Την Τετάρτη 1/2/2023, η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα συμμετείχε στην εκδήλωσή “Earth Dialogues” που διοργάνωσαν οι: “Οργάνωση Γη” και “Πόλεις για το Ποδήλατο”, όπου τόνισε την αναγκαιότητα, η πολιτεία σε όλες τις βαθμίδες διακυβέρνησης, να δημιουργήσει θεσμικούς όρους, νομικές διατάξεις και ποδηλατικές υποδομές, ώστε να καταστεί η ποδηλατική μετακίνηση πιο εφικτή, ασφαλής και γρήγορη. Τόνισε επίσης την ανάγκη να υπάρξει μια ενιαία στρατηγική που θα καταρτιστεί στη βάση δεικτών και στόχων, αξιοποιώντας προτάσεις και σχέδια που έχουν προταθεί εδώ και χρόνια.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Γιώργος Μουχταρίδης με προσκεκλημένους ομιλητές, τον Υφυπουργό Μεταφορών κο Μιχάλη Παπαδόπουλο, την πρώην αντιδήμαρχο Βιέννης κα Μαρία Βασιλάκου και τον κ Σπύρο Παπαγεωργίου Διευθυντή του mbike.gr και ιδρυτικό μέλος του Οργανισμού “Πόλεις για Ποδήλατο.
Μετά την εκδήλωση υπήρξε όμως απάντηση της ΠοδηλΑΤΤΙΚΗς Κοινότητας με την οποία δηλώνει ότι διαφωνεί με τις θέσεις του υφυπουργού.
Οι θέσεις του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών στην εκδήλωση
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι “η βιώσιμη αστική κινητικότητα είναι μονόδρομος και τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει πολιτικές για την ενίσχυση της χρήσης ήπιων μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο, που εντάσσονται σε έναν σχεδιασμό ανάπτυξης συνδυασμένων μετακινήσεων, με κορμό τα μέσα μαζικής μεταφοράς”, ισχυρίστηκε και συνέχισε: «Το βασικό μας εργαλείο είναι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Δήμοι και Περιφέρειες σχεδιάζουν τις αστικές παρεμβάσεις με βάση το σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Μεταφορών, προκρίνοντας την ενίσχυση των τοπικών συγκοινωνιών, τα έργα υποστήριξης της χρήσης του ποδηλάτου και της ήπιας κυκλοφορίας, την προσβασιμότητα, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τα έργα βελτίωσης των συνθηκών οδικής ασφάλειας, αλλά και την εισαγωγή ευφυών συστημάτων μεταφορών”.
Ο υφυπουργός δήλωσε “Έχουμε ήδη εγκρίνει 14 ΣΒΑΚ, μεταξύ των οποίων, της Θεσσαλονίκης, της Λαμίας, της Καβάλας, των Σερρών, της Παλλήνης και της Πετρούπολης και ενθαρρύνουμε τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όλη την Ελλάδα, να ακολουθήσουν αυτό το μονοπάτι» και ισχυρίστηκε ότι “υλοποιούνται δράσεις που προωθούν τη χρήση του στις καθημερινές μετακινήσεις, όπως στα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας υπάρχουν υποδομές, όπως οι μεταλλικές ράμπες ολίσθησης, που επιτρέπουν τη μεταφορά των ποδηλάτων στους συρμούς, ενώ θεσμοθετήσαμε τη δημιουργία οργανωμένων θέσεων στάθμευσης μοτοσικλετών και ποδηλάτων, ώστε να διευκολύνουμε τους χρήστες”. Ενώ “στο πεδίο του ποδηλατικού τουρισμού, η Ελλάδα έχει συγκροτήσει το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο EuroVelo. Βούλησή μας είναι να επεκτείνουμε τον ευρωπαϊκό διάδρομο στα ελληνικά νησιά και σε άλλες περιοχές που προσφέρονται για τη χρήση του ποδηλάτου, όπως η Δυτική Μακεδονία, αλλά και η δημιουργία Εθνικών Ποδηλατικών Διαδρομών σε συνεργασία με τις Περιφέρειες.»
Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε πως αυτά “ενσωματώνονται στον Οδηγό Δημόσιας Πολιτικής για το Ποδήλατο, ο οποίος έχει καταρτιστεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου με ορίζοντα υλοποίησης το 2030″.
Βασικά σημεία του Εθνικού Σχεδίου Δράσης είναι, κατά τον υφυπουργό:
- Αύξηση του μεριδίου χρήσης του ποδηλάτου στην Ελλάδα
- Επέκταση και βελτίωση της υποδομής για το Ποδήλατο στην επικράτεια
- Μέτρα για την Οδική Ασφάλεια
- Προώθηση του ποδηλατικού τουρισμού
- Προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στην αστική εφοδιαστική αλυσίδα (city logistics)
- Ενσωμάτωση του ποδηλάτου στις πολιτικές σωματικής και ψυχικής υγείας
Ενσωμάτωση της ποδηλατικής μετακίνησης στον σχεδιασμό της χρήσεων γης των αστικών, περιφερειακών και συγκοινωνιακών υποδομών
- Εξασφάλιση χρηματοδοτικών εργαλείων για την υποστήριξη δράσεων προώθησης του ποδηλάτου
Κλείνοντας, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε: «Ο Οδηγός προβλέπει τη συνεργασία θεσμικών φορέων στη δημόσια στρατηγική για την προώθηση του Ποδηλάτου και ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών, όπως οι σύλλογοι ποδηλατιστών, σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία θα εξασφαλίσει την πραγμάτωση του κοινού μας οράματος για τη δημιουργία πόλεων με περισσότερο ποδήλατο, λιγότερους ρύπους και εν τέλει, καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους.»
Η απάντηση της “ΠοδηλΑΤΤΙΚΗς Κοινότητας στις θέσεις του υφυπουργού
Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα, μετά την ανακοίνωση του Υπουργού Μεταφορών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου η κατάσταση στην Αθήνα είναι πολύ άσχημη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως ιδανική πόλη για ποδήλατο. Το ζητούμενο, δεν είναι απλώς η εξεύρεση μεμονωμένων διαδρομών ως ‘οδηγός επιβίωσης’. Η λύση είναι η ολική εξέταση του προβλήματος που θα φέρει πλήρες και ενιαίο δίκτυο ποδηλατικών υποδομών με όλες τις διευκολύνσεις οι οποίες είναι, παγκοσμίως, λειτουργικές και αποδοτικές.
Σύμφωνα με την ΠοδηλΑττική Κοινότητα, η τοποθέτηση του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου κινήθηκε στο πλαίσιο “Φιλικότερο αστικό περιβάλλον χωρίς ποδήλατο δεν γίνεται”, το οποίο είναι μεν θετικό, αλλά απέχει παρασάγγας από το όραμα που είχαν στη Βιέννη και μας παρουσίασε η Μαρία Βασιλάκου: ένα όραμα μιας βιώσιμης πόλης χωρίς αυτοκίνητο ή καλύτερα μιας πόλης χωρίς εξάρτηση από το αυτοκίνητο προς όφελος του πρασίνου, του δημόσιου χώρου, των πεζών, των μέσων μαζικής μεταφοράς, των ποδηλατών και των παιδιών για να μετακινούνται και να ζουν.
Πιο συγκεκριμένα ο υφυπουργός :
– Ανέφερε πως βασικό εργαλείο για την προώθηση του ποδηλάτου είναι τα ΣΒΑΚ και έχουν εγκριθεί και υπογραφεί από τον ίδιο δεκατέσσερα (14). Όντως τα ΣΒΑΚ είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο, αλλά ο αριθμός των εγκεκριμένων είναι μάλλον απογοητευτικός αν αναλογιστεί κανείς ότι ο αριθμός των δήμων στη Ελλάδα είναι 332! Για υλοποιημένα βέβαια, ούτε λόγος. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά μετά την ανακοίνωση για το όριο των 30 χλμ την ώρα στις αστικές περιοχές, η ευθύνη εφαρμογής μέτρων υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας ανατίθεται στους δήμους.
Τα ΣΒΑΚ, στην πράξη, συχνά-πυκνά θέτουν χρονοδιαγράμματα υλοποίησης σε ορίζοντα δεκαετίας και δεν υπάρχει πρόβλεψη για σύνδεση των υποδομών με όμορους δήμους, τα ποσοστά επί του οδικού δικτύου είναι απειροελάχιστα και το σημαντικότερο, η προσέγγιση είναι αυτή μιας κυκλοφοριακής μελέτης και όχι της αναδιανομής του δημόσιου χώρου.
– Ανέφερε τις μεταλλικές ράμπες ολίσθησης στους σταθμούς του ΗΣΑΠ και το δικαίωμα εισόδου δύο ποδηλάτων στο τελευταίο βαγόνι του ΜΕΤΡΟ και των ΤΡΑΜ, ως βήματα για την προώθηση του ποδηλάτου. Τα μέτρα αυτά όμως υπάρχουν περίπου 10 χρόνια. Έκτοτε, κανένα βήμα!
– Αναφέρθηκε ο “Οδηγός Δημόσιας Πολιτικής για το Ποδήλατο” του οποίου επίκειται η παρουσίαση από το Υπουργείο και στον οποίο έχει παρέμβει και η Ελληνικη Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας (της οποίας η Ποδηλαττική Κοινότητα είναι ιδρυτικό μέλος) και στο οποίο ελπίζουμε να έχουν συμπεριληφθεί οι ελλείψεις που εντοπίσαμε και να έχουν βελτιωθεί όσα έχρηζαν βελτίωσης.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας, συνεργάζεται στενά με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατιστών (European Cyclists’ Federation – ECF).
– Αναφέρθηκαν ακόμη η αύξηση του μεριδίου χρήσης του ποδηλάτου στην Ελλάδα. Αυτό σχεδιάζεται χωρίς όμως ουδείς να γνωρίζει το σημερινό μερίδιο στην Αττική γιατί ουδείς έχει μπει στον κόπο να το μετρήσει από την πολιτεία και μάλιστα ο ίδιος ο υφυπουργος μας είπε στην εκδήλωση πως δεν μπορεί να βάλει ένα ποσοτικό δείκτη στο πόσο θέλουμε να πάει “αλλά όσο περισσότερο το αυξήσουμε τόσο καλύτερα” γενικώς και αορίστως. Η Επέκταση και βελτίωση της υποδομής για το Ποδήλατο στην επικράτεια χωρίς όμως συγκεκριμένα νούμερα!
Για την Αττική, από το δίκτυο που έχει προταθεί το 2011 από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας εδώ και αρκετά χρόνια και υπολογίζεται σε 220 χιλιόμετρα, έχει στην ουσία υλοποιηθεί μόνο ένα τμήμα (αυτό του άξονα Φάληρο-Γκάζι) 7-10 χιλιομέτρων και μάλιστα με επικινδυνες ατέλειες και κακοτεχνίες που έχουν επισημανθεί και παρουσιαστεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, εδώ και χρόνια.
Τα αντίστοιχα νούμερα για το δίκτυο (με τις διάφορες μορφές του, λωρίδα, δρόμος, contraflow σε μονόδρομους, χώρος συνύπαρξης πεζών-ποδηλατών) της Βιέννης είναι 835 το 2010, 1431 χλμ. το 2019 και η προσπάθεια συνεχίζεται με 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Μέτρα για την Οδική Ασφάλεια.
Βασικό μέτρο που προωθεί η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα και έχει εφαρμόσει και η Βιέννη μαζί με πολλές άλλες πόλεις, είναι η καθιέρωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού στα 30 χλμ/ωρα. Στη Βιέννη είναι πλέον το 62% (από 39% το 1999) των δρόμων ενώ στις Βρυξέλλες έχει φτάσει το 85% με αυτό το όριο και η τήρηση του γίνεται κυρίως με κατασκευαστικά μέτρα π.χ. υπερυψωμένες διαβάσεις και σαμαράκια ή εμπόδια που αναγκάζουν οδηγούς να μην κινούνται ευθεία. Το ποσοστό σε δειγματοληπτικούς δήμους της Αττικής είναι κάτω του 10% π.χ. στο Δήμο Ζωγράφου 6,2%
Στην ομιλία της κας Μαρίας Βασιλάκου, αντιδημάρχου στο Δήμο και Κρατίδιο της Βιέννης (μητρόπολη περίπου 2 εκ. κατοίκων) από το 2010 μέχρι το 2019, ήταν ξεκάθαρη η πολιτική βούληση που υπήρχε ενω στην παρουσίασή της είδαμε τα αποτελέσματα παρά τις αντιδράσεις που συνάντησε. Αντλήσαμε προτάσεις δράσεων και παρεμβάσεων και ελπίζουμε σε μια μελλοντική συνεργασία . Από τα λεγόμενά της, επιβεβαιώθηκε πως η Αττική βρίσκεται σχεδόν στο μηδέν ως προς τις ποδηλατικές υποδομές και στο τι έχει κάνει η πολιτεία για αυτό.
Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκαναν:
– Η άποψη του κ υφυπουργού για τις διαβουλεύσεις, θεωρώντας αυτές ελάσσονος σημασίας!
– Η μοιρολατρική ανάγνωση της υφιστάμενης κατάστασης (π.χ. πόσο χάλια και επικίνδυνα είναι στην Αττική) από τον καθ’ύλη αρμόδιο υφυπουργό!.
– Το ότι οι μετρήσεις, κατά τον κ. υφυπουργό, είναι και αυτές ελάσσονος σημασίας! Το πλέον σίγουρο είναι πως στη Βιέννη και ξέρανε το 2010 (και πιο πριν μάλιστα) και μετρούσαν κάθε χρόνο και έβαλαν στόχο. Το 2010 ήταν στο 5% και το 2021 είναι στο 9%.
Με την ευχή, να καταφέρουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά, συνεχίζουμε να πιέζουμε και να προσφέρουμε με όλες μας τις δυνάμεις.
Το ΔΣ του συλλόγου
ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα