του Γιώργου Νάθαινα
Πρεπει να αποφασισουμε εαν θελουμε σιδηροδρομο στη χωρα μας ή οχι. Και οταν λεμε σιδηροδρομο, εννοουμε στο πλήρες του ανάπτυγμα, οπως το κληρονομήσαμε στα 2400 χλμ, ώστε τα σχετικά οφέλη απο αυτό να κατανέμονται στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση της χώρας. Για τον λόγο αυτό ολες οι εμπλεκόμενες πλευρές θα πρεπει να αναλαβουν τις ευθυνες τους.
Η Πολιτεια θα πρεπει πλεον να αναθεωρησει προς τα πανω το ετησιο ποσό της επιδοτησης για τις υπηρεσιες ΥΓΟΣ (ΥΔΥ) ωστε να αντικρυζονται τόσο οι τιμαριθμικες αυξησεις στην ενεργεια, οσο και στα τελη χρησης υποδομης, αλλα και με μια αναθεωρηση της Συμβασης, στην οποια καμμια γραμμη ή κλάδος του δικτυου να μην εχει λιγοτερα απο 5 ζευγη δρομολογιων την ημερα, να συνεκτιμηθουν και τα προσθετα δρομολογια που θα πρεπει, μετά την περατωση των εργασιων υπογειοποιησης στο τμημα Αθηνα-Τρεις Γεφυρες, να μπουν στον Προαστιακό και να προβλεπεται σχετικη αναθεωρηση (με επικαιροποιηση) με προσθηκη δρομολογιων και τιμηματος επιδοτησης οσάκις προστιθενται νεα τμηματα προς λειτουργια ή επαναλειτουργια στο δικτυο.
Να απαγορευτει δια ροπάλου η υποκατασταση απο τον Πάροχο σιδηροδρομικων δρομολογιων με λεωφορειακα, πλην της περιπτωσης που ο ΟΣΕ ενημερωνει οτι δημιουργηθηκε καποιο σοβαρο προβλημα στην Υποδομη και μεχρι αυτο να επιλυθει.
Η κυβερνηση να δωσει οπωσδηποτε τις ενισχυσεις που χρωσταει στον Πάροχο ειτε για την αυξηση του κοστους ενεργειας και την αποζημιωση για το Covid, ειτε για τα διαφυγοντα εσοδα απο την καταστροφη του Daniel, καθως και την επιδοτηση απο τις ΥΓΟΣ του 2022 (αλλα μοναχα για οσα δρομολογια εκτελεστηκαν κανονικα με τραινο ή υποκατασταθηκαν με λεωφορειο λογω ΑΝΩΤΕΡΑΣ ΒΙΑΣ με ευθυνη της Υποδομης, οχι να επιδοτηθουν δρομολογια που εγιναν με λεωφορειο αντι για τραινο απο επιλογη της Hellenic Train).
Στη συνεχεια ο Παροχος να ερθει σε διακανονισμο με τον ΟΣΕ για να του εξωφλησει (εστω και σε δόσεις) οσα χρωσταει απο μη καταβληθεντα τελη χρησης Υποδομής (το ιδιο να γινει και με την ΣΤΑΣΥ και τους αλλους Παροχους).
Τελος να γινει μια σοβαρη και εκτενης συζήτηση με την ιταλικη ιδιοκτησια και να εξεταστει σοβαρα η περιπτωση της επανακρατικοποιησης της Hellenic Train, αφου ξεκαθαρισουν οι μεταξυ της εταιρειας και του Ελληνικου Δημοσιου οικονομικες εκκρεμοτητες. Ο Σιδηροδρομος της χωρας μας πρεπει να ζησει και ολοι θα πρεπει να στηριξουμε αυτη την προοπτικη.
Ο ΟΣΕ με την υποστηριξη των Γαλλικων Σιδηροδρομων (με τους οποιους εχει υπογραφει Μνημονιο Συνεργασιας) και του ERA μπορει και πρεπει να αναλαβει την δυσκολη προσπαθεια πληρους ανασυγκροτησης του Ελληνικου Σιδηροδρομου, αλλα χρειαζεται επαναστελεχωση, μαζι με την ανακτηση της Σιδηροδρομικης Τεχνογνωσιας, δηλ. προσληψεις τουλαχιστον για τα κενα του σε οργανικες θέσεις. Και οπως ορθα επεσημανε ο ΣΦΣ στην ανοικτη επιστολη του προς τον Υπουργό, ηρθε ο καιρος πλεον ο ΟΣΕ να απορροφησει ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑ-ΟΣΕ και να λειτουργησει ως ενιαιος σιδηροδρομικος φορεας, οπως παλιοτερα, με διακριτες Γενικες Διευθυνσεις Συντηρησης Υποδομης και Συστηματων, Νέων Εργων, Ακινητης Περιουσιας, Διαχειρισης Τροχαιου Υλικου, Διοικητικης και Οικονομικης Υποστηριξης και να αναλαβει με θυγατρικη εταιρεια που θα συστησει, την εξαγορά της Hellenic Train). Αυτοι θα πρεπει να ειναι οι επιδιωκτεοι στοχοι απο ολους, συμπεριλαμβανομενου του συνδικαλιστικου κινηματος των Σιδηροδρομικων, των οποιων σημερα το μελλον διαγραφεται αβέβαιο….
——————————————————————
(η φωτο. σηματοδοτεί ενα flash back στο ένδοξο παρελθόν των ελληνικών σιδηροδρομων, που συμπεριελάμβανε ακομα και τις πολυτελεις κλινάμαξες της Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Europeens που κυκλοφορούσαν με το φημισμένο Simplon Orient Express)
• το άρθρο είναι από τον τοίχο της ομάδας για το τραμ