Καταστροφικά για τη φύση αναπτυξιακά σχέδια στις ακτές της Αλβανίας και στον Αώο, ο γαμπρός του Τραμπ, οι Σαουδάραβες και το αποπροσανατολιστικό εθνικιστικό παιχνίδι της ΝΔ με τον Μπελέρη

Ειδικού συνεργάτη

Ο Αώος (αλβανικά: Vjosë) είναι ένας από τους τελευταίους ελεύθερης ροής “φυσικούς” ποταμούς της Ευρώπης που πηγάζει στην Ηπείρο από την βόρεια Πίνδο και έχει συνολικό μήκος 260 χλμ. Από αυτά, τα 70 χλμ. βρίσκονται σε ελληνικό έδαφος και τα υπόλοιπα 190 χλμ. σε αλβανικό. Αρχικά διαρρέει μία χαράδρα ανάμεσα στα όρη Τύμφη και Σμόλικα και βορειοδυτικά της Κόνιτσας εισέρχεται στην Αλβανία και εκβάλλει στην Αδριατική θάλασσα.

Γύρω από τις εκβολές του, και σε συνέχεια άλλων υγροτόπων και σημαντικών οπαράκτιων περιοχών, που σχηματίζουν μια προστατευόμενη περιοχή διεθνούς σημασίας Vjose-Narte Protected Landscape παίζονται διάφορα επενδυτικά και γεωπολιτικά παιχνίδια, που απειλούν με καταστροφή το μοναδικό οικοσύστημε της περιοχής,.

Vjose-Narte Protected Landscape

Στις 24 Ιανουαρίου 2018, το Υπουργικό Συμβούλιο της Δημοκρατίας της Αλβανίας ψήφισε με ενισχυμένη διαδικασία το σχέδιο νόμου «Περί καθορισμού της ειδικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης και σύναψης της σύμβασης μεταξύ της αλβανικής κυβέρνησης και των εταιρειών «Cengiz Construction & Kalyon & Kolin Construction», με αντικείμενο: « Μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και διαχείριση του αεροδρομίου Αυλώνας». Το εν λόγω σχέδιο νόμου κατατέθηκε για  εξέταση και έγκριση στις 29 Ιανουαρίου 2018  στην Επιτροπή Παραγωγικής Δραστηριότητας, Εμπορίου και Περιβάλλοντος της Βουλής.

Περαιτέρω, στις  30 Ιανουαρίου 2018 το σχέδιο νόμου εξετάστηκε  στην Επιτροπή Νομικών Θεμάτων, Δημόσιας Διοίκησης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βουλής καθώς και στην Επιτροπή Οικονομίας και Οικονομικών. Μετά από αναθεωρήσεις στις αρμόδιες επιτροπές, ο νόμος εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο, ανοίγοντας το δρόμο για διαπραγματεύσεις μεταξύ της αλβανικής κυβέρνησης και των εταιρειών που προαναφέρθηκαν. Η διαπραγμάτευση της προσφοράς για μια εντελώς ιδιωτική επένδυση ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ με τις εταιρείες «Cengiz Construction & Kalyon & Kolin Construction» δεν επιτεύχθηκε και ως εκ τούτου η σύμβαση δεν υπογράφηκε από τα μέρη.

Στη συνέχεια, η αλβανική κυβέρνηση άνοιξε τον διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου της Αυλώνας, αφήνοντας προθεσμία έως τις 12 Μαρτίου 2020 για την αποδοχή των προσφορών, προθεσμία η οποία παρατάθηκε περαιτέρω έως τις 30 Μαρτίου 2020. Επιπλέον, λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση αποφάσισε να σταματήσει τη διαδικασία και να την ξανανοίξει στις 23 Νοεμβρίου 2020, αφήνοντας χρόνο για την αποδοχή των προσφορών έως τις 23 Δεκεμβρίου 2020 και την ανακήρυξη του νικητή στις αρχές Ιανουαρίου 2021. Στις 5 Μαρτίου 2021 ο Αλβανός πρωθυπουργός ανακοίνωσε νικήτρια εταιρεία τον Όμιλο Mabetex, την γνωστή εταιρεία που είχε στόχο να χτίσει τεράστιο τουριστικό θέρετρο εντός του Εθνικού Πάρκου Divjake-Karavasta.

Το  σχέδιο που ανακοινώθηκε  είναι να κατασκευαστεί σε αυτή την περιοχή το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Αλβανίας, με τουλάχιστον διπλάσιο μέγεθος και χωρητικότητα από το διεθνές αεροδρόμιο των Τιράνων «Μητέρα Τερέζα». Το αεροδρόμιο σχεδιάζεται επίσης να είναι διεθνές και να περιλαμβάνει υπηρεσίες φορτίου και σημαντικό τομέα συντήρησης αεροσκαφών.

Το Vjosë-Narta (εκβολές Αώου – υγρότοπος Νάρτα) είναι ένα από τα σημαντικότερα υγροτοπικά συγκροτήματα, όχι μόνο για την Αλβανία αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Πάνω από 200 είδη άγριων πτηνών έχουν καταγραφεί στην περιοχή. Μαζί με το Divjaka-Karavasta, σχηματίζουν ένα συνεχές οικοσύστημα, δημιουργώντας ένα από τα σημαντικότερα συμπλέγματα υγροτόπων σε ολόκληρη την Αδριατική, όπου εκατοντάδες χιλιάδες πτηνά σταματούν τακτικά κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της μετανάστευσης τους από τοποθεσίες φωλεοποίησης σε περιοχές διαχείμασης το φθινόπωρο αντίστροφα την άνοιξη.

Στις 27 Ιουλίου 2021 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση διαβούλευσης για τη Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση, ασαφής και μη λεπτομερής. Με έλλειψη χαρτών και ακριβείς συντεταγμένες / όρια.

Στις 28 Νοεμβρίου  2021, η αλβανική κυβέρνηση πραγματοποίησε την τελετή έναρξης του εργοταξίου για το αεροδρόμιο της Αυλώνας και η κατασκευή ξεκίνησε. Στο μεταξύ, δεν εφαρμόστηκε καμία οικοδομική άδεια και το αντικείμενο βρισκόταν ακόμα εντός των ορίων της προστατευόμενης περιοχής.

Τον Ιανουάριο του 2022 εγκρίθηκαν δύο αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου για την αναθεώρηση των προστατευόμενων περιοχών και τον Οκτώβριο του 2022 εγκρίθηκε η απόφαση για την αναθεώρηση του Προστατευόμενου Τοπίου Vjosa-Narta, ενώ ο χώρος του αεροδρομίου «κόπηκε» και αφαιρούνται από αυτές οι ιδιότητες μιας προστατευόμενης περιοχής.

Εν τω μεταξύ, η Επιτροπή της ΕΕ τονίζει την ανησυχία αυτής της επένδυσης σε προστατευόμενη περιοχή στις τελευταίες τέσσερεις εκθέσεις που δημοσιεύθηκαν για την πρόοδο της Αλβανίας το 2019, το 2020, το 2021 και το 2022.

Το Ετρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την απόφαση 31.5.2023 – (2022/2199(INI) της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων ζητάει τα σταματήσει το έργο του αεροδρομίου

Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο του 2022, η Σύμβαση της Βέρνης, η CMS και η AEWA πραγματοποιούν αξιολόγηση, επιτόπια αξιολόγηση και στη Μόνιμη Επιτροπή 42 ζήτησαν  την  αναστολή της κατασκευής και τη σε βάθος αξιολόγηση της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής.

Από την άλλη πλευρά, εθνικές και διεθνείς περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν πραγματοποιήσει αρκετές δράσεις και εκδηλώσεις που αντιτίθενται σε αυτή τη τερατώδη γκρίζα κατασκευή μέσα σε μια ιδιαίτερα σημαντική για τη φύση περιοχή. Εκτός από ανοιχτές επιστολές, συναντήσεις σε υψηλό επίπεδο, διαδηλώσεις, διαμαρτυρίες κ.λπ., τον Νοέμβριο του 2022 η ομάδα των περιβαλλοντικών οργανώσεων  μήνυσε τις αλβανικές αρχές για την παράνομη κατασκευή του αεροδρομίου της Αυλώνας.  Εν τω μεταξύ, τον Ιανουάριο του 2023 η απόφαση απορρίφθηκε σε πρώτο βαθμό, με το κίνητρο ότι «Οι ΜΚΟ ως ενάγοντες δεν δικαιούνται να αμφισβητήσουν την οικοδομική άδεια επειδή δεν επηρεάζονται από αυτήν», αλλά οι οργανώσεις δεν κάνουν πίσω και έχουν ασκήσει  έφεση.

Η αλβανική κυβέρνηση δέχθηκε ξανά πιέσεις στις αρχές του φθινοπώρου 2023 αφού η Σύμβαση της Βέρνης (Διεθνής Συνθήκη για τη Διατήρηση της Φύσης) συνέστησε την αναστολή των εργασιών για το αεροδρόμιο που κατασκευάζεται στο υγροτοπικό οικοσύστημα Αώου – Νάρτα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μέλος της Διευθύνουσας Επιτροπής της Συνέλευσης, υποστήριξε την απόφαση. Την υποστήριξαν ομόφωνα όλα τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής.

Η απόφαση ελήφθη σε έκτακτη (διαδικτυακή) συνεδρίαση, το πρωί της 26ης Ιουνίου 2023, του Προεδρείου της Διοικούσας Επιτροπής, ως απάντηση στην επείγουσα κατάσταση στο έδαφος, όπου η κατασκευή του αεροδρομίου έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. . Η δράση είναι μια προσπάθεια να σταματήσει η περαιτέρω πρόοδος των έργων σε μια περιοχή, η οποία θεωρείται υψηλής οικολογικής και βιολογικής σημασίας, που υπόκειται σε προστασία από πολλές συμβάσεις και διεθνείς συνθήκες (Σύμβαση Ramsar, Emerald Network, IBA, Adriatic Flyway Site κ.λπ.).

Η απόφαση επισημοποιήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 2023, ανεβάζοντας σε τρεις τον αριθμό των ευρωπαϊκών πολιτικών θεσμών που αντιτίθενται στην κατασκευή του αεροδρομίου, από την έναρξη των διαπραγματεύσεων της Αλβανίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Νωρίτερα τον Ιούλιο του 2023, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε επίσης την απαγόρευση του αεροδρομίου.

Η απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής της Σύμβασης της Βέρνης εκτείνεται μόνο στο πρώτο σημείο της σύστασης, το οποίο εμπεριέχει από μόνο του το στοιχείο του επείγοντος για την άμεση διακοπή των εργασιών.

Ο Ράμα αγνόησε δημόσια τη Βέρνη, επομένως δεν υπάρχει πολύς ενθουσιασμός για μια θετική αντίδραση από την αλβανική κυβέρνηση, η οποία αδιαφορούσε ακόμη και κατά την ανταλλαγή επιστολών (πληροφοριών) με τη Συνέλευση, ειδικά το 2023. Το θέμα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Στρασβούργο, το 2016, στο πλαίσιο των αρνητικών επιπτώσεων των συμβάσεων παραχώρησης για την κατασκευή υδροηλεκτρικών σταθμών που σχεδιάζονται στον Αώο / Vjosa Αλλά το 2019, η EcoAlbania, μια τοπική περιβαλλοντική οργάνωση της Αλβανίας, με συμβολή στην προστασία του ποταμού Αώου / Vjosa, ανέφερε ότι η αλβανική κυβέρνηση σχεδίαζε να κατασκευάσει ένα μεγάλο αεροδρόμιο στις εκβολές του ποταμού.

Η υιοθέτηση συστάσεων από τα κράτη μέλη της Σύμβασης έχει μακρά ιστορία επικοινωνίας μεταξύ των μερών. Όμως οι αλβανικές αρχές ήταν πάντα επιφυλακτικές και, τουλάχιστον, τον τελευταίο χρόνο σιωπούσαν, μη ανταποκρινόμενες στις ερωτήσεις των μερών σε σχέση με το αεροδρόμιο. Αναγνωρίζοντας τους αργούς ρυθμούς λήψης αποφάσεων των ευρωπαϊκών θεσμών, ελέγχοντας κάθε λεπτομέρεια, πολλοί μπορούν να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η απόφαση να ζητηθεί από την αλβανική κυβέρνηση να σταματήσει τα έργα συνιστά επίτευγμα υπέρ της φύσης και της διατήρησής της.

Ο Οργανισμός για την Προστασία του Φυσικού Περιβάλλοντος στην Αλβανία (PPNEA) διοργανώνει διαμαρτυρίες για να ενθαρρύνει την κυβέρνηση να ακυρώσει το έργο.

Επιπλέον, η Συμμαχία για την Προστασία των Υγροτόπων (Mediterranean Alliance for Wetlands) και 33 οργανισμοί έχουν στείλει ειδικές επιστολές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την IATA και τον πρωθυπουργό Έντι Ράμα ζητώντας την απαγόρευση αυτού του αεροδρομίου και την προστασία της περιοχής.

Άλλες 33 περιβαλλοντικές οργανώσεις που εκπροσωπούν 26 χώρες ζήτησαν από τον πρωθυπουργό Ράμα να απαγορεύσει το αεροδρόμιο.

Μέχρι πριν λίγο καιρό, η κυβέρνηση ήλπιζε ότι το θέμα θα είχε ξεχαστεί και οι εργασίες στον χώρο θα είχαν ολοκληρωθεί μέχρι να υπάρξει κάποια πιο σημαντική αντίδραση. Είχε ζητήσει επαρκή χρόνο για την επαλήθευση γεγονότων και καταστάσεων, υποσχώμενη την έναρξη διυπουργικής διαβούλευσης εντός της κυβέρνησης. Υποσχέθηκε επίσης να παράσχει άλλα επιχειρήματα για να δικαιολογήσει τη θέση της.

Αλλά η αλβανική κυβέρνηση δεν σεβάστηκε καμία υπόσχεση, καμία προθεσμία. Η τελευταία της αντίδραση ήταν ο ισχυρισμός, που απηύθυνε στη Διοικούσα Επιτροπή στα τέλη του Δεκεμβρίου 2022, ότι το ζήτημα του αεροδρομίου δεν πρέπει να συμπεριληφθεί, στο ζήτημα της προστασία του Αώου / Vjosa. Ωστόσο, ορισμένα μέλη, εκπρόσωποι της Διοικούσας Επιτροπής της Σύμβασης της Βέρνης αμφισβήτησαν τον ισχυρισμό και επεσήμαναν ότι όσο η λιμνοθάλασσα Νάρτα είναι μέρος του Αώου / Vjosa, η κατασκευή ενός αεροδρομίου κοντά σε αυτή τη λιμνοθάλασσα το περιλαμβάνει επίσης. Κατά τη διάρκεια μιας διαδικτυακής συνάντησης (Μάρτιος 2023), το Προεδρείο υποστήριξε αυτή τη γνώμη και τελικά απέρριψε τον ισχυρισμό της κυβέρνησης της Αλβανίας να διαχωρίσει την υπόθεση του αεροδρομίου από την υπόθεση Αώος / Vjosa, και συγκεκριμένα, το Προεδρείο αποφάσισε να ενημερώσει το όνομα του φακέλου ώστε να αντικατοπτρίζει τις τρέχουσες εξελίξεις σε: «Ο υποτιθέμενος αρνητικός αντίκτυπος των εξελίξεων στον ποταμό Αώο / Vjosa που περιλαμβάνει… και το διεθνές αεροδρόμιο της Αυλώνας».

Και ίσως αυτή η θέση της Βέρνης εκθέτει την προπαγανδιστική εκστρατεία της κυβέρνησης για τον Αώο/ Vjosa. Όσο θα υπάρχει ένα αεροδρόμιο με διηπειρωτικά δρομολόγια στο δέλτα Αώου / Vjosa, εις βάρος της φύσης, το «Εθνικό Πάρκο Αώου / Vjosa» θα παραμένει μια φάρσα.

Η ευύθυνη της ελληνικής κυβέρνησης, η εθνικιστική οπτική και η εκλογή του Μπελέρη ως ευρωβουλευτή

Τα δύο μεγάλα πρότζεκτ που τρέχουν σήμερα στην Αλβανία – η μεγα-τουριστικοποίηση των αλβανικών ακτών και αλλαγή της χρήσης γης καθώς και η κατασκευή του αεροδρομίου στην Αυλώνα, θα επηρεάσουν την παράκτια ζώνη και το φυσικό περιβάλλον της Αλβανίας αλλά έχουν και σημαντικής οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Η Ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει τις διαστάσεις αυτών των θεμάτων, αλλά αδιαφόρησε γιατί προωθεί και η ίδια παρόμοια πρότζεκτ δόμησης και υπερτουριστικοποίησης της Ελλάδας, οπότε δεν θα άνοιγε τέτοιο θέμα σε καμία περίπτωση, αν και στην περιοχή όπου προωθούνται τα πρότζεκτ έχει παρουσία η ελληνική μειονότητα. Προτίμησε να εκμεταλλευτεί με ένα εθνικιστικό τρόπο τα προβλήματα της περιοχής και να μετατρέψει την υπόθεση σε ελληνο-αλβανική κρίση αντί να ανοίξει η συζήτηση για την οικολογική απειλή. Έτσι μετέτρεψε σε “ήρωα” έναν τοπικό πολιτευτή που το όνομά του είχε εμπλακεί στο παρελθόν σε υποθέσεις τρομοκρατίας (ΜΑΒΗ, δολοφονίες αλβανών στρατιωτών, κατοχή όπλων) και κατάφερε να τον εκλέξει ευρωβουλευτή.

Τον Μάρτιο του 1995 ο Μπελέρης συνελήφθη από τις ελληνικές αρχές μαζί με άλλα έξι άτομα κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα, καθώς στα δύο οχήματα που επέβαιναν βρέθηκαν όπλα, μεταξύ των οποίων εννιά Καλάσνικοφ. Το θέμα πήρε διαστάσεις από τον τύπο της εποχής που έκανε λόγο για δράση παρακρατικών Βορειοηπειρωτών για τους οποίους θεωρήθηκε ότι σχεδίαζαν επίθεση σε αλβανικό στόχο παρόμοια με αυτή που είχε συμβεί στο στρατιωτικό φυλάκιο της Επισκοπής την προηγούμενη χρονιά από την οργάνωση ΜΑΒΗ. Οι συλληφθέντες κατηγορήθηκαν για πλημμελήματα και σε δίκη σε δεύτερο βαθμό, που έγινε κεκλεισμένων των θυρών, τους επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 18 έως 20 μήνες για οπλοκατοχή.

Η τουριστκοποίηση των ακτών της Αλβανίας στο στόχαστρο μεγάλων εταιριών, του γαμπρόύ του Τραμπ, της Σαουδικής Αραβίας και του Κατάρ

Σύμφωνα με δημοσιεύματα διεθνών ΜΜΕ, οι ακτές της Αλβανίας είναι στο στόχαστρο μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στα οποία εμπλέκονται ο γαμπρός του Τραμπ, οι Σαουδάραβες και το Κατάρ. Μάλιστα ο γαμπρός του Τραμπ και πρώην προεδρικός σύμβουλος φαίνεται να έχει συγκεντρώσει κεφάλαια ύψους 3 δις δολαρίων, κυρίως από τους Σαουδάραβες και το Κατάρ.

Σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στην παράκτια ζώνη της Αλβανίας, ο Jared Kushner, γαμπρός του Τραμπ και προεδρικός σύμβουλος κατά τη θητεία του, δήλωσε ότι “η άγρια ομορφιά των ακτών και των υγροτόπων της Αλβανίας είναι ένα φανταστικό σκηνικό, ένας «απίστευτος καμβάς» για να αναπτύξει πολυτελή τουριστικά προγράμματα”. Σύμφωνα με την Ουάσινγκτον Ποστ, ο Κούσνερ επιδιώκει να μετατρέψει αυτό το τμήμα της Αλβανίας σε “ένα πολυτελές θέρετρο για το οποίο θα καυχιόταν ο πεθερός του, ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ. Θα ήταν το μεγαλύτερο έργο του Κούσνερ που χρησιμοποιεί μέρος του ιδιωτικού μετοχικού του κεφαλαίου, περίπου 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, χρηματοδοτούμενο σε μεγάλο βαθμό από τη Σαουδική Αραβία και άλλα κράτη της Μέσης Ανατολής με αρκετά πετρελαιοδολάρια  – φέρνοντας τον διεθνή τουρισμό σε μια περιοχή που έμεινε στάσιμη κάτω από χρόνια κομμουνισμού και παραμέλησης”, όπως είπε.

Τα σχέδια του Κούσνερ έχουν ξεσηκώσει θύελα αντιδράσεων λόγω της πιθανής περιβαλλοντικής βλάβης που μπορεί να προκαλέσουν σε παρθενα ακόμα οικοσυστήματα. Περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν ότι η κατασκευή των βιλών και των ξενοδοχείων θα μπορούσε να καταστρέψει έναν πλούσιο βιότοπο διεθνούς σημασίας και να υπονομεύσει τις διεθνείς προσπάθειες για τη διατήρηση ενός από τα τελευταία φυσικά, παράκτια οικοσυστήματα στη Μεσόγειο. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επισημαίνουν ότι “είναι μια εκπληκτική περιοχή, μοναδική σε όλη τη Μεσόγειο. Και η ιδέα μιας τέτοιας ανάπτυξης, ιδιαίτερα ελλείψει γενικού σχεδίου, είναι μια πολύ κακή ιδέα».

Ο Κούσνερ συνεργάζεται με φιλικές προς τον πρώην πρόεδρο κυβερνήσεις στα Βαλκάνια, με τη βοήθεια τουλάχιστον ενός πρώην αξιωματούχου της κυβέρνησης Τραμπ με βαθείς δεσμούς με τους ηγέτες αυτής της περιοχής – μια επιχειρηματική πρακτική που πολλοί βουλευτές και γερουσιαστές στις ΗΠΑ και άλλοι επικριτές θεωρούν ως σύγκρουση συμφερόντων.

Όπως αποκαλύπτουν τα διεθνή ΜΜΕ ο πρώην ανώτερος σύμβουλος του Λευκού Οίκου έχει συγκεντρώσει δισεκατομμύρια από τα κρατικά επενδυτικά ταμεία χωρών με τα οποία συναλλάσσονταν ως κυβερνητικός αξιωματούχος και τώρα επενδύει σε χώρες με τις οποίες θα συναλλάσσονταν ο πεθερός του εάν τυχόν επανεκλέγονταν. Σύμφωνα με πρόσφατη επιστολή του Προέδρου της Επιτροπής Οικονομικών της Γερουσίας, Ρον Γουάιντεν, του Προέδρου της Επιτροπής Οικονομικών της Γερουσίας, Ρον Γουάιντεν, ο Κούσνερ υπολογίζει σε τεράστιες αμοιβές διαχείρισης, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει με την επένδυση, και πρόκειται να βγάλει πολύ περισσότερα εάν οι συμφωνίες είναι επικερδείς.

Ο Κούσνερ αναγνώρισε σε συνέντευξή του στην Washington Post ότι επωφελήθηκε από τις σχέσεις που αναπτύχθηκαν ενώ ήταν στην κυβέρνηση Τραμπ, αλλά έκανε διάκριση μεταξύ της “πώλησης της τεχνογνωσίας του” και της “δημιουργίας μιας επενδυτικής εταιρείας. Ήμουν πάντα επενδυτής».

Ο Κούσνερ έχει βοηθηθεί από το γεγονός ότι η Αλβανία επιδώκει να μπει στο κλάμπ των υπεραναπτυγμένων τουριστικά χωρών  ενώ ο πρωθυπουργός, ο σοσιαλιστής Έντι Ράμα, είχε επίσης συναντηθεί επανειλημμένα με τον τότε ειδικό απεσταλμένο του Τραμπ στα Βαλκάνια, Ρίτσαρντ Γκρένελ, ο οποίος τώρα εργάζεται για την εταιρεία του Κούσνερ που βοηθά στην ανάπτυξη συμφωνιών με την Ανατολική Ευρώπη.

Δεν είναι τυχαίο, ίσως, ότι τα επενδυτικά σχέδια του Κούσνερ είναι κοντά στην περιοχή που σχεδιάζεται το αεροδρόμιο της Αυλώνας και το οικοσύστημα Αώου / Vjiora.

Σύμφωνα με τα διεθνή ΜΜΕ, ο Κούσνερ σχεδιάζει δύο μεγάλες επενδύσεις στην Αλβανία, η μία είναι στην παράκτια περιοχή του Zvernec. Η ζώνη, η οποία βρίσκεται πέρα ​​από την πρόσβαση των δρόμων, θεωρείται εδώ και καιρό ως φιλέτο για επίδοξους επενδυτές. Η αλβανική κυβέρνηση όχι μόνο επιμένει στην δημιουργία του αεροδρομίου αλλά και αλλάζει τη νομοθεσία για να ανοίξει την πόρτα για “τουρισμό υψηλής ποιότητας, δηλαδή κατασκευή ξενοδοχείων «5 αστέρων και άνω» – μέσα σε προστατευόμενες περιοχές, με την “αφήγηση” ότι η “χώρα πρέπει να καλύψει την οικονομική και επενδυτική υστέρηση που παρουσίασε τόσα χρόνια”

Εντελώς τυχαία, μόλις ένα μήνα μετά την τροποποίηση αυτού του νόμου, ο Κούσνερ ανακοίνωνε τα μεγάλα σχέδια του για το πώς θα μπορούσε να “ενισχυθεί” και αναβαθμιστεί αυτή η περιοχή: Μια σειρά από αμφιθεατριξκά συγκροτήματα βιλών, που μοιάζουν σχεδόν με κύματα, χτισμένα από πέτρα, ξύλο και γυαλί, αποβάθρες που φτάνουν στη λιμνοθάλασσα, σκάφη αναψυχής που καθεφτίζονται στα γαλαζοπράσινα νερά καθώς και ένα αεροπλάνο πάνω από την περιοχή, ένα σαφές μήνυμα για το αεροδρόμιο που κατασκευάζεται στην Αυλώνα, πολύ κοντά στο σχεδιαζόμενο “ονειρικό” θέρετρο αφήνουν τη φαντασία των μελλοντικών επισκεπτών να ταξιδέψει πριν ακόμα κατασκευαστεί οτιδήποτε. Βέβαια τι θα απομείνει από τον “καμβά” δεν το εξηγούν οι μακέτες.

Μια λεπτόμερεια ακόμα: ο Κούσνερ δημιούργησε μια εταιρία ιδωτικού μετοχικού κεφαλαίου, την Affinity Partners, λίγο αφότου ο Τραμπ έχασε τις εκλογές από τον Μπάιντεν. Προσέλαβε πρώην αξιωματούχους του Τραμπ και συγκέντρωσε κεφάλαια 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την κατάθεση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς της εταιρείας, από τα οποία τα 2 δισεκατομμύρια από το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και τα υπόλοιπα από το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Μάλιστα λέγεται ότι αρχικά τα 4/5 της επιτροπής συμβούλων του Ταμείου Δημοσίων Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας απέριψαν την παροχή κεφαλαίων στην εταιρία του Κούσνερ, σύμφωνα με δημοσίευμα του  New York Times αλλά παρενέβη ο Σαουδάραβας πρίγκιπας και τους έπεισε. Ήταν λίγο μετά όταν ο διάδοχος του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, με τον οποίο ο Κούσνερ είχε συνεργαστεί στενά, κατηγορήθηκε από έκθεση των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών ότι είχε εγκρίνει τη δολοφονία ή τη σύλληψη του αρθρογράφου της Washington Post, Τζαμάλ Κασόγκι, ο οποίος τελικά δολοφονήθηκε και τεμαχίστηκε στο προξενείο της Σαουδικής Αραβίας στην Κωνσταντινούπολη το 2018.

Το ενδιαφέρον του Κατάρ και άλλων ξεκίνησε από τα Ιόνια πριν καταλήξει στην Αλβανία

Πριν την αναθέρμανση του Κατάρ για “ενεργειακές επενδύσεις στην Ελλάδα” (με πιο πρόφατες την επένδυση στον Πόρο και την συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ μετά τις συζητήσεις του πρωθυπουργού σε συνάντησή του με τον νέο Εμίρη του Κατάρ αλλά και την προηγηθείσα επένδυση …στην Καϊλή), ο πρώην Εμίρης του Κατάρ είχε αγόρασε το 2013 ένα ιδιωτικό νησί για να το μετατρέψει σε «Νησί Τέχνης». Μικρή λεπτομέρεια, Το  νησί ΟΞΥΑ είναι περιοχή NATURA και μπορούσε να χτίσει εκεί μόνο αγροτική κατοικία 80 τμ. Εκείνος “ονειρεύονταν” να κάνει μεγάλες επενδύσεις, εκθεσιακά κέντρα, μαρίνες, ξενοδοχεία, ελικοδρόμιο, κέντρα φιλοξενίας καλλιτεχνών. Λέγεται μάλιστα ότι αγόρασε και άλλα γειτονικά νησιά. Για να αλλάξει τον τόπο. Έλληνες πολιτικοί, δικηγόροι, δήμαρχοι, σύμβουλοί, εταιρίες του υποσχέθηκαν ότι θα αλλάξουν τη νομοθεσία για να πραγματοποιησει το όνειρό του. Ευτυχώς δεν τα κατάφερε/αν τότε.

Στη συνέχεια προσπάθησε να αγοράσε 15.000 στρέμματα  γύρω από το Ναυάγιο, στη Ζάκυνθο, για να χτίσει …επενδύοντας 2 δις δολάρια ένα γιγαντιαίο τουριστικό θέρετρο με πολυτελή ξενοδοχεία, εστιατόρια, μαγαζιά, spa, αθλητικές εγκαταστάσεις, κατοικίες. Αποδείχθηκε ότι αυτό που του πούλησε ένας ντόπιος ανήκε σε άλλους, στην εκκλησία, στο δημόσιο, υπήρχαν στην έκταση εκκλησίες, μοναστήρια, βοσκότοποι αλλά και χωράφια που καλλιεργούνταν χρόνια από τους κατοίκους της περιοχής. Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθηνών με απόφασή του αποφάνθηκε ότι η έκταση δεν άνηκε στον πωλητή ούτε στους προγόνους του οι οποίοι ήταν απλοί διαχειριστές. Η υπόθεση πήγε στην Εισαγγελία Διαφθοράς για να απαγγελθούν τελικά κατηγορίες για απάτες στους εμπλεκόμενους.

Όχι νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης εδώ και καιρό ΔΕΝ στοχεύουν να διευκολύνουν τέτοιες “επενδύσεις”. Δεν είμαστε τέτοια χώρα… Αλβανία δεν θα γίνουμε …ποτέ!

Posted on 18/08/2024 in Δελτία Τύπου

Share the Story

Back to Top