Όπως ξέρουμε μετά τις επιθέσεις εναντίον του έργου “Ενοχή της γειτονιάς” συμπεριλαμβανομένων του αρχηγού του κόμματος ΝΙΚΗ και όλων των ακροδεξιών καθώς και την απαράδεκτη παρέμβαση του Έλληνα υπουργού εξωτερικών, η καλλιτέχνις Γεωργία Λαλέ αναγκάστηκε να κατεβάσει το έργο της επειδή φοβήθηκε για την ασφάλειά του, όπως δήλωσε η ίδια (να σημειωθεί ότι υπήρξε και επίθεση με βενζίνη στο ελληνικό προξενείο που προφανώς σχετίζεται με το έργο).
Ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, Ντίνος Κωνσταντίνου μιλώντας 17-12-2023 στην “Κυριακάτικη Έκδοση” στο ομογενειακό ραδιοφωνικό σταθμό Cosmos FM επισήμανε πως το έργο της εικαστικού Γεωργίας Λαλέ “έχει κοινωνικές ευαισθησίες που συνάδουν με τη σύγχρονη Ελλάδα που προχωράει μπροστά και δεν μένει πίσω στις αγκυλώσεις του παρελθόντος“. Εξήγησε το πλαίσιο του πρότζεκτ: “πρόκειται περί ενός πρωτοποριακού προγράμματος ανάδειξης ελληνο-αμερικανών ή ελληνικής καταγωγής καλλιτεχνών. Τα έργα επιλέχθηκαν από ανεξάρτητη επιτροπή αξιολόγησης. Η ανεξάρτητη επιτροπή εναλλάσσονται ετησίως. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάστηκε και η έκθεση που είναι αφιερωμένη στα φαινόμενα της γυναικοκτονίας και της βίας κατά των γυναικών.“
«Η τέχνη είναι έκφραση, η ελευθερία του ανθρώπου που εκφράζει την άποψή του. Εάν συμφωνούμε όλοι σε όλα δεν θα είχε νόημα ο κοινωνικός διάλογος. Σέβομαι τις διαφορετικές απόψεις. Εγώ θα σας πω το επιχείρημα που λέει η ίδια η καλλιτέχνις και με το οποίο συμφωνώ: Ακριβώς επειδή είναι πολύ δυνατό το σύμβολο της σημαίας, ήθελε μέσα από αυτό να περάσει ένα πάρα πολύ άλλο ισχυρό μήνυμα: Ότι πρέπει η κοινωνία να σταθεί απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα που πρέπει να εξαφανιστούν εντελώς από την καθημερινότητά μας. Η καλλιτέχνις που είναι και ακτιβίστρια πήγε στην Ελλάδα και ζήτησε συνεργασία με τις γυναίκες. Όπως δήλωσε και η ίδια η καλλιτέχνις όλες οι γυναίκες τις έδωσαν σεντόνια».
Η Ελλάδα έχει πετύχει σπουδαία πράγματα τα τελευταία χρόνια….Είμαστε ένα κράτος που προοδεύει. Δεν μπορεί να προοδεύει σε κάποιους τομείς και σε άλλους όχι. Μια καλλιτέχνις που είχε αυτή την προσέγγιση συνάδει με αυτή τη σύγχρονη Ελλάδα που έχει κοινωνικές ευαισθησίες, που προοδεύει και δεν μπορεί να μένει πίσω“.
Ο Γενικός Πρόξενος τόνισε ότι υπάρχουν πολλά άστοχα σχόλια, όπως δήθεν ότι θα κυματίζει στο προξενείο η ροζ σημαία. «Η μόνη σημαία που κυματίζει στο Γενικό Προξενείο είναι η γαλανόλευκη. Δεν υπάρχει καμία άλλη σημαία, είναι το πιο ιερό σύμβολο που έχουμε εμείς ως Έλληνες. Ακριβώς για αυτό το λόγο το συγκεκριμένο έργο έχει μεγάλο συμβολισμό, είναι ένα έργο που αφορά σε ένα πολύ σημαντικό κοινωνικό ζήτημα όπως είναι αυτό της γυναικοκτονίας και της ενδο-οικοκοεγενιακής βίας».
Να σημειώσουμε ότι τα ξημερώματα της Κυριακής (17/12) έγινε απόπειρα εμπρησμού στον εξωτερικό χώρο του Γενικού Προξενείου, με τις κάμερες να έχουν καταγράψει έναν άγνωστο άνδρα να περιλούζει τον περιβάλλοντα χώρο με βενζίνη και να βάζει φωτιά.
Ολόκληρη η συνέντευξη του Γενικού Προξένου:
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
H επίσημη σελίδα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση δημοσιοποίησε μερικά έργα καλλιτεχνών που έχουν σχέση με σημαίες που δεν προσβάλουν βέβαια αλλά αξιοποιώντας ένα εθνικό σύμβολο στην πραγματικότητα αναδεικνύουν ένα κοινωνικό ζήτημα:
1. Τζόρτζια Λάλε. Σημαία 2023
2. Γουίλιαμ Ν. Κόπλεϊ. Χωρίς τίτλο (Σκέψη/σημαία) 1967
3. Τζέιμι Ριντ. Sex Pistols, God Save the Queen 1977
4. Τζάσπερ Τζονς. Σημαία 1954-55
5. παντζάρι 2023
6. Ντέιβιντ Χάμονς. Σημαία Αφροαμερικανικής Αμερικής 1990
7. Μπάνκσι. Εργατικό Κόμμα 2012
8. Nari Ward. Σημαία αναπνοής 2017
9. Παύλος (Παύλος Διονυσσόπουλος). Ελληνική Σημαία 2007
10. Σάρα Ράμπαρ. Σημαία #17/ασταθής, εξαφανίζεσαι σε απόσταση 2008
Θέση πήρε και ο Αρκας με σκίτσο του
Στο διαδίκτυο εμφανίστηκαν και μια σειρά άλλες “χρήσεις” της σημαίας που δεν μπορεί να πει κάποιος ότι δείχνουν σεβασμό στο εθνικό σύμβολο αλλά μάλλον το “αξιοποιούν” για εμπορικούς ή άλλους σκοπούς: