Σε ένα παλιότερο άρθρο του Teachermagazine, δύο σχολεία συζήτησαν τις διαφορετικές πολιτικές τους σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων κατά τις σχολικές ώρες. Εδώ, εξετάζουμε μια σειρά από μελέτες που έχουν διερευνήσει τα θετικά και τα αρνητικά της δυνατότητας χρήσης κινητών τηλεφώνων στην τάξη.
Καθώς τα προγράμματα Bring Your Own Device (BYOD) γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα, εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τα οφέλη του να επιτρέπεται στους μαθητές να χρησιμοποιούν ενεργά τα κινητά τηλέφωνα ως συσκευές μάθησης στο σχολείο. Την τελευταία δεκαετία, αρκετές μελέτες έχουν εξετάσει προσεκτικότερα τις απόψεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών για το θέμα.
Μια συγκριτική μελέτη πραγματοποιήθηκε σε δύο σχολεία στην Αγγλία το 2012 και περιγράφει λεπτομερώς πώς οι μαθητές από κάθε σχολείο χρησιμοποιούν τις συσκευές τους κατά τη διάρκεια της τάξης. Ένα σχολείο επιτρέπει τη χρήση κινητών συσκευών και ένα όχι.
Η μελέτη με τίτλο «Δεν νομίζω ότι θα ήμουν εδώ που είμαι αυτή τη στιγμή». Οι απόψεις των μαθητών σχετικά με τη χρήση κινητών συσκευών για μάθηση καταγράφηκαν. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 43% των μαθητών που φοιτούν στο σχολείο όπου οι συσκευές είναι απαγορευμένες εξακολουθούν να τις χρησιμοποιούν για να βοηθηθούν στη μάθηση παρά την απαγόρευση. Εν τω μεταξύ, το 74% των μαθητών στο σχολείο που τους επιτρέπει, χρησιμοποιούν τις συσκευές στη μάθηση.
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες σε αυτήν τη μελέτη λένε ότι χρησιμοποιούν τη συσκευή τους για το Google και τα ημερολόγια κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Όσο για τη μάθηση στο σπίτι, οι περισσότεροι μαθητές βασίζονται επίσης στη συσκευή τους.
«Πριν από λίγες μέρες, ο φίλος μου δεν κατάλαβε μία από τις ερωτήσεις σχετικά με την εργασία για τις Φυσικές Επιστήμες, έτσι με έκανε Facetimed, του έδειξα την απάντησή μου και του την εξήγησα…» λέει ένας μαθητής.
Η έρευνα δείχνει ότι οι μαθητές βασίζονται κυρίως στις συσκευές τους για να είναι οργανωμένοι. Το ημερολόγιο, τα ξυπνητήρια και η κάμερα (συνήθως για τη λήψη φωτογραφιών από τις σημειώσεις ενός δασκάλου) είναι χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούνται συνεχώς από τους μαθητές, σημειώνει η έκθεση. «Ένας μαθητής είπε ότι η συσκευή του ήταν απαραίτητη για να «θυμάται πράγματα» και χωρίς αυτόν θα «ξεχνούσε να κάνει πολλές εργασίες για το σπίτι».
Συνολικά, αυτή η μελέτη προτείνει ότι οι κινητές συσκευές είναι ένα κατάλληλο εργαλείο μάθησης για την τάξη.
«Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι πολλοί μαθητές νιώθουν ότι αποκομίζουν εκπαιδευτικά οφέλη από τη χρήση των συσκευών τους», αναφέρει η έκθεση. «Χρησιμοποιούν πολλές από τις δυνατότητες των συσκευών τους και συχνά βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες στις σχολικές τους εργασίες, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο».
Μαθητές με ανησυχίες
Μια μελέτη που διεξήχθη στις ΗΠΑ αποκαλύπτει τις ανησυχίες ορισμένων μαθητών σχετικά με τους κινδύνους που ενέχει η ελεύθερη χρήση των κινητών τηλεφώνων στο σχολείο. Η έρευνα, Κράτα το τηλέφωνο! Οι αντιλήψεις των μαθητών γυμνασίου για την ενσωμάτωση κινητών τηλεφώνων στην τάξη , που δημοσιεύθηκε το 2016, διαπίστωσε ότι παρόλο που επτά στους 10 μαθητές που ερωτήθηκαν πιστεύουν ότι τα κινητά τηλέφωνα υποστηρίζουν τη μάθηση, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες στο 30% των ερωτηθέντων, που αισθάνονται τα αρνητικά επιπτώσεις των smartphone κάτι που δικαιολογεί μια απαγόρευση σε όλο το σχολείο.
Στους 628 μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα, οι ανησυχίες κυμαίνονται από τη γενική απόσπαση της προσοχής (για παράδειγμα, τα τηλέφωνα που χτυπούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος) έως τους φόβους για άλλους μαθητές που χρησιμοποιούν smartphone για απάτη, σεξ και διαδικτυακό εκφοβισμό.
Παρόλα αυτά, η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι το 90,7% των μαθητών που ερωτήθηκαν χρησιμοποιούσαν τα κινητά τους τηλέφωνα για εργασίες που σχετίζονται με το σχολείο.
Οι συντάκτες αυτής της μελέτης λένε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των σχολείων θα πρέπει να εξετάσουν αυτά τα ευρήματα και «να αναπτύξουν σαφείς πολιτικές σχετικά με την κατάλληλη χρήση κινητών τηλεφώνων στην τάξη καθώς και τις συνέπειες για την κακή χρήση τους… το να περιμένουμε τα σχολεία να εξαλείψουν εντελώς τα προβλήματα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση κινητών τηλεφώνων, ωστόσο, δεν είναι ρεαλιστικό ; Ως εκ τούτου, τα ενδιαφερόμενα μέρη του σχολείου πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τα οφέλη και τα εμπόδια που εντοπίζουν οι μαθητές κατά τον καθορισμό της πολιτικής».
Χρήση κινητού τηλεφώνου – η οπτική γωνία ενός δασκάλου
Όσο για το τι σκέφτονται οι δάσκαλοι για τη συμπερίληψη της χρήσης κινητών τηλεφώνων στα μαθήματά τους, μια αμερικανική μελέτη εξέτασε τις προσπάθειες εννέα δασκάλων να ενσωματώσουν διάφορες τεχνολογικές συσκευές στα μαθήματά τους.
Η μελέτη, “Διδασκαλία και μάθηση με φορητές υπολογιστικές συσκευές” από το 2015 περιγράφει λεπτομερώς τις εμπειρίες ενός καθηγητή Μαθηματικών, του Στίβεν, ο οποίος χρησιμοποιεί ένα iPhone στην τάξη.
«Ο Steve χρησιμοποίησε το δικό του iPhone για να τεκμηριώσει την εργασία και τη συμμετοχή των μαθητών», λέει η μελέτη. «Ανέβασε τεστ, κουίζ, εργασίες και φωτογραφίες σε μια διαδικτυακή εφαρμογή λογισμικού που ονομάζεται Evernote. Καθένας από τους μαθητές του [κυρίως μαθητές 9ης και 10ης δημοτικού] είχε ένα αρχείο σε αυτό το πρόγραμμα… αυτό ήταν χρήσιμο για τον Steven όταν διεξήγαγε επίσημες και ανεπίσημες διασκέψεις γονέων και δασκάλων και επίσης όταν συζητούσε με άλλους δασκάλους και τη διοίκηση.
«Ο Στίβεν απολάμβανε την ευελιξία των κινητών συσκευών κάνοντας μάθημα σε τοποθεσίες διαφορετικές από την τάξη του, όπως το αμφιθέατρο και έξω… [και] μπορούσε να χρησιμοποιήσει το iPhone του για να «σηκώσει κάθε έγγραφο [που έχει σαρώσει] και να πάρει ένα πολύ μεγαλύτερο, να έχει πολύ πιο σαφή εικόνα» της προόδου ενός μαθητή.’
Αν και οι συμμετέχοντες σε αυτή τη μελέτη λένε ότι η χρήση κινητής συσκευής στην τάξη συνεπαγόταν την ανάγκη για εξερεύνηση και πολλή προσωπική έρευνα, οι συγγραφείς προτείνουν ότι με την αυξανόμενη τάση του BYOD, τα σχολεία θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης κινητών συσκευών στα σχέδια μαθημάτων.
Βιβλιογραφικές αναφορές:
Grant, MM, Tamim, S., Brown, DB, Sweeney, JP, Ferguson, FK, & Jones, LB (2015). Διδασκαλία και μάθηση με φορητές υπολογιστικές συσκευές: Μελέτη περίπτωσης σε τάξεις Κ-12. TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning , 59(4), 32-45. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11528-015-0869-3
Thomas, K, & Muñoz, MA. (2016) «Κράτα το τηλέφωνο! Οι αντιλήψεις των μαθητών γυμνασίου για την ενσωμάτωση κινητών τηλεφώνων στην τάξη», Αμερικανική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τόμ. 44, αρ. 3, σσ. 19-37. https://www.ashland.edu/coe/about-college/american-secondary-education-journal
Walker, R. (2013) “Δεν νομίζω ότι θα ήμουν εκεί που βρίσκομαι τώρα”. Προοπτικές μαθητών σχετικά με τη χρήση κινητών συσκευών για μάθηση”, Έρευνα στη Μαθησιακή Τεχνολογία, τ. 21, σελ. 1-12. DOI: 10.3402/rlt.v21i2.22116