Αρχικά για Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρο & Ιόνιο
Ζητούν άμεσο διαζύγιο με τις λογικές που οδήγησαν στα Τέμπη
Συνδυασμένα δρομολόγια και εισιτήρια τρένου & ΚΤΕΛ προτείνει η συμμαχία Πράσινο & Μωβ, για συντόμευση των χρόνων διαδρομής και καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Σχετική πρόταση κατέθεσαν προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (Π.Ο.Α.Υ.Σ.), που εκπροσωπεί τα υπεραστικά ΚΤΕΛ όλης της χώρας.
Η πρόταση του Πράσινο & Μωβ αφορά σε πρώτη φάση τα δρομολόγια από Αθήνα προς Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα, Ιόνιο και Ήπειρο. Για το τμήμα από Αθήνα μέχρι Κόρινθο ή Κιάτο, τα ΚΤΕΛ θα ναυλώνουν χωριστούς δικούς τους συρμούς με ελάχιστες ή καθόλου ενδιάμεσες στάσεις. Για τους συρμούς αυτούς τα εισιτήρια θα εκδίδονται από τα ΚΤΕΛ, ενιαία για όλη τη διαδρομή και με το λεωφορείο. Μετεπιβίβαση θα γίνεται:
- Για την περιφέρεια Πελοποννήσου, στον σταθμό της Κορίνθου. Στον σταθμό της Κορίνθου θα μεταφερθούν και οι τωρινές ανταποκρίσεις των ΚΤΕΛ στο Ισθμό.
- Για Δυτική Ελλάδα, Ήπειρο και Ιόνια νησιά αρχικά στο Κιάτο και στη συνέχεια στο Αίγιο, όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση της γραμμής.
Δοκιμαστικά, τα συνδυασμένα δρομολόγια μπορούν να ξεκινήσουν σε πρώτη φάση για τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, όπου παρουσιάζονται σταθερά προβλήματα και σημαντικές καθυστερήσεις ιδίως σε σημεία όπως στον Σκαραμαγκά και τον Κηφισό.
Με μια τέτοια λύση, μπορούμε να κερδίσουμε:
- Συντόμευση του χρόνου διαδρομής κατά τουλάχιστον 30 λεπτά, κάνοντας τη δημόσια συγκοινωνία περισσότερο ανταγωνιστική με το ΙΧ.
- Ευκολότερη πρόσβαση και επιβίβαση στην Αθήνα, όπου ο σταθμός στον Κηφισό δεν έχει ούτε επαρκή δημόσια συγκοινωνία ούτε εύκολη στάθμευση. Αντίθετα, τα τρένα μπορούν να ξεκινούν και από τη γραμμή προς αεροδρόμιο, σε επαφή με τους σταθμούς μετρό σε Νερατζιώτισα και Πλακεντίας, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των έργων υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην έξοδο από τον Σταθμό Λαρίσης.
- Οικονομία και για τα ΚΤΕΛ, σε καύσιμα, συντήρηση και ώρες οδήγησης. Για το ίδιο μεταφορικό έργο ο σιδηρόδρομος απαιτεί 6-7 φορές λιγότερη ενέργεια. Με τους πόρους που θα απελευθερωθούν, τα ΚΤΕΛ θα μπορούν να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και στα τοπικά τους δρομολόγια όπου συνήθως αποτελούν τη μόνη δημόσια συγκοινωνία.
- Χαμηλό κόστος και για τη ναύλωση των τρένων από τα ΚΤΕΛ, αν γίνεται σε τακτική βάση και με εξασφαλισμένη πληρότητα. Μελλοντικά τα ΚΤΕΛ μπορούν να δημιουργήσουν και δική τους θυγατρική εταιρία σιδηροδρομικών δρομολογίων, διευρύνοντας έτσι το μεταφορικό τους έργο.
- Πρόοδο και στους δεσμευτικούς ευρωπαϊκούς στόχους για τις μεταφορές και το κλίμα, καθώς το 2040-50 η πλειονότητα των επιβατικών μεταφορών μεσαίων αποστάσεων θα πρέπει να γίνεται με τρένο και συνδυασμένες μεταφορές.
Για να προχωρήσουν όλα αυτά, όμως, είναι ανάγκη να εγκαταλειφθούν άμεσα οι αντιλήψεις που ήθελαν τον σιδηρόδρομο μεταφορικό μέσο Β’ κατηγορίας και οδήγησαν τελικά στα Τέμπη: στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Άνω Λιόσια-Κόρινθος-Κιάτο επείγει να δρομολογηθεί άμεσα η αποκατάσταση των βασικών συστημάτων ασφαλείας, αποκατάσταση που μπορεί να ολοκληρωθεί σε 12-15 μήνες. Η αποκατάσταση συμπληρώνει σχεδόν 15 χρόνια αναβολών, καθυστέρηση που θα ήταν αδιανόητη για ανάλογα συστήματα ασφαλείας σε αεροδρόμια ή αυτοκινητοδρόμους.
Στο ίδιο πνεύμα, επείγει να ασκηθεί πραγματική δημόσια εποπτεία και στη Hellenic Train:
- Τα επιβατικά δρομολόγια των τρένων να επιστρέψουν άμεσα τουλάχιστον στα επίπεδα του 2019, όπως ήταν πριν την πανδημία.
- Να επαναλειτουργήσουν άμεσα όλες οι γραμμές που διακόπηκαν μετά τα Τέμπη, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα όπου σήμερα δεν λειτουργεί σχεδόν καμιά σύνδεση με τρένο.
- Να τηρηθεί αυστηρά η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις επιδοτούμενες Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας των σιδηροδρόμων, όπου οι επιδοτήσεις επιτρέπονται αποκλειστικά για δρομολόγια με τρένα: σήμερα σχεδόν το 1/3 των επιδοτούμενων γραμμών γίνεται από τη Hellenic Train με… λεωφορεία.
- Σε περίπτωση, τέλος, που η Hellenic Train δεν είναι σε θέση ή δεν ενδιαφέρεται να υλοποιήσει πλήρως τις υποχρεώσεις της για τα επιβατικά δρομολόγια, να εξεταστεί εναλλακτική λύση παράλληλου δημόσιου σιδηροδρομικού φορέα με βάση τον ΟΣΕ, όπως γίνεται στη Βρετανία για ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες που αποτυγχάνουν στις υποχρεώσεις τους.
Στις 25 Ιουνίου, το Πράσινο & Μωβ μας καλεί να ψηφίσουμε με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον: