Ο Οικονομικός Ταχυδρόμις αναφέρεται στην “εξαγορά από το ισραηλινό SK Group του συνόλου σύνολο των μετοχών της ΕΛΒΟ, η οποία αποτελεί τον σημαντικότερο κατασκευαστή εξειδικευμένων στρατιωτικών και πολιτικών οχημάτων ειδικού σκοπού στην Ελλάδα”, αναδημοσιεύοντας άρθρο της Γερμανικής οικονομικής έκδοσης Handelsblatt.
Η γερμανική εφημερίδα αναφέρει ότι «η ελληνική βιομηχανία, η ΕΛΒΟ, ανήκει πλέον πλήρως στο Ισραήλ. Ο ισραηλινός όμιλος SK σχεδιάζει να την επεκτείνει σε διεθνές κέντρο παραγωγής και εξαγωγών οπλικών συστημάτων».
Επικαλούμενο, «Τα Νέα» το δημοσίευμα σημειώνει ότι :ο Όμιλος SK απέκτησε το υπόλοιπο 21% των μετοχών της εταιρείας από το ελληνικό κράτος τον Αύγουστο του 2025″ και προσθέτει : «Η ΕΛΒΟ θεωρείται ο μεγαλύτερος κατασκευαστής οχημάτων της χώρας. Παράγει κυρίως θωρακισμένα στρατιωτικά και αστυνομικά οχήματα. Στο παρελθόν, η εταιρεία συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στη συναρμολόγηση γερμανικών αρμάτων μάχης Leopard”.
“Η ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) υπέβαλε αίτηση πτώχευσης το 2014 και στη συνέχεια εξαγοράστηκε από το ελληνικό κράτος. Σε ένα πρώτο βήμα, η ισραηλινή κοινοπραξία απέκτησε το 79% των μετοχών το 2020. Ο Όμιλος SK δεν αποκάλυψε την τιμή του υπόλοιπου 21% του νεοαποκτηθέντος μεριδίου».
Κλείνοντας η Handelsblatt αναγράφει ότι η στρατιωτική συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ έχει ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια: «Και οι δύο χώρες διατηρούν στενή εταιρική σχέση ασφαλείας, ακόμη και στο πλαίσιο των τεταμένων σχέσεων με την Τουρκία. Το Ισραήλ και η Ελλάδα συνεργάζονται ολοένα και περισσότερο, ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου η Ελλάδα αναπτύσσει, μεταξύ άλλων, ισραηλινά συστήματα αεράμυνας».
ΕΛΒΟ: Ζημιές και έσοδα μόνο από scrap
Όπως έγραψε ο ΟΤ, η ΕΛΒΟ, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, που έχει μείνει γνωστή στην 50χρονη ιστορία της για την παραγωγή των Στάγερ του Ελληνικού Στρατού, των αρμάτων μάχης Leopard 2HEL αλλά και των αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ, πέντε χρόνια μετά την εκκαθάριση και την ιδιωτικοποίηση της έχει να επιδείξει: Ζημιογόνες χρήσεις και μοναδικά έσοδα από την πώληση scrap.
Ο ΟΤ αναφέρεται σε “Σχεδόν ανύπαρκτες επενδύσεις, απειροελάχιστο προσωπικό (μόλις 12 μισθωτοί εργαζόμενοι το 2023) αλλά με έντονη σεναριολογία για νέους «λευκούς ιππότες» και μία ηχηρή – αν και αναμενόμενη- απεμπόληση του δικαιώματος του ελληνικού δημοσίου να συμμετέχει μετοχικά σε μία πάλαι ποτέ ισχυρή αλλά με ευοίωνες προοπτικές ανάπτυξης αμυντική βιομηχανία.
Το ταμείο παραμένει «μείον» κι ενώ στην Ευρώπη βρέχει… προγράμματα δισεκατομμυρίων για τη χρηματοδότηση της αμυντικής βιομηχανίας, όπως το ReArm Europe που μπορεί να ξεκλειδώσει με δάνεια 150 δισ. ευρώ πρόσθετες αμυντικές δαπάνες 800 δισ. ευρώ”.
Το σενάριο γνωστό: μια βιομηχανία που θα μπορούσε να παράγει προϊόντα χρήσιμα και αναγκαία για την Ελλάδα (στην περίπτωση της ΕΛΒΟ λεωφορεία και τρόλεϊ) απαξιώνεται και σρη συνέχεια πωλείται σε πολύ χαμηλή τιμή σε ιδιώτες. Σύντομα “κερδίζει” μεγάλα συμβόλαια, που συχνά αφορούν εξοπλιστικά προγράμματα.
Η χώρα όχι μόνο στερείται βιομηχανικών υποδομών αλλά και σπαταλάει δισεκατομμύρια σε συμβόλαια για εξοπλιστικά προγράμματα που κερδίζουν πότε Αμερικανοί και πότε ισραηλινοί (νέοι) ιδιοκτήτες χρεοκοπημένων άλλοτε βιομηχανιών.
Η σημερινή εποχή μάλιστα είναι πολλά …υποσχόμενη αφού η ισραηλινή πολεμική βιομηχανία όχι μόνο πλουτίζει εξοπλίζοντας τον ισραηλινό στρατό για την γενοκτονία στη Γάζα αλλά θα επωφεληθεί και από το γιγαντιαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας ύψους τουλάχιστον 28 δις, όπως έχει εξαγγείλει ο Κ. Μητσοτάκης (και απ’ ότι λέγεται 8 δις θα πάνε στην ισραηλινή πολεμική βιομηχανία) αλλά και από τα μεγάλα πρότζεκτ στο πλαίσιο των εξοπλιστικών προγραμμάτων της υπόλοιπης Ευρώπης – σε πρώτη φάση 100 δις, που ίσως φτάσουν τα 800 δις.
Η Ελλάδα μάλιστα προτίθεται να ξοδεύει ετησίως τουλάχιστον 2.5 δις ευρώ για εξοπλιστικά μέχρι το 2035, ενώ οι συνολικές στρατιωτικές δαπάνες της φτάνουν πλέον τα 7 δις ετησίως. Ακόμα και σε αυτό το επίπεδο η κυβέρνηση φαίνεται να …δουλεύει για τις πολεμικές βιομηχανίες Ισραήλ, Γαλλίας, ΗΠΑ κλπ.