Τουλάχιστον 50 σχολεία του Δήμου της Αθήνας σχεδιάζεται να μετατραπούν σε κλιματικά ουδέτερα. Τον επόμενο Σεπτέμβριο με την αρχή της σχολικής χρονιά 2024-2025 θα αρχίσει ανάλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, ενεργοποιήθηκε εκ νέου η προσπάθεια σταδιακής εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στς ταράτσες μαζί με κηπάρια στις αυλές, ενώ συνεχίζεται και η ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων παράλληλα με την διαδικασία αποκατάστασής τους (γιατί σε αρκετά υπάρχουν προβλήματα στη συντήρηση, φθορές κλπ).
Σύμφωνα με όσα είπε στα ΝΕΑ ο Αντιδήμαρχος Κλιματικής Διακυβέρνησης και Κοινωνικής Οικονομίας, Νίκος Χρυσόγελος αυτή την στιγμή σε συνεργασία με τους αρμόδιους Αντιδημάρχους συντονίζουν τις προσπάθειες μελετώντας και παίρνοντας ιδέες και εμπειρίες από αντίστοιχα προγράμματα που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθον ή από άλλους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ένα τέτοιο πρόγραμμα έχει ήδη εφαρμοστεί και στην χώρα μας την περίοδο 2017-2020, το «Κλιματικά σχολεία Αθήνα- Βερολίνο». Οπως εξηγεί ο κ. Χρυσόγελος (που ήταν τότε υπεύθυνος στο πρόγραμμα) επρόκειτο για μια δομημένη παρέμβαση που είχε εφαρμοστεί σε 72 σχολεία της Αθήνας και περιλάμβανε εκπαίδευση 20 εκπαιδευτών, 240 περίπου εκπαιδευτικών και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού σε ψηφιακή μορφή καθώς και εργαλεία διαδραστικής εκπαίδευσης. Η παρέμβαση αυτή σχεδιάζεται να επανενεργοποιηθεί από την επόμενη σχολική χρονιά με την συμμετοχή και φορεών που έχουν εμπειρία στο αντικείμενο.
Οταν μιλάμε για «κλιματικό σχολείο» δεν εννούμε μόνο ενεργειακά αναβαθμισμένο. Μεγάλο ρόλο παίζει και η δράση που αναλαμβάνουν οι μαθητές του, τόσο για την συγκεκριμένη εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για τους γονείς και την γειτονιά τους («γίνονται δάσκαλοι στους γονείς τους», όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσόγελος). Το σχολείο μετατρέπεται, με δυο λόγια, σε πυρήνα μιας εν δυνάμει ενεργειακής κοινότητας καιοι μαθητές γίνονται “κλιματικοί ειδικοί” και “ενεργειακοί επιθεωρητές”, χωρίς, όμως, να περιορίζεται στο εκπαιδευτικό επίπεδο. Τα παιδιά με την βοήθεια του υλικού (μιάς εκπαιδευτικής βαλίτσας) γίνονται ερευνητές, μελετούν τα περιβαλλοντικά θέματα του σχολείου τους και προτείνουν λύσεις σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς που «τρέχουν» το πρόγραμμα. «Αυτό που με είχε εντυπωσιάσει», απαντά ο Αντιδήμαρχος όταν τον ρωτάμε τι θυμάται από την εφαρμογή του προγράμματος το 2017, «η δυναμική συμμετοχή των παιδιών, κάτι που είχε εντυπωσιάσει και τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να παρατηρήσει κανείς πώς μπορούν να λειτουργούν μέσα από ομάδες συνοχής και να παράγουν αποτέλεσμα. Το ένα παιδί είναι καλό στα μαθηματικά, το άλλο στα μαστορέματα, άλλο ξέρει να χειρίζεται καλά τα μηχανήματα. Η ομαδική δουλειά, η συνεργασία τους και το γεγονός ότι βλέπουν τα αποτελέσματά της είναι κάτι σημαντικό και από παιδαγωγική άποψη», κατέληξε. Στην πράξη, οι μαθητές κάνουν ενεργειακή επιθεώρηση στο σχολείο τους αναλύοντας, πχ, ακόμα και τους λογαρισμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, του αερίου κλπ. Αυτό τους δίνει σημαντικές πληροφορίες για να μπορέσουν να προτείνουν μέτρα για εξοικονόμηση ενέργειας. Εφαρμόζοντας τα, δε, εξοικονομούνται πόροι που μπορούν να κατευθυνθούν σε άλλες δραστηριότητες – είναι γνωστό ότι ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού κάθε εκπαιδευτικής μονάδας δαπανάται στον τομέα της ενέργειας.
Να σημειωθεί ότι το προγραμμα «κλιματικά σχολεία», πρόκειται να εφαρμοστεί σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
– Το κείμενο δημοσιεύθηκε στις 9.4.2024 στην έντυπη και διαδικτυακή μορφή της εφημ ΤΑ ΝΕΑ