Ο …ιπτάμενος αυτοκινητόδρομος fly over και τα προβλήματα που θα δημιουργήσει

Διαβάστε εδώ τις επιπτώσεις του αυτοκινητόδρομου fly over στη Θεσσαλονίκη και το Σέιχ Σου:

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ

ΜΥΘΟΣ 1: Ο Fly Over είναι δρόμος πάνω από δρόμο

ΑΛΗΘΕΙΑ: Ο Fly Over, για 4 χλμ,,από το Επταπύργιο μέχρι την Άνω Τούμπα, θα κινείται μέσα στο Σέιχ Σου, καταστρέφοντας 82.000 τμ δασικής έκτασης.

ΜΥΘΟΣ 2: Η Μελέτη περιγράφει το Σέιχ Σου σαν δάσος μονότονο, που φυτεύτηκε με ξένα για την περιοχή είδη, χωρίς εντυπωσιακό ανάγλυφο, χωρίς ποικιλία ειδών και με φυσική αναγέννηση περιορισμένη ή ανύπαρκτη
ΑΛΗΘΕΙΑ: Το Σέιχ Σου παρουσιάζει πλούσιο ανάγλυφο, έχουν καταγραφεί 231 είδη χλωρίδας,70 είδη ορνιθοπανίδας, είδη αμφιβίων και 10 είδη θηλαστικών. Αναδασώθηκε με πεύκα και κυπαρίσσια ,που ήταν τα μόνα κατάλληλα για μεσογειακό δάσος, χαμηλού υψομέτρου, που αντέχoυν στην ξηρασία και τα βραχώδη εδάφη. Μετά την πυρκαγιά του 1997 υπάρχει εντυπωσιακή αναγέννηση ,σε σημείο που το Δασαρχείο εκτελεί αραιώσεις, βάσει διαχειριστικής μελέτης..

ΜΥΘΟΣ 3 : Ο Fly Over νοιάζεται για το Σέιχ Σου και προσπαθεί να μην κοπούν πολλά δέντρα
ΑΛΗΘΕΙΑ: Με την πρώτη αδειοδότηση θα υλοτομούνταν 45 στρέμματα δάσους .Με τη δεύτερη ο αριθμός ανεβαίνει στα 75 και με την τελευταία αδειοδότηση στα 82.

ΜΥΘΟΣ 4: Τα 82 στρέμματα δάσους που θα υλοτομηθούν είναι λίγα μπροστά στα 30.000 στρέμματα ,που είναι η έκταση του Σειχ Σου
ΑΛΗΘΕΙΑ: Τριάντα χιλιάδες (30.000) στρέμματα είναι η έκταση του Σέιχ Σου στα χαρτιά. Στην πραγματικότητα 2600 στρέμματα αναγνωρίστηκαν ως ιδιωτικές ιδιοκτησίες, άλλα 14.000 στρέμματα διεκδικούνται, ενώ 3500 στρέμματα δάσους υλοτομήθηκαν, μέχρι το 2019, λόγω φλοιοφάγου εντόμου .Στα παραπάνω πρέπει να προστεθούν οι εκτάσεις που απωλέσθηκαν λόγω πυρκαγιών. Συνεπώς θα αποψιλωθούν 82 στρέμματα δάσους σε σύνολο 9.000 στρεμμάτων και όχι 30.000 ,όπως υποστηρίζει η Μελέτη.

ΜΥΘΟΣ 5: Για τα δέντρα που θα υλοτομηθούν θα φυτευτούν άλλα, ίσως και οπωροφόρα σε άλλο σημείο του δάσους
ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα δέντρα που θα υλοτομηθούν είναι ώριμα ιστάμενα φυτά ενώ αυτά που θα φυτευτούν, όσα βέβαια επιβιώσουν, θα χρειαστούν δεκάδες χρόνια, για να φθάσουν στην ηλικία των υλοτομημένων. Όσο για την ιδέα φύτευσης οπωροφόρων, αυτά τα δέντρα δεν θεωρούνται δασικά και με αυτόν τον τρόπο αντικειμενικά αποχαρακτηρίζεται το Σέιχ Σου από δάσος, στα τμήματα που θα γινόταν τέτοια φύτευση.

ΜΥΘΟΣ 6: Θα ληφθούν όλα τα μέτρα για την προστασία του δάσους:
ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν έχει συνταχθεί μέχρι σήμερα Μελέτη Πυρασφάλειας για το δάσος σε περίπτωση πυρκαγιάς που θα οφείλεται στις εργασίες κατασκευής του Fly over.

ΜΥΘΟΣ 7: Θα εξασφαλιστεί η πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων στο δάσος:
ΑΛΗΘΕΙΑ: Σήμερα τα πυροσβεστικά οχήματα έχουν πρόσβαση στο δάσος, σε περίπτωση πυρκαγιάς, από το Επταπύργιο, τον Άγιο Παύλο, την Τριανδρία. την Άνω Τούμπα και τα Κωνσταντινουπολίτικα .
Για τη φάση Κατασκευής, προβλέπεται κατεδάφιση των προσβάσεων από Επταπύργιο, Άγιο Παύλο, Τριανδρία, Άνω Τούμπα (Γέφυρα Περραιβού) και Κωνσταντινουπολίτικα προς Δάσος,
Για τη φάση κατασκευής δεν προκύπτει με σαφήνεια, πως θα εξασφαλίζεται η πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων στο δάσος από Τριανδρία, Αγ Παύλο και Επταπύργιο.
Προβλέπεται ρητά και μόνο για την περιοχή της Άνω Τούμπας, η πρόσβαση πυροσβεστικών μέσω «οδού Σταγειρίτη – βρόχος εισόδου προς δυτικό ρεύμα ΕσΠ-έξοδος προς Σέιχ Σου από τη λωρίδα εισόδου» σελ 94 πίνακας Α/Α14 και 15 της Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων 2020.

ΜΥΘΟΣ 8: Θα ληφθούν όλα τα μέτρα για να μην υπάρχει κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη, εξ αιτίας του έργου
ΑΛΗΘΕΙΑ: Στη φάση κατασκευής θα δημιουργηθεί κυκλοφοριακό έμφραγμα στην πόλη, αφού σύμφωνα με τη Μελέτη (σελ 13-14 της ΜΠΕ) για τις ανάγκες κατασκευής του έργου :
–θα δίνονται στην κυκλοφορία μόνο δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση ,από τις τρεις που δίνονται σήμερα.
-μπορεί να υπάρχει διακοπή λειτουργίας της υφιστάμενης περιφερειακής από 22.00-6.00
-μπορεί να κλείνει ολοσχερώς από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής έως 6 πμ της Δευτέρας
-μπορεί να διακόπτεται η κυκλοφορία για την κάθετη διάσχιση των οχημάτων της εταιρείας, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας

ΜΥΘΟΣ 9: Η υφιστάμενη περιφερειακή είναι κορεσμένη
ΑΛΗΘΕΙΑ Η κυκλοφορία στην υφιστάμενη περιφερειακή είναι μειωμένη κατά 35% σε σχέση με το 2010 και 15% σε σχέση με το 2018,όπως παραδέχεται και η ΜΠΕ της εταιρείας.(σελ, 117)

ΜΥΘΟΣ 10: Ο Fly Over θα λύσει το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης και θα σταματήσουν τα μποτιλιαρίσματα στην υφιστάμενη περιφερειακή
ΑΛΗΘΕΙΑ : Ο Fly Over θα εξυπηρετεί τα οχήματα, που θέλουν να παρακάμψουν το κέντρο της Θεσσαλονίκης..Γι αυτό δεν έχει εξόδους προς Επταπύργιο, Άγιο Παύλο, Τριανδρία, Τούμπα. Θα δέχεται οχήματα στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου και θα τα «αδειάζει» μετά το τούνελ των Κωνσταντινουπολίτικων, όπου θα συναντούν το συνηθισμένο μποτιλιάρισμα της «κορεσμένης» υφιστάμενης περιφερειακής.
Για παράδειγμα, αν κάποιο όχημα , από Τριανδρία έχει προορισμό το αεροδρόμιο, θα κινηθεί υποχρεωτικά μέσω της υπάρχουσας περιφερειακής ,αφου o Fly Over δεν έχει έξοδο-είσοδο προς Τριανδρία.Επίσης αν όχημα κινείται από Παπαγεωργίου προς Αγιο Παύλο,θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την υφιστάμενη περιφερειακή,γιατί o Fly Over δεν εχει έξοδο-είσοδο προς Αγιο Παύλο.
Στην υφιστάμενη περιφερειακή θα συνεχίσουν να κινούνται τα βαρέα οχήματα ,ενώ θα απαγορεύονται στον Fly Over.

Και κάποιες επιπτώσεις που απουσιάζουν από το δημόσιο διάλογο

Στη φάση κατασκευής του fly over

– Θα αποκοπεί η πόλη από το δάσος, αφού θα κατεδαφιστούν όλες οι συνδετήριες προσβάσεις: Πεζογέφυρα Περραιβού, προσβάσεις από Τριανδρία, Επταπύργιο, Άγιο Παύλο, Κωνσταντινουπολίτικα.

-Στους δασικούς δρόμους του Σέιχ Σου θα μπορούν να κινούνται οχήματα της εταιρείας με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε αιωρούμενα σωματίδια, σκόνη, καυσαέρια.

Υπάρχει πρόβλεψη τοποθέτησης πινακίδων ,που θα προειδοποιούν τους επισκέπτες του δάσους για πιθανούς κινδύνους, που θα διατρέχουν εξαιτίας των έργων.

-Θα υπάρχει δυνατότητα κατασκευής δρόμου για τα οχήματα της εταιρείας παράλληλα με την υφιστάμενη περιφερειακή.

-Θα κατασκευαστούν 4 κτίρια της εταιρείας ,μέσα στο Σειχ Σου,για την παρακολούθηση του αυτοκινητόδρομου και των σηράγγων.

-Θα επιβαρυνθεί η ποιότητα του αέρα από τις χωματουργικές εργασίες και την κίνηση των οχημάτων ,όπως μπουλντόζες, εκσκαφείς, φορτηγά. Επίσης θα υπάρχουν εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, ,οξειδίων του αζώτου, θείου και σωματιδίων από εκσκαφείς, φορτωτές, φορτηγά, Ακόμη από τη λειτουργία γεννητριών θα υπάρχει καπνός και μονοξείδιο του άνθρακα σε μικρή απόσταση από εργοτάξιο (σελ. 222 της ΜΠΕ). Όλοι οι παραπάνω ρύποι βρίσκονται εντός των επιτρεπτών ορίων σύμφωνα με τη Μελέτη (ΜΠΕ).

– Τα επίπεδα θορύβου θα κυμανθούν μεταξύ 63,8 και 60,8 ντεσιμπέλ, θα υπάρχουν επίσης δονήσεις από κρουστικά εκσκαπτικά, κρουστικούς πασαλομπήκτες, εκρηκτικά. (Σελ 127 ΜΠΕ)

– Από την άποψη της αισθητικής του τοπίου θα υπάρχουν επιπτώσεις μόνιμες και μη αντιστρεπτές, αφού η Fly Over θα φθάνει σε ύψος τα 6,5 μέτρα (στην Περραιβού το ύψος θα είναι μεγαλύτερο) και θα βρίσκεται στο οπτικό πεδίο ,του καθενός που κοιτάζει από την πόλη το δάσος Σήμερα, από όλους σχεδόν τους, κάθετους προς την παραλία, δρόμους υπάρχει οπτική επαφή με το Σέιχ Σου.

Από την κατασκευή της Fly Over, που θα παρεμβάλλεται μεταξύ του παρατηρητή και του δάσους, θα πληγεί ανεπανόρθωτα το τοπίο και η φυσιογνωμία της πόλης ,που ορίζεται ιστορικά από το γαλάζιο της θάλασσας και το πράσινο του Σέιχ Σου

Τη στιγμή που, λόγω κλιματικής κρίσης, λαμβάνονται μέτρα ήπιας κυκλοφορίας σε όλη την Ευρώπη , με έμφαση στη μείωση των ταχυτήτων ,στην αναβάθμιση των δημοσίων συγκοινωνιών και των σιδηροδρόμων, στην ενθάρρυνση του περπατήματος και της χρήσης ποδηλάτου ,η επιλογή κατασκευής νέου αυτοκινητοδρόμου ,,που βασίζεται στη λογική της μεγαλύτερης αύξησης της κυκλοφορίας οχημάτων ,είναι προκλητική, γιατί έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις των κρατών για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και των συνεπειών του φαινομένου του θερμοκηπίου,

Περαιτέρω το έργο, θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, αφού πέρα από το κυκλοφοριακό έμφραγμα μέσα στην πόλη, θα αποξενώσει τους πολίτες από το Σέιχ Σου, ενώ θα δοκιμάσει τις αντοχές ενός δάσους, που μόλις ανένηψε από τη δοκιμασία της προσβολής του από το φλοιοφάγο έντομο και την συστηματική υλοτόμησή που του στοίχισε την απώλεια τουλάχιστον 3.500 στρεμμάτων.

Το Σέιχ Σου δεν έχει φωνή
Ας γίνουμε η φωνή του

Από την Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σου

Posted on 13/11/2023 in Δελτία Τύπου

Share the Story

Back to Top