Εκπρόσωποι φορέων και δήμοι Αργολίδας
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΣΕ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΕΝΑΡΞΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΑΝΑΣΦΥΡΙΞΕΙ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ!!
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση προκήρυξης για την εκπόνηση προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου μετρικού εύρους στο τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα εκ μέρους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για λογαριασμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι Δήμαρχοι, κοινοτάρχες, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων και οι πολίτες της Αργολίδας, εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας και κατηγορηματική διαφωνία μας για τους από το 2023 εν κρυπτώ προωθούμενους σχεδιασμούς από το επιτελικό κράτος, χωρίς οποιασδήποτε ενημέρωση και σχετική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.
Επιπλέον ενώνουμε τη φωνή μας με όλους τους Δήμους, Κοινότητες, Φορείς, Συλλόγους και πολίτες της Περιφέρειας Πελοποννήσου, στο κοινό αίτημα για την επαναλειτουργία του ιστορικού υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου που τελεί εδώ και 15 χρόνια-από το 2011-, σε αναστολή λειτουργίας. Μια ολόκληρη γενιά παιδιών και εφήβων ΔΕΝ έχει ζήσει το τραίνο στην Πελοπόννησο.
Η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου σε μικτή επιβατική και τουριστική χρήση, όπως τη σχεδιάζει η ελληνο-ελβετική πρωτοβουλία (ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού( ΕΛΛΕΤ), Ελβετική πρεσβεία, Ελβετοί εμπειρογνώμονες, καθηγητές του EΤH και του ΕΜΠ) για την σταδιακή επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου, αποτελεί τη μόνη βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική για την Πελοπόννησο. Το τραίνο θα δώσει και πάλι ζωή στα χωριά και τις κοινότητες μας , οι οποίες φθίνουν δημογραφικά, κοινωνικά και οικονομικά
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε μετ’ επιτάσεως :
– Από τον Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Σταύρο Παπασταύρου και τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Γιώργο Στασινό, την ΑΜΕΣΗ ακύρωση των εξαγγελθέντων καταστροφικών διαγωνισμών.
– Από το Πράσινο Ταμείο (ΥΠΕΝ) την απόσυρση της χρηματοδότησης, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή μιας πολύτιμης δημόσιας υποδομής.
– Από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κύριο Δημήτρη Πτωχό και από τον Υπουργό Υποδομών κύριο Χρήστο Δήμα την άμεση έναρξη όλων των απαραίτητων διαβουλεύσεων και διαδικασιών για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου μας
ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΑΝΑΣΦΥΡΙΞΕΙ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ !!!
Ψήφισμα Δήμου Καλαμάτας για το τρένο Πελοποννήσου
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ 25/2025
ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Στην Καλαμάτα σήμερα, την 7η Οκτωβρίου 2025, ημέρα Τρίτη και ώρα 3:00 μ.μ., στην «Αίθουσα Δημάρχου Χρήστου Μαλαπάνη» στο Ιστορικό Δημαρχείο, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Καλαμάτας συνέρχεται στην, αρχικά ορισθείσα για την Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025, και ώρα 6:00 μ.μ., 25η/2025 συνεδρίαση, με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 53332/02-10-2025 πρόσκληση του κ. Προέδρου, που επιδόθηκε σύμφωνα με το νόμο, η οποία, αν και προσήλθαν οι δημοτικοί σύμβουλοι, δεν πραγματοποιήθηκε, λόγω τεχνικού προβλήματος στο σύστημα ηχητικής κάλυψης αυτής, με τον κ. Πρόεδρο να προτείνει και το Σώμα να αποδέχεται την αναβολή αυτής και την μεταφορά της για σήμερα.
Παραβρίσκονται στη συνεδρίαση από τα μέλη του Σώματος οι κ.κ. 1) Ηλιόπουλος Αναστάσιος, Πρόεδρος του Σώματος, 2) Αγγελή Μαρία, 3) Αναζίκος Ιωάννης, 4) Δούβας
Ιωάννης (αποχώρηση στην υπ’ αριθμ. 189 απόφαση), 5) Καμπουγέρη Γεωργία, 6) Κανάκης Βασίλειος (αποχώρηση στην υπ’ αριθμ. 191 απόφαση), 7) Καραγιάννης Ανδρέας, 8) Κότση Ουρανία 9) Κουμάντου Παναγιώτα (Πιπίνα) (αποχώρηση στην υπ’ αριθμ. 202 απόφαση), 10) Κουτίβας Ηλίας, 11) Κουτραφούρης Βασίλειος, 12) Κριτσωτάκης Σωτήριος, 13) Λαζαρίδης Γεώργιος, 14) Λυμπερόπουλος Δημήτριος, 15) Μαρινάκης Σαράντος, 16) Μαστραγγελόπουλος Δημήτριος, 17) Μπάκας Ιωάννης, 18) Παπαδάκης Κωνσταντίνος, 19) Παπαευσταθίου Βασίλειος, 20) Περρωτής Ιάκωβος, 21) Σκοπετέας Αναστάσιος, 22) Σωφρονάς Γεώργιος (αποχώρηση στην υπ’ αριθμ. 186 απόφαση), 23) Τζαμουράνης Βασίλειος, 24) Τσαπόγας Κωνσταντίνος, 25) Φάβας Γεώργιος, 26) Φαββατάς Δημήτριος, 27) Χανδρινός Σπυρίδων και 28) Χριστόπουλος Ιωάννης (αποχώρηση στην υπ’ αριθμ. 193 απόφαση).
Δεν παραβρίσκονται αν και κλήθηκαν νόμιμα τα τακτικά μέλη κ.κ. 1) Δρούγας Παντελής, 2) Εξηνταβελώνη Χριστοφόρου Λυδία, 3) Καντζιλιέρη Χριστίνα Ελευθερία, 4) Κούβελα Κάτσαρη Ευγενία, 5) Μωραγιάννης Χρήστος, 6) Οικονομάκος Δημήτριος και 7) Τσιγαρίδης Αθανάσιος.
Στη συνεδρίαση κλήθηκαν επίσης οι Πρόεδροι των Συμβουλίων των Δημοτικών Κοινοτήτων Αντικαλάμου κ. Βεργόπουλος Δημήτριος, Αριοχωρίου κ. Πουλημένος Παναγιώτης, Βέργας κα Κότση Άρτεμις και Καλαμάτας κ. Λύρας Παναγιώτης, επειδή στην ημερήσια διάταξη υπάρχουν θέματα που αφορά στις εν λόγω Δημοτικές Κοινότητες, οι οποίοι και παραβρίσκονται.
Αφού επιτυγχάνεται έτσι νόμιμη απαρτία, ο Πρόεδρος του Σώματος, κηρύσσει την έναρξη της συνεδρίασης, συμμετέχοντος σε αυτή του Δημάρχου Καλαμάτας κ. Αθανασίου Βασιλόπουλου.
Συνεδρίαση : 25/2025 Τρίτη 07 / 10 / 2025 ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας 2
……………………………………………………………………………………………………………
Στη συνέχεια ο κ. Πρόεδρος αναφερόμενος στο σχέδιο ψηφίσματος από τη Δημοτική Αρχή ενάντια στη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτας, δίνει το λόγο στο κ. Δήμαρχο και η διαδικασία εξελίσσεται όπως ακολουθεί:
Σχέδιο ψηφίσματος από Δημοτική Αρχή ενάντια στη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτας.
«Το Δημοτικό Συμβούλιο εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του και κατηγορηματική διαφωνία του για τους εν κρυπτώ προωθούμενους σχεδιασμούς, απουσία οποιασδήποτε
ενημέρωσης και σχετικής διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες. Το Δημοτικό Συμβούλιο, επίσης, ενώνει τη φωνή του με Δήμους και Φορείς της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο κοινό αίτημα για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στο υφιστάμενο δίκτυο».
Αυτό είναι το Ψήφισμα που προτείνουμε, κ. Πρόεδρε, και θα πρότεινα αν θέλετε και εσείς, το θέμα που σχετίζεται άλλωστε και με το 22ο, που αφορά, το Ψήφισμα της Τοπικής Κοινότητας Καλαμάτας, να τα ενώσουμε και να γίνει μία συζήτηση συνολική, για να μην αναφερόμαστε δύο φορές στα ίδια πράγματα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ωραία. Έχετε αντίρρηση να συζητήσουμε και το 22ο μαζί;
ΤΖΑΜΟΥΡΑΝΗΣ: Εμείς όχι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ̈Όχι ̈, δεν υπάρχει αντίρρηση. Ωραία.
Στη συνέχεια εισάγεται από τον Πρόεδρο του Σώματος, για συζήτηση: το εκτός ημερησίας διάταξης θέμα που το Σώμα αποδέχθηκε να συζητηθεί μαζί με τα τακτικά θέματα της ημερήσιας διάταξης, μετά από πρόταση της Δημοτικής Αρχής, με τίτλο:
Ψήφισμα ενάντια στη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα» και υπέρ της επαναλειτουργίας του σιδηρόδρομου. και το 22ο θέμα της ημερήσιας διάταξης, το οποίο προτάσσεται της σειράς του και συζητείται μαζί με το ανωτέρω εκτός ημερησίας διάταξης θέμα λόγω συνάφειας, με την αποδοχή του Σώματος, επίσης κατόπιν πρότασης της Δημοτικής Αρχής, με τίτλο:
Επί ψηφίσματος Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας για την επαναλειτουργία του Σιδηρόδρομου Μεσσηνίας.
Το σχέδιο του ψηφίσματος της Δημοτικής Αρχής ενάντια στη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα» και
υπέρ της επαναλειτουργίας του σιδηρόδρομου, έχει όπως το ανέγνωσε ο κ. Δήμαρχος και καταχωρείται αναλυτικά παραπάνω.
Συνεδρίαση : 25/2025 Τρίτη 07 / 10 / 2025 ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας 3
Το ψήφισμα του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας για την επαναλειτουργία του Σιδηρόδρομου Μεσσηνίας, η έκδοση του οποίου εγκρίθηκε με την υπ ́ αριθμ. 41/2025
ομόφωνη απόφασή του, έχει ως εξής:
ΨΗΦΙΣΜΑ
Το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας, κατά την 13η/22-9-2025 συνεδρίασή του, αφού έλαβε υπόψη:
• Τη μακρά ιστορική παρουσία και προσφορά του σιδηροδρόμου στη Μεσσηνία και στην Καλαμάτα.
• Το γεγονός ότι η σιδηροδρομική γραμμή της πόλης παραμένει ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας, πλήρως ανακαινισμένο και τεχνικά αξιοποιήσιμο.
• Τη διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού, μηχανοστασίου και υποδομών που επιτρέπουν την άμεση επαναλειτουργία.
• Την ένταξη της Καλαμάτας στο ευρωπαϊκό δίκτυο των πόλεων που δεσμεύονται να καταστούν κλιματικά ουδέτερες έως το 2030.
διαπιστώνει ότι η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου δεν αποτελεί απλώς ένα συγκοινωνιακό έργο, αλλά μια στρατηγική επιλογή βιώσιμης ανάπτυξης και κλιματικής ουδετερότητας.
Οφέλη για την πόλη της Καλαμάτας
1. Βιώσιμη κινητικότητα: Ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει τον βασικό κορμό ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών (συνδυαστικά με λεωφορεία, ποδηλατόδρομους, πεζοδρόμους), αποσυμφορώντας το κέντρο της πόλης από την κίνηση ΙΧ.
2. Περιβαλλοντικό όφελος: Κάθε δρομολόγιο τρένου αφαιρεί 40–50 ΙΧ από τους δρόμους, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές ρύπων και το αποτύπωμα άνθρακα.
3. Κοινωνική συνοχή: Ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα δώσει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να παραμείνουν στα χωριά του νομού, έχοντας καθημερινή και οικονομική
πρόσβαση στην Καλαμάτα για εργασία ή σπουδές.
4. Οικονομική ανάπτυξη: Η πόλη θα αποκτήσει άμεση και αξιόπιστη σύνδεση με το Πανεπιστήμιο, το Νοσοκομείο, το Αεροδρόμιο, το Λιμάνι, αλλά και με τουριστικούς
προορισμούς (Αρχαία Μεσσήνη, Ολυμπία, Κυπαρισσία).
5. Αναβάθμιση του αστικού χώρου: Η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ θα επιτρέψει νέες πεζοδρομήσεις, αναπλάσεις και δημιουργία πιο φιλικού δημόσιου χώρου για κατοίκους και
.
Το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας
• Εκφράζει ομόφωνα την απόλυτη στήριξή του στο αίτημα για την άμεση επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου Μεσσηνίας.
• Καλεί την Πολιτεία, τον ΟΣΕ και όλους τους αρμόδιους φορείς να προχωρήσουν χωρίς άλλη καθυστέρηση σε ενέργειες που θα καταστήσουν εφικτή τη λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου Καλαμάτας – Μεσσήνης – Πανεπιστημίου – Αεροδρομίου και την προοδευτική επέκτασή του στην ενδοχώρα.
Συνεδρίαση : 25/2025 Τρίτη 07 / 10 / 2025 ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας 4
• Ζητά να ενταχθεί η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις προτεραιότητες για την
κλιματική ουδετερότητα της πόλης μας έως το 2030, με χρηματοδότηση από εθνικούς και
ευρωπαϊκούς πόρους.
• Δηλώνει ότι θα σταθεί αρωγός και συνδιαμορφωτής σε κάθε πρωτοβουλία που θα
επαναφέρει τον σιδηρόδρομο στη ζωή της πόλης, αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για έργο
στρατηγικής σημασίας που αφορά τις επόμενες γενιές.
Καλαμάτα, 22 Σεπτεμβρίου 2025
Για το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας
Ο Πρόεδρος
Παναγιώτης Ι. Λύρας
Στη συνεδρίαση παραβρίσκεται και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας
κ. Νταίβις Ηλίας.
Η διαδικασία συνεχίζεται με διαλογική συζήτηση ως εξής:
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ορίστε, κ. Τζαμουράνη. 5 λεπτά, κ. Τζαμουράνη.
Τα κύρια σημεία της παρέμβασης
- Πρώτα-πρώτα η σιδηροδρομική γραμμή αυτή Κόρινθος – Άργος – Τρίπολη – Καλαμάτα, σύμφωνα με δήλωση του δικτύου που έχει κάνει ο ΟΣΕ για την περίοδο ’24-’25
ανήκει στην εθνική σιδηροδρομική υποδομή και χαρακτηρίζεται ως ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας.
- Το δεύτερο: συμπεριλαμβάνεται στο αναλυτικό δίκτυο των διευρωπαϊκών σιδηροδρομικών δικτύων που βρίσκεται ήδη σε ισχύ.
- Τρίτον: το τμήμα Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο – Τρίπολη – Καλαμάτα συμπεριλαμβάνονται ως άξονες προαστικής – περιφερειακής σημασίας στο θεσμοθετημένο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο της Ελλάδας. Το 2009 αυτό. Η αναβάθμιση και επαναλειτουργία του τμήματος Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο συμπεριλαμβάνεται στο εγκεκριμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών το οποίο εκπονήθηκε και τεκμηριώθηκε μελετητικά για λογαριασμό του Υπουργείου Μεταφορών κατόπιν εντολής της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το 2022 συντάχθηκε και μελέτη σκοπιμότητας για λογαριασμό του ΟΣΕ, η οποία τεκμηρίωσε τη θετική κοινωνικοοικονομική σκοπιμότητα του έργου με βάση σειράς δεικτών όπως ο ERR, N, PV καιDC.
- Την περίοδο του 2004-2009 με χρηματοδότηση απ’ το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Πελοποννήσου επενδύθηκαν πάνω από 80 εκατομμύρια ευρώ και έγινε ριζική ανακαίνιση της γραμμής με στοιχεία επιδομής και για μεγάλες κατά τμήματα ταχύτητες.
- Στον πρόσφατο επιχειρησιακό σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταφορών επί Υπουργίας κ. Σταϊκούρα για την ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων, χρονική περίοδος δηλαδή 2024 – 2044, συμπεριλαμβάνεται και η περαιτέρω ανάπτυξη του άξονα Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας.
- Το κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου 1, στην Αθήνα, μετά την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Hellenic Train ουσιαστικά έμεινε μισοάδειο, δηλαδή οι υπάλληλοι που ήτανε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ κλπ. έφυγαν, πήγαν στην Hellenic Train και έμεινε μισοάδειο. Λοιπόν, τώρα δρομολογείται πώληση του κτιρίου του ΟΣΕ σε ιδιωτικά συμφέροντα και μεταφορά, λέει, των υπαλλήλων του ΟΣΕ, των υπηρεσιών του ΟΣΕ, πού λέτε; Σε κτίριο που έχει φτιάξει το Τεχνικό Επιμελητήριο στο Μαρούσι.
Πρόεδρος Συλλόγου «Φίλων Σιδηροδρόμου» Μεσσηνίας, Ηλίας Νταίβις,
Κύριε Δήμαρχε, η πρωτοβουλία σας θα θέλαμε να σας πούμε από τον Αύγουστο που έχει ξεκινήσει, που σε μεγάλο βαθμό γνωρίζουμε ότι γίνεται μακριά απ’ τα φώτα της δημοσιότητας, θέλω να σας πω ότι έχει φτάσει σε όλη την Ελλάδα και έχει ξεπεράσει και τα σύνορά της. Σαν Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου όσον αφορά το πρώτο σκέλος της εξωφρενικής αυτής επιδίωξης απ’ το Υπουργείο Περιβάλλοντος να γίνουν οι γραμμές του τρένου ποδηλατόδρομος, θεωρούμε ότι πρώτα από όλα είναι ανεπίτρεπτο και εξωφρενικό μια εθνική συγκοινωνιακήυποδομή να καταστραφεί για να γίνει ένας ποδηλατόδρομος. Δεν καταστρέφεται η συγκοινωνιακή υποδομή ποτέ, αναπτύσσεται και βελτιώνεται.
Σε αυτή την επιδίωξη θεωρούμε πρώτα απ’ όλα παράλογο το ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος ασχολείται με μία υποδομή την οποία σκοπεύει να της αλλάξει χρήση, της οποίας η αρμοδιότητα ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και όχι στο Περιβάλλοντος, για την οποία επιδίωξη το Υπουργείο Υποδομών, από ό,τι μάλλον προκύπτει και σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες, δεν είχε την παραμικρή ιδέα επί 3 χρόνια που υλοποιούταν όλη αυτή η εξωφρενική επιδίωξη του Υπουργείου Περιβάλλοντος.
Ταυτόχρονα επί 3 χρόνια όλο αυτό το project υλοποιήθηκε κάτω απ’ τη μύτη όλης της Πελοποννήσου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της τοπικής κοινωνίας, δεν ετέθη ποτέ εις γνώσιν κανενός, προχώρησε με άκρα μυστικότητα για να ανακαλυφθεί τυχαία πριν από 10 μέρες από έναν δημοσιογράφο τοπικό εδώ της Καλαμάτας όταν ανέβηκε στο Διαύγεια γιατί έπρεπε να γίνει η κήρυξη του διαγωνισμού. Και εχθές ανακοινώθηκε και στις εφημερίδες τις τοπικές.
Ως προς το τεχνικοοικονομικό σκέλος, αυτό το πράγμα ήταν ανέφικτο. Θα σας πω τη δική μου γνώμη σαν «Φίλοι του Τρένου» και σίγουρα όσοι από σας σ’ αυτή την αίθουσα είχατε ταξιδέψει με το τρένο εκείνη την εποχή για την Αθήνα, θα θυμάστε ότι είναι ανέφικτο αυτό το πράγμα. Η γραμμή του τρένου διασχίζει όλη την ορεινή Πελοπόννησο, σε απόκρημνα και απρόσιτα, δύσβατα σημεία, σε γκρεμούς, σε φαράγγια, σε καταράχια, με εύρος διαδρόμου 1 – 1,5 μέτρο και τεχνικά είναι αδύνατο να γίνει εκεί ποδηλατόδρομος ή πεζόδρομος. Μιλάμε για περιοχές που οι πεζοί που μπορούν να τις διέλθουν πρέπει να ’ναι ορειβάτες με ειδικό εξοπλισμό. Είναι αδύνατο αυτό το πράγμα που φαντάστηκε όποιος το φαντάστηκε, εν πάση περιπτώσει.
Θέλω να συμπληρώσω και τον κ. Τζαμουράνη που ανέφερε για το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, ότι το ίδιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ο Υπουργός ο κ. Παπασταύρου και ο Γενικός Γραμματέας ο κ. Μπακογιάννης, οι οποίοι κινούν αυτό το project εδώ και 2-3 χρόνια, οι ίδιοι πριν από 4 μήνες, στις 10 Απριλίου το 2025 ψήφισαν – επικαιροποίησαν το ΠΧΠ – το Περιφερειακό Χωροταξικό Σχέδιο της Πελοποννήσου, το οποίο είναι το ΦΕΚ 186/Δ/10 Απριλίου 2025 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, στο οποίο ο ίδιος ο Υπουργός και ο Γενικός Γραμματέας του Περιβάλλοντος χαρακτηρίζει και συγκεκριμενοποιεί τι σκοπούς έχουμε να κάνουμε με το δίκτυο της Πελοποννήσου και τι πρόκειται να γίνει στα επόμενα χρόνια, και το χαρακτηρίζει πολύ συγκεκριμένα ανά τμήματα. Για παράδειγμα: για τη Μεσσηνία αναφέρει το τμήμα της Καλαμάτας για προαστιακό σιδηρόδρομο, για την προαστιακή σύνδεση Καλαμάτας – Τρίπολης, για την τουριστική εκμετάλλευση του Τρίπολη – Άργος, για την τακτική επιβατική συγκοινωνία του Κόρινθος – Άργος. Οι ίδιοι άνθρωποι που ’χουνε ψηφίσει αυτό το πράγμα, επί 3 χρόνια κάτω απ’ τη μύτη ολονών μας υλοποιούν αυτό το ανεπίτρεπτο project. Και κλείνοντας γι’ αυτό το θέμα, θέλω να σας πω ότι δεν έχουμε ακόμα καταφέρει να φτιάξουμε το πλήρες δίκτυο τεχνικά επαρκών ποδηλατοδρόμων μες στις πόλεις και στις περιαστικές περιοχές και θα πάμε να τις φτιάξουμε στα κατσάβραχα.
Από κει και πέρα, πραγματικά είναι συγκινητική η πρωτοβουλία του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου γι’ αυτό το Ψήφισμα, θα ήθελα να επισημάνω όπως πολύ σωστά το
έχετε θέσει ότι ως Τοπική Αυτοδιοίκηση όταν αρνούμαστε τη μετατροπή του τρένου σε ποδηλατόδρομο, αυτόματα αυτό συνεπάγεται ότι δεν πρέπει να σημαίνει αυτό ότι θέλουμε να παραμείνει η υφιστάμενη κατάσταση, η οποία πρακτικά είναι ένας λόγγος, είναι ένα δάσος, γι’ αυτό λοιπόν, πολύ σωστά θέτουμε την πρόταση, την πίεση προς την κεντρική κυβέρνηση της επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου τουλάχιστον στη Μεσσηνία, εντός Μεσσηνίας.
Ξέρω ότι σε πολλούς από σας σ’ αυτή την αίθουσα θα σας φαίνεται ότι είναι κάτι ανέφικτο και εξωπραγματικό, δεν είναι, προσωπικά έχω περπατήσει όλη τη γραμμή με τα πόδια απ’ την Καλαμάτα μέχρι τον Δεσύλλα, είναι 45 χιλιόμετρα, μέσα απ’ τα χόρτα, η γραμμή είναι σκεπασμένη με χόρτα σε πολλά σημεία, κάτω απ’ τα χόρτα διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Δεν θα το πιστεύετε. Δεν έχει μεγάλα τεχνικά έργα, είναι πανεύκολη η επανενεργοποίηση της γραμμής με πολύ λίγα έργα, με πολύ μικρές εργασίες. Η γραμμή φυσικά είναι καινούργια, είναι σύγχρονη υποδομή, υψηλών ταχυτήτων, με τον Κανονισμό Επιδομής Μετρικής Γραμμής που ισχύει στην Ελβετία.
Ως προς την εκμετάλλευση: Υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες πια, το σχήμα εκμετάλλευσης έχει αλλάξει, δεν είναι το παραδοσιακό του ΟΣΕ που γνωρίζαμε εμείς κάποτε, ο ΟΣΕ δεν κάνει δρομολόγια τρένων στην Ελλάδα, είναι ο ιδιοκτήτης της υποδομής που την ενοικιάζει σε ιδιωτικές εταιρείες και κάνουν αυτή τη δουλειά. Υπάρχουνε 6 εταιρείες στην Ελλάδα, εμφανίστηκε πρόσφατα μια καινούργια εταιρεία που σκοπεύει, είναι ελληνικών συμφερόντων, σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί σε επιβατικά δρομολόγια αποκλειστικά στην Πελοπόννησο, είναι η Levante Trains, αδειοδοτήθηκε πριν από λίγες μέρες, έχει ανακοινωθεί κιόλας, υπάρχει και κάποια άλλη εταιρεία που έχει ενδιαφέρον και θα σας αναζητήσει, Δήμαρχε, από ό,τι έχω μάθει, σύντομα, που ενδιαφέρεται για δρομολόγια σε αυτό το τοπικό δίκτυο της Μεσσηνίας.
Δεν χρειάζεται να πούμε πολλά άλλα πράγματα, το ότι το τρένο είναι χρήσιμο, οικολογικό, οικονομικό, θα συγκρατήσει τον κόσμο στα χωριά, να αποτρέψει την πληθυσμιακή αιμορραγία των χωριών μας, είναι γνωστά, να μην σας κουράσω άλλο, έχουν αναφερθεί πολλές φορές, έχουνε γραφτεί.
Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας, Λύρας
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Δήμαρχε, κυρίες και κύριοι δημοτικοί σύμβουλοι, αγαπητοί Φίλοι του Σιδηρόδρομου, δεν μπορούμε να σιωπούμε μπροστά σε μια μεγάλη αδικία που βιώνει η πόλη μας και ο Νομός μας εδώ και 15 χρόνια. Ο σιδηρόδρομος της Μεσσηνίας που αποτέλεσε για δεκαετίες αρτηρία ζωής και ανάπτυξης παραμένει κλειδωμένος, παρατημένος, ξεχασμένος. Και όμως οι γραμμές είναι άθικτες, το τροχαίο υλικό υπάρχει, το μηχανοστάσιο είναι έτοιμο. Το μόνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση.
Η Καλαμάτα διαθέτει ένα μοναδικό σιδηρόδρομο, ένα σιδηροδρομικό διάδρομο μέσα στην καρδιά της πόλης, που συνδέει το λιμάνι με το κέντρο, το Πανεπιστήμιο, το Νοσοκομείο, το Αεροδρόμιο, τη Μεσσήνη και γενικότερα την ενδοχώρα. Αν λειτουργήσει ξανά, θα δώσει στην πόλη μας ένα σύστημα μετακίνησης σύγχρονο, ασφαλές, αξιόπιστο, φιλικό στο περιβάλλον.
Κάθε τρένο θα αφαιρεί δεκάδες αυτοκίνητα από τους δρόμους, θα μειώνει το κυκλοφοριακό χάος, θα βελτιώνει την ποιότητα ζωής.
Δεν είναι μόνο θέμα μετακίνησης, είναι ζήτημα βιώσιμης ανάπτυξης. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Μεσσηνίας θα κρατήσει ζωντανά τα χωριά μας, δίνοντας στους νέους τη
δυνατότητα να μείνουν εκεί και να εργάζονται στην Καλαμάτα. Θα ανοίξει δρόμους για τον τουρισμό με θεματικά δρομολόγια που θα συνδέουν την πόλη μας με αρχαιολογικούς χώρους και ιστορικούς προορισμούς. Θα προσφέρει εναλλακτικές μορφές μετακίνησης που σήμερα μοιάζουν μακρινές αλλά είναι απόλυτα εφικτές.
Η πόλη μας δεν μπορεί να σχεδιάζει το μέλλον της μόνο με βάση το αυτοκίνητο. Η βιώσιμη κινητικότητα, οι πεζοδρομήσεις, οι αναπλάσεις, οι ποδηλατόδρομοι έχουν νόημα μόνο αν στηρίζονται σε ένα δίκτυο σταθερής τροχιάς. Ο σιδηρόδρομος δεν είναι παρελθόν, είναι η μεγάλη ευκαιρία του μέλλοντός μας.
Απευθύνομαι λοιπόν από τη θέση του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας και με βάση το ομόφωνο Ψήφισμα του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας στην κυβέρνηση, στον ΟΣΕ, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κάθε βαθμίδας και στους Φορείς της πόλης μας: να μην αφήσουμε άλλο χρόνο, άλλο χαμένο χρόνο, τα τρένα αξίζει να ξανασφυρίξουν, η Καλαμάτα, η Μεσσηνία, η Πελοπόννησος αξίζουν τον σιδηρόδρομό τους και θα τον διεκδικήσουμε με επιμονή, με ενότητα, με πίστη και με βάση ότι μπορούμε να έχουμε έναν σιδηρόδρομο, τον καλύτερο της Ευρώπης.
.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Φαββατάς έχει τον λόγο.
Επειδή η Καλαμάτα είναι και στις 100 ουδέτερες πόλεις πρέπει να πάρει πρωτοβουλία, να έρθει σε επαφή και με τους υπόλοιπους Δήμους που διέρχεται το τρένο και να αντιδράσει πιο δυναμικά και όχι μόνο, να ζητήσει την επαναλειτουργία. Δεν μπορεί να μιλάμε για 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις και να μην έχουμε σιδηρόδρομο. Αυτά είναι αυτονόητα και αυτά.
Αλλά όμως μια-δυο κουβέντες έτσι για το θέμα της απόφασης αυτής.
Αυτή η απόφαση πάρθηκε απ’ το Πράσινο Ταμείο το 2023, αρχές του 2023, και στις 24 Σεπτεμβρίου η προκήρυξη αυτή ανέβηκε για τη δημοπρασία. Στις 27 του μηνός, 27 Σεπτέμβρη, εγώ το ’χα στείλει και στα τοπικά μέσα αλλά το ’χα κοινοποιήσει και στο Facebook, άρα το ξέραμε κάπως, έπρεπε δηλαδή να το ’χουμε δει πιο νωρίς, αλλά έστω και τώρα πιστεύω ότι η Καλαμάτα επειδή είναι και ο μεγαλύτερος Δήμος της Πελοποννήσου πρέπει να πάρει αυτή την πρωτοβουλία και να μην σταθούμε στο Ψήφισμα, γιατί πραγματικά ο σιδηρόδρομος πρέπει να ξαναλειτουργήσει, ο σιδηρόδρομος πρέπει να ξαναέρθει στην πόλη μας γιατί είναι ένα μέσο ανάπτυξης αλλά δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα συμφέροντα, οι εταιρείες, τα διόδια, οι αυτοκινητόδρομοι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν αφήνουν τον σιδηρόδρομο να αναπνεύσει, δεν αφήνουν αυτό το μεταφορικό μέσο να λειτουργήσει, για δικό τους όφελος.
Εμείς όμως σαν συλλογικό όργανο πρέπει να αντιδράσουμε και όπως είπα και πριν, σήμερα κιόλας πρέπει ο Δήμος Καλαμάτας, ο Δήμαρχος, μιας και είναι και Πρόεδρος της ΠΕΔ, να πάρει την πρωτοβουλία αυτή ώστε όλοι οι Δήμαρχοι να αντιδράσουν στην Πελοπόννησο και όχι να ζητήσουν να ακυρωθεί μόνο αυτή η απόφαση, να ζητήσουν την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου.
Λοιπόν, το πρόβλημα αυτό που έχει προκύψει εκτός ότι προφανώς αναφέρεται πρώτα απ’ όλα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο έχει ζητήσει τη μελέτη και έχει πει θα τη χρηματοδοτήσει μέσω του Πράσινου Ταμείου, άμα δεν κάνω λάθος, έχει να κάνει και με τον ρόλο του ΤΕΕ. Έχω μιλήσει και σε προηγούμενη συνεδρίαση για τον πολύ αλλαγμένο προς τα αρνητικά ρόλο του ΤΕΕ τα τελευταία χρόνια, που από κει που είναι ένα συλλογικό όργανο για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των μηχανικών, έχει γίνει ένας φορέας
για να κάνει business εκατομμυρίων, Business με διαβάσεις έξυπνες, business με έξυπνες γέφυρες, τώρα βλέπουμε εδώ μελέτες ποδηλατοδρόμων εν αγνοία των τοπικών κοινωνιών, της Περιφέρειας, της Αυτοδιοίκησης.
Αυτό λοιπόν δείχνει πρώτον: το γενικότερο κλίμα που υπάρχει, το ’χουμε ζήσει και εδώ και με τον Κανονισμό του Δημοτικού Συμβουλίου, για την υποβάθμιση της Αυτοδιοίκησης. Δεν της πέφτει κανένας λόγος της Αυτοδιοίκησης το τι θα γίνει στον τόπο της, Κανένας λόγος, τα μαθαίνει μετά εορτής.
Οπότε καλό θα ήτανε εκτός από ψηφίσματα τα οποία δεν ξέρω αν έχουν ουσιαστική ή τυπική μορφή από κάποιους, να μας πούνε, εδώ έχετε εκπρόσωπους πολύ μεγάλους του ΤΕΕ, ποια είναι η άποψή τους γι’ αυτές τις ενέργειες του ΤΕΕ; Τις business που κάνουνε κρυφά από τους Καλαματιανούς; Να μας πούνε εδώ οι τοπικοί. Θα έχει ενδιαφέρον.
Ο σιδηρόδρομος, όλοι προφανώς γνωρίζουμε τα περιβαλλοντικά προνόμια της λειτουργίας του τρένου, αλλά για να λειτουργήσει πρέπει να ’ναι βιώσιμος.
Λοιπόν, ποιες είναι οι προτάσεις του Δήμου για τη λειτουργία αυτών των γραμμών; Γιατί το τρένο καταργήθηκε γιατί δεν ήταν βιώσιμο, οπότε για να το ξαναεπαναφέρουμε πρέπει να ’ναι βιώσιμο. Άρα ο Δήμος Καλαμάτας που έρχεται τώρα εδώ να αντικρούσει, και καλώς, αυτή την είδηση – αυτή τη μελέτη για τον ποδηλατόδρομο, έχει μια εναλλακτική ή απλά τελειώνουμε σε ένα πυροτέχνημα; Έχετε κάνει, κ. Δήμαρχε, κάποια μελέτη βιωσιμότητας, κάποια μελέτη σκοπιμότητας; Όχι μόνο σαν Δήμαρχος Καλαμάτας, εσείς καυχιέστε ότι είσαστε και Πρόεδρος της ΠΕΔ. Άρα η ΠΕΔ έχει επισυνάψει κάποια μελέτη σκοπιμότητας για την ανάπτυξη και την αναγέννηση του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο;
Όλα αυτά είναι βαθιά θέματα, τα οποία δεν πρέπει να τα κοιτάμε επιφανειακά και σίγουρα όλο αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή επιβεβαιώνει, αυτό που είπα και στην αρχή, την
υποβάθμιση της Αυτοδιοίκησης. Ότι η Αυτοδιοίκηση πλέον είναι ένας τυπικός βαθμός εξουσίας ο οποίος όπως είδαμε χθες δεν μπορεί να…, ενώ είναι υπεύθυνος για τα σχολεία, στην πραγματικότητα δεν είναι γιατί λέει δεν έχει χρήματα, ενώ είναι υπεύθυνος για την τοπική αυτοδιοίκηση, του τι συμβαίνει εδώ στην Καλαμάτα, πάλι τελικά δεν…, είναι στο σκοτάδι ή δεν του πέφτει λόγος ή τέλος πάντων. Λοιπόν, ποια είναι η ουσιαστική αντίδραση του Δήμου πέρα απ’ αυτό το Ψήφισμα;
Νομαρχιακή ΤΕΕ Μεσσηνίας, Κανάκης
Σαν μέλος της Νομαρχιακής του ΤΕΕ της Μεσσηνίας, καταρχάς να πω ότι δεν είχαμε καμία ενημέρωση, το μάθαμε και εμείς όπως και εσείς απ’ τις εφημερίδες, δεν μας είχε μιλήσει κανένας για τίποτα. Για να συνεισφέρω λίγο στη συζήτηση να πω απλά την εξής πληροφορία, να αναφέρω την εξής πληροφορία: ότι σε κάποιες συζητήσεις που έκανα με ορισμένους διοικούντες του ΤΕΕ για το θέμα, για να καταλάβω και εγώ τι έχει συμβεί ουσιαστικά, αυτό που διαπίστωσα και αυτό που μου απάντησαν ήταν το εξής: ότι αυτή η μελέτη, που κοστίζει γύρω στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ, αν δεν κάνω λάθος, δεν θα είναι καταστροφική για τον σιδηρόδρομο, αλλά θα είναι κάτι το οποίο θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να αφαιρεθεί. Τώρα αυτό δεν θα το σχολιάσω, το αφήνω στην κρίση σας, απλά ήθελα να το αναφέρω σαν πληροφορία. Και τώρα το κατά πόσο είναι δόκιμο να πληρώσει το Πράσινο Ταμείο 3,5 εκατομμύρια ευρώ για κάτι το οποίο μπορεί σε 10 χρόνια να αλλάξει, δεν μπορώ να το καταλάβω προσωπικά.
Καλώς.
Ορίστε, κ. Δήμαρχε.
Ευχαριστώ, Πρόεδρε.
Εγώ δεν θυμάμαι να ’χουμε πάρει κάποιο Ψήφισμα, κύριε συνάδελφε.
ΤΖΑΜΟΥΡΑΝΗΣ: Όχι Ψήφισμα, απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου ήταν.
Φωνή: Ερώτηση… ας, αυτό είπε απ’ την αρχή.
Τρίτη 07 / 10 / 2025 ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Το Δημοτικό Συμβούλιο με την ολοκλήρωση της διαλογικής συζήτησης, αφού λαμβάνει υπόψη του τα προαναφερόμενα, καθώς επίσης και τις διατάξεις των άρθρων 65 και 67 του
Ν.3852/2010, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, με τη θετική ψήφο και του Προέδρου του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας κ. Λύρα Παναγιώτη,
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι Ο Μ Ο Φ Ω Ν Α
Ι. Εγκρίνει την έκδοση του παρακάτω ψηφίσματος :
ΨΗΦΙΣΜΑ
Το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας στη συνεδρίασή του την Τρίτη, 7Οκτωβρίου 2025, αφού έλαβε υπόψη του τη δημοσιοποίηση προκήρυξης για την εκπόνηση προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα» εκ μέρους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για λογαριασμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ψ η φ ί ζ ε ι ο μ ό φ ω ν α
Εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία και κατηγορηματική διαφωνία του για τους εν κρυπτώ προωθούμενους σχεδιασμούς, απουσία οποιασδήποτε ενημέρωσης και σχετικής διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες.
Επίσης, ενώνει τη φωνή του με Δήμους και φορείς της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο κοινό αίτημα για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στο υφιστάμενο δίκτυο.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ Ν. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Π. ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΙΙ. Αποδέχεται το ψήφισμα του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας για την επαναλειτουργία του Σιδηρόδρομου Μεσσηνίας, η έκδοση του οποίου εγκρίθηκε με την υπ ́ αριθμ. 41/2025 ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου της Κοινότητας και καταχωρείται στο ιστορικό της απόφασης αυτής.
Έτσι συντάσσεται αυτό το απόσπασμα πρακτικού, το οποίο πρακτικό στο σύνολό του υπογράφεται όπως ακολουθεί :
ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Συνεδρίαση : 25/2025 Τρίτη 07 / 10 / 2025 ΑΠΟΦΑΣΗ 185/2025
Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας