Ποια Ευρώπη θέλουμε

Το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελλάδα

Κανείς μόνος σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης

Σήμερα η ευρωπαϊκή ιδέα δοκιμάζεται περισσότερο από ποτέ, με τις ευρωσκεπτικιστικές και αντιευρωπαϊκές δυνάμεις να κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Αυτό το γεγονός ενισχύεται από την αδυναμία των ευρωπαϊκών θεσμών και των κυρίαρχων πολιτικών να αντιμετωπίσουν με κοινωνικά δίκαιο και πολιτικά ορθολογικό τρόπο την τρέχουσα κοινωνικοοικονομική κρίση.

Ταυτόχρονα, όμως, καθίσταται σαφές ότι, εκτός από την ευρωπαϊκή ενοποίηση, δεν υπάρχει άλλη θεσμική και πολιτική πρόταση για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Πράγματι, αν η κάθε κοινωνία, το κάθε κράτος μέλος, δρα μόνο του σε συνθήκες εθνικού απομονωτισμού, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την οποιαδήποτε κρίση.

Η σημερινή κρίση δεν οφείλεται στην «πολλή Ευρώπη», αλλά στο γεγονός ότι η Ευρώπη δεν προχώρησε στην απαιτούμενη ενοποίηση και στη δημιουργία εκείνων των θεσμών που θα μπορούσαν να αντιμετωπίζουν ή και να αποτρέπουν γρήγορα κι αποτελεσματικά τις κρίσεις. Σε μια ευρωπαϊκή ομοσπονδία, ποτέ δεν θα έμπαινε θέμα εξόδου ή αλλαγής νομίσματος για το ομόσπονδο μέλος που βρίσκεται στην πιο αδύναμη θέση. Θα ήταν αυτονόητη η υποστήριξη από τα υπόλοιπα μέλη της ομοσπονδίας, ώστε να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του.

Αυτό γίνεται με τις πολιτείες των ΗΠΑ ή με τα ομόσπονδα κρατίδια στην Γερμανία. Με δεδομένο, όμως, ότι η ΕΕ είναι ακόμα διακυβερνητική κυρίως συνεργασία, η πλήρης αλληλεγγύη είναι ζητούμενο και όχι αυτονόητη πολιτική. Αν χρειαζόμαστε, λοιπόν, αλληλεγγύη και κοινωνική πολιτική, αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες πρέπει να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές Πράσινους για να προχωρήσει η ενοποίηση της Ευρώπης και να δημιουργηθεί πράγματι μια ευρωπαϊκή ομοσπονδία.

Να κάνουμε καλύτερο το σπίτι μας, όχι να το γκρεμίσουμε

Το να θεωρεί κάποιος την Ευρώπη, πέρα από τον τόπο και τη χώρας του, ως το σπίτι του δε σημαίνει ότι την αποδέχεται όπως είναι, αλλά ότι ακριβώς γι’ αυτό αγωνίζεται για την αλλάξει. Το ότι διαφωνούμε με τις σημερινές συντηρητικές ευρωπαϊκές πολιτικές δε συνεπάγεται ότι πρέπει να γκρεμίσουμε το συνολικό οικοδόμημα. Όταν διαφωνούμε με τις πολιτικές της κυβέρνησης ή του δήμου μας δε σκεφτόμαστε ότι πρέπει να διαλυθεί η χώρα ή ο δήμος, αλλά ότι πρέπει να αλλάξουμε την κυβέρνηση ή την πλειοψηφία στο δήμο. Αν η αντίθεση μας αφορά στις κυρίαρχες πολιτικές, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε τις πολιτικές αυτές και όχι να απέχουμε ή και να αφήσουμε περισσότερο χώρο σε άδικες ή καταστροφικές πολιτικές, που υιοθετούνται μάλιστα από επικίνδυνες για την ευρωπαϊκή κοινωνία πολιτικές δυνάμεις. Η Ευρώπη έχτισε την ενότητα της πάνω στα ερείπια που άφησαν πίσω τους αυτές οι δυνάμεις πριν από εβδομήντα περίπου χρόνια. Τώρα, πρέπει να ξαναγυρίσουμε στην κόλαση αυτή; Όχι λοιπόν αδιαφορία. Ναι, ενεργή συμμετοχή των ευρωπαίων πολιτών…. Οι Πράσινοι έχουμε αποδείξει ότι κάνουμε τη διαφορά γιατί ασκούμε πολιτική με αξίες.

Ευρωπαϊκή ενοποίηση για περισσότερη αλληλεγγύη, κοινωνική συνοχή, δημοκρατία

Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν είναι η ΕΕ, αλλά οι πολιτικοί προσανατολισμοί, στους οποίους την σπρώχνουν οι συντηρητικές, εθνικιστικές και συχνά αντιδημοκρατικές δυνάμεις. Και αυτούς τους προσανατολισμούς καλούμαστε να αλλάξουμε. Αν θέλουμε περισσότερη αλληλεγγύη και κοινωνική πολιτική, πρέπει να στηρίξουμε αυτούς τους νέους πολιτικούς προσανατολισμούς και παράλληλα να ενισχύσουμε την ευρωπαϊκή ενοποίηση, ώστε να δημιουργηθεί μια δημοκρατική, θεσμικά, κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά ομοσπονδιακή Ευρώπη, με ισχυρό ευρωκοινοβούλιο που θα εξισορροπεί τη βούληση και την ισχύ του άλλου ευρωπαϊκού θεσμού, που εκφράζει τις εθνικές κυβερνήσεις, δηλαδή το Συμβούλιο. Η απουσία συμμετοχής στις ευρωεκλογές αποδομεί τον μόνο θεσμό που είναι εκλεγμένος απευθείας από τους πολίτες, το Ευρωκοινοβούλιο. Μειωμένη συμμετοχή και ισχυρή παρουσία ακροδεξιών, εθνικιστών και λαϊκιστών σημαίνει λιγότερο κοινωνική Ευρώπη, λιγότερη αλληλεγγύη, περιορισμένη δυνατότητα να αντισταθούμε σε εγωιστικές και άδικες πολιτικές που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις.

Εμείς είμαστε Ευρώπη, γι αυτό χρειάζεται να την αλλάξουμε

Το διακύβευμα για την ΕΕ είναι να κερδίσει εκ νέου την εμπιστοσύνη, την καρδιά και το μυαλό των πολιτών της, με στόχο την ενίσχυση της δημοκρατίας, της αποτελεσματικότητας και της νομιμοποίησής της. Η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών και η διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς κατά τη διαμόρφωση και υλοποίηση των ευρωπαϊκών πολιτικών, καθώς και η διαφάνεια και η λογοδοσία, πρέπει να αποτελέσουν το σημείο εκκίνησης για την αναμόρφωση της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης σε δημοκρατική κατεύθυνση.

Εμείς είμαστε η Ελλάδα, γι αυτό χρειάζεται να την αλλάξουμε

Αλλαγή δε θέλει όμως μόνο η Ευρώπη, αλλά και η χώρα μας. Ας εργαστούμε για την αλλαγή της Ευρώπης και της Ελλάδας, ώστε να ανταποκρίνονται στο όραμα μιας βιώσιμης, οικολογικά και κοινωνικά υπεύθυνης οικονομίας και ενός κοινωνικά δίκαιου, αλληλέγγυου και δημοκρατικού σπιτιού για όλους τους πολίτες, χωρίς αποκλεισμούς.

Γιατί έχει σημασία η συμμετοχή στις ευρωεκλογές;

Οι ευρωπαϊκές εκλογές, του προσεχούς Μαΐου, θα δώσουν στους Ευρωπαίους πολίτες τη δυνατότητα να συμβάλουν αποφασιστικά και δημοκρατικά στην αλλαγή πολιτικής κατεύθυνσης που θα πρέπει να ακολουθήσει η Ένωση για τα επόμενα χρόνια. Τώρα είναι η στιγμή να αλλάξει η Ευρώπη, να ενισχυθεί η δημοκρατία μέσα από την ενίσχυση του Ευρωκοινοβουλίου, των Ευρωπαϊκών Πρωτοβουλιών Πολιτών, την διοργάνωση δημοψηφισμάτων και την πιο συστηματική συνεργασία Ευρωκοινοβουλίου, εθνικών και περιφερειακών κοινοβουλίων. Μια νέα Συνθήκη για την ευρωπαϊκή ενοποίηση μπορεί να προκύψει από την συνεργασία Ευρωκοινοβουλίου, εθνικών κοινοβουλίων και κοινωνίας των πολιτών.

Στις εκλογές με την ψήφο αλλά και τη συμμετοχή ή όχι πρέπει οι πολίτες να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις – κατευθύνσεις: Που θα πάει η Ευρώπη, ποια Ευρώπη θέλουμε τελικά; Ποιες πολιτικές θα εφαρμόσει η ΕΕ την περίοδο 2014-2019; Πώς θα δαπανηθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι; Θα υπάρχει περισσότερη αλληλεγγύη ή θα επανέλθουμε σε εθνικούς εγωισμούς και απομονωτισμό; Ποιος θα ελέγξει το τραπεζικό σύστημα; Τι στήριξη θα έχουν οι νέοι; Πώς θα μειωθούν οι διακρίσεις και οι ανισότητες; Τι είδους οικονομία θα έχουμε; Θα ενισχυθεί ο δημοκρατικός έλεγχος και η συμμετοχική δημοκρατία ή τα πάντα θα καθορίζονται από λόμπυ συμφερόντων και την ανεξέλεγκτη αγορά; Θα υπάρχει διαφάνεια και αντιμετώπιση της διαφθοράς; Οι απαντήσεις σε αυτά και άλλα ερωτήματα θα εξαρτηθούν σημαντικά από τους πολιτικούς συσχετισμούς στο Ευρωκοινοβούλιο, τη σύνθεσή του. Και αυτοί οι παράγοντες επηρεάζονται από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών.

Οι εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο θα καθορίσουν, επίσης, για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΕ την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας, η επιλογή για τη θέση αυτή πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών.

Ευρωκοινοβούλιο, ο μόνος εκλεγμένος ευρωπαϊκός θεσμός

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) δεν είναι ένα διακοσμητικό όργανο, αντιθέτως διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της νομοθεσίας και των ευρωπαϊκών πολιτικών, που έχουν άμεσο αντίκτυπο και επηρεάζουν την καθημερινή ζωή όλων μας, καθώς αφορούν σε τομείς όπως το περιβάλλον, τα δικαιώματα, η απασχόληση, η πολιτική συνοχής, η περιφερειακή ανάπτυξη, οι μεταφορές, η προστασία των καταναλωτών, η δικαστική συνεργασία, η ελεύθερη μετακίνηση των εργαζόμενων, η γεωργία, η αλιεία, η ενέργεια και πλήθος άλλων πολιτικών. Από τη θέση σε ισχύ της Συνθήκης της Λισαβόνας, το ΕΚ συναποφασίζει από κοινού με το Συμβούλιο των Υπουργών για το 85% της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Η διαδικασία της συναπόφασης αποτελεί το συνήθη τρόπο λήψης των αποφάσεων, τη λεγόμενη “κοινοτική μέθοδο”.

Ευρωκοινοβούλιο, αντίβαρο στην κυριαρχία των κυβερνήσεων

Το Ευρωκοινοβούλιο ΔΕΝ είχε μέχρι τώρα αρμοδιότητες συν-απόφασης για την δημοσιονομική πολιτική, τον έλεγχο των τραπεζών ή την οικονομική διακυβέρνηση. ΔΕΝ «πέρασαν» από το Ευρωκοινοβούλιο, λοιπόν, οι πολιτικές της Τρόικα ή η ίδια η συγκρότηση της Τρόικας. Είναι οι ΚΥΒΕΝΡΗΣΕΙΣ που πήραν τις αποφάσεις αλλά και επέβαλαν την Τρόικα μέσω του Eurogroup και στις συνόδους της ΕΕ, ρίχνοντας την ευθύνη …στην Ευρώπη. Ακόμα και στην τρόικα δεν συμμετέχουν όλες οι Διευθύνσεις της Κομισιόν αλλά την ευθύνη έχει κυρίως η γενική Διεύθυνση νομισματικής πολιτικής, με Επίτροπο τον Όλι Ρεν.

Η κρίση και η κριτική για τις προωθούμενες πολιτικές οδηγεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε αλλαγές, έστω και μικρές. Το πιο σημαντικό είναι ότι το Ευρωκοινοβούλιο αποκτάει σταδιακά ευρύτερες αρμοδιότητες στα θέματα οικονομικής διακυβέρνησης αλλά και εποπτείας στο τραπεζικό σύστημα. Σε πολλές εκθέσεις το ευρωκοινοβούλιο έχει ασκήσει κριτική για τις προωθούμενες πολιτικές δημοσιονομικής προσαρμογής. Επίσης, έχει ζητήσει ανώτατο ύψος αποζημιώσεων για τα τραπεζικά στελέχη, αξιολόγηση κι αναθεώρηση των δημοσιονομικών πολιτικών με διάλογο όχι μόνο με τις κυβερνήσεις αλλά και με την κοινωνία των πολιτών, αν αυτές έχουν «παράπλευρες απώλειες». Σε κάθε περίπτωση οι δημοσιονομικές πολιτικές, ζητάει το Ευρωκοινοβούλιο, δεν πρέπει να πλήττουν υγεία, παιδεία, κοινωνικό διάλογο.

Από την αρχή της κρίσης, με την έγκριση της έκθεσης του Πράσινου Ευρωβουλευτή Sven Giegold, στις 25/3/2010, το Ευρωκοινοβούλιο είχε προτείνει την μεταρρύθμιση της ευρωζώνης, προώθηση της αλληλεγγύης, έκδοση ευρωομολόγων. Φυσικά η Ομάδα των Πράσινων είχε από την αρχή κάνει την εκτίμηση ότι οι προωθούμενες πολιτικές λιτότητες δεν μπορούσαν να επιλύσουν τα προβλήματα και αντιπρότειναν μια διαφορετική πολιτική βιωσιμότητας και αλληλεγγύης.

Δεν είναι, λοιπόν, όλοι ίδιοι, πρέπει να ενισχυθούν οι Πράσινοι και το Ευρωκοινοβούλιο για να ανοίξουν τον δρόμο για μια διαφορετική Ευρώπη, μια διαφορετική Ελλάδα.

Ας μην ξεχνάμε, όμως, ότι Ευρώπη είναι και όλες οι κινήσεις ευρωπαϊκής αλληλεγγύης προς τις κοινωνίες που βιώνουν την κρίση!

Το ΕΚ αριθμεί 754 ευρωβουλευτές, που χωρίζονται σε διαφορετικές πολιτικές ομάδες βάσει της πολιτικής τους τοποθέτησης και όχι σύμφωνα με την εθνικότητά τους. Σήμερα υπάρχουν επτά πολιτικές ομάδες στο ΕΚ και η ομάδα των Πράσινων είναι η τέταρτη πολιτική δύναμη, αριθμώντας 58 μέλη. Η νέα σύνθεση του ΕΚ που θα προκύψει από τις ευρωεκλογές του Μαΐου 2014 θα αποτελείται από 751 ευρωβουλευτές, εκ των οποίων οι 21 θα είναι Έλληνες.

Η δράση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Όταν ασκούμε κριτική στις εφαρμοζόμενες πολιτικές, δεν είναι σωστό να μιλάμε αφηρημένα για την Ευρώπη. Το ΕΚ έχει συχνά διαχωρίσει τη θέση του σε σχέση με τις πολιτικές που προωθεί το Συμβούλιο (κυβερνήσεις) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι η διαδικασία αξιολόγησης των πολιτικών της Τρόικα από το ΕΚ, η έκθεση για αξιολόγηση και επανασχεδιασμό δημοσιονομικών πολιτικών όταν δεν επιφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς και οι σημαντικές μάχες που δόθηκαν στο Ευρωκοινοβούλιο επί δυόμισι χρόνια για τον προϋπολογισμό της ΕΕ 2014-2020, έστω κι αν τελικά καμφθήκαν οι αντιστάσεις του, κατόπιν υπαναχώρησης των μεγάλων πολιτικών ομάδων, αλλά και πολιτικών μεθοδεύσεων.

Επιτυχιες και αποτυχιες του Ευρωκοινοβουλιου

Επιτυχία του Ευρωκοινοβουλίου σε διάφορους τομείς πολιτικής. Οι Πράσινοι πρωταγωνιστούν συχνά!

Λογοδοσία Τρόικα.Στις 14 Νοεμβρίου 2013 η Σύνοδος των Προέδρων των πολιτικών κομμάτων στο ΕΚ έδωσε το “πράσινο φως” για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για την αξιολόγηση των επιπτώσεων των πολιτικών της Τρόικα στις χώρες που εφαρμόζεται το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, ως αποτέλεσμα πρωτοβουλίας των Πράσινων και έχοντας ως στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Η Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αξιολόγησης και η έκθεση με τα ευρήματα της εξεταστικής επιτροπής θα τεθεί σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια του ΕΚ τον Απρίλιο του 2014. Παρόμοια διαδικασία έχει ξεκινήσει και η Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου για τις επιπτώσεις στην περιφερειακή ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή, ενώ έκθεση συντάσσει και η Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Χρηματοπιστωτικός τομέας. Η σημερινή βαθιά κρίση ξεκίνησε από τον χρηματοπιστωτικό τομέα και επεκτάθηκε στα δημόσια οικονομικά και την πραγματική οικονομία. Το Ευρωκοινοβούλιο συνέβαλε στην έγκριση μιας ολόκληρης δέσμης μέτρων για την πρόληψη μελλοντικής οικονομικής κατάρρευσης, βελτιώνοντας την εποπτεία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, θεσπίζοντας ανώτατα όρια για τα μπόνους των τραπεζιτών, απαγορεύοντας τις άκρως κερδοσκοπικές συμβάσεις αντιστάθμισης πιστωτικού κινδύνου και αυξάνοντας τη διαφάνεια και τη λογοδοσία όσον αφορά την οικονομική διακυβέρνηση. Οι Πράσινοι πρωταγωνίστησαν σε πολλές από αυτές τις ρυθμίσεις.

Πολιτική συνοχής. Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε τους νέους κανόνες για την πολιτική συνοχής κατά την περίοδο 2014-2020.Στη συμφωνία που επετεύχθη με το Συμβούλιο ύστερα από σχεδόν ένα χρόνο σκληρών διαπραγματεύσεων, οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ουσιαστική χρηματοδότηση ύψους 325 δις ευρώ για τις περιφέρειες της ΕΕ ώστε να πραγματοποιηθούν επενδύσεις πιο πράσινες, με πιο δίκαιους όρους και λιγότερη γραφειοκρατία. Η αρχή της «εταιρικής σχέσης» εισάγεται για πρώτη φορά και προβλέπει την υποχρέωση διαβούλευσης με την αυτοδιοίκηση, τους επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς και την κοινωνία των πολιτών, όχι μόνο στην προετοιμασία, αλλά και στην παρακολούθηση, αξιολόγηση και γνωμοδότηση. Η διαβούλευση με τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς φορείς αποτελεί όρο επιλεξιμότητας για τη χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία. Επιπλέον, καθιερώνεται «Κώδικας Δεοντολογίας» για την οργάνωση της εταιρικής σχέσης που ορίζει ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν και θέτει κοινούς κανόνες που πρέπει να τηρούνται σε όλα τα προγράμματα, ενώ προβλέπεται και η παροχή υποστήριξης για ενδυνάμωση των ικανοτήτων όχι μόνο της κεντρικής διοίκησης αλλά και της αυτοδιοίκησης και των φορέων της κοινωνίας των πολιτών.

Εγγύηση για τη Νεολαία. Η “Εγγύηση για τη Νεολαία” είναι μια νέα δράση για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, η οποία εξασφαλίζει ότι όλοι οι νέοι κάτω των 25 θα λαμβάνουν μια συγκεκριμένη, ποιοτική προσφορά εντός 4 μηνών αφότου εξέρχονται από την επίσημη εκπαίδευση ή καθίστανται άνεργοι. Αυτή η ποιοτική προσφορά πρέπει να αφορά εργασία, μαθητεία, πρακτική άσκηση ή συνέχιση της εκπαίδευσής τους και να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και την κατάσταση κάθε νέου. Και αυτή ήταν μια πρωτοβουλία που προωθήθηκε από τους Πράσινους.

Δικαιώματα των εργαζομένων. Σήμερα η άσκηση επαγγέλματος σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ΕΕ είναι πιο εύκολη σε σχέση με το παρελθόν. Το ΕΚ συνέβαλε στη διευκόλυνση της διαδικασίας αναγνώρισης των πτυχίων και των επαγγελματικών προσόντων μεταξύ των κρατών μελών και βοήθησε τους πολίτες να μετακινούνται ελεύθερα στην ΕΕ, επισημαίνοντας ότι η οικονομική κρίση δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για τον περιορισμό του δικαιώματος της ελεύθερης κυκλοφορίας. Μία ηλεκτρονική κάρτα επαγγελματικών προσόντων που θα διευκολύνει τους επαγγελματίες να μετακινούνται και να ασκούν το επάγγελμά τους σε άλλα κράτη της ΕΕ, καθώς και ένας μηχανισμός προειδοποίησης που θα αποτρέπει αντίστοιχα αυτούς που τους έχει στερηθεί η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος στο κράτος τους, θα τεθεί σε λειτουργία σύμφωνα με σχέδιο νομοθεσίας που ψήφισε το ΕΚ. Το ΕΚ κατόρθωσε επίσης, παρά την αντίθεση ορισμένων κρατών μελών, να διατηρήσει το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους και να αποτρέψει την κατάργηση πολλών σημαντικών κοινωνικών προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Βάσει ψηφίσματος που ενέκριναν οι ευρωβουλευτές, η οικονομική ενίσχυση της ΕΕ προς τους απολυμένους εργαζόμενους θα συνεχιστεί κατά την περίοδο 2014-2020 και θα επεκταθεί σε νέες κατηγορίες εργαζομένων, όπως οι αυτοαπασχολούμενοι και όσοι εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.Επιπλέον, σύμφωνα με ψήφισμα του ΕΚ, οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες της ΕΕ θα πρέπει να χρησιμοποιούν διαφανείς διαδικασίες επιλογής του προσωπικού τους, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι, μέχρι το 2020, οι γυναίκες θα καταλαμβάνουν τουλάχιστον το 40% των θέσεων μη εκτελεστικών διοικητικών στελεχών. Οι ευρωβουλευτές πρότειναν μάλιστα την επιβολή κυρώσεων σε εταιρείες που κάνουν διακρίσεις.

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και προστασία του περιβάλλοντος. Το Ευρωκοινοβούλιο πρωτοστατεί στις προσπάθειες για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και μετάβαση της ΕΕ σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που θα εξαρτάται λιγότερο από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων. Κατά την Ολομέλεια του Φεβρουαρίου 2014, το ΕΚ υιοθέτησε ψήφισμα, προτείνοντας τρεις δεσμευτικούς ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους με χρονικό ορίζοντα το 2030: τη μείωση των εγχώριων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, την παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τουλάχιστον του 30% του συνόλου της ενέργειας που καταναλώνεται και 40% ενεργειακή απόδοση στην ΕΕ.

Γεωργία και αλιεία. Στον τομέα της γεωργίας, το ΕΚ επιδιώκει τη χορήγηση δικαιότερων επιδοτήσεων και τιμών για τους γεωργούς και την εστίαση των προσπαθειών στην προστασία του περιβάλλοντος, των καταναλωτών και της καλής διατροφής. Επιπλέον, το ΕΚ ζήτησε την επιβολή αυστηρότερων ελέγχων και αποτρεπτικών κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων περί καλής μεταχείρισης των ζώων ή παραπλάνησης των ευρωπαίων καταναλωτών μέσω της αναγραφής ψευδών ενδείξεων στις ετικέτες των τροφίμων. Όσον αφορά στην αλιευτική πολιτική, τα μέλη του ΕΚ πίεσαν για την υιοθέτηση ενός νέου, βιώσιμου καθεστώτος, έχοντας ως κύριο στόχο τη μείωση της υπεραλίευσης. Υποχρέωσαν τα κράτη μέλη να μειώσουν τις υπερβολικά υψηλές ποσοστώσεις αλίευσης, να καταστήσουν βιώσιμα τα ιχθυαποθέματα και να απαγορέψουν την ρίψη ανεπιθύμητων αλιευμάτων στη θάλασσα. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας θα χρηματοδοτήσει τους αλιείς, ώστε να τους βοηθήσει να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες.

Προστασία των καταναλωτών. Τα μέλη του ΕΚ αγωνίστηκαν για την ασφάλεια των τροφίμων, την ποιοτική διατροφή και την ασφάλεια των καταναλωτών. Συνέβαλαν, επίσης, στη βελτίωση της σήμανσης των τροφίμων και καταψήφισαν προτάσεις που αφορούσαν την αδειοδότηση γενετικά τροποποιημένου καλαμποκιού ή την ελλιπή σήμανση προϊόντων που προέρχονται από κλωνοποιημένα ζώα. Απαίτησαν και πέτυχαν την διετή απαγόρευση χρήσης των επικίνδυνων για τις μέλισσες και τη γεωργία νέο-νικοτινοειδών φυτοφαρμάκων. Επίσης, διασφάλισαν τη μείωση των χρεώσεων περιαγωγής της κινητής τηλεφωνίας, ιδίως για τα δεδομένα, αλλά και την καλύτερη προστασία των καταναλωτών αναφορικά με τις αγορές μέσω διαδικτύου. Οι Πράσινοι παίξαμε πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλα αυτά.

Ανθρώπινα δικαιώματα. Το ΕΚ αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την πρόληψη των βασανιστηρίων, την προστασία των μειονοτήτων, την πρόληψη συγκρούσεων και την προστασία των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Επίσης, καταγγέλλει τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διασφαλίζει δημοκρατικές εκλογικές διαδικασίες σε τρίτες χώρες και εγγυάται την ενσωμάτωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά τη σύναψη διεθνών συμφωνιών. Έχει εργαστεί σκληρά για την αναμόρφωση των κανόνων προστασίας των προσωπικών δεδομένων και ανέλαβε πρωτοβουλία διερεύνησης δραστηριοτήτων παρακολούθησης των ΗΠΑ και ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών.

Εξωτερικές σχέσεις της ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο καταβάλλει συστηματικές προσπάθειες προκειμένου να εξασφαλίσει ότι τηρούνται οι βασικές αξίες της ΕΕ για ειρήνη, δημοκρατία και σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πλαίσιο των εξωτερικών σχέσεών της. Το ΕΚ εξασφάλισε ότι η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης υπόκειται στον πολιτικό και δημοσιονομικό έλεγχό του και ότι η Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική θα πρέπει να ενημερώνει τους ευρωβουλευτές για τα θέματα και τις αποφάσεις που λαμβάνονται. Προώθησε, επίσης, σειρά ρητρών για τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και ανθρώπινα δικαιώματα σε πολλές εμπορικές συμφωνίες. Τα μέλη του ΕΚ συμμετέχουν συχνά σε αποστολές παρατηρητών εκλογών σε όλο των κόσμο. Τέλος, το ΕΚ στήριξε τη διεξαγωγή ενταξιακών διαπραγματεύσεων με διάφορες υποψήφιες προς ένταξη χώρες και προώθησε τη βελτίωση της σχέσης καλή γειτονίας με τρίτες χώρες της Ανατολής και του Νότου.

Οι αποτυχίες του Ευρωκοινοβουλίου

Οι πολιτικοί συσχετισμοί στο Ευρωκοινοβούλιο δεν είναι πάντα υπέρ των θεμάτων κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης, κοινωνικής συνοχής, προστασίας του περιβάλλοντος και του κλίματος. Είναι όμως σαφές ότι είναι ένας δημοκρατικός θεσμός και αν θέλουμε να αλλάξουμε τις πολιτικές πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη πολιτική εκπροσώπηση των πράσινων και των δυνάμεων που στηρίζουν παρόμοιεςπολιτικές. Μερικές φορές ενθουσιαζόμαστε εμείς οι Πράσινοι, γιατί βλέπουμε προτάσεις μας να υιοθετούνται συχνά μάλιστα με μεγάλη πλειοψηφία, άλλες φορές νοιώθουμε μόνοι γιατί η πλειοψηφία δεν κατανοεί την ανάγκη βαθύτερων αλλαγών σε διάφορους τομείς που είναι σημαντικοί για την κοινωνία, το περιβάλλον και την υπεύθυνη οικονομία.

Μερικά παραδείγματα αποτυχίας του Ευρωκοινοβουλίου είναι:

Προϋπολογισμός ΕΕ: ούτε ευρωπαϊκός, ούτε επαρκής, ούτε καινοτόμος: την πρώτη φορά, στις 13/3/2013, το Ευρωκοινοβούλιο δεν υπέκυψε στις πιέσεις και απέρριψε τον προϋπολογισμό που προωθούσαν οι κυβερνήσεις για την επόμενη περίοδο 2014-2020. Το σκεπτικό της πλειοψηφίας των ευρωβουλευτών ήταν ότι το συγκεκριμένο σχέδιο προϋπολογισμού δεν ανταποκρίνονταν στις ανάγκες αντιμετώπισης της κρίσης, προώθησης βιώσιμων μορφών οικονομίας, ενίσχυσης των πολιτών απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής, καθώς και της καινοτομίας. Τελικώς, όμως τον Νοέμβριο 2013 η πλειοψηφία του Ευρωκοινοβουλίου υπέκυψε στις πιέσεις και των 28 κυβερνήσεων και υπερψήφισε έναν ελαφρά αλλαγμένο αλλά εξίσου κακό προϋπολογισμό. Οι Πράσινοι δεν ψηφίσαμε αυτόν τον προϋπολογισμό, οι ευρωβουλευτές από τις κύριες πολιτικές ομάδες τον υπερψήφισαν δυστυχώς, υπό την πίεση εκβιαστικών διλημμάτων.

Γύρη από Γενετικά Τροποποιημένες καλλιέργειες: Δυστυχώς η πλειοψηφία στο Ευρωκοινοβούλιο δεν υπερασπίστηκε τους καταναλωτές, τους μελισσοκόμους και τις μέλισσες, και έτσι έγινε δεκτό ότι δεν θα μπορούν να πληροφορούνται οι καταναλωτές ότι το μέλι περιέχει γύρη από γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες, εφόσον η γύρη αυτή δεν ξεπερνάει το 0,9% του βάρους του μελιού. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν θα ξέρουν αν το μέλι που καταναλώνουν είναι πράγματι ασφαλές και ποιοτικό ή περιλαμβάνει και γύρη από γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες. Οι Πράσινοι είχαμε κάνει μεγάλη κινητοποίηση μαζί με τους μελισσοκόμους και κινήσεις πολιτών, αλλά η πλειοψηφία των άλλων πολιτικών ομάδων υπέκυψε στις πιέσεις ορισμένων λόμπυ. Το περίεργο είναι ότι και η ελληνική κυβέρνηση αντιτάχθηκε στα συμφέροντα των μελισσοκόμων και της μελισσοκομίας.

Ποιος ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου;

Το Ευρωκοινοβούλιο είναι το μοναδικό θεσμικό όργανο της ΕΕ που εκλέγεται με άμεση καθολική ψηφοφορία από τους πολίτες της ΕΕ. Αντιπροσωπεύει περισσότερους από 500 εκατομμύρια πολίτες των 28 κρατών μελών.

Συν-νομοθετεί από κοινού με το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ. Εγκρίνει, απορρίπτει ή τροποποιεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία μαζί με το Συμβούλιο. Μπορεί, επίσης, εάν το κρίνει απαραίτητο, με εκθέσεις πρωτοβουλίας, να ζητήσει την υποβολή συγκεκριμένων νομοθετικών προτάσεων.

Ασκεί αρμοδιότητες εποπτείας και ελέγχου. Εγκρίνει τον Πρόεδρο της Επιτροπής και το Κολέγιο των Επιτρόπων μετά από διαδικασία ακροάσεων των υποψηφίων και εάν το κρίνει σκόπιμο, ζητάει την αντικατάστασή τους. Εάν εγκρίνει πρόταση δυσπιστίας κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οδηγεί σε παραίτηση.

Οι ευρωβουλευτές υποβάλλουν τακτικά προφορικές και γραπτές ερωτήσεις προς το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η απάντηση στις ερωτήσεις είναι υποχρεωτική.

Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και η Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική ενημερώνει τους ευρωβουλευτές για τα θέματα και τις αποφάσεις που λαμβάνονται.

Κάθε ένταξη νέου κράτους μέλους και η σύναψη των περισσοτέρων διεθνών συνθηκών απαιτούν τη συγκατάθεση του ευρωκοινοβουλίου

Διαθέτει δημοσιονομικές αρμοδιότητες. Το Ευρωκοινοβούλιο εγκρίνει, πλέον, το σχέδιο του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ και αποφασίζει κάθε χρόνο, από κοινού με το Συμβούλιο, για το πως θα πρέπει να δαπανηθούν τα χρήματα. Στη συνέχεια, μέσω της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού, ελέγχει την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Πλέον έχει λόγο και στις Ετήσιες Εκθέσεις για την Ανάπτυξη και

Βρίσκεται κοντά στους πολίτες, οι οποίοι μπορούν να υποβάλουν αναφορές καταγγέλλοντας παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου. Εκλέγει τον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή, ο οποίος είναι αρμόδιος για την εξέταση προσφυγών για περιπτώσεις κακοδιοίκησης από όργανα της ΕΕ. Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος του ΕΚ να εκφράζει τις ανησυχίες των πολιτών και να θέτει νέα θέματα στην πολιτική ατζέντα της ΕΕ.

 

 

Posted on 21/03/2014 in Άρθρα, Βιβλιοθήκη, Θέσεις

Share the Story

Back to Top