Διεκδικούμε το χώρο που ανήκει στο ποδήλατο μέσα στις πόλεις για καλύτερη ποιότητα ζωής και υγεία

Ενώ πολλές πόλεις αλλάζουν και δίνουν μεγάλο χώρο στο ποδήλατο και ως συνέπεια της συνειδητοποίησης ότι η μετακίνηση με ποδήλατο είναι ένας ασφαλής τρόπος μετακίνησης και σε περιόδους υγειονομικών κρίσεων (τώρα με την COVI-19, αλλά και παλιότερα όταν είχε εμφανιστεί η λεγόμενη ισπανική γρίππη), στην Ελλάδα ακόμα συζητάμε περιορισμένες δράσεις, χαράξεις που δεν δημιουργούν ένα συνεχές και συνδεδεμένο δίκτυο, δημιουργούνται ξανά επιτροπές που θα εκπονήσουν τη στρατηγική που έχει καθυστερήσει πολλούς μήνες από τότε που προαναγγέλθηκε η εκπόνησή της, και ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, που σίγουρο πρέπει να ενσωματώσουν τόσο τη νέα πραγματικότητα που δημιούργησε η πανδημία, το Lockdown, την ευρωπαϊκή εμπειρία για γρήγορη και με συμμετοχή των πολιτών αλλαγή των πόλεων αλλά και τη στροφή σημαντικού αριθμού πολιτών  προς το ποδήλατο ως μέσο για τις καθημερινές μετακινήσεις.

Χαρακτηριστικό είναι ότι παντού, όχι μόνο στην Ελλάδα, υπάρχει κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων ποδηλάτων και σε ορισμένες περιπτώσεις οι  ενδιαφερόμενοι/ες πρέπει να περιμένουν πάρα πολύ για να αγοράσουν ποδήλατο, μια και πολλά έχουν εξαντληθεί.

Στην Αττική πραγματοποιήθηκε ποδηλατική πορεία που διοργάνωσε ο Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών/τισών «ΠοδηλΑττική Κοινότητα» στη χάραξη του Βόρειου Άξονα – ποδηλατόδρομου από την Κηφισιά μέχρι την Περιφέρεια Αττικής. Η συμμετοχή μικρών και μεγάλων – συμμετείχαν και μέλη του νέου κόμματος ΠΡΑΣΙΝΟΙ – ήταν ικανοποιητική και έδειξε ότι υπάρχει μια ενεργοί πολίτες που επιθυμούν και διεκδικούν εκ νέου ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο και γρήγορη ανάπτυξη ασφαλών ποδηλατικών δρόμων με απλό και οικονομικό τρόπο.

Είναι αλήθεια ότι ο πρωθυπουργός που δήλωσε ότι “είναι ποδηλάτης” αλλά πηγαίνει στην Πάρνηθα τα σαββατοκύριακα για ποδήλατο (χρησιμοποιώντας το αυτοκίνητό του;) γιατί “δεν είναι ασφαλής η μετακίνηση στην πόλη”, εξήγγειλε ποδηλατόδρομο – κυρίως στην Παραλιακή, από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο. Δυστυχώς, ελάχιστα χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων προβλέπονται να χρηματοδοτηθούν είτε μέσα από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ΕΛΛΑΔΑ 2.0 είτε από άλλους πόρους αλλά κυρίως να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν με απλό, οικονομικό και με συμμετοχή των πολιτών τρόπο.

Αλλά και όσοι ποδηλατόδρομοι ανακοινώθηκαν, φαίνεται ότι θα είναι ακριβοί, 0,5 έως 1.000.000 ευρώ ανά χιλόμετροι. Όπως εκτός αν απαιτούνται ειδικά έργα, το κόστος ενός ποδηλατόδρομου μπορεί να είναι πολύ χαμηλό, ίσως και 50.000 ανά χιλιόμετρο. Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα εκπονηθεί και στην Ελλάδα Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο για να “γίνουν οι πόλεις μας βιώσιμες και να αξιοποιήσουμε την προστιθέμενη τουριστική αξία που προσφέρει το ποδήλατο”. Αξίζει όμως να αξιοποιήσουμε την εμπειρία της Ολλανδίας που περιλαμβάνει όλους στον σχεδιασμό των πολιτών για το ποδήλατο, υπουργεία, δήμους, ποδηλάτες, κοινωνία των πολιτών κ.ά. Στην Ελλάδα θα άξιζε να περιληφθούν σε ένα παρόμοιο σχεδιασμό και φορείς που έχουν στο κέντρο του ενδιαφέροντός τους την υγεία, με δεδομένο ότι το ποδήλατο είναι ένα εργαλείο που εντάσσεται πλέον στον σχεδιασμό για καλύτερη υγεία για όλους, ακόμα αν δεν υπάρχει ο κοροναϊός.

Ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Πατούλης ανακοίνωσε ότι έχουν δεσμευθεί 30 εκατομμύρια ευρώ για την δημιουργία ποδηλατοδρόμων στην Αττική με κύριο στόχο να ενωθούν τα τοπικά δίκτυα μεταξύ τους μεταξύ των δήμων. Αλλά είναι ένα πραγματικό ζητούμενο το θα γίνει με αυτά τα 30.000.000 και πόσα χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων θα έχουμε ή τι είδους παρεμβάσεις θα γίνουν.

Η ΠοδηλΑττική Κοινότητα που οργάνωσε την ποδηλατική πορεία έχει δημιουργήσει και παρατηρητήριο ΣΒΑΚ στην ιστοσελίδα της https://svak.podilattiki.gr και συμμετέχει με εκπροσώπους της στις διαδικασίες διαβούλευσης για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των δήμων προκειμένου να μεταφέρει τις προτάσεις της για Βιώσιμη Κινητικότητα στις πόλεις. Η ΠοδηλΑττική Κοινότητα είναι και ιδρυτικό μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστικών Ποδηλατών/τισων που είναι μέλος της ECF (European Cyclists’ Federation).

Για πολλά χρόνια οργανώνονταν πανελλαδικά μαζικές διαδηλώσεις με ποδήλατα, στο πλαίσιο της διεκδίκησης του ρόλου που αντιστοιχεί σε αυτό στις μετακινήσεις. Είναι σαφές ότι έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός όσων μετακινούνται καθημερινά – και όχι απλώς το Σαββατοκύριακο ή για αναψυχή – με ποδήλατο, αλλά τα περιθώρια είναι ακόμα τεράστια για μια αλλαγή των πόλεων, ώστε να γίνουν φιλικά στους ποδηλάτες/ισσες.

Με σκοπό την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στο πλαίσιο μιας βιώσιμης πολιτικής για τις αστικές και περιαστικές μετακινήσεις στην Ελλάδα, και σε συνέχεια κοινών δράσεων ήδη από το 2016, μεταξύ της «Ποδηλατικής Από-Δρασης Πιερίας» με έδρα την Κατερίνη, του «Συλλόγου Αστικών Ποδηλατών Αττικής – Ποδηλαττική Κοινότητα» με έδρα την Αθήνα, του «Ποδηλατικού Αθλητικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης» με έδρα τη Θεσσαλονίκη, και του «Ποδηλατικού Συλλόγου Λέσβου» με έδρα τη Μυτιλήνη και με την οικονομική στήριξη της European Cyclists Federation (ECF) μέσω του προγράμματος LEADERSHIP, στο οποίο συμμετείχε η Ποδηλαττική Κοινότητα, ιδρύθηκε πρόσφατα σε μία κρίσιμη συγκυρία για την ποδηλατική μετακίνηση στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας, η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας (E.O.A.Π)

Πρόκειται για ιστορική στιγμή για το ποδηλατικό κίνημα στη χώρα μας καθώς δεν έχει υπάρξει δευτεροβάθμιο σωματείο για την αστική ποδηλασία στην Ελλάδα. Η Ομοσπονδία φιλοδοξεί “να αποτελέσει την ενιαία φωνή των αστικών ποδηλατών για θέματα που απαιτούν πανελλαδικό συντονισμό και να εκπροσωπήσει τους αστικούς ποδηλάτες σε διεθνές επίπεδο”, έχει δε ήδη υποβάλει αίτηση μέλους στην ECF.

Το πενταμελές της Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο απαρτίζεται από εκπροσώπους και από τα τέσσερα σωματεία-μέλη της, έπιασε αμέσως δουλειά καθώς η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο έχει ήδη καθυστερήσει επτά μήνες από τότε που εξαγγέλθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ζητήματα για τους αστικούς ποδηλάτες τέθηκαν στο πλαίσιο του νομοσχεδίου του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για τη μικροκινητικότητα που ψηφίστηκε πριν από λίγο καιρό και στη διαβούλευση του οποίου η Ομοσπονδία έκανε παρέμβαση, ενώ μετέφρασε τον οδηγό της ECF για την Ελλάδα για τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ποδηλατική μετακίνηση.

Έδρα της Ομοσπονδίας είναι η Αθήνα και το πρώτο της Διοικητικό Συμβούλιο είναι: Παναγιώτης Πιτσιλός (Πρόεδρος – Ποδηλαττική Κοινότητα), Λάζαρος Παπαδόπουλος (Αντιπρόεδρος – Ποδηλατική Από-Δράση Πιερίας), Αντώνης Σηφάκης (Γραμματέας – Ποδηλαττική Κοινότητα), Χρήστος Χατζηγιάννης (Ταμίας – Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης) και Παναγιώτης Γιαννούλης (Μέλος – Ποδηλατικός Σύλλογος Λέσβου).

Ένας από τους κεντρικούς στόχους της Ομοσπονδίας είναι η ενθάρρυνση και υποστήριξη της ίδρυσης σωματείων σε όσο το δυνατόν περισσότερες ελληνικές πόλεις, με την παροχή τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών στις κατά τόπους κοινότητες αστικών ποδηλατών.

Στοιχεία επικοινωνίας:
info@eoap.org.gr

www.eoap.org.gr

 

Posted on 09/06/2021 in Άρθρα

Share the Story

Back to Top