις ελαφριές υποδομές, όπως γρήγορα (ηλεκτρικά) λεωφορεία σε αποκλειστικές λωρίδες, τραμ, ελαφρός σιδηρόδρομος. Και φυσικά ποδήλατα. Και καλό σχεδιασμό όλων των έργων με συμμετοχή και της κοινωνίας.
Αντί λοιπόν να μιλάμε για …ιπτάμενους δρόμους ή νέους δρόμους που παραχωρούμε στο ΙΧ, ας μιλήσουμε, σχεδιάσουμε και κάνουμε τις πόλεις μας όπως το κάνουν στις μεγάλες ευρωπαϊκές και άλλες πόλεις. Μπορούμε, αν δεν θέλουμε να είμαστε τριτοκοσμική πόλη και χώρα. Οι καιροί έχουν αλλάξει. Εμείς;
Σε έκθεσή της  η Παγκόσμια Τράπεζα παρουσιάζει καλές πρακτικές. “Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 20% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, οι εκπομπές από τις μεταφορές αυξήθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,7% – ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλο τομέα εκτός από τη βιομηχανία. Αυτές οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερο από 3% ετησίως έως το 2030 για να τεθούν σε τροχιά με καθαρούς μηδενικούς στόχους, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.  

Αυτό που χρειάζεται τώρα ο κόσμος είναι προσιτές λύσεις που μπορούν να μειώσουν γρήγορα την εξάρτηση των μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα, να βελτιώσουν τη ζωή των ανθρώπων και να επεκταθούν γρήγορα σε περισσότερα μέρη. Τα συστήματα Ταχείας Διέλευσης Λεωφορείων (BRT) πληρούν αυτούς τους στόχους.  

Τα BRT αντιμετωπίζουν επίσης ένα αυξανόμενο πρόβλημα στις πόλεις μας. Οι πόλεις επεκτείνονται γρήγορα – ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες – και το ίδιο και ο αριθμός των αυτοκινήτων. Αντιμέτωπες με επική κυκλοφοριακή συμφόρηση και μολυσμένο αέρα, πολλές πόλεις προσπαθούν να μετακινήσουν τους ανθρώπους πιο αποτελεσματικά, με ασφάλεια και οικονομικά και με πολύ μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα. 

Χωρίς εναλλακτικές λύσεις στις μεταφορές με ένταση άνθρακα στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πόλεις του κόσμου, οι εκπομπές αναμένεται να αυξηθούν. Μέχρι το 2050, η ζήτηση για μεταφορά επιβατών θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 75% από τα επίπεδα του 2019, με καταστροφικές επιπτώσεις στον πλανήτη, εκτός εάν μειωθούν δραστικά οι εκπομπέ

Τι είναι το Bus Rapid Transit; 

Το Bus Rapid Transit είναι ένα σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας υψηλής χωρητικότητας, υψηλής ποιότητας που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει γρήγορους και αξιόπιστους χρόνους ταξιδιού. Τα BRT συχνά υπερηφανεύονται για πρότυπα απόδοσης που είναι κοντά σε άλλες τεχνολογίες μαζικής μεταφοράς, όπως το μετρό ή ο ελαφρύς σιδηρόδρομος, αλλά είναι συνήθως πολύ φθηνότερα στην εφαρμογή τους. Ενώ τα BRT διατίθενται σε πολλές διαφορετικές μορφές, τα περισσότερα συστήματα περιλαμβάνουν τουλάχιστον μερικά από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων
  • Συχνή και γρήγορη εξυπηρέτηση
  • Σταθερές διαδρομές και στάσεις
  • Ένας σύγχρονος στόλος οχημάτων
  • Ειδικοί σταθμοί

Η υπόσχεση των πράσινων μεταφορών 

Το BRT θα μειώσει τους απειλητικούς για τη ζωή ατμοσφαιρικούς ρύπους στο Ντακάρ. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), είναι επταπλάσια από τη συνιστώμενη ποσότητα. Η κακή ποιότητα του αέρα θέτει ορισμένες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των ατόμων με μακρά έκθεση, σε σοβαρό κίνδυνο προβλημάτων υγείας. Για παράδειγμα, μια μελέτη έδειξε ότι οι οδηγοί λεωφορείων στο Ντακάρ υποφέρουν από χρόνιο βήχα, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) και άλλες αναπνευστικές παθήσεις που συνδέονται άμεσα με την έκθεσή τους σε ατμοσφαιρικούς ρύπους από την οδική κυκλοφορία.

Η τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων έχει δυνατότητες πέρα ​​από τα BRT. Για να ενθαρρύνει τη χρήση μικρών, προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ο ιδιωτικός τομέας της Παγκόσμιας Τράπεζας, IFC, υποστήριξε την εταιρεία κοινής χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων Tembici με έδρα τη Βραζιλία και την Mahindra Last Mile Mobility με έδρα την Ινδία, η οποία κατασκευάζει ηλεκτρικά τρίτροχα οχήματα. Η Tembici έχει επεκτείνει τον στόλο της για κοινή χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων στη Νότια Αμερική και υπολογίζει ότι περισσότεροι από 3 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως έχουν κάνει πάνω από 55 εκατομμύρια βόλτες με τα ποδήλατά της και έχουν αποφύγει περίπου 14.000 τόνους εκπομπών CO2.

«Όλες οι χώρες θα πρέπει να κάνουν ένα σχέδιο για την ενσωμάτωση των ηλεκτρικών οχημάτων –ειδικά των λεωφορείων και των δίτροχων και τρίτροχων οχημάτων– στα συνολικά συστήματα μεταφοράς τους», λέει ο Διευθυντής Μεταφορών της Παγκόσμιας Τράπεζας, Nicolas Peltier-Thiberge.

«Το όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε συστήματα μεταφορών που δεν είναι μόνο πράσινα, αλλά που ενισχύουν επίσης τους αναπτυξιακούς στόχους και διευκολύνουν όλους τους πολίτες να κάνουν την καθημερινότητά τους. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι σίγουρα μέρος αυτής της ιστορίας, αλλά απαιτείται μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για να είναι πραγματικά αποτελεσματικά».

Οι επενδύσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας στις μεταφορές στρέφονται προς πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς εδώ και αρκετά χρόνια. Στην πραγματικότητα, όλα τα νέα έργα από το 2021 συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των χωρών ή/και στην ενίσχυση της κλιματικής ανθεκτικότητας. Οι βασικές επενδύσεις περιλαμβάνουν τη μαζική αστική διαμετακόμιση και έργα για τη μετατόπιση φορτίου από τρόπους μεταφοράς υψηλών εκπομπών άνθρακα, όπως φορτηγά με ντίζελ ή βενζίνη, στους σιδηροδρόμους και τις εσωτερικές πλωτές οδούς, που παράγουν πολύ χαμηλότερες εκπομπές ανά χιλιόμετρο μεταφοράς.

Η Σοφία της Επένδυσης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Η Παγκόσμια Τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος πάροχος χρηματοδότησης για τις μεταφορές παγκοσμίως και έχει παράσχει 5,7 δισεκατομμύρια δολάρια για 28 έργα αστικών μεταφορών σε 18 χώρες την τελευταία δεκαετία, συχνά συνεργαζόμενη με άλλους χρηματοδότες. Ορισμένα από αυτά τα έργα υποστηρίζουν μεγάλα δημόσια έργα, όπως γραμμές του μετρό. Άλλα έργα καθιστούν ευκολότερο και ασφαλέστερο για τους ανθρώπους να περπατούν ή να κάνουν ποδήλατο.

Αυτά τα έργα που υποστηρίζονται από την Τράπεζα έχουν μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά περίπου 20 εκατομμύρια τόνους κατά τη διάρκεια της ζωής τους – το ίδιο με το να σταματήσουν για ένα χρόνο οι εκπομπές από μια μεγάλη πόλη με περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια σπίτια.

Δημιουργώντας λωρίδες μόνο για λεωφορεία και καλύτερες υπηρεσίες, τα συστήματα BRT παρέχουν πρόσβαση σε θέσεις εργασίας και ταχύτερους χρόνους μετακίνησης.

Το BRT του Νταρ ες Σαλάμ άνοιξε το 2016 με 29 λεωφορεία και 5 τερματικούς σταθμούς – και με άμεσο αντίκτυπο. Ένα ταξίδι που παλαιότερα διαρκούσε 3 ώρες μπορεί τώρα να γίνει σε 45 λεπτά, σύμφωνα με τον Edwin Mbede, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Dar Rapid Transit Agency. Η φάση 2 του BRT θα ακολουθήσει σύντομα και οι φάσεις 3, 4 και 5 σχεδιάζονται.

«Πριν από το BRT αντιμετωπίσαμε πολλές προκλήσεις επειδή τα κανονικά δημόσια λεωφορεία χρειάζονταν πολλές ώρες στο δρόμο στην κυκλοφορία», είπε επιβάτης. «Αντιμετώπισες καθυστερήσεις για να φτάσεις στον προορισμό σου και όταν γυρίζεις σπίτι. Τώρα με το BRT, η μεταφορά έχει γίνει εύκολη. Όταν πας κάπου, θα φτάσεις εκεί έγκαιρα».

Η κυβέρνηση πήρε μια «πολύ σοφή απόφαση να επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στις δημόσιες συγκοινωνίες», δήλωσε ο Διευθυντής της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Τανζανία Nathan Belele. «Αυτή η επένδυση πρόκειται να οδηγήσει σε περίπου 900.000 άτομα να έρχονται στη δουλειά κάθε μέρα με τα μέσα μαζικής μεταφοράς».

“Τώρα με το BRT, η μεταφορά έχει γίνει εύκολη. Όταν πας κάπου, θα φτάσεις εγκαίρως.”Beata Mrema, επιβατηγός BRT του Νταρ ες Σαλάμ

Σύστημα ταχείας διέλευσης με λεωφορείο του Νταρ ες Σαλάμ (BRT)

Η μετακίνηση στην πρωτεύουσα της Τανζανίας, Νταρ ες Σαλάμ, μπορεί να διαρκέσει αρκετές ώρες, λόγω της χρόνιας κυκλοφοριακής συμφόρησης και των περιορισμένων επιλογών μαζικής μεταφοράς. Για να συνεχίσει η πόλη να κινείται, η Παγκόσμια Τράπεζα υποστήριξε τη δημιουργία του συστήματος ταχείας διέλευσης λεωφορείων Dar es Salaam (BRT), το οποίο παρέχει δημόσια συγκοινωνία υψηλής ποιότητας χρησιμοποιώντας αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων, προσβάσιμους σταθμούς και έναν σύγχρονο στόλο οχημάτων. Λίγα χρόνια μετά το άνοιγμα της πρώτης φάσης, τα οφέλη του BRT είναι εμφανή, από μικρότερες και πιο προσιτές διαδρομές μέχρι καλύτερη πρόσβαση στην εργασία και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

Παρόμοια αποτελέσματα αναμένονται και με το BRT στη Σενεγάλη. Ο διάδρομος μήκους 18 χιλιομέτρων μεταξύ του κέντρου του Ντακάρ και του προαστίου Guediawaye είναι το πρώτο βήμα ενός σχεδίου για την αναδιάρθρωση των δημόσιων συγκοινωνιών στην πόλη – που ήδη μετακινεί το 80% των καθημερινών επιβατών.

«Το ταξίδι από το Guediawaye στο Ντακάρ μπορεί να διαρκέσει 20 λεπτά έως 2 ώρες», είπε ο κάτοικος της πόλης, Abdu, καθώς κατασκευαζόταν η γραμμή. «Η κατασκευή του Bus Rapid Transit θα διευκολύνει τη μετακίνηση και τη σύνδεση με την πόλη».

Η ανάπτυξη προσανατολισμένη στη διαμετακόμιση που συγκεντρώνει σπίτια, κοινότητες και δραστηριότητες σε απόσταση 5-10 λεπτών με τα πόδια από τη μαζική ταχεία διέλευση παρέχει στους ανθρώπους καλύτερη πρόσβαση σε θέσεις εργασίας, εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη και άλλες υπηρεσίες.

«Οι αναπτυσσόμενες πόλεις που δεν έχουν ακόμη αναπτύξει πλήρως τη χρήση γης και την υποδομή μεταφοράς γύρω από τα αυτοκίνητα μπορούν να υπερπηδήσουν την αυτοκινητοκεντρική κουλτούρα και να δώσουν προτεραιότητα στις αποτελεσματικές αστικές συγκοινωνίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα που επικεντρώνονται στους ανθρώπους και όχι στα οχήματα», δήλωσε η Bianca Alves, Πρακτική της Παγκόσμιας Τράπεζας Μεταφορών Διευθυντής για τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.

Τα έργα της Παγκόσμιας Τράπεζας έχουν εκπληρώσει την υπόσχεση της βιωσιμότητας βελτιώνοντας την πρόσβαση στις μεταφορές για 12 εκατομμύρια ανθρώπους και φέρνοντας 1,6 εκατομμύρια επιπλέον θέσεις εργασίας μέσα σε μία ώρα ή λιγότερο.

Πάρτε, για παράδειγμα, τη γραμμή 5 του μετρό του Σάο Πάολο στη Βραζιλία. Το 2010 η Παγκόσμια Τράπεζα ενέκρινε δανεισμό 650 εκατομμυρίων δολαρίων για την υποστήριξη της επέκτασης της γραμμής και την κατασκευή 11 νέων σταθμών. Συνολικά, η προσπάθεια απαιτούσε περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, προερχόμενα από διάφορους συνεργάτες.

Αν και μεγάλη αύξηση, τα αποτελέσματα είναι συναρπαστικά. Από τα περισσότερα από 500.000 άτομα που χρησιμοποιούν αυτή τη γραμμή καθημερινά, το 56% είναι γυναίκες και το 58% είναι από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος. Η επέκταση μειώνει τον χρόνο ταξιδιού στα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τουλάχιστον 50 λεπτά, παρέχοντας μια εξαιρετική εναλλακτική λύση στα αυτοκίνητα.

BRT: Φθηνότερα στην κατασκευή από τα μετρό

Τα συστήματα BRT διαθέτουν χωρητικότητα και επίπεδα απόδοσης που είναι κοντά σε άλλες προηγμένες τεχνολογίες δημόσιων μεταφορών, όπως το μετρό ή το τραμ. Η διαφορά; Η κατασκευή ενός BRT είναι πολύ φθηνότερη και ταχύτερη, καθιστώντας την ελκυστική επιλογή για πόλεις που θέλουν να αναπτύξουν υψηλής ποιότητας μαζική μεταφορά με περιορισμένο χρόνο ή πόρους. Για παράδειγμα, το BRT στη Λίμα του Περού κόστισε 10 εκατομμύρια δολάρια για κάθε χιλιόμετρο, πολύ κάτω από τα 182 εκατομμύρια δολάρια ανά χιλιόμετρο μιας υπόγειας σιδηροδρομικής γραμμής του μετρό στην ίδια πόλη.  

Εκτός από αυτό το πλεονέκτημα κόστους, τα BRT μπορούν να αναπτύξουν μια τυποποιημένη προσέγγιση που μπορεί να επεκταθεί και να αντιγραφεί γρήγορα, ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν από το αρχικό τους αποτύπωμα ή να αναπαραχθούν σε άλλες πόλεις. Ο κάτοικος του Ντακάρ, Maymouna, δήλωσε: «Ας ελπίσουμε ότι το νέο έργο λεωφορείων θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και θα ωθήσει άλλες χώρες σε παρόμοια έργα, ώστε και αυτές να έχουν υποδομές όπως της Σενεγάλης».

Οι διάδρομοι BRT είναι ήδη σε λειτουργία στο Λάγος και στις πόλεις της Νότιας Αφρικής, Κέιπ Τάουν, Τζορτζ, Γιοχάνεσμπουργκ και Πρετόρια. Στις αναπτυσσόμενες χώρες και τις αναπτυσσόμενες πόλεις τους, υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας να στραφούμε τώρα σε επιλογές χαμηλών εκπομπών άνθρακα που κάνουν πιο βολική τη μετακίνηση. Μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών, η Παγκόσμια Τράπεζα υποστηρίζει συστήματα BRT στο Abidjan της Ακτής Ελεφαντοστού. Douala, Καμερούν; Καμπάλα, Ουγκάντα; Kumasi, Γκάνα; Μαπούτο, Μοζαμβίκη; και Ουαγκαντούγκου, Μπουρκίνα Φάσο.

 «Γνωρίζουμε ότι έργα όπως αυτό μπορούν να λειτουργήσουν, μπορούν να αναπαραχθούν και βοηθούν στον επαναπροσδιορισμό του προτύπου για το τι είναι αποδεκτό στις μεταφορές», δήλωσε ο BInyam Reja, Διευθυντής Πρακτικής Μεταφορών στην Παγκόσμια Τράπεζα. «Η πρόκληση τώρα είναι να διασφαλίσουμε ότι υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση για να γίνουν αλλαγές όπως αυτές οι καθολικές στις αναπτυσσόμενες χώρες».

Μια τυποποιημένη προσέγγιση αντιγραφής BRT θα δημιουργούσε ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον και θα επέτρεπε την ομαδοποίηση πολλών τίτλων – ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τους πιθανούς επενδυτές.

«Γνωρίζουμε ότι έργα όπως αυτό μπορούν να λειτουργήσουν, μπορούν να αναπαραχθούν και βοηθούν στον επαναπροσδιορισμό του προτύπου για το τι είναι αποδεκτό στις μεταφορές. Η πρόκληση τώρα είναι να διασφαλίσουμε ότι υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση για να γίνουν αλλαγές όπως αυτές οι καθολικές στις αναπτυσσόμενες χώρες». BInyam Reja, Διευθυντής Πρακτικής Μεταφορών της Παγκόσμιας Τράπεζας

Μεταφορές για τους ανθρώπους και τον πλανήτη

Δεν χρειάζεται να είναι όλες οι επενδύσεις στις πράσινες μεταφορές σε τέτοια κλίμακα. Οι επενδύσεις στην ανθρωποκεντρική διαχείριση της κυκλοφορίας και την ασφάλεια –όπως καλά φωτισμένοι δρόμοι, ασφαλείς διαβάσεις, ποδηλατόδρομοι και συνδεδεμένοι πεζόδρομοι – δεν πρέπει να παραβλέπονται. Αυτά τα έργα μπορούν συχνά να εκτελεστούν γρήγορα και να ανταποκρίνονται σε μοναδικές τοπικές ανάγκες.

Σε πέντε πολιτείες της Βραζιλίας, 3,1 εκατομμύρια άνθρωποι θα αισθάνονται πολύ πιο ασφαλείς περπατώντας τη νύχτα χάρη στην αντικατάσταση των ξεπερασμένων, αναποτελεσματικών φώτων του δρόμου. Τα νέα φώτα δρόμου χρησιμοποιούν τεχνολογία LED χαμηλών εκπομπών, η οποία προσφέρει εξοικονόμηση ενέργειας 40-70%. Η εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί να φτάσει έως και το 80% όταν συνδυάζεται με «έξυπνα» συστήματα διαχείρισης και ελέγχου. Μόλις 4 εκατομμύρια δολάρια από την Παγκόσμια Τράπεζα προκάλεσαν επιπλέον 63 εκατομμύρια δολάρια σε ιδιωτικές επενδύσεις και συμβάσεις εταιρικής σχέσης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για να γίνει αυτό δυνατό.

Η πραγματικότητα είναι ότι πολλές πόλεις των αναπτυσσόμενων χωρών θα απαιτήσουν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που συνδυάζει λύσεις μεταφορών με έξυπνο αστικό σχεδιασμό για να διασφαλίσει ότι οι άνθρωποι μπορούν να έχουν αποτελεσματική και ασφαλή πρόσβαση σε θέσεις εργασίας, εκπαίδευση και κρίσιμες υπηρεσίες.

«Το όραμά μας είναι να δούμε περισσότερους ανθρώπους να κάνουν ποδήλατο, να περπατούν και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς – αλλά όχι ως έσχατη λύση ή λόγω έλλειψης ιδιωτικού αυτοκινήτου. αλλά επειδή είναι πραγματικά η ασφαλέστερη, πιο αποτελεσματική και πιο προσιτή επιλογή», ​​δήλωσε ο Georges Bianco Darido, Επικεφαλής Ειδικός Αστικών Μεταφορών της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Οι βιώσιμες μεταφορές μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι

Όλες οι επενδύσεις στις αστικές μεταφορές, είτε μεγάλες είτε μικρές, είναι ζωτικής σημασίας για να καταστήσουν την αστική ζωή πιο υγιεινή, ασφαλέστερη, χωρίς αποκλεισμούς – και πολύ λιγότερο εντάσεως άνθρακα. Σε μια εποχή που ο πλανήτης χρειάζεται μια αλλαγή παραδείγματος, οι βιώσιμες μεταφορές μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι.

Σχετικοί σύνδεσμοι:

Posted on 23/10/2023 in Άρθρα

Share the Story

Back to Top