- Ασύμβατο με την κυβερνητική έκκληση για χρήση του ΙΧ όσο διαρκεί η πανδημία
- Χρειάζονται επειγόντως μέτρα πρόσβασης και από τις περιοχές κατοικίας
- Κέντρο φιλικό για κατοίκους και επισκέπτες, ΟΧΙ σε λογικές τουριστικής βιτρίνας
- Ανάλογες πρωτοβουλίες να προχωρήσουν και στις άλλες μεγάλες πόλεις
Θετικό και ώριμο πρώτο βήμα θεωρούν οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ την απόφαση του Δήμου Αθηναίων για απελευθέρωση χώρου για πεζούς και ποδηλάτες στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας, με αντίστοιχη αφαίρεση χώρου από τα ΙΧ, ακολουθώντας τα πρόσφατα παραδείγματα των άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.
Θετικά αποτιμούν οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ και την ευρεία συναίνεση των περισσότερων παρατάξεων στο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ αντίστοιχες πρωτοβουλίες ζητούν και για τις άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις.
Παράλληλα όμως επισημαίνουν τον κίνδυνο να οδηγηθεί η πρωτοβουλία σε αποτυχία:
-
Αν οι πολίτες ακολουθήσουν την επίσημη κυβερνητική σύσταση για κατά προτεραιότητα χρήση του ΙΧ και οδηγήσουν το κέντρο σε μόνιμη κυκλοφοριακή ασφυξία, ακριβώς τη στιγμή που θα αφαιρείται εκεί χώρος από την αυτοκίνηση. Σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, ακόμη και οι συντηρητικές κυβερνήσεις προτείνουν για την πανδημία στροφή στο ποδήλατο και το περπάτημα, όχι στο αυτοκίνητο.
-
Αν παράλληλα δεν απελευθερωθεί ανάλογος χώρος και για τις διαδρομές που συνδέουν το κέντρο με τις περιοχές κατοικίας. Μόνο έτσι οι κάτοχοι ποδηλάτων (αλλά και οι νέοι με πατίνια, σκέιτ και άλλα ανάλογα μέσα) θα ενθαρρυνθούν να τα χρησιμοποιούν συστηματικά στις διαδρομές τους προς το κέντρο και να δώσουν πραγματική ζωή στον χώρο που τους αποδίδεται.
-
Αν αφεθεί να κυριαρχήσει η αίσθηση ότι ο «Μεγάλος Περίπατος» είναι κυρίως για διαδρομές αναψυχής και για (μελλοντική) τουριστική βιτρίνα, αφήνοντας σε πολλούς γεύση κοινωνικής αδικίας και αποκλεισμού: ο σχεδιασμός του οφείλει λοιπόν να κάνει το κέντρο της Αθήνας φιλικότερο πρώτα σε όσους κατοικούν και δουλεύουν σε αυτό. Στο πλαίσιο αυτό, είναι ζωτικό να αναβαθμιστεί παράλληλα και η δημόσια συγκοινωνία.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ τονίζουν ότι, και στη χώρα μας, το μέλλον των πόλεων βρίσκεται στη στροφή στη βιώσιμη κινητικότητα με κορμό τη δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα.
Μια τέτοια στροφή δεν βελτιώνει μόνο το κυκλοφοριακό και την ποιότητα ζωής, αλλά και μια σειρά άλλα κρίσιμα μέτωπα: κεντρική θέση ανάμεσά τους κατέχει η δημόσια υγεία, όπου η ατμοσφαιρική ρύπανση κοστίζει κάθε χρόνο στη χώρα μας 6.000-13.000 ζωές, 40-85 φορές περισσότερες από τον κορωνοϊό, ενώ ακόμη περισσότερες κοστίζουν οι καρδιοπάθειες που προκαλεί η έλλειψη άσκησης.