ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ: Προωθούνται από την κυβέρνηση Πράξεις Υποβάθμισης του Περιβάλλοντος η μία μετά την άλλη!

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ καταγγέλλουμε την συνέχιση και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων Πράσινων απαράδεκτων μοντέλων διακυβέρνησης, ενώ υποσχέθηκε ότι θα «τελείωνε», δήθεν, με το παλιό. Δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις γενικότερα αλλά πιστεύαμε ότι η κυβέρνηση θα επέλεγε να θέσει στο «χρονοντούλαπο της ιστορίας» πρακτικές που δεν συνάδουν με στοιχειωδώς ορθολογική διακυβέρνηση. Δυστυχώς, αναπαράγει πελατειακές κι αντιδημοκρατικές πρακτικές, όπως έκαναν συχνά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, «περνώντας» απαράδεκτες ρυθμίσεις σε άσχετα με το θέμα νομοθετήματα.

Η κυβέρνηση θα έπρεπε να ντρέπεται διπλά για το τελευταίο «κατόρθωμά» της. Δυο  αντι-περιβαλλοντικές ρυθμίσεις για σοβαρά θέματα (ενέργεια και σκουπίδια) περιλαμβάνονται σε ΦΕΚ παραμονή Χριστουγέννων της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ΠΝΠ.24/24-12-2015 [1] που περιλαμβάνει πολλά και διάφορα για την «ανθρωπιστική κρίση» αλλά κι ελαστικές διατάξεις για όσους δεν πληρώνουν ή κρύβουν ΦΠΑ. Η ανευθυνότητα της κυβέρνησης είναι μεγάλη:

Με …προσωρινή άδεια λειτουργίας από 1999 μέχρι 2017 οι μονάδες της ΔΕΗ!

Στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου 24 της 24/12/2015, περιλαμβάνεται το άρθρο 9 με το οποίο  «παρατείνεται η προσωρινή άδεια λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2017» [2].  Έτσι έχουμε μια διαδικασία «προσωρινής» παράτασης των αδειών λειτουργίας από το 1999 μέχρι και το 2017 μιας σειράς ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ (28 ολόκληρα χρόνια!). Για να επιβεβαιώνεται το ρηθέν, «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού»!

waste

Νέα αναβολή στην εφαρμογή νομοθεσίας για μείωση αποβλήτων

Με το άρθρο 7 της ΠΝΠ [3] αναστέλλεται γι άλλον ένα χρόνο (μέχρι 31/12/2016, αν και έπρεπε να εφαρμόζεται από το 2014) η εφαρμογή του άρθρου 43 [4] του νόμου 4042 του 2012 για επιβολή ειδικού τέλους ταφής σε οργανισμούς ή επιχειρήσεις για κάθε τόνο απορριμμάτων που καταλήγει σε ΧΥΤΑ χωρίς να έχει υποστεί προεπεξεργασία. Η ενέργεια αυτή είναι ευθέως αντίθετη με τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις μας όπως απορρέουν από τις Οδηγίες 98/2008 [5] και 99/2008 [6] και τον νόμο 4042 του 2012 [7]. Όπου εφαρμόζεται, το μέτρο αυτό αποτελεί βασικό εργαλείο – κίνητρο [8] για μείωση των απορριμμάτων που καταλήγουν για ταφή, και για ενίσχυση της πρόληψης, μείωσης, επαναχρησιμοποίησης,  ανακύκλωσης και κομποστοποίησής τους [9].

Θα επιβράβευε τους Δήμους και τους δημότες εκείνους που προσπαθούν περισσότερο, μια και αυτοί θα πλήρωναν λιγότερα σε σχέση με δήμους και δημότες που ΔΕΝ προσπαθούν να μειώσουν και να ανακυκλώσουν τα απορρίμματα. Ο νόμος προβλέπει ότι τα έσοδα αυτά πηγαίνουν στο «Πράσινο Ταμείο» και διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και έργων ανάκτησης και διάθεσης αποβλήτων.

Θα μπορούσε, επίσης, να ανοίξει τον δρόμο σε ένα νέο μοντέλο χρέωσης των τελών καθαριότητας με βάση την ποσότητα αυτών που απορρίπτονται (Πληρώνω με βάση Όσα σκουπίδια Πετάω) και όχι – όπως γίνεται σήμερα –  με βάση άσχετα κριτήρια.

Η απαράδεκτη αυτή πράξη φέρει τις υπογραφές σχεδόν του συνόλου των υπουργών (και του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος) και είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την υιοθέτηση τον Ιούνιο 2015 [10] του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων [11] με το οποίο προβλέπονται (α) ότι οι Δήμοι αναλαμβάνουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για επίτευξη φιλόδοξων στόχων μείωσης κι ανακύκλωσης (β) οικονομικά μέτρα όπως αυτό που αναβάλλεται η εφαρμογή του (σελίδα 91 του ΕΣΔΑ).

Που να μην μας υπόσχονταν προεκλογικά και ότι θα αγωνίζονται για το περιβάλλον!

[1] Νόμος ΠΝΠ24122015 http://www.taxheaven.gr/laws/law/index/law/728

[2] Το άρθρο 24 του ν. 3377/2005 (Α’ 202), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 55 του ν. 4223/2013 (Α’ 287), αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 24

  1. Η ισχύς της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας που χορηγήθηκε σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 2941/2001 (Α’ 201) στις Μονάδες της ΔΕΗ Α.Ε. οι οποίες αναφέρονται στο άρθρο 42 του ν. 2773/1999 (Α’ 286) και περιλαμβάνονται στην Ενιαία Άδεια Παραγωγής της ΔΕΗ Α.Ε., όπως αυτή ισχύει έως 31.12.2015, παρατείνεται μέχρι την 31.12.2017. Τα αναφερόμενα στην παράγραφο αυτή εφαρμόζονται και σε όσες από τις παραπάνω Μονάδες της ΔΕΗ Α.Ε. έχουν μεταβιβαστεί στην εταιρεία «ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε.».
  2. Στις Μονάδες των ΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. στις οποίες η αρχική Άδεια Παραγωγής έχει εκδοθεί από την 24.01.2002 μέχρι την ημερομηνία έκδοσης του παρόντος νόμου και βρίσκονται σε λειτουργία μέχρι την έκδοση του παρόντος νόμου, χορηγείται μέχρι την 31.12.2017 Προσωρινή Άδεια Λειτουργίας, κατά την έννοια της παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 2941/2001.
  3. Οι Μονάδες Παραγωγής της ΔΕΗ Α.Ε σε μικρά απομονωμένα συστήματα και απομονωμένα μικροδίκτυα, όπως ορίζονται στο άρθρο 2, σημεία 26 και 27 της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, που θα ενταχθούν για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών, μέχρι την 31.12.2017 καλύπτονται από την Προσωρινή Ενιαία Άδεια Λειτουργίας.
  4. Η ΔΕΗ Α.Ε. και η ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. οφείλουν να καταθέσουν για όλες τις μονάδες που διέπονται από ειδικό καθεστώς Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας, σχετικές αιτήσεις συνοδευόμενες από πλήρεις φακέλους δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, έως την 31.03.2017.
  5. Τα παραπάνω δεν ισχύουν για τις Μονάδες των ΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. για τις οποίες έχει ήδη χορηγηθεί ξεχωριστή Άδεια Λειτουργίας».

[3] «Η έναρξη εφαρμογής του ειδικού τέλους ταφής που προβλέπεται στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 4042/2012 αναστέλλεται μέχρι 31.12.2016».

[4] «1. Οι οργανισμοί ή οι επιχειρήσεις που διαθέτουν σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) τα απόβλητα που κατατάσσονται στους παρακάτω κωδικούς ΕΚΑ: 20 01 08, 20 02 01, 20 02 02, 20 03 01, 20 03 02, 20 03 07, 17 01, 17 02, 17 03 02, 17 05 04, 17 05 06, 17 09 04, χωρίς να έχουν προηγηθεί εργασίες επεξεργασίας (D13, R3, R4, R5, R12) επιβαρύνονται, από 1ης Ιανουαρίου 2014, με ειδικό τέλος ταφής ανά τόνο αποβλήτων που διατίθεται. Το ειδικό τέλος ταφής ορίζεται, για το 2014, σε τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο διατιθέμενων αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο έως του ποσού των εξήντα (60) ευρώ ανά τόνο.

  1. Τα υπολείμματα των εργασιών επεξεργασίας, που διατίθενται σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ), δεν επιβαρύνονται με το ειδικό τέλος ταφής.
  2. Το ειδικό τέλος ταφής των αποβλήτων κατατίθεται στο «Πράσινο Ταμείο» του ν. 3889/2010 (Α’ 182) και διατίθεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και έργων ανάκτησης και διάθεσης αποβλήτων.

[5] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:312:0003:0030:el:PDF

[6] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:328:0028:0037:EL:PDF

[7] http://www.taxheaven.gr/laws/law/index/law/413

[8] http://www.regions4recycling.eu/home

[9] http://www.regions4recycling.eu/upload/public/Reports/R4R-guidelines-for-LRA.pdf

[10] http://ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=KI5CFR6lNV4%3d&tabid=238&language=el-GR

[11] http://ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=egY6pHPEQ8g%3d&tabid=238&language=el-GR

Posted on 31/12/2015 in Δελτία Τύπου

Share the Story

Back to Top