Κάθε χρόνο, εκατομμύρια ζωντανά ζώα μεταφέρονται οδικώς, διά θαλάσσης, σιδηροδρομικώς και αεροπορικώς εντός και εκτός της ΕΕ για σφαγή, πάχυνση ή αναπαραγωγή. Η ευημερία τους κατά τη διάρκεια αυτών των ταξιδιών θα έπρεπε να διασφαλίζεται με ειδικούς ευρωπαϊκούς κανόνες, οι οποίοι ήταν σε ισχύ από το 2005, ωστόσο αυτό δεν συνέβη.
Η αρμόδια εξεταστική επιτροπή του Κοινοβουλίου, η οποία συστάθηκε τον Ιούνιο του 2020 για να διερευνήσει καταγγελίες περί παραβιάσεων των ευρωπαϊκών κανόνων για τη μεταφορά ζώων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι διατάξεις της ΕΕ στον τομέα αυτό δεν τηρούνται πάντοτε στα κράτη μέλη και δεν λαμβάνουν πλήρως υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες των ζώων. Οι πιο προφανείς παραβιάσεις περιλαμβάνουν την έλλειψη χώρου, νερού ή τροφής για τα μεταφερόμενα ζώα, τη μεταφορά ζώων όταν αυτό κρίνεται ακατάλληλο, αλλά και τον υπερπληθυσμό. Χρησιμοποιούνται δε ακατάλληλα οχήματα, ενώ οι μεταφορές πραγματοποιούνται ενίοτε σε ακραίες θερμοκρασίες και με παρατεταμένη διάρκεια ταξιδιού.
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν συστάσεις την Πέμπτη με 557 ψήφους υπέρ, 55 ψήφους κατά και 78 αποχές. Παράλληλα, καλούν την Επιτροπή και τις χώρες της ΕΕ να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τον σεβασμό της καλής μεταχείρισης των ζώων κατά τη μεταφορά τους, να επικαιροποιήσουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες και να διορίσουν Επίτροπο της ΕΕ αρμόδιο για την καλή μεταχείριση των ζώων.
Περιορισμός του χρόνου μεταφοράς και εξασφάλιση επαρκούς άνεσης
Ο χρόνος ταξιδιού των ζώων που προορίζονται για σφαγή δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις οκτώ ώρες, ενώ οι ευρωβουλευτές ζητούν τα ζώα που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της κύησης να μην μεταφέρονται για περισσότερο από τέσσερις ώρες. Οι μη απογαλακτισμένοι μόσχοι ηλικίας κάτω των τεσσάρων εβδομάδων δεν θα πρέπει να μεταφέρονται, κατά την άποψή τους, εκτός από κτηνοτρόφους και σε απόσταση μικρότερη των 50 χιλιομέτρων.
Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν τη χρήση καμερών κλειστού κυκλώματος (CCTV) στα οχήματα μεταφοράς ζώων, ιδίως για τη φόρτωση και εκφόρτωσή τους. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να εγκρίνουν σχέδια μετακινήσεων ζώων μόνον εάν η θερμοκρασία προβλέπεται να κυμαίνεται μεταξύ 5° και 30° Κελσίου. Η θερμοκρασία, η υγρασία και τα επίπεδα αμμωνίας στα οχήματα θα πρέπει επίσης να καταγράφονται.
«Φρένο» στις εξαγωγές ζώων
Οι ευρωβουλευτές επικρίνουν το γεγονός ότι δεν υπάρχει σύστημα ελέγχου για τη μεταφορά ζώων σε τρίτες χώρες. Απαιτούν από τα κράτη μέλη να επιθεωρούν όλες τις αποστολές προς τρίτες χώρες, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα ζώα τρέφονται και ενυδατώνονται, ότι οι συσκευές κατανάλωσης λειτουργούν σωστά, αλλά και ότι διαθέτουν επαρκή χώρο. Οι εξαγωγές ζώντων ζώων θα πρέπει να εγκρίνονται μόνον εφόσον συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα καλής μεταχείρισης των ζώων.
Μεταφορά κρέατος αντί ζώων
Οι ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ της μετάβασης σε ένα πιο αποτελεσματικό και δεοντολογικό σύστημα που ευνοεί τη μεταφορά σπέρματος ή εμβρύων έναντι των ζώων αναπαραγωγής, και κρέατος αντί των ζώντων ζώων που μετακινούνται για σφαγή.
Καλούν επίσης την Επιτροπή να υποβάλει επειγόντως, το αργότερο έως το 2023, σχέδιο δράσης για τη στήριξη αυτής της μετάβασης, συμπεριλαμβανομένης πρότασης σχετικά με ένα ειδικό ταμείο για την ελαχιστοποίηση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων από τις αλλαγές που πρέπει να πραγματοποιηθούν.
Δηλώσεις
Ο συνεισηγητής Daniel Buda (ΕΛΚ, Ρουμανία) δήλωσε: «Η καλή μεταχείριση των ζώων κατά τη μεταφορά τους είναι μη διαπραγματεύσιμη και θα πρέπει να τηρείται έως ότου τα ζώα φθάσουν στον τελικό προορισμό τους. Η μεταφορά ζώντων ζώων πρέπει να συνεχιστεί, τόσο στα κράτη μέλη όσο και σε τρίτες χώρες, τηρώντας παράλληλα τα υψηλότερα πρότυπα καλής μεταχείρισης των ζώων. Είναι σημαντικό για την οικονομία της ΕΕ και για την οικονομική επιβίωση των αγροτώνν μας».
Η συνεισηγήτρια Isabel Carvalhais (Σοσιαλιστές, Πορτογαλία) πρόσθεσε: «Η σωστή μεταχείριση των ζώων αποτελεί εμβληματικό ζήτημα για το Κοινοβούλιο. Η μεταφορά ζώντων ζώων αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ζητήματος της καλής μεταχείρισής τους στην ΕΕ, το οποίο διερευνήσαμε σε βάθος και με μεγάλη προσήλωση στην αρμόδια εξεταστική επιτροπή. Πρέπει να επενδύσουμε σε περισσότερες και καλύτερες λύσεις για τη μείωση της ανάγκης μεταφοράς ζώων, ωστόσο, θα πρέπει να έχουμε κατά νου την κοινωνική διάσταση αυτού που προτείνουμε και τον τρόπο με τον οποίο αυτό θα επηρεάσει τους ανθρώπους».