Την Κυριακή 2α Οκτωβρίου 2022 εκατοντάδες ποδηλάτες στην Αθήνα και σε άλλες περιοχές συμμετείχαν στην πορεία που οργάνωσε η Ελληνική Ομοσπονδία Αστική Ποδηλασίας που κάλεσε τους ποδηλάτες να βγουν στους δρόμους και να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους για ασφαλή μετακίνηση με υποδομές, σήμανση και κανόνες.
Σε αυτό το λινκ: https://drive.google.com/drive/folders/1VfoHDEnIs1Mba0e3Y1xA2bW9VaJgba8y?usp=sharing μπορείτε να βρείτε υλικό της ΠΠ (αφίσες, μικρές, μεγάλες, banner για fb κ.α.) που ετοίμασε ο γραφίστας Μάριος Βόντας, μέλος της Ποδηλαττικής Κοινότητας.
Βίντεο https://www.facebook.com/podilattiki.gr/videos/632185141833019
Οι ποδηλάτες διαδηλώνουμε
θέλουμε βιώσιμες πόλεις
ασφαλείς για όλους τους χρήστες των οδών
ιδίως τους πλέον ευάλωτους
Αλλά όχι μέτρα στην τύχη, έργα ασύνδετα και λόγια
Διεκδικούμε Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο
όπως έχουν οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης
Ζητάμε η Ελλάδα να πάει ένα βήμα μπροστά με ποδήλατο.
Η ποδηλατική πορεία στην Αθήνα ξεκίνησε από το Σύνταγμα και σε αυτήν συμμετείχαν εκατοντάδες ποδηλάτες κάθε ηλικίας – αρκετοί γονείς με τα παιδιά τους. Η πορεία κατέληξε στο Υπουργείο Μεταφορών, όπου παραδόθηκε και υπόμνημα με τα αιτήματα. Στάση επίσης έγινε και στο Μέγαρο Μαξίμου όπου οι ποδηλάτες έδωσαν επίσης υπόμνημα.
Το αίτημά των ποδηλατών και της Ομοσπονδίας φέτος είναι να προχωρήσει η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο. Η Εθνική Στρατηγική ξεκίνησε από το ΥΠΕΝ ως μελέτη/draft, δόθηκε στη συνέχεια στο Υπ. Μεταφορών αναγνωρίζοντας την αρμοδιότητά του το οποίο εδώ και 11 μήνες όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία: «δεν έχει κάνει ΤΙΠΟΤΑ». Η Εθνική Στρατηγική είναι ένα κείμενο στρατηγικής που προβλέπει συνολικά μέτρα και στόχους και καλύπτει όλους τους τομείς ενδιαφέροντος για το ποδήλατο (παιδεία, κίνητρα, στόχοι υλοποίησης υποδομών, προτάσεις τροποποίησης ΚΟΚ κ.α.) και λειτουργεί ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΑ στην προσπάθεια διάδοσης της ποδηλατικής μετακίνησης. Όπως σημειώνει πάντα η Ομοσπονδία, «όλες οι ποδηλατικά σοβαρές χώρες έχουν τέτοια στρατηγική, ορισμένες εδώ και χρόνια: https://ecf.com/groups/national-cycling-strategies-europe. Χώρα με Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο σημαίνει χώρα που ενδιαφέρεται πραγματικά για την αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης και όχι ασύνδετα και άσχετα έργα/μέτρα “βιτρίνας”.
Με ποδήλατο καθημερινά, λοιπόν, όχι για βόλτα μόνο κατ’ εξαίρεση.
Με ποδήλατο καθημερινά, όπως σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, ως βασικό μέσο μεταφοράς – μετακίνησης, όχι μόνο ως χόμπι τα σαββατοκύριακα.
Με ποδήλατο για βιώσιμη κινητικότητα και συνδυασμένες μετακινήσεις (ποδήλατο, πόδια, ΜΜΜ), ποιότητα ζωής, ελαχιστοποίηση δαπανών για μετακινήσεις, πράσινες πόλεις, καλύτερη υγεία, μείωση κατανάλωσης ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, φυσική άσκηση.
Το 50% των πολιτών θα χρησιμοποιούσαν καθημερινά το ποδήλατο, αν ένοιωθαν ασφαλείς στις μετακινήσεις.
Η Ελλάδα (μετά την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ πριν από 3 χρόνια) είναι στο “κίτρινο”, αλλά αν το Υπ. Μεταφορών δεν ανταποκριθεί στο αίτημά μας, πολύ φοβόμαστε ότι πρέπει να εισηγηθούμε “κόκκινο” στην επόμενη αναθεώρηση της κατάστασης… (πράσινο είναι οι χώρες που έχουν Εθν.Στρατηγική, κίτρινο που φτιάχνουν, και κόκκινο που δεν υπάρχει τίποτα)» αναφέρει η ανακοίνωση.
Εκτός από το κοινό/πανελλαδικό αίτημα οι κατά τόπους ομάδες έχουν και δικά τους τοπικά αίτημα
Η επιστολή υπόμνημα
Προς:
- Γραφείο Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη
- Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου κ. Άκη Σκέρτσου
- Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή
- Υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Μεταφορών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου
- Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα
κ. Πρωθυπουργέ, κ.κ. Υπουργοί,
Στη σημερινή εποχή της οικονομικής, ενεργειακής και κλιματικής κρίσης, το ποδήλατο είναι μία από τις λύσεις που εντός του αστικού ιστού μειώνει το κόστος μετακίνησης, απαιτεί μηδαμινούς πόρους για την κίνησή του, δεν επιβαρύνει το περιβάλλον και έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία! Σε όλο τον κόσμο, εκατοντάδες πόλεις έχουν αναγνωρίσει αυτό τον ευεργετικό ρόλο της ποδηλατικής μετακίνησης και σταδιακά αποθαρρύνουν τη χρήση του ΙΧ. Εξασφαλίζουν πόρους για ποδηλατικές υποδομές και κίνητρα για τους ποδηλάτες, ενώ ταυτόχρονα δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην ποδηλατική παιδεία. Πλέον εμβληματικά παραδείγματα το Παρίσι, η Λιουμπλάνα, η Σεβίλλη.
Όλοι/ες εμείς που συγκεντρωθήκαμε και ήρθαμε σήμερα εδώ με τα ποδήλατά μας, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Αστικής Ποδηλασίας, εκπροσωπούμε τους αστικούς ποδηλάτες από όλη την Ελλάδα που σήμερα διοργάνωσαν ποδηλατοπορείες στις πόλεις τους διεκδικώντας για το ποδήλατο τη θέση που του αξίζει στο μείγμα της αστικής μετακίνησης. Εκτός από την Αθήνα, ποδηλατοπορείες διοργανώνονται στην Κέρκυρα, στην Κατερίνη, την Κω, την Κάρυστο, στη Χίο, τη Λέσβο, τα Χανιά και αλλού.
Όλες οι χώρες που αντιμετωπίζουν με υπευθυνότητα το θέμα της ποδηλατικής μετακίνησης έχουν Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο, ορισμένες εδώ και πολλά χρόνια: https://ecf.com/groups/national-cycling-strategies-europe.
Χώρα με Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο σημαίνει χώρα που ενδιαφέρεται πραγματικά για την αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης και όχι για ασύνδετα και άσχετα έργα/μέτρα “βιτρίνας”. Η Εθνική Στρατηγική θέτει κατευθύνσεις και στόχους για το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, για τη συνδυασμένη μετακίνηση, για τα κοινόχρηστα ποδήλατα, για τη χρήση του ποδηλάτου στις εμπορευματικές μεταφορές, για τον ποδηλατικό τουρισμό, θέτει κίνητρα για περισσότερη χρήση ποδηλάτου και για την ποδηλατική παιδεία και εκπαίδευση. Επίσης δημιουργεί θεσμούς επικεντρωμένους στο Ποδήλατο και στην παρακολούθηση και συντονισμό των επιμέρους δράσεων της Στρατηγικής (π.χ. Παρατηρητήριο) και παρακολουθεί τον Κ.Ο.Κ. ώστε να είναι φιλικότερος στο ποδήλατο. Σημειώνουμε ότι ήδη είναι σε εκπόνηση σε όλη τη χώρα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε επίπεδο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρώτου Βαθμού τα οποία αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη της βιώσιμης αστικής κινητικότητας (βάδισμα, ποδήλατο, ΜΜΜ) στην ελληνική πόλη και στα οποία η Εθνική Στρατηγική θα έδινε σαφείς κατευθύνσεις ώστε να μην παρατηρούμε το φαινόμενο ελάχιστων ποδηλατικών προβλέψεων σε χρονικό ορίζοντα πλέον της δεκαετίας!
Στην Ελλάδα υπάρχει Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για το ποδήλατο η οποία έχει παρουσιαστεί από τον πρώην Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη. Μάλιστα σε δηλώσεις που είχε κάνει ο ίδιος σε ειδική εκδήλωση για το ποδήλατο είχαν αναφερθεί τα εξής : «Το ποδήλατο δεν είναι μια πολιτική που γίνεται για λόγους επικοινωνιακούς από την κυβέρνηση. Δεν είναι μια πολιτική που γίνεται για λόγους πολιτικής ορθότητας. Είναι μια πολιτική που μας αφορά ως ανθρώπους και ως πολίτες. Αφορά την ποιότητα της ζωής μας. Αφορά το περιβάλλον. Αφορά την υγεία μας. Το ποδήλατο και οι ποδηλατόδρομοι είναι στις βασικές πολιτικές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βαθύ προσωπικό μου “πιστεύω”».
Θυμίζουμε, την ανακοίνωση του Υπ. Περιβάλλοντος και τις δημοσιεύσεις του τύπου πριν δύο και πλέον χρόνια:
https://ypen.gov.gr/to-podilato-apokta-ethniki-stratigiki/
https://m.naftemporiki.gr/story/1614409?
https://www.economistas.gr/koinonia/20803_ethniki-stratigiki-gia-podilato-apo-ton-febroyario
ΖΗΤΑΜΕ
Η Ελληνική κυβέρνηση δια της κυβερνητικής επιτροπής:
- ΑΜΕΣΑ να δεσμευτεί και να δηλώσει δημόσια ότι το ποδήλατο είναι μέσο μετακίνησης προτεραιότητας για τις ελληνικές πόλεις,
- ΑΜΕΣΑ να δεσμευτεί και να δηλώσει δημόσια ότι προτίθεται να υιοθετήσει Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο στην Ελλάδα ως το τέλος του έτους, και
- ΑΜΕΣΑ να συνεργαστεί με την Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας η οποία δηλώνει ότι θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια αυτή στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της.
Αθήνα, 02 Οκτώβριου 2022
Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας
Στοιχεία επικοινωνίας:
Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας, www.eoap.org.gr, info@eoap.org.gr , 6958053132 (Παναγιώτης Πιτσιλός, Πρόεδρος ΔΣ)