Με το ποδήλατο, όπως γίνεται σε σύγχρονες, βιώσιμες πόλεις

Μιχάλης Τρεμόπουλος: Ποδηλατική πορεία στη Θεσσαλονίκη

(Ο Μιχαλης Τρεμόπουλος είναι δημοτικός σύμβουλος, π. ευρωβουλευτής ΠΡΑΣΙΝΟΙ / ΕFA, υποψήφιος εκ νέου με την ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, με υποψήφιο δήμαρχο τον Σπ. Πέγκα)

Η ποδηλατοπορεία που οργανώσαμε με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα των πόλεων χωρίς αυτοκίνητα πραγματικά έσωσε την τιμή της πόλης! Το οργάνωσε η Οικολογία Αλληλεγγύη με νέους φίλους και φίλες από τη Θεσσαλονίκη για Όλους.

Με παλμό και κέφι ξεκινήσαμε από το Δημαρχείο και γυρίσαμε τους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ο Πέγκας παρών! Οι άλλοι υποψήφιοι Δήμαρχοι, είτε μένουν στα καλά λογάκια, είτε αδιαφορούν είτε -πολύ χειρότερα, όπως ο Ζέρβας- οργανώνουν αυτοκινητιστικές επιδείξεις!

#ΘεσσαλονίκηΓιαΌλους #ΟικολογίαΑλληλεγγύη

Νίκος Χρυσόγελος: ποδήλατο, επιλογή βιώσιμης μετακίνησης, όχι μόνο Κυριακής

(Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων με τον συνδυασμό του Χάρη Δούκα, Αθήνα Τώρα)

Δεν είναι τυχαίο που και τα δύο οικολογικά και οικονομικά μέσα μετακίνησης, το #τρένο και το #ποδήλατο παραμένουν στο περιθώριο των σχεδιασμών όλων των κυβερνήσεων.

#Ποδηλάτης από το 1989, δεν πήρα από άποψη ΙΧ αυτοκίνητο, έχω συμμετάσχει σχεδόν σε όλες τις ποδηλατικές διαδηλώσεις, έχω πάρει στα σοβαρά το μήνυμα “Για να ζήσουμε την πόλη που ονειρευόμαστε”. Με κινητοποιεί πάντα κάθε διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, χιλιάδων ανθρώπων που μετακινούνται με το ποδήλατο αλλά και χιλιάδων άλλων που θέλουν να γίνουν ποδηλάτες, όμως δεν νοιώθουν ασφαλείς και γι αυτό δεν τολμούν.

Το ποδήλατο είναι μέσο μετακίνησης, καθημερινά, για να πας στη δουλειά, στο σχολείο, στα ψώνια, παντού, όχι απλώς για μια εκδρομή. Αρκεί να διασφαλιστεί η δυνατότητα όλων να μετακινούνται με #ασφάλεια χρησιμοποιώντας ποδήλατο.

Η πανδημία επιτάχυνε τη χρήση του ποδηλάτου σε εκατοντάδες ευρωπαϊκές πόλεις, οδήγησε σε χιλιάδες χλμ νέων ποδηλατόδρομων που διασχίζουν πλέον τις περισσότερες χώρες, δεν περιορίζονται μέσα σε μια πόλη ή μια …γειτονιά. Έρχονται (και) στη χώρα μας πολλοί ποδηλάτες από βόρειες χώρες. Αρκετοί από αυτούς επιλέγουν να μείνουν και στο δικό μας #WelcommonHostel αφού είναι από τα φιλικά στο πιδήλατο #hostel. Πολλοί νέοι και νέες με ποδήλατο συνεχίζουν το ταξίδι τους στην Τουρκία, στην Αφρική, στα βάθη της Ασίας.

Ακόμα και το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο παρέχει στους ευρωβουλευτές τη δυνατότητα να μετακινούνται με ποδήλατο. Στην Ελλάδα ακόμα παρέχουν …αυτοκίνητο στους βουλευτές αλλά και στους ευρωβουλευτές (προσωπικά αρνήθηκα να πάρω ΙΧ και να αποσπαστεί σε εμένα αστυνομικός για να το οδηγεί, όπως παρείχε στους ευρωβουλευτέςτο ελληνικό κοινοβούλιο).

Οι #πράσινοι έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε όλα τα επίπεδα, τοπικό, εθνικό, ευρωπαικό στην επέκταση της χρήσης του ποδηλάτου. Πρόεδρος σήμερα – όχι τυχαία – της σημαντικής Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου είναι η πράσινη – και φίλη – Karima Delli, η έκθεση της οποίας για την ευρωπαική στρατηγική για το ποδήλατο υπερψηφίστηκε πρόσφατα από το Ευρωκοινοβούλιο. Την περιμένουμε στην Ελλάδα τις επόμενες εβδομάδες για να στηρίξει την εκλογική καμπάνια μας αλλά κυρίως για να αναδείξουμε τα θέματα του τρένου και του ποδηλάτου σε ευρωπαικό επίπεδο Greens/EFA in the European Parliament

Στην #Ελλάδα πάνω από 20 χρόνια υπόσχονται και δεν κάνουν τίποτα. Το μόνο ουσιαστικό μέτρο είναι η δυνατότητα να μεταφέρονται στο τελευταίο βαγόνι του ηλεκτρικού 2 – 3 ποδήλατα.

Δίνουν δεκάδες δις για αυτοκινητοδρόμους, αλλά για το ποδήλατο (όπως και για το τρένο) εδώ και δεκαετίες σχεδιάζουν, σχεδιάζουν, σχεδιάζουν, αλλά τίποτα δεν κάνουν.

Καιρός να το αλλάξουμε αυτό.

– Να μπούμε όλοι και όλες σε συλλόγους για το ποδήλατο

– Να ξαναζωντανέψουμε τις μαζικές ποδηλατοπορείες, μέχρι να καταλάβει το ποδήλατο το χώρο που του ανήκει.

– Να διεκδικήσουμε μειωμένπ ΦΠΑ σε ότι έχει σχέση με το ποδήλατο.

– Να πιέσουμε τις δημοτικές και περιφερειαρχές αρχές να δώσουν ώθηση στην ποδηλατοκίνηση με σοβαρό, οργανωμένο και αποτελεσματικό τρόπο.

 

Χάρης Κουγιουμτζόπουλος: Η Αττική χρειάζεται Βιώσιμες μετακινήσεις

(υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με την παράταξη ΑΤΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ με επικεφαλής τον Γιώργο Ιωακειμίδη)

Το θέμα έχει δύο παραμέτρους:

Στην Αττική καταπατούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και ο πεζός και ο ποδηλάτης και ο άνθρωπος με ειδικές ανάγκες, στερούνται του δικαιώματος να μετακινούνται με ασφάλεια και όχι ως πολίτες δεύτερη κατηγορίας.

Και η δεύτερη παράμετρος είναι ότι στην Αττική ο εποχούμενος σε αυτοκίνητο, χρειάζεται 37% παραπάνω χρόνο για να διανύσει μια μέση απόσταση. Στην Αττική ο μέσος εποχούμενος ξοδεύει 170 ώρες το χρόνο (μία εβδομάδα) αναμένοντας στην ουρά με το αυτοκίνητό του.

Αυτή η μετακίνηση δεν είναι βιώσιμη.

Η Αττική είναι μια περιφέρεια στην οποία «απαγορεύεται» ουσιαστικά να περπατάς, να μετακινείσαι με το ποδήλατο, πολύ περισσότερο με αμαξίδιο, ακόμη και με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που είναι εντελώς αναξιόπιστα και απαξιωμένα. Ο κίνδυνος που διατρέχεις είναι απαγορευτικός. Στην Αττική όταν μια μητέρα αφήνει το παιδί της να πάει στο σχολείο με τα πόδια, το εκθέτει σε κίνδυνο. Η έκθεση ανηλίκου σε κίνδυνο τιμωρείται από τον νόμο.

Οι ηλικιωμένοι και οι μητέρες με τα καροτσάκια είναι αποκλεισμένοι από την επιλογή του να περπατάνε στα πεζοδρόμια που δεν υπάρχουν.

Αυτές οι συνθήκες έχουν τεράστιες οικονομικές, κοινωνικές υγειονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Αναφέρω μόνο μερικές:

Σημαίνουν επιβάρυνση των νοικοκυριών με τα έξοδα αυτοκινήτου. Σημαίνουν μαρασμό των τοπικών αγορών.

Απομόνωση των ανθρώπων και ειδικά των παιδιών. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που μετακινούνται συνεχώς με το αυτοκίνητο παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη της αντιληπτικής τους ικανότητας.

Σημαίνουν σοβαρές υγειονομικές επιπτώσεις. Ο σύγχρονος άνθρωπος ηλικίας 50 ετών, ανήκει στην πρώτη γενιά μετά από 75.000 που διαμορφώθηκε το DNA του Ηomo Sapiens, που δεν περπατάει τουλάχιστον 5 χιλιόμετρα την ημέρα. Με σοβαρές επιπτώσεις στα καρδιαγγειακά, στο έντερο, στο διαβήτη και σε πολλές άλλες χρόνιες παθήσεις που σημαίνουν και αυτές εκτός όλων των άλλων και οικονομική επιβάρυνση.

Σημαίνουν πρόσθετο στρες, διαπληκτισμούς, ατυχήματα, ζημιές και θανατηφόρα.

Σημαίνουν μόλυνση της ατμόσφαιρας που ευθύνεται για 15.000 πρόωρους θανάτους ετησίως στην Ελλάδα και αύξηση του φαινομένου της αστικής θερμικής νησίδας και λόγω καυσαερίων που επιφέρει νέες παθογένειες.

Η Αττική είναι από τις χειρότερες περιφέρειες με τους χειρότερους δείκτες του κόσμου στο θέμα της μετακίνησης.

Και το χειρότερο; Ενώ όλες οι μεγάλες πόλεις του Δυτικού Κόσμου ασκούν εντατικά πια πολιτικές εναλλακτικών μετακινήσεων με υπερσύγχρονα δίκτυα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με την δημιουργία εκατοντάδων χιλιομέτρων πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων… στην Αττική ασκούμε ακριβώς τις αντίθετες πολτικές, προσπαθώντας να αναπτύξουμε το οδικό δίκτυο για ην διευκόλυνση του Ι.Χ.

Τι κι αν οι μελετητές και οι επιστήμονες παγκοσμίως διαπιστώνουν και συμβουλεύουν ότι όσο διευκολύνεις το Ι.Χ., τόσο επιδεινώνεις το πρόβλημα; Οσο μεγάλους και ευρύχωρους δρόμους και να φτιάξεις, θα έχεις πάντα στενώσεις και πρόβλημα. Στην Αττική επιμένουμε να επενδύουμε στον λάθος τρόπο οικοδόμησης και στην αύξηση του Ι.Χ. που προβλέπεται να είναι της τάξεως του 38% τα επόμενα πέντε χρόνια.

Στην Αττική δεν έγινε ούτε ένα μέτρο ποδηλατόδρομος τα τελευταία 7 χρόνια.

Οι Λύσεις:

Δεν θα πω την δική μου άποψη και ότι έχω καταγράψει σήμερα από τους επιστήμονες, τις μελέτες, τα forumκαι τις ημερίδες που έχω παρακούθήσει. Κάνω απλά copy paste αυτό που μου απάντησε το Chat GTP(Τεχνητή Νοημοσύνη) στην ερώτηση “πώς μπορούμε να λύσουνε το πρόβλημα της μετακίνησης στην Αττική».

1. Αναβάθμιση των Δημόσιων Μεταφορικών Συστημάτων: Η επένδυση σε νέες γραμμές μετρό, επεκτάσεις λεωφορειακών δικτύων και βελτίωση των συχνοτήτων θα κάνει τα δημόσια μέσα μεταφοράς πιο αξιόπιστα και ελκυστικά για τους κατοίκους.

2. Αειφορική Μετακίνηση:Η προώθηση της χρήσης ποδηλάτων και ηλεκτρικών σκούτερ, μαζί με την κατασκευή ασφαλών ποδηλατικών διαδρομών, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ρύπανσης.

3. Εφαρμογή Έξυπνων Τεχνολογιών: Η χρήση εφαρμογών για την πλοήγηση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας μπορεί να βελτιώσει τη ροή της κυκλοφορίας και να εξοικονομήσει χρόνο για τους οδηγούς.

4. Προώθηση της Κοινής Χρήσης Οχημάτων: Οι υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων και ποδηλάτων μπορούν να μειώσουν τον αριθμό των ατομικών οχημάτων και να ελαχιστοποιήσουν τη στάθμευση στο κέντρο της πόλης.

5. Ευαισθητοποίηση του Κοινού: Εκπαιδευτικές εκστρατείες για την σημασία της προσεκτικής οδήγησης, της μετακίνησης με δημόσια μέσα και της αειφόρου μετακίνησης μπορούν να ενημερώσουν και να ενθαρρύνουν το κοινό.

Σε συνδυασμό με τη συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων φορέων και τη συνεχή παρακολούθηση των αποτελεσμάτων, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πιο αποτελεσματική και βιώσιμη κινητικότητα στην Αττική που θα εξυπηρετεί τους πολίτες και θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η βελτίωση της κινητικότητας στην Αττική απαιτεί ολοκληρωμένη προσέγγιση με τη συνεργασία των αρχών, του κοινού, και τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Με την εφαρμογή των παραπάνω λύσεων, η πόλη μπορεί να γίνει πιο προσβάσιμη, βιώσιμη και ευχάριστη για τους κατοίκους της.»

Εγώ μόνο θα προσθέσω τα πεζοδρόμια. Για να εγκαταλείψει το Ι.Χ. ο κάτοικος της Αττικής στις μικρές αποστάσεις κάτω του χιλιομέτρου, για να πάει με τα πόδια στην στάση των λεωφορείων, για να πάει ο μαθητής με τα πόδια στο σχολείο, για να κινηθεί με το αμαξίδιο το ΑμεΑ, πρέπει να νιώσουν ασφαλείς και ελεύθεροι σε ευρύχωρα πεζοδρόμια.

Posted on 27/09/2023 in Δελτία Τύπου

Share the Story

Back to Top