Συναντήσεις των Πράσινων με τον δήμαρχο Ηρακλείου, τον Περιφερειάρχη Κρήτης και ενεργούς πολίτες
Στο πλαίσιο της περιοδείας τους στην Κρήτη οι Πράσινοι είχαν συναντήσεις με τον Δήμαρχο Ηρακλείου, κ. Βασίλη Λαμπρινό και τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη. Το κλιμάκιο του νέου κόμματος των Πράσινων αποτελούμενο από τους Συν-εκπροσώπους Βασιλική Γραμματικογιάννη και Μιχάλη Τρεμόπουλο και τον Συντονιστή του κόμματος Αριστείδη Παπαδάκη επισκέφθηκαν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και μίλησαν με μέλη τοπικών οργανώσεων και ενεργούς πολίτες του δήμου Ηρακλείου και του δήμου Μινώα Πεδιάδας.
Στη συνάντηση με τον Δήμαρχο το πρωί στο ιστορικό κτίριο της Λότζια συζήτησαν για το κυκλοφοριακό πρόβλημα και τη βιώσιμη κινητικότητα. Ο κ. Βασίλης Λαμπρινός αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην πρωτοβουλία του δήμου να προσθέσει συμπληρωματικά στις υπάρχουσες γραμμές των μεγάλων λεωφορείων νέες γραμμές με μικρά λεωφορεία χωρίς αντίτιμο εισιτηρίου.
Όσον αφορά στο ζήτημα της ύδρευσης, σημαντικό γεγονός είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την αντικατάσταση του φθαρμένου δικτύου ύδρευσης της πόλης το οποίο μαζί με τις παράνομες συνδέσεις είναι υπεύθυνο για τις τεράστιες απώλειες νερού. Ελπίζουμε όταν ολοκληρωθεί το έργο να βελτιώσει την ποιότητα και την παροχή του νερού που φτάνει στις βρύσες των δημοτών καθώς και το κόστος ύδρευσης.
Ένα από τα εμβληματικά έργα της δημοτικής αρχής είναι το πρόγραμμα της ανάπλαση των ενετικών τειχών που έχει ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να αλλάξει το πρόσωπο της πόλης προσθέτοντας ελεύθερους χώρους αναψυχής και πρασίνου.
Ο κ. Λαμπρινός αναφέρθηκε και σε άλλα δυσεπίλυτα προβλήματα που παραδέχτηκε ότι απαιτούν μεγάλη προσπάθεια για να αντιμετωπιστούν όπως είναι οι χαμηλές επιδόσεις του δήμου στην βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων. Αναγνώρισε επίσης την σοβαρή έλλειψη πρασίνου στην πόλη. Τόνισε το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού και της υποχρηματοδότησης από το κεντρικό κράτος.
Ο συν-εκπρόσωπος των Πράσινων και πρώην ευρωβουλευτής Μιχάλης Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στην σημασία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδότησης που αν αξιοποιηθούν σωστά μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην επίλυση αρκετών από τα προβλήματα των δήμων.
Ακολούθησε επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Οι Πράσινοι ξεναγήθηκαν στα πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα και είχαν εκτενή συζήτηση με ομάδα ερευνητών του Μουσείου για την κατάσταση στις προστατευόμενες περιοχές του νησιού. Διαπίστωσαν ότι δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες του δικτύου Natura 2000. Η διαχείριση των περιοχών βρίσκεται εν αμφιβόλω καθώς έχει περάσει από τους Φορείς Διαχείρισης που καταργήθηκαν, στον ΟΦΥΠΕΚΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με τον νόμο 4685 που τόσο πολεμήθηκε για τις ακραία αντιπεριβαλλοντικές του διατάξεις.
Ακολούθησε συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη με τον οποίο οι Πράσινοι συζήτησαν για τον ΒΟΑΚ, για το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι και για τα προβλήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως την υπερσυγκέντρωση των εξουσιών στο κεντρικό κράτος, την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση των υπηρεσιών. Μια από τις σοβαρές επιπτώσεις της υπερσυγκέντρωσης των εξουσιών είναι η κακή αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών που εντείνονται και από το φαινόμενο της κλιματικής κρίσης. Επεσήμαναν ότι σημαντική διέξοδο στην υποχρηματοδότηση αποτελούν τα ευρωπαϊκά προγράμματα, αυτό ωστόσο απαιτεί μεγάλες προσπάθειες και απορροφά πολλές δυνάμεις.
Έγινε αναφορά στην αποκατάσταση των υποδομών και στα προβλήματα του ΒΟΑΚ με τους Πράσινους να τονίζουν ότι τα έργα αυτά πρέπει να γίνουν με τη μικρότερη δυνατή υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Πρόσθεσαν επίσης ότι δεν έχει γίνει ποτέ και θα ήταν ενδιαφέρον να γίνει μια σοβαρή μελέτη που θα εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώνει τα Χανιά με τη Σητεία, καθώς τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι τα πιο φιλικά στο περιβάλλον.
Οι Πράσινοι θύμισαν στον Περιφερειάρχη ότι είναι αντίθετοι με την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι για όλους τους λόγους που πολύ τεκμηριωμένα έχει αναλύσει η Πρωτοβουλία Πολιτών Πεδιάδας. Ποτέ δεν είναι αργά για να σταματήσει το ασύμφορο από πολλές απόψεις έργο, ωστόσο οι εργασίες που εκτελούνται έχει σημασία να γίνουν με τις λιγότερες κατά το δυνατόν επιπτώσεις. Πρόσφατα αναδείχτηκε το ζήτημα της καταστροφής της κοιλάδας και των αρχαιοτήτων στην περιοχή Ξεροκαμάρες από τη διάνοιξη του συνδετήριου δρόμου του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ. Οι Πράσινοι δήλωσαν στον Περιφερειάρχη ότι στηρίζουν την Περιφέρεια στην πρόταση αλλαγής της χάραξης που κατέθεσε στον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και τον ενθάρρυναν να επιμείνει σθεναρά σε αυτή έχοντας τη σύμφωνη γνώμη όλης της τοπικής κοινωνίας και να προτείνει ακόμα καλύτερη χάραξη.
Τέλος, οι Πράσινοι συζήτησαν με τον Περιφερειάρχη για τα προβλήματα από τις χωροθετήσεις των αιολικών πάρκων και άλλων έργων ΑΠΕ και του παρέδωσαν το κείμενο – πρόταση των Πράσινων “Ριζική αλλαγή πολιτικής για την ενέργεια και τις ΑΠΕ” για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων των ΑΠΕ στο περιβάλλον και στη βιοποικιλότητα.
Το κλιμάκιο των Πράσινων είχε το απόγευμα τις ίδια μέρας διαδοχικές συναντήσεις με μέλη της Οικολογικής Παρέμβασης Ηρακλείου (ΟΠΗ), μέλη της Πρωτοβουλίας Κρήτης Ενάντια στις Εξορύξεις Υδρογονανθράκων, μέλη των Πράσινων και ενεργούς πολίτες του δήμου Ηρακλείου και του δήμου Μινώα Πεδιάδας με τους οποίους συζήτησαν διεξοδικά.
Στη συζήτηση αναδείχτηκε ότι το χρόνιο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Ηρακλείου αντιμετωπίστηκε αποσπασματικά από όλες τις δημοτικές αρχές με αναποτελεσματικές παρεμβάσεις. Οι προτάσεις που συζητήθηκαν περιλαμβάνουν την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας με μεγαλύτερη συχνότητα, ποιότητα και δικτύωση των λεωφορειακών γραμμών, την αποκέντρωση των υπηρεσιών, την αποσυμφόρηση του κέντρου με περιφερειακούς χώρους στάθμευσης σε συγκοινωνιακούς κόμβους, την δημιουργία ποδηλατοδρόμων, την μελέτη για τραμ κ.ά.
Τα μέλη της ΟΠΗ υπενθύμισαν ότι είχαν αντισταθεί σθεναρά στο πανάκριβο έργο του φράγματος στον Αποσελέμη που θα μπορούσε να γίνει κατά πολύ μικρότερο. Βασικό επιχείρημα ήταν ότι η αντικατάσταση του φθαρμένου δικτύου ύδρευσης της πόλης, που έχει απώλειες πάνω από 50%, θα κόστιζε τόσο όσο το ένα δέκατο του έργου που κατέστρεψε μια ιστορική πεδιάδα και έναν οικισμό και εκτόξευσε το κόστος του νερού.
Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν είναι η διαχρονική άρνηση της πολιτείας να αντιμετωπίσει το πρόβλημα στέγασης των Ρομά της πόλης του Ηρακλείου. Ο νόμιμος καταυλισμός τους ανάμεσα στο αεροδρόμιο και την Βιομηχανική Περιοχή παραμένει εδώ και δεκαετίες όνειδος για τον πολιτισμό μας, παρά τις διακηρύξεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, παρά τις οδηγίες της ΕΕ και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι διαθέσιμα.
Με τους πολίτες του Δήμου Μινώα-Πεδιάδας συμφώνησαν ότι με το νέο αεροδρόμιο οι επιπτώσεις στο περιβάλλον, στο τοπίο και στην βιώσιμη προοπτική της Πεδιάδας αναμένεται να είναι πολύ μεγάλες. Οι αποστάσεις από και προς το αεροδρόμιο από όλους τους προορισμούς αλλά και οι αποστάσεις των πτήσεων πρόκειται να μεγαλώσουν με όλη την επιβάρυνση σε έξοδα, χρόνο και αέρια του θερμοκηπίου που συνεπάγονται. Εκατοντάδες χιλιάδες δέντρα εκριζώνονται, ήδη καταγράφονται οι ζημιές από τις πλημμύρες στο απογυμνωμένο τοπίο, βιαστικές και πλημμελείς αρχαιολογικές έρευνες, ένας νεκρός εργάτης και συνεχείς καταστροφικοί σεισμοί στην περιοχή με επίκεντρο κοντά στο αεροδρόμιο που προκαλούν ανησυχία για την μελλοντική ασφάλεια του έργου. Σημαντικό είναι επίσης ότι ήδη διαφαίνεται η υποβάθμιση των άλλων αεροδρομίων του νησιού στα Χανιά και στη Σητεία ενώ το ιδανικό για τη βιωσιμότητα θα ήταν να λειτουργούσαν συνδυαστικά, σύμφωνα με την κατά πολύ οικονομικότερη λύση της αναβάθμισης και επέκτασης του αεροδρομίου στη Νέα Αλικαρνασσό.
Με τα μέλη της Πρωτοβουλίας Κρήτης Ενάντια στις Εξορύξεις Υδρογονανθράκων συμφώνησαν ότι οι εξορύξεις στις θάλασσες της Κρήτης δεν πρέπει να γίνουν με κανένα τρόπο διότι αυτό θα σημάνει εκτεταμένη ρύπανση των ακτών και του βυθού, ενδεχόμενο μεγάλου ατυχήματος, καταστροφή του τουριστικού προϊόντος του νησιού, καταστροφή των ενδιαιτημάτων των θαλάσσιων θηλαστικών και των ψαριών, οπισθοχώρηση στο ζήτημα της αναχαίτισης της κλιματικής κρίσης και αύξηση του κινδύνου πολεμικής σύρραξης. Εκτός από το τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος και την απώλειες στην τοπική οικονομία, το οικονομικό όφελος από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων αναμένεται να είναι πενιχρό και με τις αμυντικές δαπάνες να εκτοξεύονται εξαιτίας τους. Συζήτησαν για τις εξελίξεις και τις αποχωρήσεις των πολυεθνικών εταιρειών και διαπίστωσαν ότι πρέπει να είμαστε διαρκώς σε επιφυλακή διότι το πρόγραμμα των εξορύξεων είναι ενεργό ενώ και ο αγωγός East-Med δεν έχει εγκαταλειφθεί.