του Γιάννη Παρασκευόπουλου
Δύο χρόνια μετά, η συζήτηση για τα Τέμπη δικαιολογημένα παραμένει στο προσκήνιο. Επί δεκαετίες ο σιδηρόδρομος υποβαθμιζόταν συστηματικά σε μεταφορικό μέσο Β’ κατηγορίας, με τις ζωές των επιβατών του (και των εργαζομένων του) να καταλήγουν τελικά και αυτές σε ζωές Β’ κατηγορίας. Οι πολιτικές ευθύνες είναι βαριές, και δεν εξαντλούνται μόνο στους κυβερνητικούς χειρισμούς μετά τη σύγκρουση. Δικαιολογημένη είναι και η οργή του κόσμου: ζητούμενο, όμως, είναι και με τι τρόπους θα αλλάξουν τα πράγματα.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στην αιχμή της προώθησης του σιδηροδρόμου και των συνδυασμένων μεταφορών βρίσκονται τα Πράσινα κόμματα. Τα τελευταία, τον θεωρούν βασικό εργαλείο για την Πράσινη Μετάβαση: εξοικονομεί μέχρι και 80% της ενέργειας που καταναλώνουν οι οδικές μεταφορές, μπορεί άμεσα να κινηθεί με 100% καθαρή ενέργεια, κάθε διεύρυνση του ρόλο του εκτοπίζει ορυκτά καύσιμα που κινούν οδικές μεταφορές και αεροπλάνα. Σημαντικό είναι ότι οι Πράσινοι ενδιαφέρονται για το σύνολο των τρένων, όχι μόνο για τις γραμμές Υψηλών Ταχυτήτων: σχετικά πρόσφατη είναι η αναλυτική πρόταση των Γερμανών Πράσινων για το EURO NIGHT SPRINTER, με δίκτυο 40 νυχτερινών επιβατικών γραμμών που θα καλύπτουν καθημερινά όλη την Ευρώπη με ορίζοντα το 2030: τρεις από αυτές, αφορούν και την Ελλάδα.
Για την Ελλάδα, αντίστοιχο δείγμα γραφής θα μπορούσαν να αποτελούν όσα έκανε ο πράσινος χώρος την περίοδο 2007-2013, όταν αποτελούσε σχετικά υπολογίσιμη πολιτική δύναμη.
2007: Αναλυτικό υπόμνημα στον Υπουργό Μεταφορών για πολιτική μεταφορών με κορμό τον σιδηρόδρομο.
2008: Αντιδράσεις στο πρώτο κύμα συρρίκνωσης του ΟΣΕ
2009: Εκλογική περιοδεία με ναυλωμένο τρένο σε Ελευσίνα, Μέγαρα, Κόρινθο, Ναύπλιο. Λίγο μετά, ναυλωμένα «τρένα της Κλιματικής Αλλαγής» προς Τρίπολη/Μεγαλόπολη και Κοζάνη.
Πρόταση για μεταφορά αυτοκινήτων με τρένα , ως λύση για τον πολύμηνο αποκλεισμό του δρόμου στα Τέμπη από κατολίσθηση. Νέο, αναλυτικό υπόμνημα για την πολιτική μεταφορών.
2009-2014: Διαρκείς παρεμβάσεις και στο ευρωκοινοβούλιο. Ανοικτή επιστολή στους ευρωβουλευτές για τον ακρωτηριασμό του ΟΣΕ με το 1 ο Μνημόνιο. Συνολικά πάνω από 15
ερωτήσεις προς την Κομισιόν για τα ελληνικά τρένα.
2010: Απέναντι στον όρο του 1 ο Μνημονίου για κλείσιμο γραμμών, αναλυτική εναλλακτική πρόταση εξυγίανσης του ΟΣΕ σε συνεργασία με άλλο ευρωπαϊκό δημόσιο σιδηρόδρομο. Ο υπουργός Υποδομών του ΠΑΣΟΚ αρνείται συνάντηση, ξεκινούν οι διαμαρτυρίες: λωρίδα με πένθος στο άγαλμα του Τρικούπη για τη Μέρα Περιβάλλοντος του 2010, χάπενινγκ διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο , εκστρατεία με ναυλωμένο τρένο στην Πελοπόννησο
Εξώδικο στον ΟΣΕ αναδεικνύει το Μεγάλο Ψέμα ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, με τον τεχνητό πολλαπλασιασμό των ελλειμμάτων του τρένου.
2011: Περιοδείες σε Φλώρινα , Τρίπολη, Καλαμάτα, Πύργο, Πάτρα, λίγο πριν το κλείσιμο των τρένων. Στη Φλώρινα, καταλυτική συμβολή του πράσινου χώρου στην πολύμηνη κινητοποίηση που ξανάφερε το τρένο στην πόλη .
2012: Θέτουν τη βιωσιμότητα του τρένου, και στην προεκλογική εκστρατεία . Προτείνουν συνδυασμένες μεταφορές με κορμό το τρένο, ανοίγουν έγκαιρα και το θέμα της ανεπάρκειας των 50 εκ. ευρώ/χρόνο
2013: Λίγο πριν την ιδιωτικοποίηση καταθέτουν ξανά, σε συνεργασία με κινήσεις υποστήριξηςτου τρένου, εναλλακτική πρόταση για αναδιοργάνωση της ΤΡΕΝΟΣΕ , με δημόσιο χαρακτήρα και ευρωπαϊκή εμπλοκή.
Από την αποδυνάμωση και συρρίκνωση του Πράσινου χώρου μετά τις εκλογικές ήττες του 2012-4, έχασε και ολόκληρη η ελληνική κοινωνία: αν ένα σχετικά μικρό κόμμα, με παρουσία τότε μόνο στο ευρωκοινοβούλιο, μπόρεσε το 2008-13 να σηκώσει σχεδόν όλο το βάρος της υπεράσπισης του τρένου, δεν θα ήταν σημαντικό να του είχε δοθεί η δυνατότητα να τη συνεχίσει;
Η τωρινή απουσία υπολογίσιμου Πράσινου πολιτικού πόλου στη χώρα μας, κοστίζει σημαντικά σε όλη την ελληνική κοινωνία. Μόλις πέρσι, πέρασε στα ψιλά η κυβερνητική περικοπή των 2/3 των σιδηροδρομικών έργων που οι ίδιοι είχαν προγραμματίσει, ενώ η αναζήτηση βιώσιμης προοπτικής για τις μεταφορές και τον σιδηρόδρομο σχεδόν απουσιάζει από τον δημόσιο διάλογο.
Είναι σημαντικό, λοιπόν, να ανοίξουμε ξανά τη συζήτηση, για το πώς θα καλυφθεί αυτό το κενό.
- Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος είναι μέλος των Πράσινων-Οικολογία

ΠΡΑΣΙΝΟΙ – Οικολογία: Συνεχίζει και σήμερα η κυβέρνηση το έγκλημα των Τεμπών, με άλλα μέσα
Κατηγορηματικά αντίθετοι στην περικοπή του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων σε σιδηροδρομικά έργα, δηλώνουν οι Πράσινοι Οικολογία: περικόπτονται σχεδόν τα 2/3 των έργων που είχε δρομολογήσει η ίδια η ΝΔ ως κυβέρνηση, το 2019-2023.
Όλα δείχνουν ότι συνεχίζεται και σήμερα, με άλλα μέσα, η εγκληματική λογική που θεωρεί το τρένο μεταφορικό μέσο Β΄ κατηγορίας και οδήγησε πριν 1 χρόνο στα Τέμπη: η ίδια λογική υπονομεύει σήμερα σε επικίνδυνο βαθμό και τους δεσμευτικούς κλιματικούς στόχους της χώρας.
Επιπλέον, οι Πράσινοι-Οικολογία φέρνουν στο φως συγκεκριμένα στοιχεία για προσωπική εμπλοκή του Κυρ. Μητσοτάκη σε απροκάλυπτη πελατειακή και ψηφοθηρική συναλλαγή με οικονομικά συμφέροντα που κερδίζουν από τη διαιώνιση της υποβάθμισης του σιδηροδρόμου, όπως τα ΚΤΕΛ.
Αναλυτικότερα:
Στα ήδη δρομολογημένα έργα που παγώνουν με τον νέο σχεδιασμό της Ν.Δ., περιλαμβάνονται η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη, οι επεκτάσεις του Προαστιακού της Αθήνας προς Ραφήνα και Λαύριο, και ο Προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η περικοπή των σιδηροδρομικών έργων αποτελεί καθαρά πολιτική επιλογή, καθώς κανένα έργο νέων αυτοκινητοδρόμων δεν αναβάλλεται ούτε περικόπτεται.
Σε κίνδυνο μπαίνουν και οι δεσμευτικοί ευρωπαϊκοί στόχοι της χώρας για το κλίμα, που απαιτούν 30% των οδικών εμπορευματικών μεταφορών άνω των 300 χλμ να μεταφερθούν στον σιδηρόδρομο μέχρι το 2030, καθώς και συνδυασμένες μεταφορές με κορμό το τρένο για την πλειονότητα των επιβατικών μεταφορών μεσαίων αποστάσεων μέχρι το 2040-50, ώστε οι μεταφορές να έχουν ανεκτές απαιτήσεις σε ενέργεια: για το ίδιο μεταφορικό έργο, ο σιδηρόδρομος χρειάζεται μόλις το 1/7 της ενέργειας των οδικών μεταφορών.
Η ίδια εγκληματική λογική, που οδήγησε και στα Τέμπη
Πρακτικά η κυβέρνηση επιμένει να θεωρεί το τρένο μεταφορικό μέσο 2ης κατηγορίας, συνεχίζοντας την εγκληματική λογική που οδήγησε πριν 1 χρόνο στα Τέμπη:
◆Τα ζωτικά συστήματα ασφαλείας στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, είχαν αφεθεί εκτός λειτουργίας για 13 ολόκληρα χρόνια: σε αυτοκινητοδρόμους ή αεροδρόμια, ανάλογα κενά ασφαλείας δεν θα ήταν ανεκτά ούτε για 13 μέρες.
◆Στη στελέχωση του σιδηροδρομικού δικτύου, καλύπτονταν μόλις 740 από τις 2.100 θέσεις που προβλέπονταν στο (ήδη συρρικνωμένο) οργανόγραμμα του 2017: ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας είχε έρθει στα 58 του, με μετάταξη από άσχετη ειδικότητα, επειδή οι κανονικές προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ ήταν επί δεκαετίες μηδενικές και δεν βρισκόταν άλλος τρόπος κάλυψης των κενών.
Η κυνική πελατειακή συναλλαγή με τους «ωφελημένους» των Τεμπών, και η προσωπική εμπλοκή του Κυρ. Μητσοτάκη
Δυστυχώς, όμως, το έγκλημα των Τεμπών δεν φαίνεται να είναι η τελευταία πράξη. Η τωρινή περικοπή των σιδηροδρομικών έργων είχε προαναγγελθεί έμμεσα από τον ίδιο τον κ. Μητσοτάκη αμέσως μετά τα Τέμπη, σε 6σέλιδη προεκλογική συνέντευξή του στο περιοδικό GR.TRAVEL που διακινείται δωρεάν στα υπεραστικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ όλης της χώρας: στη συνέντευξη αυτή διαβεβαίωνε με νόημα ότι «οι επεκτάσεις του σιδηροδρόμου θα είναι λελογισμένες».
Με δεδομένο ότι το συγκεκριμένο τεύχος # 17 του περιοδικού διακινήθηκε μέχρι και σε 1 εκ. επιβάτες των ΚΤΕΛ, σε όλες τις μαζικές μετακινήσεις για το Πάσχα του 2023 και για τις διπλές εθνικές εκλογές, η εκτεταμένη προεκλογική συνέντευξη Μητσοτάκη αποτελούσε αναμφίβολα προκλητικά προνομιακή μεταχείριση: ο ίδιος προβαλλόταν ως «πρωθυπουργός και αρχηγός της ΝΔ», ενώ για κανένα άλλο κόμμα ή πολιτικό δεν υπήρχε το παραμικρό ρεπορτάζ. Μαζί με τις αεροπορικές εταιρίες και τις κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων, τα ΚΤΕΛ είχαν εκείνη την εποχή μεγάλα επιπλέον έσοδα από την κατάρρευση της επιβατικής κίνησης του σιδηροδρόμου.
Η απευθείας (και δωρεάν) προνομιακή προεκλογική προβολή Μητσοτάκη μέσω των ΚΤΕΛ σε πάνω από το 10% του εκλογικού σώματος, λίγες μόνο εβδομάδες μετά τα Τέμπη, θα μπορούσε τότε να παρεξηγηθεί και ως «αντίδωρο» για την τραγωδία.
Σήμερα αποδεικνύεται κάτι ακόμη χειρότερο: κυνική ψηφοθηρική συναλλαγή του πρωθυπουργού με τους ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου, για περικοπή των 2/3 των σιδηροδρομικών έργων που είχε ήδη δρομολογήσει η δική του κυβέρνηση, έναντι προνομιακής προεκλογικής προβολής.
Ο σιδηρόδρομος και οι Πράσινες προτεραιότητες
Από την πλευρά μας, οι Πράσινοι-Οικολογία θεωρούμε τον σιδηρόδρομο βασικό μέρος της λύσης απέναντι στην κλιματική κρίση και την επείγουσα ανάγκη για κοινωνικά δίκαιη Πράσινη Μετάβαση. Εκτεταμένη στροφή στο τρένο είναι αναγκαία για οικονομία χαμηλών απαιτήσεων σε ενέργεια, καθώς ο σιδηρόδρομος απαιτεί 7 φορές λιγότερη ενέργεια από τις οδικές μεταφορές, για το ίδιο μεταφορικό έργο. Την ώρα που η κλιματική κρίση απαιτεί επειγόντως μια οικονομία χαμηλών απαιτήσεων σε ενέργεια, δεν υπάρχει απολύτως κανένα περιθώριο να αναβάλουμε τις αναγκαίες επενδύσεις στον σιδηρόδρομο και στη Δίκαιη Πράσινη Μετάβαση.
✅ Υποστηρίζουμε υποδομές για συνδυασμένες μεταφορές με κορμό τον σιδηρόδρομο: μέχρι το 2040 να έχουν συνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο όλα τα μεγάλα λιμάνια και τα βασικά αεροδρόμια της ηπειρωτικής Ελλάδας.
✅ Ζητάμε επαναλειτουργία των γραμμών που έκλεισαν, ιδιαίτερα την περίοδο 2010-2011, καθώς και ανταποκρίσεις με συστηματική τοπική συγκοινωνία στις πόλεις με σταθμούς εκτός αστικού ιστού (όπως Κόρινθος και Λιβαδειά).
✅Προωθούμε επείγουσες συνεργασίες με τις Βαλκανικές χώρες, αλλά και την Κεντρική Ευρώπη, για ολοκληρωμένο επιβατικό και εμπορευματικό δίκτυο τρένων. Σημαντικό είναι να προλάβουμε και το «τρένο» των διεθνών νυχτερινών σιδηροδρομικών συνδέσεων, που αναπτύσσεται τώρα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Οι Πράσινοι – Οικολογία δηλώνουμε την κατηγορηματική μας αντίθεση στην κοντόφθαλμη και πελατειακή λογική του Κυρ. Μητσοτάκη και της ΝΔ. Η εμμονή στον στραγγαλισμό του σιδηροδρόμου, ακόμη και ως μεσοπρόθεσμης προοπτικής, βλάπτει σοβαρά και τους πολίτες: ιδιαίτερα στην Αττική, τη Δυτική Θεσσαλονίκη και την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.
14 Απριλίου, 2024
ΠΡΑΣΙΝΟΙ – Οικολογία: Απονομή δικαιοσύνης στη μνήμη των 57 θυμάτων