Οι εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων από τη ναυτιλία και την αεροπορία αυξάνονται, θέτοντας σε αυξανόμενο κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία, ιδίως για όσους ζουν κοντά σε λιμάνια και αεροδρόμια, σύμφωνα με ενημέρωση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) που δημοσιεύθηκε πρόσφατα. Η ενημέρωση ζητά βελτιωμένη παρακολούθηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης εντός και γύρω από αυτούς τους βασικούς κόμβους μεταφορών.
Οι θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται να γίνουν η κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης που σχετίζεται με τις μεταφορές στις παράκτιες πόλεις έως το 2030, σύμφωνα με την ενημέρωση του ΕΟΠ με τίτλο «Ποιότητα του αέρα γύρω από λιμάνια και αεροδρόμια», η οποία διερευνά το δίκτυο παρακολούθησης και τα επίπεδα ποιότητας του αέρα σε βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια και αεροδρόμια. Η μελέτη υποστηρίζει την αναθεωρημένη Οδηγία της ΕΕ για την Ποιότητα του Ατμοσφαιρικού Αέρα, η οποία προσδιορίζει τα λιμάνια και τα αεροδρόμια ως πιθανά σημεία με υψηλή επιβάρυνση στην ποιότητα του αέρα, όπου ενδέχεται να απαιτείται πρόσθετη παρακολούθηση για την καλύτερη αξιολόγηση των επιπτώσεων αυτών των πηγών ρύπανσης. Η ενημέρωση διερευνά και αξιολογεί τα δίκτυα παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα και τα επίπεδα ποιότητας του αέρα εντός και γύρω από τα μεγάλα λιμάνια και αεροδρόμια σε 18 ευρωπαϊκές χώρες, εστιάζοντας στους ρύπους που είναι τα λεπτά σωματίδια (PM 2,5 ) και το διοξείδιο του αζώτου (NO 2 ).
- Οι εκπομπές NOx από τη ναυτιλία και την αεροπορία αυξάνονται. Οι θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται να γίνουν η κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης που σχετίζεται με τις μεταφορές στις παράκτιες πόλεις έως το 2030 .
- Η τρέχουσα παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα γύρω από ορισμένα λιμάνια και αεροδρόμια είναι περιορισμένη και δεν αποτυπώνει πλήρως τον αντίκτυπό τους. Ο καλός σχεδιασμός του δικτύου είναι κρίσιμος για την αξιολόγηση πιθανών βλαβών στην ανθρώπινη υγεία.
- Οι συγκεντρώσεις NO2 στο περιβάλλον διπλασιάστηκαν σε ορισμένες περιοχές όταν ο άνεμος προερχόταν από τα αεροδρόμια ή τα λιμάνια, σε σύγκριση με άλλες κατευθύνσεις ανέμου. Τα επίπεδα NO2 στα λιμάνια και τα αεροδρόμια ήταν σταθερά υψηλότερα από ό,τι στις γύρω περιοχές, σε ορισμένες περιπτώσεις πάνω από το αναθεωρημένο ετήσιο όριο του 2030 για την ΕΕ.
- Ο αντίκτυπος στα PM 2,5 είναι σύνθετος και αποδίδεται λιγότερο άμεσα στις εκπομπές λιμένων ή αεροδρομίων μόνο. Ορισμένες γύρω περιοχές εμφάνισαν υψηλά επίπεδα. Έξι αεροδρόμια και 13 λιμάνια είχαν επίπεδα πάνω από την αναθεωρημένη οριακή τιμή για το 2030.
- Αυξημένες συγκεντρώσεις εξαιρετικά λεπτών σωματιδίων βρέθηκαν κοντά σε ορισμένα αεροδρόμια σε σύγκριση με τα επίπεδα υποβάθρου. Απαιτούνται τυποποιημένες μετρήσεις για συνεπείς αξιολογήσεις.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί τον μεγαλύτερο περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία στην Ευρώπη, με πολλαπλές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία (EEA, 2024b). Τα λεπτά σωματίδια (PM 2,5 ) και το διοξείδιο του αζώτου (NO 2 ) είναι δύο από τους κύριους ατμοσφαιρικούς ρύπους από αυτή την άποψη.
Στην ΕΕ-27, οι μεταφορές ήταν ο μεγαλύτερος εκπομπός οξειδίων του αζώτου (NOx ) το 2022 με μερίδιο 56,5%. Οι μεταφορές παρήγαγαν επίσης το 29,3% των PM 10 και PM 2,5 στην ΕΕ-27 το ίδιο έτος (EEA, 2024c).
Οι εκπομπές NOₓ από τις θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ-27 αυξήθηκαν κατά 10% μεταξύ 2015 και 2023. Αυτός ο τομέας αντιπροσωπεύει πλέον το 39% όλων των εκπομπών NOₓ από τις μεταφορές της ΕΕ-27 (EEA και EMSA, 2025). Η συμβολή του στις συνολικές εκπομπές σωματιδίων (PM 2,5 ) στις εκπομπές από τις μεταφορές παρέμεινε επίσης υψηλή, φτάνοντας στο μέγιστο του 43% το 2019 και διατηρώντας παρόμοια επίπεδα το 2022. Η σχετική συμβολή της ναυτιλίας στην ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ευρώπη αυξάνεται. Οι εκπομπές από τις θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται να ξεπεράσουν την οδική κυκλοφορία ως η κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης που σχετίζεται με τις μεταφορές και των συναφών επιπτώσεων στην υγεία στις παράκτιες πόλεις έως το 2030 (EEA και EMSA, 2025).
Οι αερομεταφορές (τόσο οι εγχώριες όσο και οι διεθνείς) αποτελούν σημαντικό εκπομπό NOx και αντιπροσωπεύουν το 14% όλων των εκπομπών από τις μεταφορές το 2022 (EEA, 2024c). Οι εκπομπές από αυτόν τον τομέα αυξήθηκαν για τους περισσότερους ρύπους μεταξύ 1990 και 2022 στην ΕΕ-27, συμπεριλαμβανομένων των NOx, των οξειδίων του θείου (SOx) , της αμμωνίας (NH3) και των σωματιδίων (PM10 και PM2,5) . Οι αυξήσεις των εκπομπών κυμάνθηκαν μεταξύ 47% και 117% από το 1990, ανάλογα με τον ρύπο (EEA, 2024a). Τα επίπεδα μειώθηκαν για το μεθάνιο (CH4), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και τις πτητικές οργανικές ενώσεις εκτός μεθανίου (NMVOC).
Η παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα εντός και γύρω από λιμάνια, αεροδρόμια και κοντινές πόλεις θα αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό θα βοηθήσει στην αξιολόγηση του ρόλου των εκπομπών από τη ναυτιλία και την αεροπορία, καθώς και από όλες τις συναφείς δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της οδικής κυκλοφορίας, των μη οδικών μηχανημάτων, της εκφόρτωσης χύδην φορτίων και των βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Αυτή η ενημέρωση διερευνά την παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα γύρω από βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια και αεροδρόμια, συγκρίνει τα επίπεδα NO₂ και PM 2,5 με κοντινές περιοχές, αναλύει τις τάσεις ρύπανσης και αξιολογεί τον πιθανό αντίκτυπο που έχουν αυτές οι πηγές στα επίπεδα ποιότητας του αέρα.
Λιμάνια και αεροδρόμια στην αναθεωρημένη οδηγία της ΕΕ για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα
Η αναθεωρημένη Οδηγία της ΕΕ για την Ποιότητα του Ατμοσφαιρικού Αέρα (ΕΕ, 2024) ορίζει ενημερωμένα και νέα πρότυπα ποιότητας του αέρα (Άρθρο 1 και Παράρτημα Ι) που πρέπει να πληρούνται έως το 2030. Αυτά ευθυγραμμίζονται περισσότερο με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ, 2021) για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ποιότητας του αέρα στην υγεία και το περιβάλλον. Η τελευταία έκθεση σχετικά με την κατάσταση της ποιότητας του αέρα στην Ευρώπη περιλαμβάνει μια συγκριτική ανάλυση σε σχέση με τα αναθεωρημένα πρότυπα (EEA, 2025). Αυτή αποκάλυψε ποικίλα επίπεδα ποιότητας του αέρα σε ολόκληρη την ήπειρο και την ανάγκη για ορισμένες περιοχές να λάβουν μέτρα για την τήρηση των νέων προτύπων.
Ενώ αυτά τα νέα πρότυπα δεν θα τεθούν σε ισχύ πριν από το 2030, οι ζώνες ποιότητας του αέρα που υπερβαίνουν τα όρια πρέπει να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν χάρτες πορείας για την ποιότητα του αέρα (Άρθρο 19), συμπεριλαμβανομένων μέτρων για τη μείωση της ρύπανσης και την επίτευξη συμμόρφωσης.
Η αναθεωρημένη οδηγία εισήγαγε την έννοια των θερμών σημείων ποιότητας του αέρα (Άρθρο 4), περιοχές με ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ρύπανσης που απαιτούν ειδικές προσπάθειες παρακολούθησης. Τα θερμά σημεία ποιότητας του αέρα περιλαμβάνουν τοποθεσίες με ισχυρή επιρροή από πηγές βαριάς ρύπανσης, όπως κοντινοί δρόμοι, βιομηχανικές πηγές, λιμάνια, αεροδρόμια, εντατική θέρμανση κατοικιών ή συνδυασμός αυτών. Κατά την αξιολόγηση των συνεισφορών από λιμάνια ή αεροδρόμια (Άρθρο 9 και Παράρτημα IV), τουλάχιστον ένα σημείο δειγματοληψίας πρέπει να εγκαθίσταται κατάντη της κύριας πηγής εντός της σχετικής κυρίαρχης κατεύθυνσης του ανέμου στην πλησιέστερη κατοικημένη περιοχή. Εάν η συγκέντρωση υποβάθρου είναι άγνωστη, ένα επιπλέον σημείο δειγματοληψίας πρέπει να βρίσκεται κατάντη της κύριας πηγής.
Ανάλυση δεδομένων ποιότητας αέρα γύρω από λιμάνια
Αυτή η έκθεση ανέλυσε τα 22 μεγαλύτερα και σημαντικότερα λιμάνια σε 10 ευρωπαϊκές χώρες, καλύπτοντας τα κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια για εμπορευματοκιβώτια, επιβάτες και εμπορεύματα (Σχήμα 1). Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Θεματικό Κέντρο για την Ανθρώπινη Υγεία και το Περιβάλλον (ETC HE) για την Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Έκθεση για τις Θαλάσσιες Μεταφορές (EEA και EMSA, 2025).
Περισσότερα:
Παρακολούθηση σημείων υψηλής ποιότητας αέρα
Οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου από τις θαλάσσιες μεταφορές αυξάνονται και η συμβολή του τομέα στις συνολικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων από τις μεταφορές καθίσταται ολοένα και πιο σημαντική σε σύγκριση με άλλους τομείς.
Επίσης, οι εκπομπές από τις αεροπορικές μεταφορές έχουν αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες για τα οξείδια του αζώτου και τα σωματίδια.
Η αναθεωρημένη Οδηγία της ΕΕ για την Ποιότητα του Ατμοσφαιρικού Αέρα εισάγει ενημερωμένα και νέα πρότυπα που πρέπει να επιτευχθούν έως το 2030, ευθυγραμμιζόμενη στενότερα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για τη μείωση των επιπτώσεων στην υγεία και το περιβάλλον. Ορίζει επίσης τα «θερμά σημεία ποιότητας του αέρα», περιοχές με ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ρύπανσης που απαιτούν στοχευμένες προσπάθειες παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένων τοποθεσιών όπως λιμάνια και αεροδρόμια. Ο καλός σχεδιασμός δικτύου είναι κρίσιμος για την αξιολόγηση πιθανών βλαβών στην ανθρώπινη υγεία.
Η ενημέρωση αξιολόγησε τον αριθμό και την τοποθεσία των σημείων δειγματοληψίας που παρακολουθούν την ποιότητα του αέρα κοντά σε λιμάνια και αεροδρόμια. Τα ευρήματα δείχνουν ότι η τρέχουσα παρακολούθηση γύρω από ορισμένους από αυτούς τους κόμβους μεταφορών είναι περιορισμένη (αριθμός και τοποθεσία των σημείων δειγματοληψίας) και δεν αποτυπώνει πλήρως τον αντίκτυπό τους.
Επίπεδα ποιότητας αέρα γύρω από λιμάνια και αεροδρόμια
Η ενημέρωση παρέχει μια σύγκριση των επιπέδων ρύπανσης μεταξύ λιμένων και αεροδρομίων, καθώς και των γύρω περιοχών.
Τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου στα λιμάνια και τα αεροδρόμια ήταν σταθερά υψηλότερα από ό,τι στις γύρω περιοχές και σε ορισμένες περιπτώσεις (λιμάνια Πειραιά και Νάπολης και αεροδρόμιο Λινάτε του Μιλάνου) ήταν πάνω από την αναθεωρημένη ετήσια οριακή τιμή της ΕΕ για το 2030 βάσει της αναθεωρημένης οδηγίας της ΕΕ. Για τα μισά λιμάνια, τα επίπεδα NO2 ήταν υπερδιπλάσια από αυτά των γύρω περιοχών.
Ο αντίκτυπος στα PM 2,5 είναι σύνθετος και αποδίδεται λιγότερο άμεσα στις εκπομπές λιμένων ή αεροδρομίων μόνο, καθώς ορισμένες γύρω περιοχές εμφάνισαν επίσης υψηλά επίπεδα, με σημαντικό αριθμό λιμένων και αεροδρομίων να υπερβαίνουν την αναθεωρημένη ετήσια οριακή τιμή της ΕΕ για το 2030.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει ο κορυφαίος κίνδυνος για την υγεία από το περιβάλλον
Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την περιβαλλοντική υγεία στην Ευρώπη, με πολλαπλές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία. Τα λεπτά σωματίδια και το διοξείδιο του αζώτου είναι δύο από τους κύριους ατμοσφαιρικούς ρύπους από αυτή την άποψη.
Η παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα εντός και γύρω από λιμάνια, αεροδρόμια και κοντινές πόλεις θα αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό θα βοηθήσει στην αξιολόγηση του ρόλου των εκπομπών από τη ναυτιλία και την αεροπορία, καθώς και από όλες τις συναφείς δραστηριότητες.
Ορισμένα από τα λιμάνια και τα αεροδρόμια που εξετάστηκαν ενδέχεται να απαιτούν ενισχυμένα δίκτυα παρακολούθησης, καθώς θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως θερμά σημεία επιδείνωσης της ποιότητας του αέρα, ενώ οι γύρω περιοχές ενδέχεται να απαιτούν μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όπως απαιτείται από την αναθεωρημένη οδηγία για την ποιότητα του αέρα.