ΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ εκφράζουμε την απογοήτευσή μας γιατί το “Ντίζελ-γκέητ” ή αλλιώς γνωστότερο ως “σκάνδαλο Volkswagen” βρίσκει την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (έστω και με μικρή πλειοψηφία) μετά από πιέσεις των κυβερνήσεων, βάζοντας τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας πάνω από την υγεία των πολιτών. H πρόσφατη απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου έρχεται να προστεθεί και να «επιβραβεύσει» εκείνο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το σκάνδαλο που ξέσπασε πρόσφατα με τις αυξημένες εκπομπές ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και τις “πειραγμένες” μετρήσεις αποδείχθηκε ότι δεν αφορά μόνο στη συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία (Volkswagen), με αφορμή την οποία ξέσπασε το σκάνδαλο, αλλά πλήθος άλλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών σε διάφορες χώρες. Στην προσπάθεια των ΠΡΑΣΙΝΩΝ ευρωβουλευτών, αλλά και της Επιτροπής Περιβάλλοντος, να μπει τέλος στο σκάνδαλο αυτό και να προστατευθεί η υγεία των ευρωπαίων πολιτών, οι κυβερνήσεις, αλλά και σημαντικό μέρος των Ευρωβουλευτών, αποφάσισαν να δώσουν παράταση ζωής, και νομιμοποίηση, στο σημερινό καθεστώς ανομίας.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ εκφράζουν την αποδοκιμασία τους στην μεθόδευση των κυβερνήσεων αλλά και την υποχωρητικότητα σημαντικού τμήματος των Ευρωβουλευτών που έθεσαν τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας πάνω από την υγεία των πολιτών. Η πρόταση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Δημόσιας Υγείας του Ευρωκοινοβουλίου, που υποστηρίχθηκε σθεναρά από τους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ ευρωβουλευτές, προέβλεπε την άσκηση βέτο από το Ευρωκοινοβούλιο στα σχέδια των κυβερνήσεων και του Συμβουλίου για «προσωρινή …αύξηση των ορίων εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) των πετρελαιοκίνητων οχημάτων», παρά τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση. Αυτή η πρόταση απορρίφθηκε, δυστυχώς, από την πλειοψηφία των ευρωβουλευτών, μετά την …υπόσχεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι θα εισαγάγει μία «ρήτρα αναθεώρησης», ενώ κατέθεσε και μια μακροπρόθεσμη νομοθετική πρόταση για την πλήρη αναθεώρηση του καθεστώτος έγκρισης των αυτοκινήτων στην ΕΕ. Να σημειωθεί ότι οι εκπομπές NOx των αυτοκινήτων αυτή τη στιγμή είναι από 400% ως και 500% πάνω από τα επίσημα όρια που έχουν θεσπισθεί ήδη από το 2007 και άρα υπήρχε αρκετός χρόνος για προσαρμογή.
Η πρόταση των ΠΡΑΣΙΝΩΝ και άλλων ευρωβουλευτών που υποστήριξαν την απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος (που πρότεινε να ασκηθεί βέτο στην προσωρινή χαλάρωση των ορίων εκπομπών) απορρίφθηκε με 323 ψήφους κατά, 317 υπέρ και 61 αποχές, με πρόσχημα την προστασία θέσεων εργασίας και τις μη απολύσεις. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η απουσία κάποιων ευρωβουλευτών της αριστεράς (10) στην κρίσιμη ψηφοφορία, αν και η ομάδα τους υποστήριξε την πρόταση.
Η αποτυχία υιοθέτησης αυτής της πρότασης, ανοίγει τον δρόμο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει το δεύτερο πακέτο για τη διαδικασία δοκιμών των εκπομπών σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης (RDE). Δύο ακόμη προτάσεις πρόκειται να κατατεθούν, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Η Επιτροπή Περιβάλλοντος του ΕΚ θα πραγματοποιήσει δημόσια ακρόαση σχετικά με τη διαδικασία RDE στις 23 Φεβρουαρίου.
Το δεύτερο πακέτο RDE, το οποίο εγκρίθηκε από την τεχνική επιτροπή για τα μηχανοκίνητα οχήματα στις 28 Οκτωβρίου 2015, αποσκοπεί στη θέσπιση ποσοτικών ορίων για τις εκπομπές από ελαφρά επιβατηγά και εμπορικά οχήματα (Euro 6).
Τα νέα όρια θα εισαχθούν σε δύο στάδια:
- ως πρώτο βήμα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να μειώσουν την απόκλιση σε ένα “προσωρινό συντελεστή συμμόρφωσης” της τάξης του 2,1 κατ’ ανώτατο όριο (110%) για τα νέα μοντέλα από το Σεπτέμβριο του 2017 (και για όλα τα νέα οχήματα από το Σεπτέμβριο του 2019), και
- ως δεύτερο βήμα, αυτή η διαφορά θα μειωθεί σε έναν “τελικό συντελεστή συμμόρφωσης” 1,5 (50%), λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά περιθώρια σφάλματος, μέχρι τον Ιανουάριο του 2020 για όλα τα νέα μοντέλα οχημάτων (και από τον Ιανουάριο του 2021 για όλα τα νέα αυτοκίνητα).
Η συμπρόεδρος των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο, Rebecca Harms, δήλωσε: “Η απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου αποποιείται της ευθύνης του να προστατεύσει την υγεία των ευρωπαίων πολιτών. Η απόφαση αυτή αποτελεί, στην ουσία, ανταμοιβή προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έκαναν καμία προσπάθεια συμμόρφωσης στα όρια εκπομπών ρύπων που η Ε.Ε. έχει θεσπίσει ήδη από το 2007! Η σημερινή απόφαση αντιπροσωπεύει άλλη μία νίκη του λόμπυ των αυτοκινητοβιομηχανιών στις Βρυξέλλες, είναι όμως ήττα και κόλαφος για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο”.